Розробка уроку біології 9 кл на тему :"Типи клітин та їх порівняльна характеристика:прокаріотична та еукаріотична клітина, рослинна, тваринна та грибна клітина".

Про матеріал
Розробка уроку біології 9 кл. на тему :"Типи клітин та їх порівняльна характеристика:прокаріотична та еукаріотична клітина, рослинна, тваринна та грибна клітина"
Перегляд файлу

УРОК № .  9 клас

Тема. Типи клітин та їх порівняльна характеристика:прокаріотична та еукаріотична клітина, рослинна, тваринна та грибна клітина.

 

Мета уроку: розширити знання учнів про будову клітин прокаріотичних організмів; навчити порівнювати прокаріотичні і еукаріотичні клітини, а також клітини різних царств еукаріотичних організмів.

Освітня: Розглянути  особливості будови клітин прокаріотів та еукаріотів; пересвідчитися, що клітини прокаріотів та еукаріотів мають схожий план будови, навчитися розпізнавати особливості різних типів еукаріотичних клітин;

Розвиваюча: розвивати вміння логічно мислити та знаходити та знаходити зв’язки між особливостями будови і функціями біологічних структур;

Виховна: виховувати розуміння значення знань особливостей будови клітин для збереження здоров’я людини.

 

Обладнання й матеріали: таблиці «Будова рослинної клітини», «Будова тваринної клітини», «Будова грибної клітини», мікроскоп, компьютер електронні мікрофотографії прокаріотичних та еукаріотичних клітин.

 

Базові поняття й терміни: клітинна стінка, джгутики, війки, надмембранний комплекс, підмембранний комплекс, рецепторні молекули, глікокалікс.

ХІД УРОКУ

I. Організаційний етап.

Перевірка присутності учнів на занятті.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Давайте пригадаємо:

  • Який рівень організації живого ми зараз вивчаємо?
  • Що є елементарною одиницею всіх живих організмів?
  • Як називається наука яка вивчає будову та функції клітини?
  • Хто вперше запропонував термін клітина?
  • Які бувають за формою та розмірами клітини?

Зараз ви виконаєте тест на повторення основних структурних компонентів клітини- це тема попереднього уроку, а також матеріал 6, 7 кл. join.naurok.ua та введіть код доступу. На виконання тесту у вас 5 хв.

У кого відсутній доступ до інтернету виконують завдання по картках

 

Картка

1. Будову і функції клітини вивчає наука гістологія.

2. Рибосоми - це дрібні органели, які розташовуються групами на оболонці ендоплазматичної сітки.

3. Основною структурно-функціональною одиницею всіх живих організмів є ядро.

4.  Ядро – це двомембранна органела

5. Основною функцією ендоплазматичної сітки є транспорт речовин.

6. Хлоропласти – це пластиди забарвлені в зелений колір завдяки наявності пігменту хлорофілу.

7. Основна функція рибосом – це синтез білків у клітині.

8. Мітохондрії – це енергетичні станції клітини, які забезпечують енергією всі процеси її життєдіяльності.

9. Хромопласти – це пластиди забарвлені в різні кольори.

10. Функцію передачі спадкової інформації в клітинах тварин виконує кільцева молекула ДНК.

11. Кожна нова клітина утворюється виключно внаслідок розмноження материнскої шляхои поділу.

№ твердження

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

Знак "+", "-"

-

+

-

+

+

+

+

+

+

-

+

+

12. Лізосоми – це немембранні органели.

 

  • Які ступені організації клітин ви знаєте?
  • Які ви знаєте типи клітин?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

  • Ми знаємо, що всі живі організми складаються із клітин. Саме за їх будовою вчені розподіляють всі живі організми на царства. Які виділяють царства живих організмів? Рослини, тварини, гриби, бактерії та віруси. Всі вони окрім вірусів мають різноманітні типи клітин. Тому метою нашого уроку є виявити риси подібності та відмінності клітин між собою.
    Проблемні запитання: В чому причина різноманітності живого на планеті Земля?
  • А виявивши ознаки схожості ми підтвердимо одну із головних теорій в біології та еволюції: про єдність походження всіх живих організмів. Давайте запишемо число та тему уроку.

 ІV. Вивчення нового матеріалу

Вступне слово вчителя.

Існує два ступені організації клітини: прокаріотична клітина (від грец. pro - до, karion - ядро) - не має ядра (у прокаріотів - бактерій і синьо-зелених водоростей) і еукаріотична клітина (від грец. ey - повністю, добре) - має ядро (в усіх інших одно- і багатоклітинних організмів).

Під час вивчення організації цих клітин, ми будемо виконувати лабораторну роботу в зошиті на сторінці 9. Але перед виконанням л.р. давайте ознайомимося з матеріалом підручника з цієї теми. Пар.13. с 6.Це завдання ми виконаємо по гупах

 

 

Завдання1. Ознайомитись із загальними рисами та вивчити особливості будови клітин бактерій, грибів, рослин та тварин.

  1. Група вивчення будови клітин бактерій.
  2. Група вивчення будови клітин грибів.
  3. Група вивчення будови клітин рослин
  4. Група вивчення будови клітин тварин

Потім кожна група опише особливості будови клітини, інші учні заповнять таблицю

Характерні ознаки клітин прокаріот і еукаріот

Ознаки для порівняння

Клітини прокаріот

Клітини еукаріот

рослин

грибів

тварин

Форма клітини

Стала

Стала

Стала

Не стала

Розміри клітин

Малі

(0,1 – 10 мкм)

Середні розміри клітин становлять 100 мкм

Надмембранні комплекси:

Є

(муреїн)

Є

(целюлоза)

Є

(Хітин)

Є

(глікокалікс)

Клітинна мембрана

Є

Є

Є

Є

Цитоплазма

Є

Є

Є

Є

Ядро

Не має

Є

Є

Є

Органели: ЕПС; комплекс Гольджі; лізосоми; мітохондрії

Не має

Є

Є

Є

Рибосоми

Є

Є

Є

Є

Пластиди

Не має

Є

Не має

Не має

Органели руху

Деякі мають

Деякі мають

Не має

Деякі мають

 

Хід роботи: 

Виступ першої группи (Бактерії) Заповнення таблиці та виконання завдання №1 л.р.                       

  1.                    Розгляньте під мікроскопом тимчасовий мікропрепарат виготовлений із зубного нальоту, зверніть увагу на особливості будови клітини бактерії.

     Замалюйте в зошит та зробіть відповідні позначення

Виступ другої групи.

  1.                    Виготовте тимчасовий мікропрепарат шкірочки цибулі. Порівняйте побачене з електронною мікрофотографією та замалюйте рослинну клітину в робочий зошит. На малюнку позначте клітинну стінку, з целюлози, ядро, велику вакуолю й пластиди.

Виступ третьої групи

  1.                    Виготовте препарат епітелію ротової порожнини в краплині слині, для чого проведіть скляною паличкою по внутрішній поверхні щоки, перенесіть мазок на предметне скло. Порівняйте побачене з електронною мікрофотографією та замалюйте клітину в робочий зошит. На малюнку позначте цитоплазматичну мембрану, ядро.

Виступ четвертої групи

  1.                    Розгляньте під мікроскопом готовий мікропрепарат клітин грибів (дріжджів  чи мукора). Порівняйте побачене з електронною мікрофотографією та замалюйте клітину гриба в робочий зошит. На малюнку позначте клітину стінку з хітину, ядро, запасливу вакуолю.
  2.                    Зробіть висновки.

Тепер давайте перевіримо як ви заповнили таблиці

Давайте повернемося до нашого проблемного питання. Отже різноманітність життя на нашій планеті зумовлено різною організацією клітин живих організмів.

V. Узагальнення знань

Гра «Знайди мене»

Кожна з 3 груп отримує конверт, в якому на окремих аркушах зазначені органели клітин.

І група – вибирає органели клітини прокаріот;

ІІІ група – вибирає органели тваринної клітини;

ІІІ група – вибирає органели рослинної клітини.

 

Клітинна стінка

Травні вакуолі

Рибосоми

Ядро

Лізосоми

Нуклеоїд

Мітохондрії

Апарат Гольджі

Глікокалікс

Пластиди

Ендоплазматична сітка

Вакуолі

 

Рефлексія змісту навчального матеріалу

Прийом «Незакінчене речення»

На дошці (екрані) написані фрази, які допоможуть в аналізі уроку. Учні по черзі висловлюються одним реченням, самостійно обираючи початок фрази:

На сьогоднішньому занятті:

  • Я ознайомився(лась)  із........
  • Я вивчив(ла) основні.......
  • Я зрозумів(ла), що клітина – це…..

     -  Сьогодні я дізнався…

  • Було цікаво…
  • Було важко…
  • Я виконував завдання…
  • Я зрозумів, що…
  • Тепер я можу…
  • Я набув…
  • Я навчився…

VI. Підведення підсумків заняття. Виставлення оцінок

Повідомлення домашнього завдання:

Пар.13, повторити 9-12, підготуватися до т.о. з теми «Структура клітини».
 

 

 

docx
Додав(-ла)
Брестель Ольга
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
7 жовтня 2021
Переглядів
2972
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку