Розробка уроку біології в 6 класі "Особливості будови грибів"

Про матеріал

Конспект уроку містить матеріали щодо вивчення особливостей будови грибів. В ході виконання лабораторної роботи учні ознайомляться з будовою вищих шапкових грибів, з'ясують особливості будови плодового тіла, навчаться розрізняти трубчасті та пластинчасті гриби.

Перегляд файлу

ЗЗСО І-ІІ ст..с.Матейки Маневицького р-ну Волинської обл..

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Конспект уроку біології в 6 класі

 

«Особливості будови грибів: грибна клітина, грибниця, плодове тіло.

Лабораторна робота № 15

« Будова шапинкових грибів»

 

 

 

D:\Пейзажі\100_2191.JPG
 

 

 

 

 

                                                                         Підготувала:

                                                                          Вчитель біології

                                                               Тетяна Володимирівна Демчук

 

 

 

 

 

                                          2018

Мета: Вивчити будову, живлення, розмноження шапкових грибів; розвивати вміння порівнювати будову грибів, розпізнавати трубчасті і пластинчасті гриби; ознайомити школярів з шапковими грибами, їх будовою, особливостями життєдіяльності, різноманітністю та значенням в природі і для людини; в ході лабораторної роботи розглянути особливості мікроскопічної будови шапкових грибів, дати кілька порад грибнику-початківцю, з’ясувати ознаки отруєння грибами і навчитися надавати першу допомогу.

 

Тип уроку: Комбінований.

 

Форми і методи: Словесні, наочні, елементи інтерактивних технологій, навчально-дослідна робота.

 

Терміни і поняття: Симбіоз, мікориза, міцелій, плодове тіло, трубчасті і пластинчасті гриби, їстівні та отруйні гриби.

 

Обладнання: Таблиця “Шапкові гриби”, живі гриби, малюнки, муляжі плодових тіл шапкових грибів, підручник.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                      Природа мудра. Все створила мовчки.

                               Росинку поту втерла на брові.

                                              На буреломах сходять мухоморчики –

                                     театр ляльковий просто на траві.

                                                                                                 Ліна Костенко

 

                                        Хід уроку

І. Організаційний момент.

-- Дорогі діти, сьогоднішній урок я хочу розпочати словами великої волинської поетеси Ліни Костенко (зачитую епіграф). Цими словами Ліна Костенко ще раз передала красу і велич нашої природи.             

Не дивлячись на те, що на календарі зима, ми з вами сьогодні поринемо в Царство Грибів, побуваємо в уявному лісі, ознайомимося з будовою та різноманітністю грибів.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь.

 

  • Дайте визначення поняття «гриби».

Гриби – це організми живої природи, які віднесені до окремого царства Гриби.

  • Які ознаки грибів є спільними з рослинами?

--Ознаки рослин - це нерухомість, постійний ріст, живлення розчиненими речовинами, наявність кліткових стінок.

 

  • Тваринами?

--Ознаки тварин: відсутнісь пластид, наявність в клітинних стінках особливої речовини - хітину (з нього покрови пауків, раків).

 

  • Які ознаки властиві лише грибам?

 

--Гриби мають також якості, властиві тільки їм: майже у всіх грибів вегетативне тіло представляє собою грибницю або міцелій.

  • Що ви можете розповісти про ці гриби?

(Даю учням приклади грибів: мукора, трутовика, цвілі, дріжджі)

--Умовно всі гриби поділяються на нижчі і вищі. Тіло нижчих грибів (мукора) складається з однієї клітини. Вищі гриби (аспергіл, пеніцил) – багатоклітинні. Це – цвілеві гриби.

--Ще є гриби-паразити.Це – сажкові гриби, іржасті,ріжки та гриби-трутовики.

--Дріжджі розмножуються брунькуванням. Вони викликають бродіння вуглеводів з утворенням спирту і вуглекислого газу. Цю здатність дріжджів використовують у хлібопечінні.

 

 

ІІІ. Мотивація навчальної й пізнавальної діяльності

 

1.Уявіть, ви зайшли у старий ліс, в якому багато пеньків. Які гриби найчастіше там траплятимуться?

Опеньки.

2. Уявіть, ви завітали в сосновий ліс. Якими саме грибами ви можете наповнити свій кошик ?

         Білими, маслюками, лисичками.

3.Під осиками побачили багато струнких, із червонястою шапкою грибів. Будете ви їх брати?

Це підосичники.

4. Вашу увагу, уявіть, привернув гриб, який має червону із білими цятками шапку. Візьмете ви його?

         В жодному разі – ні. Це – мухомор.

 

ІV. Вивчення нового матеріалу.

Гриби людям відомі давно. У всякому разі, ще в Древньому Римі чудово знали не лише про смакові якості грибів, а й про їх отруйні властивості. Та все ж, незважаючи на давнє знайомство, гриби – істоти таємничі. Люди споконвіку цікавилися ними. Є описи грибів, зроблені в ІV ст. до н.е. Але тоді, і значно пізніше ніяк не вдавалося зрозуміти біологію цих організмів.

Перша згадка про гриби зустрічається в працях відомого лікаря Давньої Греції Гіппократа і належить до V ст. до н.е. Аристотель, який жив на століття пізніше за Гіппократа, також цікавився грибами. А один із його учнів, якого згодом назвали «батьком ботаніки», Теофраст, описав усі відомі йому гриби, розділивши їх на їстівні та отруйні.

Відомий італійський ботанік Мікелі, який вивченню грибів присвятив своє життя, помилково вважав, що в грибів є квіти з тичинками, але без оцвітини. Випадково він став очевидцем досить дивного явища. Якось Мікелі поклав на аркуш чистого білого паперу пластинками вниз шапочку печериці і забув про неї. А коли підняв шапочку, то побачив на папері ледь помітний геометрично правильний візерунок із порошинок. Учений взяв збільшуване скло і почав розглядати таємничі порошинки. Але вони виявилися такими дрібними, що вчений нічого не побачив. Такий самий дослід Мікелі провів із сироїжками та підосичниками. Помітив, що грибний пил має різне забарвлення. Мікелі вирішив проростити грибне «насіння» і досяг успіху. Учений неймовірно зрадів, коли побачив грибні проростки. Своїми дослідами Мікелі поклав край розмовам про виникнення грибів від ударів блискавки, гниття, рясної роси або просто від тіні.

Мікелі зрушив із мертвої точки науку про гриби. Проте навіть великий знавець природи Карл Лінней довго не міг вирішити, куди віднести гриби – до тварин чи до рослин. З’ясувалося, що за деякими фізіологічними ознаками гриби схожі на тварин, але у них є багато спільного і з рослинами. Довелося створювати  спеціальну систематичну групу для грибів. Так з’явилося царство Гриби. А наука, яка вивчає гриби, їх будову, походження, розмноження та значення в природі та в житті людини, називається мікологія.

У різноманітному світі живої природи гриби займають особливе місце.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

Сьогодні ми розглянемо будову шапкових грибів.

Прочитайте у підручнику інформацію про будову гриба. Знайдіть відповідь на питання: Як називається тіло гриба? З чого воно складається? Що являє собою плодове тіло гриба?

 с.189

-- …

Тіло гриба, здатне виконувати всі функції живого організму, називається вегетативним тілом. Вегетативне тіло гриба складається з грибниці, або міцелію. Грибниці різних видів грибів розташовуються в ґрунті, мертвій деревині, серед опалого листя, у воді тощо.

Середовище, в якому міститься вегетативне тіло і знаходить там воду та необхідні для життєдіяльності речовини, називається субстратом.

Міцелій гриба складається з розгалужених тонких ниток — гіфів. Гіфи ростуть верхівкою. Вони сплітаються між собою,утворюючи довгі тяжі. Їх можна спостерігати в ґрунті. Плодові тіла утворюються у деяких грибів під час спороношення. Вони мають різноманітні форми, розміри та забарвлення.

Уривок фільму  --  02.28  --  03.33

Переважна більшість шапкових грибів створює мікоризу — це взаємовигідне співіснування міцелію гриба із коренями насінних рослин (наприклад, підберезник з березою, підосичник із осикою, боровик з сосною т.п.). Гриби, таким чином, отримують від рослин необхідний кисень та вуглеводи, а рослини, в свою чергу, від грибів — всі сполуки азоту, вітаміни, фосфор, ростові речовини т.п..

Уважно послухайте і скажіть, як по-іншому називається мікориза.

Грибокорінь

Уривок фільму – 12.00  --  13.35

    Шапинкові гриби утворюють плодове тіло у вигляді шапинки  це щільне переплетення гіфів. Зверху шапинка вкрита шкіркою, часто яскравих кольорів. Знизу шапинки є особливий шар, де розвиваються спори  він буває у вигляді пластинок (сироїжки, печериці, опеньки, мухомори) і сита, складеного з трубочок (білий гриб, підосичник). В залежності від будови нижнього шару шапинки, де розвиваються спори гриба,  гриби поділяються на трубчасті і пластинчасті.

     Капелюшок трубчастих грибів знизу пронизаний  маленькими отворами, які тривають у вузькі трубочки. До трубчастих грибів відносять підосичники, підберезники, білі гриби, маслюки.

     До пластинчастих грибів відносять сироїжку, рижик, печерицю. Їх капелюшок знизу має безліч тонких пластинок, які розходяться від пенька, як промені.

 

 

 

 

 

 

 

 

Лабораторна робота № 15

 

Тема: Будова шапинкових грибів.

 

Мета: ознайомитись з будовою вищих шапкових грибів; з’ясувати особливості будови плодового тіла;  навчитись розрізняти трубчасті та пластинчасті гриби.

 

                                             Хід   роботи:  

1.  Розгляньте будову  плодового тіла  шапкового  гриба. Знайдіть  його основні частини і підпишіть.  Де знаходиться  міцелій?

 

 

 

 ___________________________                                                                                   _____________________

                                                                                               _____________________

                                                                                               _____________________

                                                                                              _____________________

                                                                                               _____________________

                                                                                              _____________________

 

 

 

 

 

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\1318451555_0lik.ru_333500.jpg 

 

animashki-119 

 

 

p2.gif 

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\0_b7c1f_ab996bb9_L.png 

 

2.Розгляньте будову нижньої частини шапки. Поділіть гриби на пластинчасті та трубчасті з урахуванням будови їхніх шапок і заповніть таблицю:

 

Група

Особливість будови

Приклали грибів 

 

Пластинчасті

 

____________________

____________________

_____________________

____________________

_____________________

 

Трубчасті 

 

_____________________

_____________________

_____________________

_____________________

_____________________

_____________________

_____________________

 

 

3.  У висновку дайте відповідь на запитання:

а)   що формується на міцелії шапкового гриба?

плодове тіло

 

б)  чим утворене плодове тіло?

шапка і ніжка

 

в)   за якою ознакою розрізняють пластинчасті і трубчасті плодові тіла?

за будовою нижнього шару шапинки

 

 

animashki-24 

 

 

 

 

 

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\0_b7c1f_ab996bb9_L.png 

 

 

 

За використанням в їжу шапкові гриби поділяють на:

 

— їстівні,

 

— умовно -- їстівні,

 

— отруйні.

 

      Їстівні гриби — це гриби, котрі вживають в їжу. Найціннішими їстівними грибами являється підберезник, білий гриб, підосичник (красноголовець),  маслюк, лисички, опеньки. Вживати в їжу можна молоді дощовики. В Україні зростає біля 200 видів їстівних грибів, однак практично застосовується не більше 40 видів. Треба знати, що найбільше смачних, цінних, їстівних грибів зустрічається поміж трубчастих. Тільки один вид із трубчастих грибів, котрі проростають у Україні, отруйний — це так званий чортів гриб.

 

 

      Отруйні гриби — це  гриби, котрі викликають отруєння людини і тварин. Білки грибів швидко розкладаються із утворенням небезпечних речовин, саме тому отруєння може бути викликане не лише отруйними, а й старими їстівними грибами. Найотруйнішим грибом в нашій країні являється бліда поганка, що зовні схожа до сироїжки, однак на відміну від неї бліда поганка наділена розширеною основою ніжки і облямівкою на ніжці. Теж можна отруїтися й тими їстівними грибами, котрі проростають біля автомобільних шляхів чи у місцевостях з підвищеним рівнем радіації. У подібних місцях гриби накопичують шкідливі речовини із вихлопних газів чи радіоактивні частки. Поміж отруйних шапкових грибів, що подібні до їстівних, найнебезпечними являється мухомор, бліда поганка, несправжні печериці, несправжні опеньки т.п.

 

      Біда приходить до тих, хто не може відрізнити отруйні гриби від їстівних. Як же це зробити? Є  один абсолютно надійний спосіб відрізнити отруйні гриби від їстівних - треба їх знати.

         Найнебезпечніший гриб - бліда поганка. Зустрічається вона часто. Недосвідчені грибники іноді плутають її з печерицями або сироїжками. У поганці, як і в інших грибах, дуже багато амінокислот, жирів та інших корисних речовин. Але "ложка дьогтю псує бочку меду": гриб містить сильну отруту - аманітотоксин. Він не руйнується при термічній обробці, не розчиняється у воді. Одна бліда поганка, яка потрапила в їжу, може погубити трьох-чотирьох дорослих людей. Бліді поганки трохи схожі на печериці, але в блідої поганки нижній бік шапки зеленувато-білий, а в печериці — рожевий. Мухомор легко розпізнати за яскраво-червоною з білими плямами шапкою. Іноді зустрічаються сірі мухомори.

 Жовчний гриб схожий на білий, але верхня частина його ніжки покрита візерунком у вигляді чорної або темно-сірої сітки, а м’якоть на зламі червоніє. Несправжні лисички схожі на лисички їстівні, але їхні шапки рівні, червонувато-оранжеві, а не світло-жовті, як у їстівних, а із надламаної шапки несправжньої лисички виділяється білий сік.

Збираючи опеньки, уважно оглядайте їхні ніжки. У їстівних опеньків на ніжці є кільце з плівки, а в несправжніх такої плівки немає, і пластинки під шапкою зеленуваті. Щоб не отруїтися грибами, будьте уважні, коли їх збираєте. Якщо гриб схожий на отруйний, якщо ви сумніваєтесь, чи він їстівний, краще викиньте його.

Ніколи не їжте сирі гриби, у тому числі - сироїжки. Якщо пощастить - відбудетесь розладом шлунка, у гіршому випадку - важке отруєння.

Правила збирання грибів

  • Збирайте в лісі лише ті гриби, про які ви знаєте напевне, що вони їстівні.
  • Гриби, які викликають у вас сумнів, не кладіть у їжу і не пробуйте сирими на смак.
  • Ніколи не беріть і не їжте грибів, що мають біля основи ніжки бульбоподібне потовщення.
  • Ніколи не збирайте і не їжте грибів зморщених, червивих, зіпсованих.
  • Не їжте сирих грибів.

 

У вас на партах лежать буклети про ознаки отруєння грибами та правила надання першої медичної допомоги при отруєнні грибами.

Ознаки отруєння грибами:

  • Біль всередині
  • Нудота
  • Загальна слабкість
  • Втрата свідомості
  • Розлад шлунка
  • Блювота
  • Зміна зіниць
  • Конвульсії, марення

 

Перша допомога при отруєнні грибами:

  • Прикласти до живота і ніг грілки
  • Щоб не допустити активного всмоктування отрути в кров, треба якнайшвидше промити шлунок: дати випити потерпілому 3-4 склянки солоної води, а тоді визвати блювоту. Процедуру повторювати декілька разів.
  • Після цього рекомендується дати хворому міцного чаю, кави або молока. Але поки прийде лікар, не годувати. І, звичайно, не можна давати хворому спиртних напоїв, оцет. Бо вони сприяють всмоктуванню отрути. Щоб встановити причини отруєння, варто берегти рештки грибів.

 

Робота в групі.

 

  • І група – Дослідники. Які ознаки отруєння грибами?

(Ознаки отруєння грибами здатні виникнути через 30–40 хвилин чи через 2–3 доби після уживання. Отруйні речовини грибів (синильні кислоти і т.п.) діють головним чином на нервову систему, викликають сонливість, болі у шлунку, судоми, блювоту, холодний піт й пронос).

 

 

  • ІІ група. Медики. Як надати першу допомогу при отруєнні грибами?

(При отруєнні грибами людині слід негайно промити шлунок із використанням активованого вугілля, випити проносні лікарські препарати і терміново викликати швидку медичну допомогу).

 

 

Інтерактивна вправа.

Ситуативне моделювання. Заочна мандрівка в ліс за грибами. (Релакс).

Розслабтеся і насолоджуйтеся «тихим полюванням»

Тихо в лісі, тихо. Вітер заснув, затих і тільки зрідка коли­шеться серед зеленого листя дерев. Він колишеться й цілує листя, а воно тремтить і в'ється під його палкими поцілунками. Але це тільки на хвилинку, на одну малесеньку хвилиночку, а там знов усе засне, помре, ніде ніщо не зворухнеться, не стре­пенеться. Усе спатиме.

Тихо в лісі. Тільки над ним сонце горить рівним палючим світлом на безкрайньому блакитному небі. Воно горить і поси­лає сліпучі хвилі свого ясного проміння, посилає їх туди, у ліс. 1 проміння падає на верховіття дерев, силкується досягти низу, а могутнє коріння вганяється в сиру землю. Але надто густий цей ліс, щільно й дружно поспліталися його рясні віти. І не може проміння досягти низу, а тільки відбивається у верховіттях, золотить, гріючи їх своїм сяйвом. А там, унизу, тихо все, тихо.

І ліс стоїть. Він затих під палючим гнітом літнього полудня. Здається, немає у ньому життя, зовсім немає. Здається, у ньому й іскринки життєвості немає. Проте це тільки здається — життя в ньому є, воно не припиняється ні на мить.

--А зараз приступимо до збору грибів. Я називатиму гриби, а ви вирішуйте, брати їх до кошика, чи не брати.

Вчитель зачитує текст, учні збирають гриби, кладуть у кошик.

      У сосновому лісі під зеленими ялинами виблискували коричневі шапочки маслюків. На трухлому стовбурі розкрив свою напівпарасолю трутовик. А на пеньку згрупувалися опеньки, взявши його в полон. Йдучи далі, ми зайшли  в дубово-грабовий ліс. Під кремезними дубами, серед моху, поважно стояли боровики, а далі – сироїжки, лисички. Мухомори, наче наперекір підосичникам, стали в ряд і вихвалялися своїми бархатними  в крапинку шапинками. А ось і вона, вельможна пані, в ситцевій спідничці, з гордо піднятою голівкою, із задертим носом. Аякже! Це ж вона – гроза всіх грибників – бліда поганка!

Запитання.

Які з цих грибів ви порадили б грибникові викинути з кошика і чому?

……………………………

 

 

 

 

 

Сигнальна гра “Який це гриб?”

 

Червоний сигнал – отруйний гриб, зелений – їстівний.

 

Вчитель зачитує назви грибів, а учні підіймають сигнали.

 

Гра «Так» чи «Ні»

 

  1. Вегетативне тіло гриба називається мікологія (ні )
  2. Гіф – це окрема ниточка міцелію (так)
  3. Ріст у грибів необмежений (так)
  4. Наука, що вивчає гриби, називається ботаніка (ні)
  5. Гриби можуть розмножуватися спорами (так)
  6. Грибам властивий автотрофний спосіб живлення (ні)
  7. Вищі гриби мають у складі грибниці багато клітин (так)
  8. Сапротрофи живляться речовинами живих організмів (ні)
  9. Симбіонти взаємовигідно живуть з іншими організмами (так)
  10. Мукор належить до групи вищих грибів (ні)
  11.  Всі гриби - багатоклітинні організми (ні)
  12.  Особливістю  будови грибів є відсутність у їхньому тілі хлорофілу (так)
  13.  Гриби та рослини належать до різних царств природи (так)
  14.  Гриби ростуть до певного віку , як тварини (ні)
  15. До сапротрофів належать гриби ,що живуть за рахунок відмерлих організмів (так)
  16.  Гриби можуть вступати в симбіоз з деревами (так)
  17.  Розмноження грибів відбувається тільки спорами (ні)
  18. Надземна частина гриба називається – грибниця (ні)
  19. Тільки в тропічних лісах можна зустріти гриби (ні)
  20. Мікологія- це наука про гриби (так)

 

За зовнішнім виглядом знайти гриби-двійники:

 

Рижик – волнушка рожева

Опеньки – лжеопеньки

Лисички – лжелисички

Білий гриб – сатанинський гриб

Сироїжка – бліда поганка

Сморчок – строчок

Підвишенник – говорушка 

 

    Відгадайте загадки.

----------------------------

 

V.    Підсумки уроку.

 

1. Вкажіть, що таке гриби?

 

2. Назвіть ознаки, які характерні для шапкових грибів?

 

3. Де розповсюджені шапкові гриби?

 

4. Назвіть відомі вам їстівні та отруйні гриби.

 

5. Назвіть, що таке мікориза?

 

6. В чому полягає відмінність пластинчастих грибів від трубчастих?

 

7.Найотруйнішою поміж шапкових грибів вважається бліда поганка. Розкажіть, як можна її відрізнити від інших шапкових грибів?

 

8. Які головні правила збирання грибів?

 

9. Сформулюйте закономірність, відповідно до якої білі гриби не можна вирощувати так, як і печериці.

 

 

 

Промовляння за схемою :

 

На уроці Я…

вивчивбудову шапкових грибів.

– зрозумів… що плодове тіло гриба – це шапка і ніжка.

– навчився… розрізняти їстівні гриби від отруйних.

– найбільший мій успіх – це…розуміння того, що міцелій гриба – це його вегетативне тіло. 

– я змінив своє ставлення до … пліснявих грибів. 

– на наступному уроці я хочу… ознайомитися із значенням грибів у природі та в житті людини.

 

VІ. Домашнє завдання. Опрацювати в підручнику матеріал:

 Шапкові гриби. Підготувати повідомлення про їстівні та отруйні  шапкові гриби.

 

 

 

 

docx
Додано
2 березня 2018
Переглядів
11721
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку