Розробка уроку алгебри і початків аналізу в 11 класі на тему: «Підсумковий урок з теми «Показникова функція». Урок-засідання показникових акціонерних товариств»
Тема:Підсумковий урок з теми «Показникова функція». Урок-засідання показникових акціонерних товариств.
Мета:освітня: узагальнити вивчений матеріал з теми «Показникова функція»; закріпити навички розв'язування показниковихрівнянь та нерівностей;
розвиваюча: розвивати вміння виділяти головне, істотне,культуру математичного мовлення;
виховна: виховувати культуру спілкування, пізнавальний інтерес до математики,комунікативні здібності учнів, формування економічної свідомості та раціонального використання людських ресурсів.
Тип уроку: узагальнення та систематизація знань, умінь, навичок.
Розробка уроку алгебри і початків аналізу в 11 класі на тему: «Підсумковий урок з теми «Показникова функція». Урок-засідання показникових акціонерних товариств»
Тема:Підсумковий урок з теми «Показникова функція». Урок-засідання показникових акціонерних товариств.
Мета:освітня: узагальнити вивчений матеріал з теми «Показникова функція»; закріпити навички розв’язування показниковихрівнянь та нерівностей;
розвиваюча: розвивати вміння виділяти головне, істотне,культуру математичного мовлення;
виховна: виховувати культуру спілкування, пізнавальний інтерес до математики,комунікативні здібності учнів, формування економічної свідомості та раціонального використання людських ресурсів.
Тип уроку: узагальнення та систематизація знань, умінь, навичок.
Обладнання: таблиця «Показникова функція та її графік», комп’ютер, проектор, роздатковий матеріал.
Хід уроку
Сьогодні у нас не просто урок, а урок – засіданняпоказникових акціонерних товариств (ПАТ) «Властивість», «Рівняння», «Нерівність». Представляються президент і віце – президент, секретар,директор фінвідділів кожного ПАТ.
На уроці кожне ПАТ виступає за такою програмою:
Учень дає означення показникової функції, використовуючи таблицю «Показникова функція та її графік», розповідає історію вивчення показникової функції.
Функція, яку задано формулою y=ax, де a>0, a≠1 називається показниковою, а – основапоказникової функції. Якщо а=1, то функція y=ax=1x=1 є сталою.
Графіком показникової функції є експонента, яка розташована у I та II координатних чвертях, тому що вирази (-2)3/4; 0-1; 00; 0-1/8 позбавлені смислу.
а 0 а = 1
у уу
1 1 1
0 х 0 х 0 х
Графік функції у=ах і у=()x симетричні відносно осі ординат.
Питання, пов’язане з показниковою функцією, розробляв Леонард Ейлер (15.04.1707-18.09.1783). Він народився у швейцарському Базелі в сім’ї небагатого пастора Пауля Ейлера. Його мати Маргарита походила з освіченої родини. Батько був математично обдарованою людиною й навіть написав дисертацію про співвідношення і пропорції. Він і став першим учителем свого сина. Незвичайна обдарованість хлопчика виявилася досить рано. У віці 13 років Леонард вступив до Базельського університету, де слухав лекції з математики Йоганна Бернуллі. А через чотири роки Ейлер – молодиймагістр філософії – прочитав латиною свою першу лекцію про порівняльну характеристику філософії Декарта і Ньютона.
Життя вченого нараховує 60 років творчої діяльності. Ейлер написав близько 760 статей для часописів, 40 книжок, а 15 його праць було підготовлено до різноманітних конкурсів.
У двох розділах своєї праці «Вступ до аналізу» він описав «показникові й логарифмічні кількості». До перших належать ах, до других ух. Навіть і сам показник може бути показниковою «кількістю», наприклад у виразах .
Ейлеру належить відкриття зв’язку між показниковою і тригонометричними функціями.
Показникову функцію виду у=ех почали вивчати з 40 років XVII століття.
Іранський математик ал – Караджі почав розглядати тричленні рівняння, квадратні відносно деякого степеня невідомого, а також рівняння, що зводяться до них діленням на степінь невідомого, тобто рівняння виду
ax2n+bxn=c, ax2n+c=bxn, bxn+c=ax2n, ax2n+m=bxn+m+cxn
2) До слова запрошується віце-президент. Він називає основні властивості показникової функції, розповідає про її застосування в інших галузях науки.
Властивості показникової функції
«Експонента»
Як запам’ятати наближене значення числа е ( експонента) ?
Вперше позначення цієї константи літерою е ввів Леонард Ейлер у 1727 році. Чому він позначив цю константу саме літерою е достеменно невідомо.
Можливо це пов’язане з тим, що з неї починається слово exponenta (показниковий, експоненціальний). А може, тому що літери a,b,c,d уже були «зайняті» і e виявилося першою вільною?
e=2,718281828459045…
Як запам’ятати перші цифри цього числа?
Можна запропонувати таке правило: 2,7, далі двічі рік народження Льва Толстого (1828), потім величини кутів прямокутного рівнобедреного трикутника (45, 90, 45), або рік перемоги над фашистами, подвоєний рік і знову він.
Є віршик, який дозволяє запам’ятати перші 12 знаків цього числа після коми (кількість літер у словах – цифри константи).
Мы порхали и блистали, но застряли в перевале,
Не признали наши крали авторалли.
Цифри числа eлегко пов’язати з президентом Америки Ендрю Джексоном: 2 – стількиразів його обирали президентом, 7 – бувсьомим президентом Америки, 1828 – рікйого обрання.
Література: Шаніна Л.М. Півхвилинки відпочинку на уроці / Л.М. Шаніна //Математика в школах України. – 2012. – №6. – С. 12-15.
Багато процесів у природі і техніці математично виражаються за допомогою показникової функції, тобто показникова функція є математичною моделлю цілої низки процесів, які відбуваються в природі та в діяльності людини.
Фізика. Задача про радіоактивний розпад розв’язується за формулою N0/N=2x/T, де N0-початкова кількість радіоактивної величини, Т-період напіврозпаду радіоактивної величини, х-час.
Метеорологія. Задача про зміну атмосферного тиску. Атмосферний тиск змінюється залежно від висоти h над рівнем моря за законом p =p0ah,де p0- атмосферний тиск на рівні моря, а – стала.
Біологія. Задача про розмноження бактерій. Розмноження бактерій відбувається за законом N=N0akt, де N0-початкова кількість бактерій при t=0, a i k – деякісталі.
Задача про приріст деревини. Кількість деревини з часом збільшується за законом M=M0akt, де М - кількість деревини у даний момент, м3; М0 – початкова кількість деревини, t-час (у роках), k - стала.
Банківська справа. Якщо покласти гроші у банк під певний процент, то кожного року кількість грошей на рахунку буде збільшуватися в одну й ту саму кількість разів. Тому показникова функція описує цей процес.
Техніка. Задача про вакуумування. Під час вакуумування кінцевий тиск пов’язаний з початковим тиском співвідношенням
P2=()nt/3 p1, де
Р2 – кінцевийтиск, мм рт. ст.; р1– початковийтиск, мм рт. ст..; R - об’єм, що підлягає відкачуванню, см3; Q - об’єм газу, що відкачується насосом за один оберт, см3; n- кількість обертів насоса, об./хв; t - час вакуумування, хв.
3) Під час виступу президента і віце-президента секретар на дошці розв’язує вправу з підручника Є.П.Неліна «Алгебра і початки аналізу. 10 клас».
Завдання. Порівняйте значення виразів:
а) ()1,3 та ()1,8; б) (5,3)-8 та (5,3)4.
Розв’язання. Застосуємо властивості показникової функції.
а) 0 < а = < 1, тому показникова функція спадає; 1,3<1,8, отже ()1,3>()1,8.
б) а = 5,3 > 1, тому показникова функція зростає; -8<4, отже (5,3)-8<(5,3)4.
2. 1) Слово надається команді ПАТ «Рівняння». Президент дає означення показникового рівняння, вводить поняття найпростішого показникового рівняння, розповідає про спосіб його розв’язання. Наводить приклади.
Показниковим називають рівняння, в яких невідоме входить лише до показників степеня при сталих основах.
Найпростішим показниковим рівнянням є ах=в, де а>0, a≠1,b>0. Якщо замість х у показнику степеня стоїть деяка функція f(x), то af(x)=b, a>0, a≠1, b>0.
Наприклад: 5х=125; 3х-2=; 2-x=16.
Загального методу розв’язування показникових рівнянь немає. Можна виділити кілька типів показникових рівнянь і навести схеми їх розв’язування.
2) Віце-президент називає основні методи розв’язання показникових рівнянь та нагадує учням властивості степеня.
Способи розв’язування показникових рівнянь:
Властивості степеня
an×am=an+m, a1=a,
an:am=an-m, (an)m=anm,
an/bn=(a/b)n, b≠0, anbn=(ab)n,
a0=1, a≠0, a-n=, a≠0.
3) Виробничий відділ представляє завдання. Учні обговорюють план розв’язку кожного рівняння, далі працюють самостійно з наступною перевіркою за готовим розв’язанням, яке було записане на дошці заздалегідь,
a); б)49х-6×7х-7=0, в)5х+5х+2=130,
, 7х=t>0, 5х+5х×52=130,
х2-4х=- 3, t2-6t-7=0, 5x(1+25)=130,
x2-4x+3=0, t1+t2=6, t1×t2=-7, 5x=
x1==3, t1=7, t2=-1<0, 5x=5,
x2==1. 7x=7, х=1.
x=1.
Відповідь:{1;3} Відповідь:{1} Відповідь:{1}
1) Президент дає означення показникової нерівності: показниковими нерівностями називаються нерівності виду ax>b, ax≥b, af(x)≤b. Розв’язок таких нерівностей базується на застосуванні властивостей показникової функції:
2). Секретар ПАТ «Нерівність» пропонує завдання:
32-x>33, ,
a=3>1, тому а=0,6<1, тому
2-x>3, x2-7x+6≤0,
-x>3-2, x1=6, x2=1,
-x>1, (x-6)(x-1)≤0,
x<-1. + +
Відповідь: хє( - ∞ ;1) Відповідь:хє[1;6]
Підсумок цього етапу уроку проводить секретар-референт.
Ми провели засідання показникових акціонерних товариств, на якому повторили пройдений матеріал з теми «Показникова функція», закріпили навички розв’язування рівнянь та нерівностей.
Секретар-референт. А зараз у свої права вступають директори фінвідділів ПАТ і проводять благодійний розпродаж акцій. Це завдання з теми. Акціонери розв’яжуть їх та проведуть обмін акціями (кожен акціонер працює над двома акціями).
Пакет акцій
1)2x>1; 4)(0,3)x≤0,49;
2)3x≥; 5);
3)45-2x<0,25; 6).
Учні здають зошити на перевірку.
Сьогодні ми систематизували матеріал, що стосується розв’язування показникових рівнянь і нерівностей. Результатом нашої роботи може бути «юридична шпаргалка» – коротканаочна таблиця-схема.
Міні-підручник
Тема.Показникова функція.
Розв’язування показникових рівнянь і нерівностей
Властивості показникової функції y=ax, a>0,a≠1 a>1 0<a<1 a=1 у уу
1 1 1 0 х 0 х 0 х
1.D(ax)=R. 2.E(ax)=(0;+ |
Розв’язування показникових рівнянь
Способи розв’язання
1.Зведення рівняння до однієї основи 25х=42х+1, 25х=24х+2, 5х=4х+2, х=2. Відповідь:х=2 |
2.Зведення рівняння до алгебраїчного(введення нової змінної) 32х-10x3х+9=0, 3х=t>0, t2-10t+9=0, t1=9, t2=1 3x=9 або 3х=1, х=2 або х=0. Відповідь:{0;2} |
3.Винесення спільного множника за дужки 3x5х+3+2x5х+1=77, 3x5хx125+2x5хx5=77, 5х(375+10)=77, 5хx385=77, 5х=, 5х=5-1, х=-1. Відповідь:х=-1.
|
Розв’зуванняпоказникових нерівностей
Схема рівносильних перетворень найпростіших показникових нерівностей
а>1
аf(x)>ag(x) знак нерівності зберігається, 2х-1>4, 2х-1>22, а=2>1, функція y=2x зростає, тому х-1>2, x>3.
Відповідь:хє(3;+ |
0<a<1 af(x)>ag(x) знак нерівності змінюється на протилежний
(0,5)х-3 (0,5)х-3 а=0,5 спадає,
тому х-3
Відповідь:хє[5;+ |
Підбивається підсумок виступу кожного ПАТ, аналізується активність учасників, помилки.
(Мерзляк А. Алгебра. 11 клас / А. Мерзляк А., Д. Номировський, В. Полонський, М. Якір. – Х. : Гімназія,2011. – 235 с.)