1
Урок алгебри у 8 класі
Тема: Розв’язування задач. «Всесвіт навколо нас»
Мета: закріпити знання алгоритмів розв’язування систем лінійних рівнянь з двома змінними графічним способом, способом підстановки і додавання; відпрацювати вміння і навички використання цих алгоритмів; систематизувати та узагальнити знання про різні способи розв’язування систем рівнянь; сприяти розвитку уваги, пам’яті, мислення, слухового сприймання та зв’язного мовлення; корегувати вимову; виховувати дисциплінованість та інтерес до уроків математики.
Тип уроку: урок – повторення ( гра – космічна подорож).
Хід уроку.
I.Організаційний момент.(з/е)
- Встаньте! Станьте рівно.
- Добрий день!
- Дівчата сідайте. Хлопці сідайте.
- Сядьте рівно, красиво.
- Як ти мене чуєш?
II. Слухова зарядка.(з/е)
-Який зараз буде урок?
-Що ми робили на минулому уроці?
-Яке було домашне завдання?
-Що називається лінійним рівнянням з двома змінними?
-Що таке система лінійних рівнянь?
- Що є розв’язком системи лінійних рівнянь?
III. Актуалізація опорних знань, умінь, навичок. (с/з)
Хто із нас не мріяв у дитинстві про небо, зорі, далекі космічні подорожі… Перш ніж стати космонавтом, треба добре вивчити такі науки як астрономію, математику, фізику – науки про зірки. Потрібно знати, що Земля обертається навколо Сонця, а не навпаки; що Меркурію не пощастило, і він дуже сильно обпалений Сонцем; що Венера суцільно покрита хмарами; що Велику Ведмедицю разом із Малою можна бачити, перебуваючи в Північній півкулі, а сузір’я Південний Хрест – у Південній. А променю Сонця, що зігріває тебе, виповнилося 8 хвилин – рівно стільки часу він летів до Землі. Треба знати також, що для польоту в космос ракета повинна пролітати за 1с цілих 8км! Що «падаючі» зірки – це зовсім не зірки, а 2 метеорити. Що на Марсі рік триває майже два наших земних роки, а на Юпітері – найбільшій планеті – день триває менше ніж 10 годин. Справді знати потрібно дуже багато, щоб досягти мети, яку ставиш перед собою.
Ми сьогодні проведемо не звичайний урок «Розв’язування систем лінійних рівнянь», а космічну подорож на місяць під назвою «Зоряний шлях майбутніх космонавтів».
Під час подорожі будемо розв’язувати різні завдання , тому вам треба мобілізуватися , згадати все, що ми вчили. У кожного з вас є зошит, сьогодні він буде вашим «бортовим журналом» в якому ви будете фіксувати всі етапи польоту, ще є таблиця оцінювання з максимальними балами за перебування на кожній станції нашого польоту в яку ви будете виставляти оцінки.
V. Повідомлення теми, мети і завдань.
с/з – Отже, тема нашого уроку «Розв’язування задач».
з/е – Яка тема уроку?
з/е – Сядьте рівно, відкрийте зошити, запишіть число, класна робота. Запишіть тему уроку.
То не гаймо часу і вирушаємо в нашу космічну подорож на місяць.
IV. Узагальнення і систематизація знань
Вчитель:ми з вами підлітаємо до нашої першої станції яка називається «чорна діра». Кожна хвилина в житті людини – космонавта може бути вирішальною – особливо коли зустрічаєш «Чорну діру», яка із страшенною силою намагається втягнути вас у себе. Щоб увімкнути захисне поле необхідно пригадати які існують способи розв’язування системи лінійних та розв’язати системи рівнянь різними способами.
з/е - Назвіть способи розв’язування системи лінійних рівнянь.
x + 2y = 2 x,
-x + y =3;
2x + y = 3,
-3x + 4y = -10;
(2;-1)
5x + 2y = 10,
7x - 4y = 8;
(4;-5)
Вітаю, ви успішно справились із завданням.
Оцініть себе в таблиці самооцінювання.
Всі члени екіпажу готові? Відлітаємо далі.
2 станція - «Малі планети»
Вчитель: Щоб вибратися з цієї станції, де нас атакують астероїди , вам необхідно виконати індивідуальні завдання у ваших «бортових журналах» і використовуючи дешифратор їх розкодувати отримуючи склади, скласти із них з товаришем за партою слово.
Необхідно розв’язати дві системи рівнянь учням, які сидять за одною партою (способом додавання) і за допомогою «дешифратора» утворити слово.
3x – y = 2; -3x + 2y = -5;
(1;1) (5;5)
2. 2x – y = 2, -10x + 2y = -8,
2x + y = 10; 6x – 2y = 0;
(3;4) (2;6)
3. -x + 4y = 12, x + y = 6,
x – y = –8; 2x – y = 3;
(4;4) (3;3)
Київ, Кобзар, Україна.
Перевіримо отриманні слова.
Як ви думаєте, що поєднує ці слова?
Це все назви астероїдів – малих планет, названих на честь України і відкритих українськими астрономами подружжям Черних — рекордсменами за кількістю відкритих небесних тіл. Микола Степанович виявив 537 малих планет і дві періодичні комети, Людмила Іванівна по числу відкритих малих планет займає друге місце у світі серед жінок-астрономів — 268. Працювали у Кримській астрофізичній обсерваторії з 1963 року.
Діти, кого зацікавили повідомлення більш детальну інформацію можна знайти на сайті «Вікіпедії».
Виставте собі оцінки за виконану роботу.
Летимо далі…
3 станція - «Сузір’я »
Ще в давнину люди помітили, що іноді зірки утворюють на небі деякі фігури. Їх назвали сузір'ями. Якщо Ви подивитеся старовинні атласи зоряного неба, то помітите, що на них сузір'я зображені у вигляді тварин. Часто в розташуванні зірок дуже важко або неможливо розглянути те, про що говорить назва сузір'я.
Я пропоную вам розпізнати одне з них, виконавши індивідуальні завдання в бортових журналах (розв’язавши систему способом підстановки), і розставити точки – розв’язки на зоряному небі. (після виконання учні розставляють зірочки на координатній площині взявши за точку розв’язок системи)
Розв’язати систему способом підстановки.
2x – y = 20; 3x - 2y = 2;
(11;2) (2;2)
3. x + 4y = 2, 4. 3y + 8x = 26,
x - y = 12; -4y – 8x = -24;
(10;-2) (4;-2)
5. y = x + 8, 6. x - 3y = -13,
x + 2y = 1; -2x + 10y = 30;
(-5;3) (-10;1)
Перевіряємо і виставляємо зірочки-відповіді на зоряному небі.
Ну що здогадалися, яке це сузір’я . Так це ківш Великої Ведмедиці.
У будь-який час року на небі можна знайти цей великий ківш із семи яскравих зірок. Це найпомітніша частина сузір'я Велика Ведмедиця. У ньому є й інші зірки. Всі разом вони нагадували давнім грекам фігуру ведмедя. Через це і отримало свою назву. У видимому розташуванні зірок різні народи бачили різні фігури. Наприклад, у киргизів сім зір Великої Ведмедиці називалися «кінь на прив'язі», а у стародавніх єгиптян - «гіпопотам».
З цим сузір'ям пов'язана одна давньогрецька легенда. У давні-давні часи жила красуня на ім'я Каллісто. Вона вирішила змагатися з богинею Герой - дружиною самого головного бога Зевса. Розгнівана Гера помстилася Каллісто, використовуючи свою могутність. Вона перетворила її на потворну ведмедицю. Довго блукала нещасна ведмедиця по горах, ховаючись від стріл мисливців. Її син, Аркад, повертаючись з полювання, мало не вбив свою матір. Але Зевс не дав їй загинути. Він навіки поселив Каллісто-ведмедицю на небі, перетворивши на прекрасне сузір'я.
Виставте собі оцінки за виконану роботу.
Вчитель: Молодці! Політ проходить нормально, а що це там за станція…
4 станція - «Фізкультхвилинка »
5 станція - «Планета Нептун »
Вчитель: Працюючи на космічній орбіті, розв’язуючи проблеми, які виникають, космонавтам доводиться приймати колективне рішення, щоб вийти із складної ситуації. Тож і ми спробуємо розв’язати разом задачу на складання системи рівнянь.
Давайте пригадаємо алгоритм розв’язування задач за допомогою системи лінійних рівнянь.
Діаметр земної кулі у 4 рази більший за діаметр Місяця, а діаметр Місяця на 9 тисяч кілометрів менший за діаметр земної кулі. Знайдіть діаметри земної кулі та Місяця.
Виставте собі оцінки за виконану роботу.
6 станція - «Місяць»
Вчитель: Підійшла до кінця наша подорож ми успішно приземлились на Місяць. На сьогоднішньому уроці ми повторили всі способи розв’язання систем лінійних рівнянь із двома змінними.
VI. Підсумки уроку (з/е).
-Який зараз був урок?
-Яка була тема уроку?
- Які способи розв’язування системи лінійних рівнянь ви знаєте?
Оцінювання роботи учнів
Ви всі були активними учасниками уроку, ДОДАТКОВІ бали отримують…… підрахуйте отримані бали за подорож за допомогою таблиці самооцінювання.
VIII. Повідомлення домашнього завдання.(с/з)
Вчитель: Діти урок закінчено, чи може ми дещо забули? Так, звичайно домашнє завдання, а де ви його виконуєте? Дома, а ми де? На Місяці.
Щоб знайти шлях додому вам потрібно :
1)Повторити визначення у словнику.
2) Завдання в підручнику: хлопці № 1074; дівчата №1098, с. 188
3)*.Знайти в мережі інтернет ще один спосіб для розв. Сист. рівнянь та законспектувати.
з/е – Встаньте. Урок закінчено. До побачення.
Таблиця самооцінювання учня 8 класу_______________________________
|
Максимальний Отриманий бал бал |
|||
1 |
станція «Чорна діра» |
3 |
|
|
2 |
станція «Малі планети » |
2 |
|
|
3 |
станція «Сузір’я» |
2 |
|
|
4 |
станція «Планета Нептун» |
3 |
|
|
5 |
Додаткові бали (виставляє вчитель) |
|
|
|
Оцінка (разом) |
||||
Таблиця самооцінювання учня 8 класу_______________________________
|
Максимальний Отриманий бал бал |
|||
1 |
станція «Чорна діра» |
3 |
|
|
2 |
станція «Малі планети » |
2 |
|
|
3 |
станція «Сузір’я» |
2 |
|
|
4 |
станція «Планета Нептун» |
3 |
|
|
5 |
Додаткові бали (виставляє вчитель) |
|
|
|
Оцінка (разом) |
||||
Таблиця самооцінювання учня 8 класу_______________________________
|
Максимальний Отриманий бал бал |
|||
1 |
станція «Чорна діра» |
3 |
|
|
2 |
станція «Малі планети » |
2 |
|
|
3 |
станція «Сузір’я» |
2 |
|
|
4 |
станція «Планета Нептун» |
3 |
|
|
5 |
Додаткові бали (виставляє вчитель) |
|
|
|
Оцінка (разом) |
||||
2x – y = 20; 3x - 2y = 2;
(11;2) (2;2)
3. x + 4y = 2, 4. 3y + 8x = 26,
x - y = 12; -4y – 8x = -24;
(10;-2) (4;-2)
5. y = x + 8, 6. x - 3y = -13,
x + 2y = 1; -2x + 10y = 30;
(-5;3) (-10;1)
3x – y = 2; -3x + 2y = -5;
(1;1) (5;5)
2. 2x – y = 2, -10x + 2y = -8,
2x + y = 10; 6x – 2y = 0;
(3;4) (2;6)
3. -x + 4y = 12, x + y = 6,
x – y = –8; 2x – y = 3;
(4;4) (3;3)