Розробка уроку біології в 6 класі "Суцвіття"

Про матеріал

Розробка уроку містить теоретичний матеріал, традиційні та сучасні інтерактивні вправи на освітньому порталі LearningApps, які закодовані QR кодами для швидкого переходу, відеоматеріали про рослини-рекордсмени суцвіть, тестові завдання

Перегляд файлу

Дата: ____________

 

Тема:  Суцвіття

 

Мета:

Освітня: : 

          закріпити знання про особливості будови та різноманітність квіток, як орган  насінного розмноження, визначити  біологічне значення суцвіть, вдосконалити вміння оперує термінами: квітка, суцвіття,  навчитись розрізняти рослини з  різними типами суцвіть, пояснювати особливості  їх будови, навчити роз’язувати біологічні задачі, ситуативні вправи, вдосконалювати уміння використовувати іншомовні навчальні джерела для отримання інформації біологічного змісту, навчити використовувати доречно біологічні поняття та найуживаніші терміни в усних чи письмових текстах

Розвиваюча:

          розвивати навички виділяти головне, порівнювати, узагальнювати, систематизувати, вміння розпізнавати суцвіття і тренувати їх у застосуванні набутих знань в нестандартних ситуаціях, розвивати вміння використовувати сучасні цифрові технології та пристрої для роботи, отримані знання застосовувати в життєвих ситуаціях, усвідомлювати цілісність природи та взаємозв’язок її об’єктів і явищ

Виховна:

виховувати естетичні смаки учнів, відповідальність за стан навколишнього середовища, бережливе ставлення до природи, виховувати ставлення учнів як громадян до об’єктів живої природи;  громадянську відповідальність за стан довкілля,  відчувати красу природи та радість її пізнання, отримувати задоволення від інтелектуальної діяльності, дотримуватись  морально-етичних і правових норм, правил екологічної поведінки в довкіллі

 

Цілі:

учні повинні знати:

  • терміни: статеве розмноження рослин, суцвіття, прості та складні суцвіття, вісь суцвіття;
  • особливості будову та різноманітність суцвіть;
  • наводити приклади рослин з різними типами суцвіть;

учні повинні вміти:

  • визначати біологічне значення суцвіть;
  • оперувати біологічними термінами з теми;
  • наводити приклади рослин з різними типами суцвіть;
  • працювати з додатковими джерелами інформації

 

учні повинні розуміти:

  • біологічне значення суцвіть

 

Обладнання та матеріали:

проектор, екран, ноутбук, модель квітки, гербарні зразки суцвіть, підручник, планшет чи смартфон з програмою читання QR кодів, інтернет

 

Тип уроку: комбінований

 

Міжпредметні зв’язки: математика, географія

 

Базові поняття та терміни:

          квітка, суцвіття,  навчитись розрізняти рослини з  різними типами суцвіть, пояснювати особливості  їх будови

 

План уроку

 

Етапи уроку,

їх зміст

Час

Форми і методи навчальної діяльності

Цільове призначення

І. Орієнтація, мотивація діяльності

1 хв

Привітання класу, девіз уроку

Створення позитивної психологічної  атмосфери, яка сприяє цілісному розвитку особистості, налаштування на активну роботу на уроці, мотивація навчальної діяльності

ІІ. Цілепокладання

5 хв

Вправа « Встав пропущені  терміни»

Актуалізація й корекція опорних знань,  визначення теми, мети, завдань, очікувань уроку

ІІІ. Цілереалізація

37 хв

 

 

Розповідь вчителя з елементами бесіди  про суцвіття згідно програми та їх коротка   характеристика; повідомлення учнів, виконання вправ «Впізнай суцвіття», «Суцвіття рослин», «Прості та складні суцвіття», Вправа на встановлення  відповідність між схемою суцвіття та назвою суцвіття,  Вправа «Визначте суцвіття запропонованих рослин», Тести з теми «Суцвіття»,

Фізкультхвилинка «Проосте  чи складне суцвіття»

Сприйняття й первинне усвідомлення  навчального матеріалу, осмислення зв’язків і співвідношень в об’єктах вивчення;

узагальнення й систематизація знань, застосування їх у виконанні завдань, наближених до життєвих;

повідомлення  та пояснення домашнього завдання

 

ІV. Рефлексивно -оцінюючий

2 хв

 Закінчити речення

«На сьогоднішньому уроці мені запамяталось…»

Усвідомлення учнями власного рівня знань; підведення підсумків уроку;  рефлексія;

оцінювання

 

 

Структура уроку

І. Орієнтація,  мотивація діяльності.

Усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на цілий день. Для того, щоб впоратися на уроці з завданнями, будьмо старанними уважними.

Тож  пропоную девіз уроку:

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

Дружно й плідно працювати.

Мотивація навчальної діяльності учнів   

Labor et patientia omnia vincunt – Праця й терпіння все перемагають.     

ІІ. Цілепокладання

Вправа « Встав пропущені  терміни»

Осьову частину квітки, на якій розташовані всі інші її частини, називають ... . Подвійна оцвітина складається з ... і ... . Чашечка квітки утворена ..., а віночок ... . Оцвітина виконує функції ... і ... . Головні частини квітки — це ... . Тичинка складається з ..., маточка складається з ... .

ІІІ. Цілереалізація за планом

План

  1. Що таке суцвіття.
  2. Біологічне значення суцвіть.
  3. Різноманітність суцвіть.

 

  1. Що таке суцвіття.

Суцвіття – сукупність квіток із закономірним розміщенням на спільній осі (стеблі)

Будова стебла

Кожне стебло має вісь (вісь 1 порядку), від якої можуть відходити стебельця (осі 2 порядку)

  1. Біологічне значення суцвіть
  •  це пристосування рослин для поліпшення запилення, зібрані разом дрібні квітки (у калини, редьки, горобини) добре помітні для комах-запилювачів. А у вітрозапильних рослин дрібні квітки, зібрані у суцвіття, краще вловлюють пилок з повітря (наприклад, у верби, тополі, кукурудзи).
  • у суцвітті утворюється більша кількість плодів, ніж в окремих квітках. Це сприяє зростанню чисельності виду та його поширенню.

 

  1. Різноманітність суцвіть

Розповідь з демонстрацією слайдів презентації, таблиць, малюнків підручника §34, стор.153, гербарних зразків суцвіть рослин

QR CodeРазом з вчителем виконання вправи «Суцвіття рослин» на освітньому порталі Learning Apps

 

                       https://bit.ly/2JWMkFS

 

 

Фізкультхвилинка « Просте чи складне суцвіття»

 Вчитель називає суцвіття (китиця, волоть, сережка, щиток, зонтик, складний колос, початок) , а діти виконують дії: якщо суцвіття є простим – присідають, якщо складним – стоять на місці.

QR CodeВправа «Прості та складні суцвіття»

 

                                http://bit.ly/2KcRGNn

 

 

Біологічні рекорди

Найбільшими суцвіттями володіє пальма Корифа зонтична, таліпотова пальма  (Corypha umbraculifera) ,  що росте в південно-східній Азії й на острові  Шрі-Ланка. Висота її суцвіття досягає 6 метрів, а квітів у суцвітті – півмільйона.

Масивна пальма до 18 м висотою з великим до 5 м віяловим листям. Рослина виділяється серед інших пальм незвичним характером цвітіння. Вперше вона зацвітає у віці 30-40 років, викидаючи з крони велетенські волоті (до 14 м завдовжки і до 12 м завширшки) з мільйонів дрібних квіток.

Пов’язане зображенняПов’язане зображення

 

 

 

 

 

Наприкінці цвітіння листя в'яне. Через деякий час на місці квіток розвиваються плоди розміром до 4 см, після чого пальма гине. Кістянкоподібний плід має м'ясистий оплодень.

Зі стовбура пальми отримують крохмаль, пальмове вино. З листків роблять волокно, виготовляють парасольки. Листя використовують для перекриття дахів та для створення плетених виробів. З насіння виготовляють ґудзики та намисто.

Перші європейці, що потрапили у Індію, дивувалися величиною листків пальми. Під одним таким листком діаметром 3 м могло укритися від дощу 20 чоловік.

Amorphophallus (Аморфофа́люс ,  лат. Amorphophallus ) — рід субтропічних бульбових рослин з родини Ароїдні (Araceae). Походять з Азії, Африки, Австралії та островів Океанії. Деякі види їстівні після спеціальної обробки. Ця квітка має неприємний запах (суміш тухлих яєць та риби). Він пахне тоді, коли його чіпають.

C:\Users\Teacher\Downloads\qrcode.jpegАморфофалюс велетенський
Аморфофалус тетанічний має найбільше у світі суцвіття, яке може досягати в висоту 2,5 м та в ширину 1,5 м. Суцвіття розвиваються після періоду спокою до появи нового листка. Цвітіння триває до2 тижнів.

Узагальнення та систематизація знань учнів. Учням запропонувати виконання вправ на вибір

  • «Встановіть відповідність між схемою суцвіття та назвою суцвіття»

C:\Users\Teacher\Downloads\qrcode (2).jpeg                                              http://bit.ly/2Izt8se

 

 

 

  • QR Code«Визначте суцвіття запропонованих рослин»

                                      https://bit.ly/2IfG7yY                   

 

 

 

  • Тести з теми «Суцвіття»

                                      http://bit.ly/2MUmctg    

 

    

 

  • «Біологічна задача» для знавців математики

Результат пошуку зображень за запитом "M. baccata (L.) Borkh квітка"Результат пошуку зображень за запитом "M. baccata (L.) Borkh квітка"У яблуні ягідної  суцвіття щиток,  в одному пиляку квітки дозріває  7-9 тис. пилкових зерен.  Скільки пилкових зерен дозріває в суцвітті щиток, якщо  кількість тичинок на одну квітку в середньому станови 21 шт, а кількість квіток в суцвітті - 5? Обчисліть мінімальну та максимальну кількість. (735 тис.-945тис.)

                                                   Яблуня ягідна

 

 

 

 

 

V. Рефлексивно -оцінюючий

       Закінчити речення «На сьогоднішньому уроці мені запам’яталось…»    

VІ. Домашнє завдання.

       Опрацювати параграф 34, підручника, скласти кросворд на тему: «    Суцвіття»

Використані джерела:

  1.     http://bit.ly/2IQ4X8V (Вікіпедія. Суцвіття)
  2.     С.В. Безручкова. Біологія. 6 клас. Конструктор уроку. Диск для вчителя.
  3. Біологія: підруч. для загальноосвіт. навч. закл. 6-й кл. / І.Ю.Костіков та ін.К.: Видавничий дім «Освіта», 2014. – 256 с.: іл.
  4. Біологія: довідник школяра та абітурієнта / І.Барна./Тернопіль: Підручники і посібники, 2016.-768 с.: іл.

 

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, 6 клас, Розробки уроків
Інкл
Додано
6 липня 2018
Переглядів
356
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку