Тема: Як і для чого ми дихаємо?
Очікувані результати
Результати навчання
Наприкінці заняття учні:
Обладнання і матеріали
Що підготувати заздалегідь
Перевіряємо поставу, налаштовуємось на роботу, створюємо позитивний настрій
Ранкове коло
1. Привітання «Вітаймося разом». Діти стають один напроти одного і вітаються за вказівками вчителя:
танцюючи привітальний танок;
оспівуючи ім’я однокласника;
даруючи усмішку;
стрибаючи на одній нозі;
махаючи «Привіт!»;
показуючи великим пальцем вгору «Клас!»;
власним привітанням!
2. Вправа на знайомство «Капелюх вітань». Роздайте учням смужки або невеликі аркуші паперу. Попросіть дітей записати на них своє ім’я та покласти у капелюх чи коробку. Перемішайте папірці у капелюсі і повторно роздайте їх учням. Завдання учням: підійти до дитини, чиє ім’я записано на аркуші, привітатися з нею.
Головним скарбом життя є не землі, що ти їх завоював,
Не багатства, що їх маєш у скринях…
Головним скарбом життя є здоров'я, і щоб його зберегти,
Потрібно багато що знати.
Авіценна.
Запитання для дітей:
Що вони зробили сьогодні зранку, щоб бути здоровими?
Що вони зроблять для цього сьогодні ввечері?
Що може трапитись, якщо цього не робити?
2. ЗВОРОТНИЙ ЗВ’ЯЗОК ІЗ МИНУЛИМ НАВЧАЛЬНИМ ТИЖНЕМ. ЗАПИТАЙТЕ ДІТЕЙ:
Зворотний зв’язок із минулим заняттям. Попросіть учнів по черзі продовжити фразу: «З минулого уроку мені найбільше запам’яталося…». Вислухайте відповіді, підсумуйте сказане: «Ми говорили про те, як дихають тварини».
- Давайте пригадаємо, як же дихають тварини? ( заповнюємо коло )
3. АКТУАЛІЗАЦІЯ ТА ОГОЛОШЕННЯ ТЕМУ ТИЖНЯ ТА УРОКУ
Оголосіть тему та завдання уроку: «Ви вже знаєте, що цього тижня ми з вами будемо вчитися оберігати свій організм від застуди, а також дізнаємося, без чого людина не може прожити більше, ніж кілька хвилин. Як ви гадаєте, що це? (Відповіді дітей). Так, це повітря, яке є необхідним для дихання. Сьогоднішнє заняття буде присвячено тому, як і для чого ми дихаємо».
Практична робота «Досліджуємо дихання»
1. Слово вчителя: «Покладіть руку собі на груди: що відбувається з грудною кліткою під час вдиху та видиху? (За допомогою сантиметрової стрічки виміряйте кільком учням об’єм грудної клітки до і після видиху). Порівняймо результати (після більше).
2. Слово вчителя: «Притуліть руку до рота та видихніть повітря. Яке воно: холодне чи тепле?».
3. Слово вчителя: «Підрахуйте, скільки видихів ви зробите за одну хвилину до і після 15 присідань, а після цього порівняємо результати».
Підсумуйте: «Дихання – життєво необхідна потреба людини. Людина постійно вдихає і видихає повітря, тобто дихає все своє життя. А саме повітря нагрівається, рухаючись дихальними шляхами. Крім того, потреба у повітрі зростає під час активних рухів, тому в цей час нам треба дихати частіше».
Бесіда «Органи дихальної системи»
1. Зачитайте учням вірш:
Люди, тварини, навіть рослини,
Дихають вдень і вночі, щохвилини.
Дихає кожний живий організм.
Як? Це доволі складний механізм.
Кисень з повітря у кров постачають,
В кожну клітину його надсилають
Ніс наш, гортань і трахея також,
Потім ще бронхи й легені! Атож!
Справно ці органи служать людині.
Запам'ятай: носова порожнина
Чистить повітря і гріє в морози.
Отже, завжди труба дихати носом!
Ще треба добре всім пам'ятати:
Дим цигарковий шкідливо вдихати!
Треба легені свої берегти,
Щоб не хворіти, здоровим рости.
Пригода Н. Б.
Запитання для обговорення:
Хто має потребу в диханні? (Всі живі організми, окрім деяких мікроорганізмів)
Яким газом, що міститься у повітрі, дихає людина? (Кисень)
Які органи дихальної системи згадуються у вірші? (Ніс, гортань, трахея, бронхи, легені)
Підсумуйте: «Під час дихання спочатку ми вдихаємо повітря носом, де затримується пил і різні частки бруду, які могли б пошкодити легені. Потім повітря проходить нижче, до глотки, гортані і трахеї. Трахея, в свою чергу, ділиться на два бронхи: правий і лівий. Бронхи входять в легені і там розгалужуються, як коріння дерев. Саме цим шляхом потрапляє повітря до легень. А самі легені складаються з великої кількості маленьких пухирців, де кисень з повітря постачається в кров, яка розносить його по всьому організму».
2. Запропонуйте учням розглянути малюнок у підручнику на с. 100.
Запитання для обговорення:
- Покажіть на собі, який шлях проходить повітря від верхніх дихальних шляхів до легень (супроводжуйте відповіді учнів відео про процес дихання, яке є у матеріалах до уроку).ВІДЕО
- Де повітря очищується, зволожується та нагрівається? (Носова порожнина)
- Який орган дихальної системи також бере участь у створенні звуків та акті ковтання? (Гортань)
- Який орган схожий на трубку з хрящовими кільцями? (Трахея)
- Який орган має трубочки, що галузяться, як гілля дерев? (Бронхи)
- Яку назву має найголовніший орган дихальної системи, у складі якого є пухирці, де відбувається обмін газів? (Легені)
Підсумуйте: «Людина вдихає повітря носом. Через гортань, трахею і бронхи зігріте, очищене повітря, потрапляє в легені».
Дихальна гімнастика ( ВІДЕО )
Робота в групах «Як ми дихаємо»
1. Об’єднайте учнів у 4 групи .
2. Запропонуйте учням прочитати текст у підручнику на с. 101.
Запитання для обговорення:
- Які гази містяться у повітрі? (Кисень, вуглекислий газ. Також у повітрі багато азоту, але цей газ не бере участі у диханні людини)
- Який газ ми вдихаємо з повітря, щоб транспортувати його по всьому організму? (Кисень)
- Який газ ми видихаємо, вивільняючи організм від нього? (Вуглекислий газ)
Підсумуйте: «Повітря є сумішшю газів. Для дихання людині потрібен один з газів, що міститься у повітрі — кисень».
4. Організуйте самостійне виготовлення моделі легенів, використовуючи алгоритм, наведений у підручнику на с. 101.
5. Для цього роздайте групам трубочки для коктейлів, повітряні кульки, інші необхідні матеріали для виготовлення виробу та шаблони органів дихання (додаток ).
6. Після завершення роботи в групах, діти моделюють процес дихання людини.
Підсумкові завдання