Тема: Погода, її елементи, мінливість. Характерна погода за сезонами у своїй місцевості. Служба погоди, практичне значення прогнозів погоди.
Мета: поглибити та систематизувати знання про погоду та її елементи; формувати практичні вміння характеризувати різні типи погоди, пояснювати причини зміни погоди; сприяти усвідомленню важливості складання точних прогнозів погоди; розвивати вміння аналізувати спостереження за погодою та народні прикмети; розвивати вміння застосовувати географічні знання в життєвих ситуаціях, самостійність; виховувати цікавість та повагу до праці метеорологів, синоптиків.
Обладнання: підручники, атласи, синоптична карта, мультимедійна підтримка.
Тип уроку: формування та вдосконалення вмінь та навичок.
Очікувані результати: учні зможуть розкривати зміст поняття «погода», наводити приклади елементів погоди, характеризувати та порівнювати погоду своєї місцевості, доводити важливість спостережень за погодою.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ
Прийом «Так — ні»
З висотою температура повітря знижується приблизно на 6оС на кожний кілометр висоти. (Так)
Найвищі температури повітря протягом доби спостерігаються опівдні (о12 год). (Ні, о 14-15 год. Чому?)
Із підняттям на кожні 100 м атмосферний тиск підвищується на 10 мм рт.ст. (Ні, з підняттям знижується.)
Вітер – це горизонтальний або близький до нього рух повітря з області більш високого тиску в область більш низького. (Так.)
Прийом «Зайве поняття» (слайд 1)
Завдання. Назвіть «зайве поняття» та поясніть свій вибір.
Роса, дощ, сніг, злива. (Наведено опади в рідкому стані)
Роса, дощ, град, злива. (Наведені опади випадають з хмар)
Роса, іній, дощ, туман. (Наведені опади випадають з повітря)
Гра-конкурс «Метеорологічні прилади» (робота в групах або 6-ро добровольців + контрольна група) (слайд 3)
Завдання на картках.
1.За малюнком визначте назву метеорологічного приладу № ___.
2.Що вимірюють цим приладом?___________________
3.В яких одиницях вимірюють?__________________
4.Характеристика приладу, правила вимірювання:
______________________________________________________
IIІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Прийом «Фантастична добавка»
Цікаво, якою буде погода завтра? у неділю? улітку? Зазвичай, намагаючись відповісти на це запитання, ми дивимось у небо, адже саме там, у повітряному океані, народжується погода. Немає нічого більш рухливого та мінливого, ніж повітря, що утворює атмосферу. До того як учені відкрили таємниці передбачення погоди, люди уважно стежили за небом, поведінкою тварин, станом рослин. Сьогодні науковці, які прогнозують погоду, мають цілий арсенал новітньої техніки, за допомоги якої проводять спостереження за мінливим станом атмосфери. Відомий учений-хімік Дмитро Іванович Менделєєв говорив: «Атмосфера — велика лабораторія погоди».
«Екскурсію» до цієї лабораторії ви вже здійснювали неодноразово. Ви знаєте, де народжуються атмосферні опади, чому дме вітер, як змінюється атмосферний тиск та багато іншого. Тож з’ясуймо, як у цій лабораторії народжується погода, чому вона така мінлива, як за нею спостерігають та як вона впливає на життєдіяльність людей.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Прийом «Проблемне питання»
Ознайомтеся з прогнозом погоди в Києві на сайті Гідрометеоцентру України (http://www.meteo.gov.ua) (слайд 4)
Виявіть, які елементи характеризують погоду у прогнозі погоди?
Заповніть схему опорного конспекту «Елементи погоди».
Зробіть висновок.
Заповнення схеми «Елементи погоди» в зошитах
Висновок 1. Стан погоди характеризується показниками (метеоелементами) — температурою приземного шару повітря, атмосферним тиском, вологістю, силою й напрямком вітру, хмарністю, атмосферними опадами.
Прийом «Кластер» - графічне моделювання інформації взаємозв’язку та взаємозалежності елементів погоди
Висновок 2. Погода характеризується не окремо взятими елементами, а їхньою сукупністю, бо всі вони взаємопов’язані та взаємозалежні.
Прийом «Мозковий штурм»
Що називають атмосферою? ( повітряну оболонку Землі)
Яку частину атмосфери називають «фабрикою» погоди? (тропосферу)
Чому? ( у тропосфері змінюються основні елементи погоди, утворюються атмосферні явища)
Висновок 3. Погода — це стан нижнього шару атмосфери в певній місцевості у визначений момент або проміжок часу.
Погода змінюється протягом року, сезону, доби. Про це свідчать щоденні повідомлення про погоду і дослідження наших учнів.
Учень 1. Озвучує результати дослідження на тему: «Зміна погоди в Києві протягом попередньої доби?»
Висновок 4. Протягом доби звінювались всі показники погоди. Ці зміни пов’язані із зміною добового ходу температури - нагріванням повітря після полудня і похолоданням з настанням ночі.
Найголовнішою особливістю погоди є її мінливість.
Учень 2. Озвучує результати дослідження на тему «Прогноз погоди на сьогодні 20оо вечора в таких містах світу: Київ, Лондон, Вашингтон, Каїр, Бангкок, Токіо, Сідней, станція «Академік Вернадський» Антарктида.
Висновок 5. У різних містах світу погода різна. Основна причина – географічна широта, нерівномірне нагрівання поверхні Землі, що зумовлює переміщення повітря.
3. Типи погоди
Робота з підручником ст.147.
Прийом «Лови підказку»
Завдання.
Тип погоди — це узагальнена її характеристика, що охоплює відомості про середньодобові показники температури, хмарність, опади, напрямок вітру.
У помірних широтах типи погоди чергуються за сезонами року.
Складіть характеристику типу погоди типового літнього (зимового, осіннього, весняного) дня своєї місцевості (табл.5 ст.147)
Поступово оформляємо табличку.
Пори року |
Особливості |
Зима: заметіль, сніг , мороз, ожеледь, холодно, шуба, лижі. |
Грудень, січень, лютий. Не сувора. t0 > <0 0C ….-8 0C; мін. -33 0C. Ожеледь, хуртовина. |
Весна: дощ, калюжі, цвітіння дерев, тепло, повінь, конвалія, зливи, літниій час |
Березень, квітень, травень. Грози, зливи. t0+7.....+10 0C (від 0 0C до 15 0C). Заморозки до травня. |
Літо: сонце, пляж, море, канікули, вода, жара, град, дощ. |
Червень, липень, серпень. Тепло, дощі, град t0+16......+23 0C (>+15) макс.39 0C |
Осінь: вітер, яблука, школа, листопад, овочі, дощ, перший сніг, холодно. |
Вересень, жовтень, листопад. t0+5.....+12 0C (<+150 C). Тепла, бабине літо, перші заморозки, зимовий час. |
Прийом «Пропущені слова» (для 6Б)
Завдання. Використайте інформацію з таблиці 5 на ст.147, свій життєвий досвід і впишіть пропущені слова в текст, який характеризує типову погоду нашої місцевості.
У наших помірних широтах улітку погода ………. з tо ……………, іноді ………….. з tо +23о…+28оС, з частими ……….. дощами, іноді з ……… .
Восени tо ……….. , часто небо вкрите ………….. хмарами з яких іде ................., ……………… дощ, з’являються і перші ………….. . У вересні або на початку жовтня осінь нам дарує тепле …………. літо.
Зима ………………… з tо ……….., часто з …………. до +2…0о, …………….., …………….., іноді з різким похолоданням нижче ………. .
Навесні tо переходить від ……….. до …………. показників, погода нестійка з ……….., ……………, частими ……………. аж до травня місяця.
4. Прогнозування погоди
Щодня погода приносить людям радість або лихо. Трапляється, що нерідко життя людини цілком залежить від погоди (бурі, посухи, зливи, шторми та ін.). Для того щоб протистояти грізним явищам природи, людям необхідно знати, яка погода буде завтра.
Прогноз погоди — це науково обґрунтовані передбачення її майбутнього стану.
Як же народжується прогноз погоди?
Розповідь учителя (або групи учнів: метеоролога, директора Гідрометеоцентру України М.І.Кульбіди, президента ВМО, синоптика, ведучого прогнозу погоди) .
Існує ціла наука, яка займається прогнозом погоди, — синоптика (від грецьк. «синоптикос» — здатний усе побачити). Чи є на Землі ще така сфера діяльності людини, яка б об’єднувала всі країни й народи, працювала так злагоджено, як Всесвітня служба оперативних прогнозів погоди? Одночасно кожні три години на всіх метеорологічних станціях земної кулі (їх близько 10 тис.) люди (метеорологи) спостерігають за погодою за допомогою спеціальних приладів. Але спостереження ведуться і на аерологічних станціях (тут запускають в атмосферу повітряні кулі, радіозонди), на кораблях погоди, які збирають інформацію про погоду в океанах, на буях (вони дрейфують по морях із датчиками температури, тиску, вологості), на літаках і супутниках тощо. Однак це тільки початок процесу, який дає можливість скласти прогноз погоди. За добу в системі глобальної метеорологічної мережі по всьому світу передається приблизно 50 тис. даних показників погоди.
Метеорологія — наука про земну атмосферу та явища, які в ній відбуваються. Об’єктом вивчення метеорології є метеорологічні елементи: температура, вологість повітря, хмарність, опади, атмосферний тиск тощо.
Основи метеорології було закладено давньогрецьким ученим Арістотелем. Свою наукову працю про погоду він назвав «Метеорологія», що й дало згодом назву цій науці.
За погодними елементами ведуть регулярні спостереження на метеорологічних станціях. Результати спостережень передають у метеорологічні центри, де на основі здобутих і опрацьованих даних декілька разів на добу складаються синоптичні карти (карти погоди). Зіставляючи такі карти, можна визначити напрямок руху повітряних мас, фронтів, циклонів і антициклонів і скласти прогноз погоди на періоди.
Висновок 6. Одним з найголовніших напрямів діяльності метеорологів є дослідження атмосфери та елементів погоди, а синоптиків - прогнозування погоди.
5.Фізкультхвилинка (проводить учень на визначення ознак ясної, сонячної (права рука) і похмурої, дощової ( ліва рука) погоди.
Дим стелиться по землі (Л)
Вечором трава вкрита росою (П)
Вітер до вечора вщухає (П)
Кури і горобці купаються в пилюці (Л)
Раніше закривають свої квіти кульбаби і нагідки (Л)
Тиск падає (Л)
Зірки на небі слабко мерехтять, мають зеленуватий відтінок (П)
Мурахи посилено працюють (П)
6. Знайомство з синоптичною картою, умовними знаками (ст.148 мал.163). Інструктаж.
Знайомство з новим сервісом Ventusky (самий точний і наочний прогноз погоди, відображає у режимі реального часу аніме-карту різних метеорологічних явищ:
https://www.ventusky.com/?p=59.6;11.7;5&l=rain-3h)
7. Значення точних прогнозів погоди
Прийом «Хто більше»
Завдання. Напишіть, люди яких професій використовують дані прогнозів погоди. (Працівники с/г, пілоти, моряки, водії, будівельники, військові, працівники дорожніх служб, МНС)
Прийом «Проблемне питання»
А навіщо нам прогноз погоди? (відповідно одігнутися, комфортно себе почувати, спланувати відпочинок,…)
Учень 3. Озвучує результати інтерв’ю на тему «Як впливає погода на настрій і стан здоров’я людини?»
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Прийом «Чомучка»
Чому прогнози погоди передають кілька разів на день по радіо та телебаченню?
Чому погода змінюється?
Чому для складання прогнозів погоди діє Світова мережа метеорологічних станцій?
Чому зміни погоди можуть вплинути на самопочуття людей?
Чому сьогодні головними помічниками у складанні прогнозів погоди стали космічні супутники?
«Метеорологічна лабораторія» (робота в парах)
Завдання. Складіть опис погоди за синоптичною картою ст.148 мал.163 для одного з європейських міст. Представте свій прогноз як ведучий програми «Прогноз погоди».
VI. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
Заключне слово вчителя
Погода — це стан нижнього шару атмосфери в певний час у певній місцевості.
Стан погоди характеризують взаємопов’язані елемент погоди — температура повітря, атмосферний тиск, вологість повітря, сила та напрямок вітру, хмарність, атмосферні опади. Загальну характеристику погоди, що містить її основні елементи, називають типом погоди. Вивченням погоди та складанням прогнозів погоди опікується метеорологія.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Опрацювати текст §37 підручника (Бойко В.М.).
2. Записати в зошит приклади передбачення змін погоди за поведінкою тварин, рослин.
3. Провести власне дослідження: скласти характеристику погоди в одному з міст світу (за власним вибором) за одну добу з використанням різних джерел інформації.
Додаток 1
Гра-конкурс «Метеорологічні прилади»
Завдання
1.За малюнком визначте назву метеорологічного приладу № ___.
2.Що вимірюють цим приладом?___________________
3.В яких одиницях вимірюють?
4.Характеристика приладу, правила вимірювання:
_______________________________________________________
______________________________________________________
______________________________________________________
______________________________________________________
Гра-конкурс «Метеорологічні прилади»
Завдання
1.За малюнком визначте назву метеорологічного приладу № ___.
2.Що вимірюють цим приладом?___________________
3.В яких одиницях вимірюють?
4.Характеристика приладу, правила вимірювання:
_______________________________________________________
______________________________________________________
______________________________________________________
______________________________________________________
Гра-конкурс «Метеорологічні прилади»
Завдання
1.За малюнком визначте назву метеорологічного приладу № ___.
2.Що вимірюють цим приладом?___________________
3.В яких одиницях вимірюють?
4.Характеристика приладу, правила вимірювання:
_______________________________________________________
______________________________________________________
______________________________________________________
______________________________________________________
Додаток 2
Тести 6 кл . Тема: Погода
А гідрологія;
Б геологія;
В філософія;
Г метеорологія.
А температура;
Б вологість;
В напрямок вітру;
Г швидкість світу.
А озоновий;
Б тропосферу;
В стратосферу;
Г верхні шари атмосфери.
А стан тропосфери в даній місцевості;
Б стан тропосфери у певний час;
В стан атмосфери в даному місці у певний час;
Г стан тропосфери в даному місці у певний час.
А Вашингтон;
Б Київ;
В Мельбурн.
А Львові;
Б Одесі;
В Дніпрі;
Г Києві.
Додаток 3
У наших помірних широтах улітку погода тепла з tо +16о…+23оС, іноді спекотна з tо +23о…+28оС, з частими грозовими дощами, іноді з градом .
Восени tо знижується , часто небо вкрите шаруватими хмарами з яких іде дрібний, затяжний дощ, з’являються і перші заморозки . У вересні або на початку жовтня осінь нам дарує тепле «бабине» літо.
Зима холодна (помірно морозна) з tо -4…-12оС, часто з відлигами до +2…0о, ожеледицею, хуртовинами, іноді з різким похолоданням нижче -20оС .
Навесні tо переходить від мінусових до плюсових показників, погода нестійка з грозами, зливами, частими заморозками аж до травня місяця.
Додаток 4
ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ
Погоду на нашій планеті визначають циклони й антициклони, які систематично «атакують» її. Цікаво, що лише в Північній півкулі одночасно можуть пересуватися понад 20 циклонів на день із середньою швидкістю 35 км/год, а на всій планеті щороку фіксують близько 15 тис. циклонів і 7 тис. антициклонів.
Місцем найгіршої на Землі погоди, мабуть, слід вважати острів Ян-Майєн, розташований у Північній Атлантиці між Норвеґією та Ґренландією. Тут на стику теплої Північно-Атлантичної та холодної полярної течій не вщухають циклони та шторми. За весь рік тут трапляються в середньому лише три дні порівняно непоганої погоди.
Передбачити погоду можна за поведінкою птахів. Горобці, зазвичай рухливі та задерикуваті, подеколи стають млявими, сидять настовбурчившись — це на дощ. Але ось вони під час тривалої негоди пожвавилися та зацвірінькали — значить, слід очікувати ясної погоди. Реагують на атмосферні зміни слони. Вони заздалегідь передчувають, коли піде дощ, і за день-два до нього йдуть на узвишшя: під час злив низини затоплюються, а це загрожує голодом і небезпекою для життя. От слони й піднімаються на підвищені місця. Білі ведмеді в зоопарках за два-три дні до настання похолодання перестають купатися в басейні. А за три дні до потепління охоче лізуть у воду та тривалий час купаються. Бджоли зранку швидко літають, отже, день буде сонячним. А якщо вони сидять у вулику, то годин через шість буде дощ. Якщо бджоли щільно закривають воском вічко (отвір), залишаючи лише невеликий отвір, то слід очікувати холодної зими. Перед теплою зимою вічка залишаються відкритими.
«Прогноз погоди» (робота з синоптичною картою) Додаток 5
Місто 1
Зараз мінлива хмарність, туман, мряка, температура близько 0о, атмосферний тиск 1000 гПа (750 мм рт.ст.), безвітряно (штиль).
Запишіть прогноз погоди мовою метеорологічних знаків (умовні знаки на с.148 мал.163).
З’ясуйте, для якого міста складено цей прогноз погоди
___________________________________________________________________
Місто 2
Зараз ясно, опадів не передбачається, температура близько +2о, атмосферний тиск 1005 гПа (750 мм рт.ст.), безвітряно (штиль).
Запишіть прогноз погоди мовою метеорологічних знаків (умовні знаки на с.148 мал.163).
З’ясуйте, для якого міста складено цей прогноз погоди.
____________________________________________________________________
Місто 3
Зараз мінлива хмарність, туман, температура близько -3о, атмосферний тиск 995 гПа (750 мм рт.ст.), безвітряно (штиль).
Запишіть прогноз погоди мовою метеорологічних знаків (умовні знаки на с.148 мал.163).
З’ясуйте, для якого міста складено цей прогноз погоди.
________________________________________________________________
Місто 4
Зараз хмарно, туман, температура близько -2о, атмосферний тиск 1000 гПа (750 мм рт.ст.), безвітряно (штиль).
Запишіть прогноз погоди мовою метеорологічних знаків (умовні знаки на с.148 мал.163).
З’ясуйте, для якого міста складено цей прогноз погоди.
____________________________________________________________________
Місто 5
Зараз мінлива хмарність, туман, температура +10о, атмосферний тиск 990 гПа (750 мм рт.ст.), вітер південно-східний 5 м/с.
Запишіть прогноз погоди мовою метеорологічних знаків (умовні знаки на с.148 мал.163).
З’ясуйте, для якого міста складено цей прогноз погоди.
___________________________________________________________________
Місто 6
Зараз ясно, опадів не передбачається, температура +8о, атмосферний тиск 990 гПа (750 мм рт.ст.), вітер північно-східний 10 м/с.
Запишіть прогноз погоди мовою метеорологічних знаків (умовні знаки на с.148 мал.163).
З’ясуйте, для якого міста складено цей прогноз погоди.
____________________________________________________________________
Місто 7
Зараз ясно, місцями туман, температура близько -1о, атмосферний тиск 1000 гПа (750 мм рт.ст.), південно-східний 8 м/с.
Запишіть прогноз погоди мовою метеорологічних знаків (умовні знаки на с.148 мал.163).
З’ясуйте, для якого міста складено цей прогноз погоди.
___________________________________________________________________
Місто 8
Зараз ясно, місцями туман, температура близько +3о, атмосферний тиск 1005 гПа (750 мм рт.ст.), безвітряно (штиль).
Запишіть прогноз погоди мовою метеорологічних знаків (умовні знаки на с.148 мал.163).
З’ясуйте, для якого міста складено цей прогноз погоди.
___________________________________________________________________
Місто 9
Зараз мінлива хмарність, сніг, хуртовина, температура близько -3о, атмосферний тиск 990 гПа (750 мм рт.ст.), вітер північно-східний 15 м/с.
Запишіть прогноз погоди мовою метеорологічних знаків (умовні знаки на с.148 мал.163).
З’ясуйте, для якого міста складено цей прогноз погоди.
___________________________________________________________________
Місто 10
Зараз мінлива хмарність, сніг, температура близько -3о, атмосферний тиск 995 гПа (750 мм рт.ст.), вітер західний 5 м/с.
Запишіть прогноз погоди мовою метеорологічних знаків (умовні знаки на с.148 мал.163).
З’ясуйте, для якого міста складено цей прогноз погоди.
____________________________________________________________________
Місто 11
Зараз ясно, без опадів, температура близько +2о, атмосферний тиск 1005 гПа (750 мм рт.ст.), безвітряно (штиль).
Запишіть прогноз погоди мовою метеорологічних знаків (умовні знаки на с.148 мал.163).
З’ясуйте, для якого міста складено цей прогноз погоди.
____________________________________________________________________
Місто 12
Зараз мінлива хмарність, туман, температура близько +3о, атмосферний тиск 1005 гПа (750 мм рт.ст.), безвітряно (штиль).
Запишіть прогноз погоди мовою метеорологічних знаків (умовні знаки на с.148 мал.163).
З’ясуйте, для якого міста складено цей прогноз погоди.
___________________________________________________________________
Місто 13
Зараз хмарно, туман, мряка, температура близько 0о, атмосферний тиск 985 гПа (750 мм рт.ст.), вітер південно-східний 10 м/с.
Запишіть прогноз погоди мовою метеорологічних знаків (умовні знаки на с.148 мал.163).
З’ясуйте, для якого міста складено цей прогноз погоди.
____________________________________________________________________
Місто 14
Зараз мінлива хмарність, без опадів, температура близько +8о, атмосферний тиск 980 гПа (750 мм рт.ст.), безвітряно (штиль).
Запишіть прогноз погоди мовою метеорологічних знаків (умовні знаки на с.148 мал.163).
З’ясуйте, для якого міста складено цей прогноз погоди.
___________________________________________________________________
Місто 15
Зараз мінлива хмарність, помірний дощ, температура близько +11о, атмосферний тиск 985 гПа (750 мм рт.ст.), вітер південно-східний 10 м/с.
Запишіть прогноз погоди мовою метеорологічних знаків (умовні знаки на с.148 мал.163).
З’ясуйте, для якого міста складено цей прогноз погоди.
____________________________________________________________________
Місто 16
Зараз мінлива хмарність, злива, температура близько +10о, атмосферний тиск 985 гПа (750 мм рт.ст.), вітер східний 10 м/с.
Запишіть прогноз погоди мовою метеорологічних знаків (умовні знаки на с.148 мал.163).
З’ясуйте, для якого міста складено цей прогноз погоди.
____________________________________________________________________
Місто 17
Зараз мінлива хмарність, злива, температура близько +10о, атмосферний тиск 985 гПа (750 мм рт.ст.), вітер східний 10 м/с.
Запишіть прогноз погоди мовою метеорологічних знаків (умовні знаки на с.148 мал.163).
З’ясуйте, для якого міста складено цей прогноз погоди.
____________________________________________________________________
Місто 18
Зараз мінлива хмарність, злива, температура близько +10о, атмосферний тиск 985 гПа (750 мм рт.ст.), вітер східний 10 м/с.
Запишіть прогноз погоди мовою метеорологічних знаків (умовні знаки на с.148 мал.163).
З’ясуйте, для якого міста складено цей прогноз погоди.
____________________________________________________________________
«Прогноз погоди» (робота з синоптичною картою) ключ.
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Б/Н |
Варшава |
Белград |
Кишинів |
Рим |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
Мадрид |
Париж |
Лондон |
Осло |
Рига |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
Варшава |
Берлін |
Анкара |
Афіни |
Алжир (без назви) |
16 |
17 |
18 |
|
|
Гібралтар (без назви) |
Гібралтар (без назви) |
Гібралтар (без назви) |
|
|