Розробка уроку 6 клас "Озера. Типи озерних улоговин. Найбільші та найглибші озера земної кулі".

Про матеріал
Розробка комбінованого уроку з географії для учнів 6 класу метою якого є: ознайомити учнів з різними озерами світу: різноманітними за площею, походженням озерних улоговин, солоністю, найбільшими і найглибшими озерами земної кулі; продовжити розвиток навичок роботи з картами та атласом; виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища.
Перегляд файлу

6 клас

Тема уроку:

Озера. Типи озерних улоговин. Найбільші та найглибші озера земної кулі.

Мета уроку: ознайомити учнів з різними озерами світу: різноманітними за площею, походженням озерних улоговин, солоністю, найбільшими і найглибшими озерами земної кулі; продовжити розвиток навичок роботи з картами та атласом; виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища.

Обладнання: підручники, атласи, контурні карти, комп’ютер, фізична карта світу, фізична карта України.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

Тестові завдання , установити відповідність .

  1. Річка європи,  яка утворила велику дельту;
  2. Частина Світового океану, яка розділяє материки або острови і об’єднує моря та океани;
  3. Природна межа між басейнами двох або більше річок;
  4. Місце, де річка бере свій початок;
  5. Річка, яка двічі перетинає екватор;
  6. Найбільший острів біля берегів Африки;
  7. Найповноводніша річка світу;
  8. Острів, утворений у результаті життєдіяльності живих організмів;
  9. Найнижчий рівень води в річці;
  10. Найвищий рівень води в річці, який настає один раз на рік в один і той самий час;
  11. Горизонтальні переміщення великих мас води в океанах і морях під впливом дії постійних вітрів;
  12. Найдовша річка світу;
  13. Регулярні зміни рівня води в річці протягом року;
  14. Високий скелястий уступ на річці, з якого падає вода.

А. Водоспад

Б. Витік                                     

В. Дунай

Г. Амазонка

Д. Протока

Е. Вододіл

Є. Ніл

Ж. Течії

З. Мадагаскар

И. Межень

І. Режим річки

Ї. Повінь

Й. Конго

К. Кораловий

Запитання і завдання:

  1. Що таке «гідросфера» ? На які частини вона поділяється ?
  2. Що входить до Світового океану?
  3. Що таке води суходолу ?
  4. З якими водоймами суходолу ми вже з вами знайомі?
  5. Що таке річка?
  6. Які частини має річка? Дати визначення.
  7. Що таке режим річки ?(регулярні зміни рівня води в річці протягом року)
  8. Що таке межень?(найнижчий рівень води в річці)
  9. Що таке паводок?( різке підняття рівня води в річці)

10.Що таке повінь? (збільшення води в річці в одну й ту саму пору року)

11.Що таке живлення? Які типи живлення ви знаєте ?

ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності

Завдання:  знайти на фізичній карті світу об’єкт за поданими географічними координатами:

  1. 16* пд.ш. 70* зах.д. (оз. Тітікака)
  2. 54* пн.ш. 108* сх.д. (оз. Байкал)

ПЕРЕГЛЯД ВІДЕО «Накрасивіші озера світу»

Слайд 1. Отже, діти ви вже здогадались, що тема уроку «Озера. Типи озерних улоговин. Найбільші та найглибші озера світу».

IV. Вивчення нового матеріалу

(Розповідь та перегляд відео-матеріалу)

Слайд 2. Озеро – це природна заглибина, яка заповнена водою.

Слайд 3. Озер на Землі мільйони. Близько 2% усього суходолу. Озера відрізняються за походженням улоговин, площею, глибиною, солоністю води. Слайд 4. За походженням улоговин розрізняють озера: тектонічні, залишкові, льодовикові, лиманні, карстові, загатні, вулканічні та заплавні озера.

 Діти під час подальшого матеріалу заповнюють таблицю:

Тип озерної улоговини

Як утворилась западина

Приклад озер

Тектонічна

Тріщина в земній корі

Байкал (найглибше в світі), Танганьїка

 

Слайд 5. Тектонічні утворюються в місцях розломів і опускань земної кори.

Слайд 6. Найкрасивіше та найглибше  озеро в світі. Абсолютно не схожа на інші природа: рідкісні тварини та дивовижний рослинний світ. Формою нагадує півмісяць. Тягнеться з півдня на північ. Розміри гігантські, в довжину 636 км., ширина – від 25 до 80 км., максимальна глибина близько 1600 м. Найпрозоріше на планеті. А.П.Чехов сказав,  вода в Байкалі-прозора, як повітря. В Байкалі зібрано 22% всіх світових запасів прісної води. Майже 2/3 флори і фауни крім цього місця більше ніде не зустрічаються.

Слайд 7 та слайд 8. Приклад оз. Байкал-найглибше в світі, оз. Танганьїка.

Слайд 9. Залишкові – це озера, які залишились від давніх морських басейнів  (Каспійське море-озеро).

Слайд 10. Льодовикові утворились в улоговинах залишених давнім льодовиком

(Ладозьке та Онезьке).

Слайд 11. Лиманні утворились на узбережжях морів, коли мілководну частину моря відокремлюють від моря піщані наноси. Таких озер багато на півдні України, на узбережжях Чорного та Азовського морів.

Слайд 12. Карстові озера виникають там, де місцевість складається з легкорозчинних порід. Природні води вимивають в них пустоти, які з часом заповнюються водою (оз. Світязь).

Слайд 13. Загатні озера виникають у долинах гірських рік, якщо русло річки перегороджує обвал або потік застиглої лави (оз. Синевир).

Слайд 14. Вулканічні утворились у кратерах згаслих вулканів (Курильські на Камчатці).

Слайд 15. Заплавні виникають на заплаві річки внаслідок відокремлення рукава або затоки від основного русла річковими наносами (Ялпуг).

Фізкультхвилинка

Слайд 16. Розрізняють стічні і безстічні озера, прісні та солоні.

Завдання: за допомогою тексту підручника визначити, які це озера?

1 група працює над стічними та прісними

2 група – над безстічними та солоними

Навести приклади: безстічні Каспійське і Аральське моря-озера, показати їх на карті.

Завдання: знайти на фізичній карті світу найбільші озера

1 група -  Африка та Євразія

2 група – Пн. Америка, Пд. Америка та Австралія

ПЕРЕГЛЯД ВІДЕО «10 самих великих озер»

Яке господарське значення озер? (зберігається вода, водиться риба, озера служать шляхами сполучення, на берегах люди відпочивають, розміщуються курорти).

Слайд 17, 18.  Негативний вплив людини на озера: злив стічних та побутових відходів; надмірне використання, що призводить до осушення озер (Аральське море-озеро).

V. Узагальнення і систематизація знань

Завдання: позначити на контурній карті озера Каспійське, Байкал, Вікторія, Великі озера.

Питання з “червоного конверту”.

VI. Підведення підсумків уроку та повідомлення домашнього завдання: опрацювати параграф 44, пит.  ст.181

 

 

 

 

docx
Додано
8 листопада 2022
Переглядів
387
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку