Тема уроку: Клітинна мембрана.
Мета:
Освітня: Формування в учнів знань про будову клітини ; ознайомлення з молекулярною організацією, будовою та функціями мембран, типами транспорту речовин через мембрани.
Розвиваюча: Розвивати вміння порівняння будови та функцій органоїдів.
Виховна: Виховувати старанність, увагу.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Методи та методичні прийоми.
1.Інформаційний
Ф)словесний: розповідь – бесіда, повідомлення учнів, розповідь вчителя;
Б)наочний: ТЗН, слайди, таблиці;
В)практичний: лабораторна робота.
Прийоми навчання: пояснення, активізація пізнавальної діяльності учнів.
2.Репродуктивний
Прийоми навчання: науковий виклад матеріалу.
3.Проблемно – комунікативний :
Формування проблемних питань.
Прийоми навчання: постанова питання, висунення різних варіантів думок та їх обговорення.
4. Візуальний: складання схем.
Міжпредметні зв’язки : біохімія, медицина, історія.
Матеріали та обладнання: презентація (слайди), підручник, мікроскопи.
Основні поняття і терміни : поверхневий апарат, гідрофільні, гідрофобність, транспорт речовин : активний, пасивний, дифузія, плазмоліз, деплазмоліз.
Етап уроку |
Зміст |
Засоби |
||||||||||||||||
I. Актуалізація опорних знань та досвіду учнів. |
Чому клітини еукаріоти дають більшу кількість різноманітних форм? |
Гра «Ланцюжок» Учні дають відповіді на означення та терміни і задають слідуюче питання. Перше ставить вчитель.
|
||||||||||||||||
II. Мотивація навчально – пізнавальної діяльності учнів. |
Особливості будови шкірки листка:
Як живляться прозорі клітини?
Як клітини отримують воду?
Як клітини отримують високомолекулярні речовини?
|
Слайд 1, мікроскоп, будова шкірки листка
|
||||||||||||||||
III. Сприймання та засвоєння учнями нового матеріалу. |
1.1. Загальна характеристика клітинної мембрани
Товщина: 10нм. Принципи організації: неоднорідність, мобільність – складові частинки знаходяться у безперервному русі.
1.2. Функції плазматичної мембрани
1.3. Будова
Клітина, тканина,орган функціонують за умови взаємовпізнання; утворення демоси, синапси і т.д.
1972р. С. Сінгер, Дж. Ніколсон Запропоновано рідинну мозаїчну модель.
1.4. Транспорт речовин Дифузія – це процес за якого речовини проникають через мембрану через певні ділянки або нори без затрати енергії, завдяки різниці концентрації ззовні і всередині клітини.
1.5. Міжклітинні контакти - складки, вирости – забезпечують зчеплення - мікроскопічні канальні – у рослин
|
Слайд 2
|
||||||||||||||||
IV.Осмислення зв’язків та взаємозалежності у вивченому матеріалі. |
Функції плазматичної мембрани
Вчитель демонструє слайд 3 або 4 з врахуванням часу на уроці. Учні виконують самостійно (слайд 3) або обговорюють (слайд 4) |
|
||||||||||||||||
V. Узагальнення та систематизація знань. |
Обговорення проблемного питання поставленого на початку уроку.
|
|
||||||||||||||||
VI. Підведення підсумків уроку |
Мотивація і оголошення оцінок. |
|
||||||||||||||||
VIIДомашнє завдання (надання пояснень, рекомендацій) |
|
|