Розробка уроку біології "Клітинна мембрана" 10 клас

Про матеріал
Формування в учнів знань про будову клітини ; ознайомлення з молекулярною організацією, будовою та функціями мембран, типами транспорту речовин через мембрани. Розвивати вміння порівняння будови та функцій органоїдів. Виховувати старанність, увагу.
Перегляд файлу

 

Тема уроку: Клітинна мембрана.

Мета:

Освітня: Формування в учнів знань про будову клітини ; ознайомлення з молекулярною організацією, будовою та функціями мембран, типами транспорту речовин через мембрани.

Розвиваюча: Розвивати  вміння порівняння будови та функцій органоїдів.

Виховна: Виховувати старанність, увагу.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Методи та методичні прийоми.

1.Інформаційний

Ф)словесний: розповідь – бесіда, повідомлення учнів, розповідь вчителя;

Б)наочний: ТЗН, слайди, таблиці;

В)практичний: лабораторна робота.

Прийоми навчання: пояснення, активізація пізнавальної діяльності учнів.

2.Репродуктивний

Прийоми навчання: науковий виклад матеріалу.

3.Проблемно – комунікативний :

Формування проблемних питань.

Прийоми навчання: постанова питання, висунення різних варіантів думок та їх обговорення.

4. Візуальний: складання схем.

Міжпредметні зв’язки :  біохімія, медицина, історія.

Матеріали та обладнання: презентація (слайди), підручник, мікроскопи.

Основні поняття і терміни : поверхневий апарат, гідрофільні, гідрофобність, транспорт речовин : активний, пасивний, дифузія, плазмоліз, деплазмоліз.

 

 

    Етап уроку

                                         Зміст

            Засоби

I. Актуалізація опорних знань та досвіду учнів.

 

 

 

Чому клітини еукаріоти дають більшу кількість різноманітних форм?

Гра «Ланцюжок»

Учні дають відповіді на означення та терміни і задають слідуюче питання. Перше ставить вчитель.

 

II. Мотивація навчально – пізнавальної діяльності учнів.

Особливості будови шкірки листка:

  •           покривні клітини прозорі
  •           стовпчаста тканина - багато хлоропластів
  •           зубчаста – мало хлоропластів, є багато міжклітинників

Як живляться прозорі клітини?

 

Як клітини отримують воду?

 

Як клітини отримують високомолекулярні речовини?

 

 

Слайд 1, мікроскоп, будова шкірки листка

 

 

 

 

 

 

III. Сприймання та засвоєння учнями нового матеріалу.

 

1.1. Загальна характеристика клітинної мембрани

 

Хімічний склад

Будова

Функції

Ліпіди (40 %), з них фосфоліпіди 80%

Вуглеводи утворюють комплекси з білками і ліпідами.

Білки:

А)поверхневі (30%) – на зовнішній і внутрішній поверхнях мембран;

Б)внутрішні (70%) – занурені у подвійний шар ліпідів або перетинають мембрану наскрізь

Рідинно-мозаїчна модель клітинних мембран. Така назва обумовлена тим, що близько 30% ліпідів пов’язані з внутрішніми білками, інші (70%) знаходяться в рідкому стані, де «плавають» ліпопротеїди. Білки і глікопротеїни занурені у подвійний шар ліпідних молекул, повернених своїми полярними кінцями назовні, а неполярними – у глиб мембрани.

1.Забезпечують зв'язок клітин між собою і навколишнім середовищем в еукаріот.

2. Поділяють внутрішнє середовище клітини на відсіки-компартменти.

3. На їхній поверхні розміщаються клітинні структури: рибосоми, ферменти, пігменти та ін.

4. У біологічних мембранах відбуваються процеси, пов’язані зі сприйняттям і передачею збудження, перетворенням енергії та ін..

 

Товщина: 10нм.

Принципи організації: неоднорідність, мобільність – складові частинки знаходяться у безперервному русі.

 

 

 

 

1.2.  Функції плазматичної мембрани

 

                      1

                   2

Визначає розміри і форму клітини

Міцна та еластична.

Сприяє пересуванню молекул.

Здійснює хвилеподібні рухи. Поверхня її неоднорідна, різні і фізіологічні властивості на різних ділянках.

Ферментативна функція

У плазматичній мембрані розміщені деякі ферменти, необхідні для обміну речовин.

Сигнальна функція

Забезпечує подразливість організмів завдяки тому, що білки плазматичної мембрани під дією подразників з навколишнього середовища можуть змінювати свою просторову структуру і таким чином передають сигнал у клітину.

 

 

1.3.  Будова

 

Клітина, тканина,орган функціонують за умови взаємовпізнання; утворення демоси, синапси і т.д.

 

1972р. С. Сінгер, Дж. Ніколсон

Запропоновано рідинну мозаїчну модель.

 

1.4.  Транспорт речовин

Дифузія – це процес за якого речовини проникають через мембрану через певні ділянки або нори без затрати енергії, завдяки різниці концентрації ззовні і всередині клітини.

 

1.5.  Міжклітинні контакти

-  складки, вирости – забезпечують зчеплення

-   мікроскопічні канальні – у рослин

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Слайд 2

 

 

 

IV.Осмислення зв’язків та взаємозалежності у вивченому матеріалі.

Функції плазматичної мембрани

 Транспортна функція

А)дифузія;

Речовини проникають у клітину крізь певні ділянки або пори внаслідок теплового хаотичного руху молекул без затрат енергії(завдяки різниці концентрацій речовин з обох боків мембрани).

Односпрямована дифузія – осмос.

Б)пасивний транспорт

(полегшена дифузія) ;

Білки – переносники на одному боці мембрани з’єднуються з молекулою або іоном, а на іншому боці віддають їх, пройшовши разом з ними короткий шлях через мембрану. Клітина не витрачає на це ніякої енергії. Переносник по суті лише робить мембрану більш проникною для тієї речовини. Яку він переносить.

В)активний транспорт;

Це переміщення речовин проти їхніх градієнтів концентрації: речовини переходять з ділянки, де їх концентрація нижча, туди, де вона і без того уже висока. Оскільки таке переміщення відбувається в напрямку, протилежному нормальній дифузії, клітина повинна витрачати при цьому енергію.

Г) цитоз    (ендоцитоз, екзоцитоз) ;

Це здатність поглинати чи виводити назовні великі молекули або частинки,які складаються з багатьох молекул.

Д)забезпечує міжклітинні контакти.

Мембрани тваринних клітин здатні утворювати складки або вирости в місцях їхньої сполуки. Це забезпечує сполуці виключну міцність (щілинні контакти). Рослинні клітини з’єднуються між собою за допомогою міжклітинних канальців, заповнених цитоплазмою (плазмодесми).

 

 

Вчитель демонструє слайд 3 або 4 з врахуванням часу на уроці.

Учні виконують самостійно (слайд 3) або обговорюють (слайд 4)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

V. Узагальнення та систематизація знань.

Обговорення проблемного питання поставленого на початку уроку.

  •           висунення версій
  •           проведення підсумків.

 

VI. Підведення підсумків уроку

 

 

 Мотивація і оголошення оцінок.

 

VIIДомашнє завдання (надання пояснень, рекомендацій)

 

 

 

 

 

                               


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
8 липня
Переглядів
89
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку