Пропонується розробка уроку з біології для 6 класу "Суцвіття". Під час уроку використовується презентація, ТРВЗ, учні здійснюють різні види навчальної діяльності: заповнення таблиці за допомогою підручника (Л.І. Остапченко, П.Г.Балан, Н.Ю.Матяш та ін.. Біологія: Підручник для 6 класів), складання пазлів і сенкану, аналіз відповідей товарішів, виконання самостійної роботи.
НВК «ЗНЗ І-ІІІ ст. №12-ДНЗ Олександрійської міської ради
Кіровоградської області»
Методична розробка уроку з теми:
"Суцвіття."
(6 КЛАС)
За програмою з біології для 6-9 класів,
затвердженою Наказом
Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 №804
Автор:
Богачова Ірина Вікторівна,
вчитель біології
Мета:
Тип уроку: комбінований
Основні поняття і терміни: суцвіття, прості суцвіття, складні суцвіття, кошик, сережка, колос, початок, китиця, щиток, зонтик, головка, волоть.
Обладнання: схеми, малюнки, таблиці, роздатковий матеріал, комп’ютер, проектор, підручник (Л.І. Остапченко, П.Г.Балан, Н.Ю.Матяш та ін.. Біологія: Підручник для 6 класів загальноосвітніх навчальних закладів – К.: Генеза, 2014 – 225с.: іл.)
Компетентності, які формуються в учнів: уміння вчитися, спілкування державною мовою, соціальна, комунікативна, загальнокультурна, здоров’язбережувальна, науково-природнича, екологічна грамотність.
Хронометраж уроку.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний етап. Я рада вітати вас у нашому класі. Посміхніться, забудьте про негаразди. Згадайте красу природи нашої Землі.
Сьогодні ми будемо користуватися девізом: «Міркуємо, - швидко,
Відповідаємо, - правильно,
Працюємо, - плідно»
ІІ. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів.
Як ви розумієте ці слова? «Не знищуйте квіти на луках і в лісі,
бережіть красу!..»
(відповіді учнів)
Давайте згадаємо будову квітки.
Вправа «Німий малюнок» Два учні біля дошки підписують малюнки квітів
Перевірка написів (учні шукають помилки)
Біологічний диктант.
1. Квітка – це видозмінений …………..
2. Головні частини квітки – це …………….
3. Віночок складають – ………………………
4. Подвійна оцвітина – це наявність у квітки ……………
5. Кожна тичинка складається з ………………..
6. Маточка складається з ………………..
7. Всередині зав’язі знаходяться ………………
8. Двостатевими називаються квіти, що мають …………
9. Одностатевими називаються квіти, що мають ……….
Виконання самостійної роботи на картках (вставити пропущені слова)
Осьову частину квітки, на якій розташовані всі її частини, називають …………… Подвійна оцвітина складається з …………………………… і …………………………… Чашечка квітки утворена ……………………………, а віночок – ……………………… Головні частини квітки – це …………………… та …………………………. Тичинка складається з …………………… і ………………………………………, маточка – із ………………………, ………………………….. і ………………………………………
ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.
Цей матеріал надзвичайно важливий і необхідний під час подальшого вивчення ботаніки: тому будьте уважні і старанні.
Прослухайте вірш і поміркуйте, про що йде мова?
Росте в гаю конвалія
Під дубом високим. Фото конвалії
Захищалась від негоди
Під віттям широким. Леся Українка (сміх лісової русалки Мавки)
ІV. Повідомлення теми і завдань уроку
V. Сприймання та засвоювання учнями нового матеріалу.
Квітки, які розміщені не поодиноко, утворюють суцвіття. Суцвіття – це сукупність квіток, розміщених у певному порядку, що мають спільну вісь. Це один пагін або система пагонів, що мають квітки. У суцвіттях є різна кількість квіток: від кількох штук до кількох тисяч.
У комахозапильних рослин квітки зібрані в суцвіття, які добре помітні на відстані (наприклад, соняшник). У вітрозапильних рослин наявність суцвіть підвищує попадання пилку на маточку (пшениця). У суцвіттях утворюється більша кількість плодів, ніж в окремих квітках, а це сприяє зростанню чисельності виду та його поширення.. (Робота з підручником §34)
Робота в зошитах.
Заповнити таблицю, замалювати схеми простих суцвіть
суцвіття |
схема |
приклади рослин |
китиця |
|
смородина, черемха |
|
|
|
- китиця; - колос; - зонтик; - щиток; - початок; - головка; - сережка;
- кошик;
Замалювати схеми складних суцвіть:
- складний колос; - складний зонтик; - складний щиток; - волоть.
Складний щиток
Проведення фізкультхвилинки.
VІ. Узагальнення та систематизація знань.
Вправа "Вгадай суцвіття", (вчитель показує гербарій, учні визначають суцвіття)
Робота в парах (відповідність)
Суцвіття Рослини
1. Китиця 1. Груша
2. Зонтик 2. Черемха
3. Складний зонтик 3. Черешня
4. Кошик 4. Овес
5. Колос 5. Кульбаба
6. Складний колос 6. Береза
7. Щиток 7. Пщениця
8. Волоть 8. Подорожник
9. Сережка 9. Морква
Робота в групах складання пазлів.
Написи наносять на пазл
наприклад
Скласти сенкан (робота в групах)
Суцвіття
Просте, складне
Запилюється, вабить, плодоносить
Суцвіття забезпечує запилення рослин.
Пагін
Утворення суцвіть, їхня будова, порядок розпускання квіток. мають пристосувальний характер до різноманітних чинників запилення.
VІІ. Рефлексія.
Вправа “Мікрофон“
- Сьогодні на уроці я дізнався…
- Мені сподобалось …
- Я був (-ла) вражений, тим, що…
- Мені важко було …
VІ. Підсумки уроку.
ІX. Домашнє завдання: §34 прочитати, виконати тест, за бажанням скласти кросворд, творче завдання
Розв’язати задачу:
Два учні змагалися, хто виростить більший урожай картоплі. Обидва поливали її, розпушували грунт, підгортали кущі. На добре розвинених стеблах один з них обірвав багато листків, а другий зірвав верхівки пагонів і квітки. Як ви думаєте, хто з них виростив більший урожай і завдяки чому це вдалося зробити?
\