УРОК № . 9 клас
Тема. Типи клітин та їх порівняльна характеристика:прокаріотична та еукаріотична клітина, рослинна, тваринна та грибна клітина.
Мета уроку: розширити знання учнів про будову клітин прокаріотичних організмів; навчити порівнювати прокаріотичні і еукаріотичні клітини, а також клітини різних царств еукаріотичних організмів.
Освітня: Розглянути особливості будови клітин прокаріотів та еукаріотів; пересвідчитися, що клітини прокаріотів та еукаріотів мають схожий план будови, навчитися розпізнавати особливості різних типів еукаріотичних клітин;
Розвиваюча: розвивати вміння логічно мислити та знаходити та знаходити зв’язки між особливостями будови і функціями біологічних структур;
Виховна: виховувати розуміння значення знань особливостей будови клітин для збереження здоров’я людини.
Обладнання й матеріали: таблиці «Будова рослинної клітини», «Будова тваринної клітини», «Будова грибної клітини», мікроскоп, компьютер електронні мікрофотографії прокаріотичних та еукаріотичних клітин.
Базові поняття й терміни: клітинна стінка, джгутики, війки, надмембранний комплекс, підмембранний комплекс, рецепторні молекули, глікокалікс.
ХІД УРОКУ
Перевірка присутності учнів на занятті.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Давайте пригадаємо:
Зараз ви виконаєте тест на повторення основних структурних компонентів клітини- це тема попереднього уроку, а також матеріал 6, 7 кл. join.naurok.ua та введіть код доступу. На виконання тесту у вас 5 хв.
У кого відсутній доступ до інтернету виконують завдання по картках
Картка
1. Будову і функції клітини вивчає наука гістологія.
2. Рибосоми - це дрібні органели, які розташовуються групами на оболонці ендоплазматичної сітки.
3. Основною структурно-функціональною одиницею всіх живих організмів є ядро.
4. Ядро – це двомембранна органела
5. Основною функцією ендоплазматичної сітки є транспорт речовин.
6. Хлоропласти – це пластиди забарвлені в зелений колір завдяки наявності пігменту хлорофілу.
7. Основна функція рибосом – це синтез білків у клітині.
8. Мітохондрії – це енергетичні станції клітини, які забезпечують енергією всі процеси її життєдіяльності.
9. Хромопласти – це пластиди забарвлені в різні кольори.
10. Функцію передачі спадкової інформації в клітинах тварин виконує кільцева молекула ДНК.
11. Кожна нова клітина утворюється виключно внаслідок розмноження материнскої шляхои поділу.
№ твердження |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
Знак "+", "-" |
- |
+ |
- |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
- |
+ |
+ |
12. Лізосоми – це немембранні органели.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
ІV. Вивчення нового матеріалу
Вступне слово вчителя.
Існує два ступені організації клітини: прокаріотична клітина (від грец. pro - до, karion - ядро) - не має ядра (у прокаріотів - бактерій і синьо-зелених водоростей) і еукаріотична клітина (від грец. ey - повністю, добре) - має ядро (в усіх інших одно- і багатоклітинних організмів).
Під час вивчення організації цих клітин, ми будемо виконувати лабораторну роботу в зошиті на сторінці 9. Але перед виконанням л.р. давайте ознайомимося з матеріалом підручника з цієї теми. Пар.13. с 6.Це завдання ми виконаємо по гупах
Завдання1. Ознайомитись із загальними рисами та вивчити особливості будови клітин бактерій, грибів, рослин та тварин.
Потім кожна група опише особливості будови клітини, інші учні заповнять таблицю
Характерні ознаки клітин прокаріот і еукаріот
Ознаки для порівняння |
Клітини прокаріот |
Клітини еукаріот |
||
рослин |
грибів |
тварин |
||
Форма клітини |
Стала |
Стала |
Стала |
Не стала |
Розміри клітин |
Малі (0,1 – 10 мкм) |
Середні розміри клітин становлять 100 мкм |
||
Надмембранні комплекси: |
Є (муреїн) |
Є (целюлоза) |
Є (Хітин) |
Є (глікокалікс) |
Клітинна мембрана |
Є |
Є |
Є |
Є |
Цитоплазма |
Є |
Є |
Є |
Є |
Ядро |
Не має |
Є |
Є |
Є |
Органели: ЕПС; комплекс Гольджі; лізосоми; мітохондрії |
Не має |
Є |
Є |
Є |
Рибосоми |
Є |
Є |
Є |
Є |
Пластиди |
Не має |
Є |
Не має |
Не має |
Органели руху |
Деякі мають |
Деякі мають |
Не має |
Деякі мають |
Хід роботи:
Виступ першої группи (Бактерії) Заповнення таблиці та виконання завдання №1 л.р.
Замалюйте в зошит та зробіть відповідні позначення
Виступ другої групи.
Виступ третьої групи
Виступ четвертої групи
Тепер давайте перевіримо як ви заповнили таблиці
Давайте повернемося до нашого проблемного питання. Отже різноманітність життя на нашій планеті зумовлено різною організацією клітин живих організмів.
V. Узагальнення знань
Гра «Знайди мене»
Кожна з 3 груп отримує конверт, в якому на окремих аркушах зазначені органели клітин.
І група – вибирає органели клітини прокаріот;
ІІІ група – вибирає органели тваринної клітини;
ІІІ група – вибирає органели рослинної клітини.
Клітинна стінка |
Травні вакуолі |
Рибосоми |
Ядро |
Лізосоми |
Нуклеоїд |
Мітохондрії |
Апарат Гольджі |
Глікокалікс |
Пластиди |
Ендоплазматична сітка |
Вакуолі |
Рефлексія змісту навчального матеріалу
Прийом «Незакінчене речення»
На дошці (екрані) написані фрази, які допоможуть в аналізі уроку. Учні по черзі висловлюються одним реченням, самостійно обираючи початок фрази:
На сьогоднішньому занятті:
- Сьогодні я дізнався…
VI. Підведення підсумків заняття. Виставлення оцінок
Повідомлення домашнього завдання:
Пар.13, повторити 9-12, підготуватися до т.о. з теми «Структура клітини».