Розробка урока по темі "Будова квітки"

Про матеріал
Сформувати в учнів поняття про квітку як орган статевого розмноження рослини, що є видозміненим пагоном; -розкрити біологічне значення її головних частин; -удосконалювати вміння і навички роботи з підручником; -виховувати уважність, спостережливість, допитливість; - розвиток логічного мислення на уроках біології; - використання у житті набутих знань.
Перегляд файлу

 

Розробка уроку біологія 6 клас( до підручника

 Л.І Остапченко)

 

 

 

 

Тема: Квітка як орган статевого розмноження рослин.

Будова і різноманітність квіток

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вчитель біології НВК№176

імені Мігеля де Сервантеса

Новікова Наталія Юріївна

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Київ – 2021рік

Мета уроку:

 

    формувати в учнів поняття про квітку як орган статевого  розмноження     рослини, що є видозміненим пагоном;  

-розкрити біологічне значення її головних частин;  

-удосконалювати вміння і навички роботи з підручником;  

-виховувати уважність, спостережливість, допитливість;

- розвиток логічного мислення на уроках біології;

- використання у житті набутих знань.

 

Обладнання:

 

 Таблиці «Будова квітки», роздатковий матеріал, підручник,  мультимедійне обладнання, живі квіти.

 

Поняття і терміни:

Квітка, оцвітина, чашечка, віночок, чашолистки,  пелюстки, тичинка, маточка, пиляк, приймочка, стовпчик, зав'язь, двостатеві  та одностатеві квітки, однодомні та дводомні рослини.

 

Методи, прийоми:

  • Інформативно-рецептивні(бесіда, робота з підручником,  схемами);
  •  репродуктивні(робота в груах,);
  •  навчально - пошукові, навчально дослідницькі,  «Моделюємо квітку», «Цікаво знати, що…», Рольова – гра  «Флористи». 
  •  

Тип уроку:Засвоєння нових знань. 

 

Етапи уроку 

І. Організаційнийетап 

(Створення позитивної психологічної атмосфери) 

На сьогоднішньому уроці, діти, я хочу, щоб ви були впевнені й задоволені  собою. А людина буває задоволена лише тоді, коли досягає певних успіхів,  долає перешкоди. Я бажаю всім успіхів на сьогоднішньому уроці.  Діти, я сподіваюся на вашу підтримку. Усе в нас буде чудово. Релаксія: що ви очікуєте від уроку (вчитель передає учню живу квітку, а він  повертає її йому чи товаришеві) і каже очікування. 

 

 Епіграф уроку «Квітка — це усмішка сонця, яка дає здоров’я й наповнює  світлою радістю».Л. Толстой 

 

ІІ. Підготовка до активного,  засвоєння знань 

2.1. Актуалізація опорних знань учнів та мотивація навчальноїдіяльності .

Діти, пригадайте факт із життєвого досвіду: весною рясно цвітуть сади Що потім утворюється на місці квіток ? Плоди

Який процес розмноження забезпечує утворення  насіння статевий чи нестатевий?  (статевий).  

Отже, без квітки може утворитися насіння? (ні). 

Давайте пригадаємо легенду про те, як закоханий юнак шукав цвіт папороті.  Чи існує квітка папороті?

Проблемне питання. 

Давайте ж вами з’ясуємо,  

Чи всі рослини мають квіти?

 

ІІІ. Засвоєнняновихзнань 

3.1. Первинне засвоєння нови хзнань 

Що ж таке квітка? (відповіді дітей) 

Квітка – це генеративний орган,  

Який забезпечує статеве розмноження квіткових рослин(слайд)

 Квітка – це вкорочений видозмінений і обмежений в рості пагін, на місці  якого утворюється плід з насінням.  

 

2) Робота в групах «Будова квітки. Моделюємо квітку».

Працювати будемо у дослідницьких групах . Через 5 хвилин представники групи звітують про  результати своєї роботи: виходять до дошки, кріплять стікером малюнки своєї  частини квітки (випереджальні завдання) та розповідають про їх будову. Всі учні класу записують почуті нові терміни у словничок. 

Завдання для дослідницьких груп: 

І гр . На с.125 прочитайте про будову нижніх частин квітки

ІІ гр. На с.126 прочитайте про будову і типи віночка .

ІІІ гр. На с.126 прочитайте про будову головних частин квітки. ІV. На ст.127,128 прочитайте про різноманітність квіток.

Квітка становить собою видозмінений пагін. Квітка кріпиться до стебла  квітконіжкою. (слайди)

У багатьох рослин, наприклад у яблуні і вишні, квітка прикріплюється до  стебла квітконіжкою, яка добре помітна, а у кукурудзи, соняшника,  конюшини квітконіжка вкорочена і зовні непомітна. Такі квітки називають  сидячими. (слайди)

Верхню розширену частину квітконіжки називають - квітколожем. Форма  квітколожа може бути різною: пласкою, як у півонії та клена, опуклою, як у  жовтцю і малини, видовженою, як у ожини, увігнутою, як у сливи чи черемхи.(слайди)  На квітколожі розміщені інші частини квітки. 

                                              

Чашечкаскладається із видозмінених листків - чашолистків,  що мають переважно зелений колір.  

Чашолистки захищають внутрішн ічастини квітки від ушкоджень, особливо коли  квітка ще не розцвіла і перебуває у стані пуп'янка.  

Якщо чашолистки відокремлені один від одного, то чашечку  називають роздільнолистою (наприклад, у капусти), а якщо вони зрощені між  собою, то зрослолистою (приміром, у картоплі, петунії). (слайди)

Вчитель: Які терміни ви записали у зошит?  

Квітконіжка, чашечка, чашолистики, роздільнолиста чашечка,  зрослолиста чашечка.  

Отже, чашечка – це видозмінені листки, переважно зеленого кольору, що  виконують функцію захисту. 

(слайди) Найпомітніша частина квітки - віночок. Він складається з  пелюсток - видозмінених листків, що забарвлені переважно яскраво Віночок  захищає тичинки і маточку, а також приваблює комах-запилювачів. В одних  рослин пелюстки зростаються, в інших -ні. Отже, віночок може бути  вільно-пелюстковим, як у шипшини, або зросло-пелюстковим, як у кульбаби і  картоплі. 

Словничок: віночок, пелюстки, вільнопелюстковий віночок,  зрослопелюстковий вінок. 

Фукція віночку: захист головиних частин квітки та приваблення комах  запилювачів. 

Чашечка і віночок у багатьох рослин разом складають подвійну оцвітину (слайд ), як у петунії та вишні. У  

Деяких рослин усі частини оцвітини однакові за формою та забарвленням.  Таку оцвітину називають простою (слайд ),наприклад у конвалії та  тюльпана. В одних рослин листочки простої оцвітини забарвлені у  зелений колір, чим нагадують чашолистки.  

Таку просту оцвітину називають чашечкоподібною, як у кропиви.

Обговорення слайдів

Є рослини (наприклад, ясен), у яких квітки взагалі не мають оцвітини, тому  їх називають голими.  

Чашечкоподібна оцвітина або голі квітки притаманні рослинам, які запилює вітер. Словничок: подвійна оцвітина, проста оцвітина, голі квітки. 

Головні частини квітки - маточки і тичинки(слайд). Тичинки  розміщуються вздовж внутрішнього краю оцвітини. їхня кількість у квітці  коливається від однієї (наприклад, у канни) до кількох сотень (приміром, у  мімози). Кожна тичинка утворена тичинковою ниткою та пиляком У пиляку  формуються пилкові зерна, які містять чоловічі статеві клітини.  Сукупність пилкових зерен  має назву пилок. 

Маточка (слайд)утворена одним чи кількома зрослими листочками - плодолистками. Маточок у різних видів рослин буває від однієї, як у яблуні, до  кількох десятків, як у суниць і жовтцю. Маточка складається з  нижньої розширеної частини - зав'язі, середньої видовженої-стовпчика (є не у  всіхквіток) та верхньої - приймочки. Всередині зав'язі містяться один  абокілька насінних зачатків. 

Отже, які функції маточки та тичинок? Статеве розмноження. Тичинки   це чоловічі органи, в яких дозрівають чоловічі клітини; маточка – жіночі органи, в якій дозрівають жіночі клітини. 

Словник: маточка, тичинки, зав’язь. 

Ми з вами розглянули будову квітки та з’ясували функції її органів

 

Які відомі типи квіток? Не у всіх рослин квітки одночасно мають тичинки і  маточки. У деяких видів рослин тичинки розташовані в одних, а маточки в  інших квітках. Такі квітки відповідно називають тичинковими (чоловічими)  та маточковими (жіночими). Квітки, що мають лишетичинки або лише  маточки, називають одностатевими, на відміну від двостатевих, які мають і  тичинки, і маточку. (Слайди) 

У деяких рослин (наприклад, у соняшника, волошки) частина квіток не  має ні тичи нок, ні маточок, тому їхназивають нестатевими.  

Вони яскраво забарвлені, чим і приваблюють комах-запилювачів до  розташованих поруч квіток з тичинками та маточками.

Різноманітність  квіток 
 

Є види рослин, у яких чоловічі та жіночі квітки розміщені на одній особині.  їх називають однодомними (наприклад, огірки, кукурудза, дуб). Якщо ж  тичинкові та маточкові квітки перебувають на різних особинах (чоловічих і  жіночих), то такі рослини мають назву дводомні (наприклад, верба, тополя,  обліпиха.

Фізкультхвилинка

 

Учитель. Втомились? Устаньте і уявіть,  

Що ви соняшники. Поверніть свої голівки за сонечком. Вітер нахиляє вас в один  бік, у другий. Ваші руки – це листочки – затріпотіли на вітрі. Сядьте зручно і  продовжимо урок. 

ІУ. Узагальнення та систематизація знань 

Отже, ми з вами вивчили будову квітки, її головні частини, типи квіток  та види рослин дводомні та однодомні. 

Скажіть, чи всі рослини мають квітку. (Ні) 

Лише квіткові .  

Тому папороть не цвіте, ця рослина відноситься до Папоротей, а не до  квіткових рослин. 

Рольова – гра «Флористи» (у групах)

Діти, давайте уявимо, що я не ваш вчитель, а керівник фірми «Флористика».  Моя фірмазаймається виготовленням букетів та композицій на замовлення.  Для роботи мені потрібні співробітники. Але для того, щоб прийняти когось у  свою фірму я хочу провести конкурсний відбір.

Завдання №1  

Заповнити таблицю, вписавши слова для довідок: пелюстки, тичинка,  маточка, квітконіжка, квітколоже. 

Завдання №2  

Підписати малюнок використовуючи слова для довідок: маточка, тичинки,  пелюстка, чашолисток, квітконіжка…….. Контрольна робота за ІІ семестр | Тест з біології – «На Урок»

Завдання №3.  

До нас у фірму прийшло замовлення: зробити букети, які б складалися: 1-й – з квіток з простою оцвітиною;  

2-й – з квіток з подвійною оцвітиною;  

3-й - з зрослопелюсткових квіток; 

4-й – з вільно пелюсткових квіток;  

Через 5 хвилин, перевіряємо. 

V. Домашнє завдання 

1.Опрацювати §33підручника 

2. Підготувати цікаву інформацію:  

1. «Квіти – символи країни» 

2. «Квіти – барометри» 

3. «Квітковий календар»  

 

 Додатки:

Повідомлення учнів (випереджальне завдання) 

«Цікаво знати, що…»  

1. Серед квіткових рослин найдовша тривалість цвітіння спостерігається  у тропічних орхідей. Так, у деяких з них червоні квіти радують око  протягом 40 -50 и навіть 90 діб. 

2. А ось змієвидний цереус цвіте тільки вночі – з 22 години до 3 годин  ночі. Серед нічної темряви розкривається велика біло-золотиста  сіяюча зірка неймовірної краси. Недарма цей кактус називають  «цариця ночі». 

3. Деякі рослини під час розпускання квіток можуть видавати звуки, які  виникають завдяки тертю пелюсток. У болотах острова Бугенвіль у  Тихому океані росте «ридаюче» дерево, або заурауйя. Його квітки,  розкриваючись, видають характерний ридаючий звук. 

4. Найбільші квіти в рафлезії Арнольді. Це рослина Індонезії і  Філіппінських островів. Росте рафлезія в тропічних лісах, рафлезія – рослина – паразит, яка не має ні листя, ні стебла, і складається з  однієї великої квітки та коренів, які просмоктуються до  

Кореня хазяїна. Її легко впізнати за запахом, схожим на запах  гниючого м’яса. Цим смородом рослина приваблює мух і жуків для  запилення. Великі квітки рафлезії (вага майже 7 кг, діаметром більше  метра)  

Мають п’ять товстих пелюсток червоного кольору зі світлими плямами,  насіння дуже дрібне. Іноді рафлезію називають квіткою слона, і не лише  за її розміри. Роздавлюючи її плоди ногами, слони переносять насіння й  «висівають» його на своїх стежках. 

 

 

Жіноча репродуктивна частина квітки? У ній формуються насінні  зачатки

 

Чоловічі репродуктивні частини квітки у яких утворюються пилкові  зерна? 

 

Яскраво забарвлена частина квітки, що сприяє привабленню комах  та запиленню?

 

Частина стебла, що несе на собі квітку?

 

Верхня вкорочена , розширена частина квітконіжки до якої  прикріплюються всі частини квітки?

 

Завдання №2  

Підписати малюнок використовуючи слова для довідок: маточка, тичинки, пелюстка,  чашолисток, квітконіжка…….. Контрольна робота за ІІ семестр | Тест з біології – «На Урок»

 

Проаналізувати будову квітки вишні

Квітка — це орган рослини, у якому відбуваються всі події, пов'язані з  статевим розмноженням. Тому квітку  називають генеративним органом. Для статевого розмноження необхідно й утворити гамети, і створити умови для їхнього запліднення, і забезпечити надійний захист головних учасників цього процесу. Яка повинна бути будова квітки, щоб вона виконала цю  відповідальну «роботу»? sour cherry, tart cherry or wild cherry, Prunus cerasus Stock Photo - AlamyФотография Всесвіт квітки вишні / Артур Сіренко / photographers.ua

 

Почнемо з головних частин квітки — тих, де утворюються гамети. Це маточка  і  тичинки, які знаходяться у центрі квітки. З їхньою будовою ви вже знайомі. Ви можете пояснити, яка функція рильця, стовпчика й зав'язі, що відбувається в пильовиках, розташованих на довгих тичинкових нитках.

Маточка й тичинки невеликі по розміру й непомітні для комах – запильників. Щоб їх залучити,  рослина утворює великі яскраві пелюстки.   Сукупність всіх пелюстків називають віночком.  

Під віночком квітки розташовані невеликі зелені листочки — чашолистки, що утворюють чашечку квітки. Чашолистки захищають всі інші частини квітки, поки вона ще не розпустилася й перебуває в стані бутона. Віночок і чашечка  утворюють  оцвітину. Така оцвітина називається подвійною.

  Квітка прикріплюється до пагона за допомогою вкороченого стебла, так званої квітконіжки. Через її провідні тканини квітка одержує  необхідні йому речовини. Непросто розмістити на тоненькій квітконіжці й чашолистки, і пелюстки, і маточку, і тичинки. Тому у верхній частині квітконіжка розширюється й утворює квітколоже.

Виявляється, що в квітки вишні чашолистків  - 5, пелюстків - 5. Тичинок у квітці 20, але вони розташовані на квітколоже навколо маточки в три кола: у внутрішнім колі їх 10, а у двох  інших  колах їх по 5. Маточка у квітки один. 

Щоб записати результати наших спостережень, можна скористатися ще однією моделлю квітки — його формулою. У ній кожному елементу квітки привласнене своє позначення. Формула квітки вишні —  Ч5 Л5 Т5 +5+10 П 1.  Легко догадатися, що позначають букви й числа  в цій формулі. Залишилося лише пояснити, чому, розповідаючи про тичинки, ми записали їхню кількість у вигляді суми чисел  5 +5 + 10. Так ми описали розташування тичинок, підкресливши, що вони розташовані в три кола.

Розглянемо квітку лілії. ЇЇ формула —  ПРО3+3Т3+3 П3 . Зверніть увагу:  у формулі квітки замість згадування про чашолистки й пелюстки є новий знак — ПРО3+3 .  Так позначена оцвітина лілії. Вона улаштована  інакше, чим оцвітина квітки вишні, і складається з листочків оцвітини. Ці листочки спочатку утворюють зелений бутон, а згодом мають яскраве фарбування. Таку  оцвітину називають простою, вона виконує й функцію чашолистків, і функцію пелюстків. Запис  ПРО3+3  означає, що листочки оцвітини лілії розташовані у два кола по трьох пелюстка в кожному.

Мир квіток настільки різноманітний, що ми обов'язково зустрінемо рослини,  квітки яких мають іншу будову, а, виходить, і іншу формулу.

Формула квітки картоплі виглядає так: Ч(5)Л(5)Т5 П(2) . Нескладно догадатися, чому число чашолистків і пелюстків позначено в дужках. У квітці картоплі чашечка утворена зрослими чашолисткам, а віночок - зрослими пелюстками. Добре видно, що в цієї квітки чашолистки зростаються не повністю.

Дві маточки в цій квітці також зрослись. Щоб довідатися, скільки маточок зрослось,  досить порахувати кількість рилець. 

Серед рослин є такі види, у яких на одному організмі утворюються квітки різного виду — чоловічі й жіночі. Наприклад, в огірка (квітки можуть бути описані двома формулами Ч5Л5Т0П(з) і  Ч5Л5Т(2) +(2) +1П0 . 

Визначимо, у чому складається їхня головна відмінність. Виявляється, що в одній квітці відсутні маточки, а в іншій — тичинки. Такі квітки називають одностатевими:  жіночими (з маточками)  і чоловічими (з тичинками). Ви легко відрізните жіночі квітки від чоловічих на пагоні огірка.

На відміну від одностатевих квіток огірка, квітки яблуні, лілії, картоплі є двостатевими.

Одностатеві квітки мають і добре відомі вам обліпиха, кропива й верба. Однак у рослин цих видів знайти жіночі й чоловічі квітки на одній особині  вам не вдасться.  Жіночі квітки зустрічаються на одних рослинах, а чоловічі — на інших. Виходить, що квітки кожної статі мають свій власний «будинок». Якщо рослина утворює двостатеві  квітки або  чоловічі й жіночі квітки розташовуються на одній рослині, її називають однодомні. Рослини, у яких одностатеві квітки розташовані на різних особинах, називаються дводомні.  Огірок, яблуню, лілію, картоплю відносять до однодомних рослин, а вербу, кропиву - до дводомних.

docx
Додано
27 січня 2021
Переглядів
2418
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку