1
Тема. Розв’язування вправ по темі «Лінійні рівняння з однією змінною».
Клас. 7 (алгебра)
Цілі:
навчальні: узагальнити і систематизувати знання учнів по темі «Лінійні рівняння з однією змінною». Сприяти формуванню практичних умінь та навичок розв’язувати рівняння з однією змінною, використовуючи основні властивості рівнянь; складати рівняння по умові
розвивальні: розвивати пізнавальний інтерес до предмета, просторову уяву, увагу, інтелектуальні здібності учнів, уміння аналізувати та робити висновки;
виховні: виховувати дружелюбність, працьовитість, цілеспрямованість, толерантність, вміння працювати в колективі, підтримувати один одного;
формування ключових компетентностей: математичної, інформаційної, комунікативної, пізнавальної, творчої.
Тип уроку: урок узагальнення і систематизація знань, вмінь та навичок учнів.
Обладнання: проектор, плакати, самоклейні стрічки, макет піраміди знань, підручник.
Педагогічний і методичний сценарій уроку
Етапи уроку |
Дидактичне завдання |
Діяльність учителя |
Діяльність учнів |
Показники виконання завдання |
І. Організаційний етап
Аутотренінго-ва вправа |
Налаштування на приємну й цікаву роботу |
Сьогоднішній урок я хочу розпочати з вислову Конфуція « Від того настрою, з яким ви вступаєте в день, або в якусь справу залежать ваші успіхи, а можливо, і невдачі». (Слайд 2 )Я бажаю вам розпочати урок з гарним настроєм і отримати від нього задоволення і гарні результати. Витягніть, будь-ласка, руки перед собою. Подивіться: у багатьох долоньки відкриті. А це означає, що ми всі відкриті для того, щоб поділитися своїми знаннями й здобути нові; ви готові до діалогу й співробітництва.
|
Вітаються. Сідають за парти.
Виконують аутотренінгову вправу |
Готовність класу до роботи
Короткочасність, швидкість включення учнів у роботу, ритм |
ІІ. Мотиваційний етап
Оголошення теми та мети
|
Мотивація, й активізація опорних умінь і навичок учнів |
А зараз розгорніть зошити, запишіть дату, класна робота, тему: «Розв’язування вправ по темі «Лінійні рівняння з однією змінною». (Слайд 3). Основне завдання нашого уроку– формувати практичні уміння та навички розв’язувати рівняння з однією змінною, використовуючи основні властивості рівнянь; складати рівняння по умові |
|
Готовність учнів до співпраці, усвідомлення практичного застосування набутих знань |
ІІІ. Організаційно- діяльнісний етап
|
Мобілізувати учнів для активної роботи на уроці
|
На уроці ми повторимо означення рівнянь, їх властивості. Встановимо логічний зв’язок між обсягами цих понять. Доведемо, що дійсно «Рівняння – це золотий ключик, що відчиняє всі математичні сезми». (С.Коваль, польський математик). (Сезам – (в переносному значенні) приємна несподіванка. |
|
|
ІV.Перевірка домашнього завдання |
|
Розпочнемо з перевірки домашнього завдання. Що було задано додому? (§23, № 862, 867, 884).(слайд 4-5) Обміняйтеся зошитами і перевірте правильність виконання домашніх завдань, які записані на проектній дошці. Простим олівцем підкресліть, де неправильна вийшла відповідь і поставте оцінку.
|
Учні здійснюють взаємоперевірку |
|
V. Відтворення та коригування опорних знань
|
Гра «Знайди помилку» |
А зараз пригадаємо, що ми вивчили на попередньому уроці. Актуалізувати свої знання нам допоможе Кубик Блума. (слайд 6) Поясни: - як будь-який член рівняння перенести з однієї частини до іншої? - як розкрити дужки, коли перед ними стоїть знак «+»? - як розкрити дужки, коли перед ними стоїть знак «»? Придумай: - лінійне рівняння, яке має один корінь; (5х = 0) - лінійне рівняння, яке має безліч коренів; (0х = 0) - лінійне рівняння, яке не має коренів. (0х = 5) Чому: - потрібно знати основні властивості рівнянь? - дорівнює корінь рівняння 8х = -1? . - дорівнює корінь рівняння (-5) Назви: - в рівнянні ах=7,значення а, щоб рівняння не мало розвязків - в рівнянні 0·х=b,значення b, щоб рівняння мало безліч розвязків - в рівнянні а·х=0,значення а, щоб рівняння мало один розвязок Поділися: - думкою про ці рівняння 5х=10 та 3х=6? - Своїм настроєм від оцінки за домашню роботу з алгебри? - які завдання з алгебри тобі вдома було складно виконати? Виконай: (На дошці відкриваються пари рівносильних рівнянь, в записі яких допущені помилки. ) Знайдіть помилки і виправте їх: - завдання № 1: 15 – х = 31 + 43 і 15 – х =77 (15х=74) - завдання № 2: 3(2х + 4) = 12 і 2х + 4 = 3 (2х+4=4) - завдання № 3: 3х – 9х = 12 і 6х = 12 (6х=12)
|
Учень кидає кубик. Грань, яка випала вкаже, якого типу запитання слід задати.
|
Виявлення учителем за короткий проміжок часу знань у більшості учнів класу, встановлення типових недоліків і їх ліквідація |
VІ. Узагальнення та система-тизація знань
|
Робота з підручником
Робота в парах (самостійна)
Фізкульт-хвилинка
Формування здоровя –збережувальних технологій
Гра «Машина часу»
Історична довідка
Робота з підручником |
Молодці. Розкрийте свої підручники на сторінці 175 і розв’яжіть рівняння №878(1-3) , №876(1,3)(слайд 7)
Розвяжіть рівняння. Заповніть пропуски (слайд 8-9)
Бачу, що ви всі трішки втомилися. Тому пропоную виконати фізкультхвилинку. Прошу всіх встати і продемонструвати ваші акторські здібності. (Слайд 9 ) Трава - низенька-низенька, (присісти) Дерева - високі-високі (потягнутися) Вітер дерева колише, гойдає, (нахили тулуба) То вправо, то вліво хитає, То вперед, то назад, то вниз пригинає. Птахи летять, відлітають, (помахати руками, як крилами) А учні тихенько за парти сідають І алгебру далі вивчають.
Прошу сідайте і уявіть собі, що машина часу перенесла нас на 4 тисячі років тому в Єгипет ( В той час там вже вміли розв’язувати рівняння. Вчені невідоме число у рівнянні називали „хау” ( в перекладі - „купа”) і позначали спеціальним знаком. У папірусі, який дійшов до нас, є і така задача: (Слайд 10). Купа і її сьома частина становлять 19. Знайдіть купу. Як сьогодні буде звучати ця задача? Сьогодні ця задача звучала б так: (Слайд 11). «Сума невідомого числа і його сьомої частини дорівнює 19. Знайдіть невідоме число». Щоб розв’язати цю задачу необхідно скласти рівняння. Що позначимо буквою х? Яке отримаємо рівняння? х + = 19. = 19; х = 19 : ; х = 19 : ; х = 19 х = ; х = 16 х = 16,625. Подібні задачі вміли розв’язувати вчені Стародавньої Греції, Індії, Китаю. (Слайди 14 - 16). Даньогрецький математик Діофант (III cт. н.е.) розв’язував і складніші рівняння. (Слайд 17).
Після того, як ми поринули в далеке минуле, кожному із вас пропоную розв’язати стародавню індійську задачу: (Слайд 18) З чотирьох жертвувателів другий дав удвічі більше, ніж перший, третій – утричі більше, ніж другий, четвертий – учетверо більше, ніж третій, а всі разом дали 132. Скільки
Розв’яжіть вправи №871,874 (слайд 12) |
Виконують фізкультхвилинку
|
Із задоволенням виконують фізичні вправи |
VІІ. Домашнє завдання
|
На основі виявлених результатів дати домашнє завдання, яке закріплювало б і розвивало здобуті знання й готувало до подальшого вивчення матеріалу |
Розкрийте щоденники і запишіть домашнє завдання. (Слайд 13) Повторити головне в п.23,12 Виконати вправи: - початковий та середній рівні 877,879 - достатній та високий рівні 872 - знайти стародавні задачі на складання і розв’язування рівнянь. |
Діти записують у щоденник завдання й ставлять запитання за змістом і виконання |
Прийняття домашнього завдання. Точність і коректність запитань |
VІІІ. Підсумки уроку
|
|
|
Відповідають на запитання |
|
ІХ. Етап рефлексії
|
Піраміда знань (містить чотири рівні знань) Самооцінка й самоаналіз |
(Слайд 14) А зараз підійдіть до піраміди знань і зробіть свій вибір: прикріпіть стрічки із своїми прізвищами на тому рівні, якого, на вашу думку, ви досягли з вивченої теми. Здайте, будь ласка, свої робочі зошити. Враховуючи вашу діяльність на уроці, роботу в групах, самооцінку, результати ви отримаєте на наступному уроці. Закінчуючи урок, я від щирого серця бажаю всім присутнім, щоб ваші труднощі, ваші перешкоди в житті минали дуже легко. На вашому шляху завжди хай сяють феєрверки радості, щастя, успіху, а веселі, щирі друзі завжди нехай будуть поруч із вами. |
Діти на самоклейних стрічках пишуть свої прізвища й кріплять стрічки на тому рівні, якого, на їхню думку, досягли з вивченої теми |
|