План-конспект уроку алгебри в 11 класі на тему: "Застосування інтегралу для розв'язування прикладних задач"
Урок розрахований на клас академічного рівня, відповідно якого підбиралися завдання для розв'язання на уроках. Урок націлений на: поглиблення й розширення знань учнів про визначений інтеграл; міжпредметні зв'язки; майбутню професію; вибір ЗНО з математики; вміння виступати перед аудиторією; чітко формулювати і відстоювати свою думку; інтерес до науки шляхом звернення до історичних джерел; вміння раціонально використовувати робочий час.
УРОК №32
Тема уроку: Застосування інтегралів для розв’язування прикладних задач
Дидактична мета: Поглибити й розширити знання учнів про визначений інтеграл; закріпити навички знаходити визначений інтеграл, показати його місце і значення при розв’язуванні задач фізичного, економічного, геометричного змісту; учити бачити єдину математичну модель у різних ситуаціях, складати її в нестандартних умовах; вчити учнів досліджувати й оцінювати соціальні явища засобами математики; бачити необхідність планування майбутнього; допомогти сформувати особисте ставлення до діяльності, яка вимагає математичних знань.
Розвиваюча мета: формувати вміння виступати перед аудиторією, чітко формулювати і відстоювати свою думку; розвивати спостережливість, логічне мислення, інтелектуальні здібності учнів; сприяти розширенню їх кругозору; розвивати фізико-математичну мову учнів.
Виховна мета: виховувати патріотичні почуття, інтерес до науки шляхом звернення до історичних джерел, вміння раціонально використовувати робочий час.
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації навчального матеріалу.
Обладнання: діючий підручник, робочі зошити, таблиці, комп’ютер, комп’ютерні програми; картки, ТВ, презентація до уроку.
Хід уроку:
І. Організаційний момент
Дорогі діти!
За вікном сьогодні чудова погода, блакитне чисте небо, сонячно. І така сама тепла атмосфера і у нас в класі.
З’являється учень 5 – го класу
Реклама інтеграла
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Ми з вами сьогодні спробуємо за допомогою математики розв’язати проблеми, що виникають на уроках фізики та економіки.
Послухайте , будь-ласка, вислів відомого італійського вченого Галілео Галілея.
("Філософія написана в тій книзі, яка завжди відкрита в нас перед очима (я маю на увазі Всесвіт), але яку неможливо зрозуміти, якщо заздалегідь не вивчити її мову".)
Її мова – це мова математики. Математика здавна має репутацію найточнішої галузі знань і є надійним знаряддям розкриття таємниць природи.
А що з цього приводу говорив знаменитий Альберт Ейнштейн?
("Наш досвід переконує нас, що природа – це реалізація найпростіших математичних ідей".)
А як відзначував відомий вам Рене Декарт?
("Той, хто серйозно прямує до пізнання істини, не повинен займатися якоюсь однією наукою, бо всі вони взаємозв’язані")
ІІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
КАРТКА 1
Побудувати і обчислити площу фігури, обмеженої лініями:
у = х 3 , х = 0, х = 2.
Відповідь: 4 кв.од
КАРТКА 2
Знайти площу заштрихованої фігури
S1 = 88
S2 = 48
S3 = 4
Sф = 88 – 48 – 4 = 36
Відповідь: 36 кв.од
КАРТКА 3
Побудувати і обчислити площу фігури, обмеженої лініями:
у = 4, у = х 2 , х = -2, х = 2.
Sф = 16/3 Відповідь: 16/3 кв.од
КАРТКА 4
Побудувати і обчислити площу фігури, обмеженої лініями: у = х 2 , у = 1.
Відповідь: 2/3 кв.од
КАРТКА 5
Для заданої функції у = 3х2 – 2х – 3 Знайти таку первісну, щоб її графік проходив через точку А(3;9)
Відповідь: F(x) = x3 –x2 – 3x
КАРТКА 6
Тіло рухається прямолінійно зі швидкістю v(t) = t3 + t (м/с). знайти шлях, пройдений тілом за проміжок часу від t = 1c до t = 2 c
Відповідь: 5,25 (м)
Знайти невизначений інтеграл:
Установити відповідність між інтегралами та їхніми геометричними інтерпретаціями
Відповідь: 1-г, 2 – д, 3 – в, 4 - а
Відповіді:
ІV. Повідомлення теми та мети уроку
Будемо сподіватися, що за допомогою слів великих вчених, вислови яких ми цитували, ми переконались в доцільності проведення сьогоднішнього уроку, тема якого: "Застосування інтегралів для розв’язування прикладних задач".
До речі, задача (англ. problem) означає "проблема". Проблема розв’язування задач ускладнюється в тому випадку, якщо вміння побачити єдину математичну модель у різних ситуаціях недостатньо розвинене. Але ж ще Анрі Пуанкаре, французький математик, слова якого ми взяли як епіграф до нашого уроку, сказав: "Математика є спосіб називати різні речі одним ім’ям". Можливість розвивати ці уміння ви й матимете сьогодні, розв’язуючи задачі, пов’язані з геометрією, фізичними явищами, економічними процесами. І ви матимете чудову нагоду закріпити і розвинути навички знаходити визначений інтеграл, застосовувати його при розв’язуванні практичних задач.
V. Актуалізація опорних знань учнів.
Давайте пригадаємо, з яким поняттям нерозривно пов’язане поняття визначеного інтегралу?(Площа)
А зараз, відповідаючи на питання вікторини "Що? Де? Як? Чому?", ми налаштуємося на розгляд більш складних проблем.
VІІ. Узагальнення та систематизація знань, вмінь та навичок.
Поняття інтеграла – важливе як у шкільному курсі математики, так і в курсі вищої математики, що розгалужується на низку цікавих, хоч і складних, математичних дисциплін. Назву вам лише кілька з них:
Окрім математичних, є науки, що широко використовують математичний апарат і нині дуже популярні, оскільки необхідні для ведення різноманітних справ, для гармонійного розвитку галузей виробництва, тощо. У цих науках також використовується поняття інтеграла. Серед них такі як
Давайте з'ясуємо, як саме ми можемо застосувати визначений інтеграл в таких науках, як геометрія, фізика, економіка.
Підкажіть, де саме визначений інтеграл застосовується в геометрії?
А де саме визначений інтеграл застосовується у фізиці?
№ пп |
Величини |
Співвідношення |
Знаходження похідної |
Знаходження інтеграла |
1
|
S – переміщення v -- швидкість |
|
|
|
2
|
A - робота F - сила |
|
|
|
3
|
A - робота N - потужність |
|
|
|
4
|
m– маса тонкого стержня - лінійна густина |
|
|
|
5
|
q– електричний заряд I – сила струму |
|
|
|
6
|
Q – кількість теплоти c- теплоємність |
|
|
|
VІІІ. Робота в групах
А зараз, панове, давайте перенесемося в майбутнє, років на 20 вперед. Ви – дорослі, солідні люди, знайшли своє місце в житті: конструктори, інженери, металурги, будівельники, економісти, плановики, вчені. І в процесі своєї роботи ви зустрічаєтеся з різними проблемами, які вам необхідно вирішити.
Розіб’ємо клас на 5 груп, кожна з яких отримує певне завдання і через 5 хвилин звітує про виконану роботу.
Фінансисти
На полі пшениці після приземлення космічного корабля залишився слід, який нагадує фігуру, обмежену лініями у = х2 – 4 та у = 4 – х2 . Необхідно визначити збитки, завдані агрокомплексу «Олімпекс-Агро», якщо з 1 м2 отримують в середньому 4 кг пшениці, яка коштує 3 грн. / кг.
Розв’язання:
В=21 4 3 = 252 (грн.).
Відповідь. 252 грн.
Археологи
Нещодавно археологи при розкопуванні стародавніх поселень знайшли жертовне місце, яке їх дуже зацікавило. Після досліджень було з’ясовано, що це тіло, утворене обертанням параболи у = х2 + 1 навколо вісі Ох (х вчені вимірювали в метрах), обмеженої лініями х =2, у = 0. Причому виготовлений він був з каменю густиною ( ) 2500 кг/м3. Яка масу каменя використали на виготовлення цього жертовника стародавні майстри? ( m = V )
Розв’язання.
Об’єм тіла, яке утворюється внаслідок обертання графіка функції навколо вісі Ох обчислюється за формулою:
V =
m = V ; m = 37,26 2500=93150 кг
Відповідь. 93150 кг.
Біологи
Знайти площу пелюстка ромашки, який розміщено між дугами парабол
Розв’язання: Дана фігура обмежена графіками двох функцій:
Шукана площа за допомогою інтеграла обчислюється так:
Відповідь. 1/3 кв. од.
Енергетики
Навантаження на Криворізьку теплоелектростанцію задається функцією f(x) = 3x2 + 4x – 2. Визначити витрати електроенергії протягом доби.
Розв’язання:
Відповідь: 14343 кВт·год.
Архітектори
Будівельникам потрібно обладнати бруківкою зону відпочинку біля житлового будинку. За планом архітектора зона проходить побіля зеленої алеї та утворює криву у=3х – х 2. Який кошторис цієї зони відпочинку, якщо вважати , що лінія алеє збігається з віссю ОХ (див. рис.), а бруківка коштує 250 грн. за кв.м.? Одиниці вимірювання – 100 м.
Розв’язання:
Якщо алея збігається із віссю ОХ, а крива є параболою то спочатку потрібно знайти точки перетину параболи з віссю ОХ:
3х – х 2 = 0, х = 0, х = 3 – це межі інтегрування.
S =
S=4,5 100 = 450 м2, тоді кошторис складає 450 250 = 112500 грн.
Відповідь: 112500 грн.
Математика – потужна зброя в руках фізика, економіста. Адже багато наслідків можна одержати математично, використовуючи перевірені дослідом формули. Зараз ваші товариші покажуть, як використовуючи цю зброю, вони виконали своє завдання.
ІНТЕГРАЛ В ЕКОНОМІЦІ
Загальний прибуток за час t1 можна знайти за формулою:
ІНТЕГРАЛ В БІОЛОГІЇ
Середня довжина шляху, який пролітають птахи, перетинаючи деяку фіксовану ділянку, обчислюється за формулою:
ІНТЕГРАЛ В ПОБУТІ
Щоб каша була смачною, потрібно таке відношення води і круп:
Х. Підведення підсумків уроку. Вправа «Рефлексія»
«Як приємно дізнатися, що ти чогось навчився». Мольєр
Скажіть, будь ласка, що саме ми з вами робили сьогодні на уроці?
(розв’язували задачі з геометрії, фізики, економіки, перекладали мовою математики проблеми, які стоять перед іншими науками.)
На сьогоднішньому уроці ми ще раз переконалися в тому, що математичні теорії є надійним знаряддям в розкритті таємниць природи, законів економічних процесів.
Звертаю вашу увагу, шановні добродії, на програмові вимоги та підборку завдань для підготовки до незалежного зовнішнього тестування, поміщену у вашому Кроці до майстерності з даної теми.
Іще одну вершину підкорили:
Його величність інтеграл
Для себе ми відкрили.
І від тепер об’єми тіл
І площі всіх фігур
Підвладні нам.
Низький уклін тобі
Величність ІНТЕГРАЛ!
ХІІ. Домашнє завдання. Розв’язати стор. 278 – 280 тест №3 (12-17)
Загальні висновки вчителя:
На уроці досягнута дидактична, виховна, розвивальна мета. План уроку виконаний повністю. Урок розрахований на клас академічного рівня, відповідно якого підбиралися завдання для розв’язання на уроках. Урок націлений на: поглиблення й розширення знань учнів про визначений інтеграл; міжпредметні зв’язки; майбутню професію; вибір ЗНО з математики; вміння виступати перед аудиторією; чітко формулювати і відстоювати свою думку; інтерес до науки шляхом звернення до історичних джерел; вміння раціонально використовувати робочий час.
КАРТКА 1
Побудувати і обчислити площу фігури, обмеженої лініями:
у = х 3 , х = 0, х = 2.
КАРТКА 2
Знайти площу заштрихованої фігури
КАРТКА 3
Побудувати і обчислити площу фігури, обмеженої лініями:
у = 4, у = х 2 , х = -2, х = 2.
КАРТКА 4
Побудувати і обчислити площу фігури, обмеженої лініями: у = х 2 , у = 1.
КАРТКА 5
Для заданої функції у = 3х2 – 2х – 3 Знайти таку первісну, щоб її графік проходив через точку А(3;9)
КАРТКА 6
Тіло рухається прямолінійно зі швидкістю v(t) = t3 + t (м/с). знайти шлях, пройдений тілом за проміжок часу від t = 1c до t = 2 c
Фінансисти
На полі пшениці після приземлення космічного корабля залишився слід, який нагадує фігуру, обмежену лініями у = х2 – 4 та у = 4 – х2 . Необхідно визначити збитки, завдані агрокомплексу «Олімпекс-Агро», якщо з 1 м2 отримують в середньому 4 кг пшениці, яка коштує 3 грн. / кг.
Археологи
Нещодавно археологи при розкопуванні стародавніх поселень знайшли жертовне місце, яке їх дуже зацікавило. Після досліджень було з’ясовано, що це тіло, утворене обертанням параболи у = х2 + 1 навколо вісі Ох (х вчені вимірювали в метрах), обмеженої лініями х =2, у = 0. Причому виготовлений він був з каменю густиною ( ) 2500 кг/м3. Яка масу каменя використали на виготовлення цього жертовника стародавні майстри? ( m = V )
Біологи
Знайти площу пелюстка ромашки, який розміщено між дугами парабол
Енергетики
Навантаження на Криворізьку теплоелектростанцію задається функцією f(x) = 3x2 + 4x – 2. Визначити витрати електроенергії протягом доби.
Архітектори
Будівельникам потрібно обладнати бруківкою зону відпочинку біля житлового будинку. За планом архітектора зона проходить побіля зеленої алеї та утворює криву у=3х – х 2. Який кошторис цієї зони відпочинку, якщо вважати , що лінія алеє збігається з віссю ОХ (див. рис.), а бруківка коштує 250 грн. за кв.м.? Одиниці вимірювання – 100 м.