Тема уроку: Нарис історії вивчення клітини. Клітинна теорія: засновники, основні положення. Значення клітинної теорії для розвитку біології.
Мета:
Освітня. Розвинути поняття про клітинний рівень організації живих систем,
ознайомити з етапами розвитку цитології та методами цитологічних
досліджень.
Розвиваюча. Вдосконалення вміння порівняння біологічних об’єктів, розвивати
комунікативні навички, вдосконалювати вміння формувати висновки.
Виховна. Виховання бережливого ставлення до живих організмів, виховання
поваги до історичного досвіду, наукової думки та поглядів людей різних
поглядів.
Методи та методичні прийоми.
а)наочний: демонстрація файлів, ілюстрацій;
б) словесний: розповідь-пояснення, бесіда, повідомлення учнів.
2. Репродуктивний.
Прийоми навчання: з подання матеріалу у вигляді таблиць, схем; закріплення знань отриманих про будову клітини у 7,8,9 кл.
3. Проблемно-пошуковий: створення учнями порівняльних схем,формування вчителем проблемного питання і робота учнів над його вирішенням.
Основні поняття і терміни: цитологія, клітина, цитологічні дослідження мікроскопія, електронна мікрофотографія, центрифугування, авторадіографія, метод культури тканин, зондування.
Міжпредметні зв’язки: медицина, історія, мікробіологія.
Обладнання: ТЗН, мікроскоп, таблиці: «Внутрішня будова листка», «Внутрішня будова стебла», «Будова тваринної клітини», «Будова бактеріальної клітини».
Етап уроку |
Зміст |
Засоби |
І. Актуалізація опорних знань та досвіду учнів. |
- Які є рівні організації живої матерії? - З чим пов’язана різноманітність клітин за розмірами. формою, будовою? - Чи виявляються ознаки життя на міжклітинному рівні? |
Таблиці або (рослинна, тваринна, бактеріальна клітина) |
ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів. |
Вченим стають тоді, коли ставлять перед собою питання: «Чому?» і шукають пояснення. Аргументуйте свій погляд на це твердження. |
Старовинні мікроскопи, демонстрація марок з зображенням перших мікроскопів |
ІІІ. Сприймання та засвоєння учнями нового матеріалу |
1.Основні етапи розвитку цитології
2. Методи цитологічних досліджень. Обговорення результатів роботи учнів з підручником, запис у робочі зошити
3. Значення клітинної теорії для розвитку біології:
|
Демонстрація портретів, зображень мікроскопів Демонстрація файлу Робота учнів з підручниками Сформулювати коротку характеристику методів цитологічних досліджень (учні працюють в трьох групах) |
ІV. Осмислення зв’язків та взаємозалежності у вивченому матеріалі |
Чому клітина є одиницею будови, розвитку і розмноження живих організмів? |
бесіда |
V. Узагальнення та систематизація знань |
Скласти порівняльну схему основних положень теорії Шванна, Шлейдена з сучасною клітинною теорією
теорія Шванна сучасна Шлейдена теорія
|
Робота учнів |
VI. Підведення підсумків уроку |
Оцінювання. Контроль робочих зошитів |
|
VII. Домашнє завдання(надання пояснень, рекомендацій) |
Повторити 8. Біологічні системи та рівні організації життя. Вивчити 31-33, створити проект «Роль прокаріот в житті людини» |
|