Тема уроку: Загальне уявлення про будову клітин прокаріотів.
Мета:
Освітня: Формування знань учнів про особливості організації живих систем клітинного рівня організації; ознайомлення з особливостями будови прокаріотичних клітин, їх формами та розмірами.
Розвиваюча: Розвивати пізнавальний інтерес, формувати вміння порівняння.
Виховна: Виховувати інтерес до вивчення об’єктів живої природи, спостережливість.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Методи та методичні прийоми.
1.Інформаційний
Ф)словесний: розповідь – пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів;
Б)наочний: ТЗН, ілюстрація
2.Репродуктивний
Прийоми навчання: демонстрація файлів, поглиблення знань (розділ Біологія , Рослини)
3.Проблемно – комунікативний .
Формування вчителем проблемного питання, висунення і обґрунтування точки зору учнями.
4. Візуальний: складання схеми будови клітини.
Міжпредметні зв’язки : медицина, екологія, історія, географія.
Матеріали та обладнання: презентація (слайди), схеми, малюнки.
Основні поняття, терміни : еволюція, прокаріоти, еукаріоти, клітинний рівень життя, бактерії, синьо – зелені водорості, нуклоїд, муреїн.
Етап уроку |
Зміст |
Засоби |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
I. Актуалізація опорних знань та досвіду учнів. |
Дати характеристику етапів вивчення клітини. Які основні положення сучасної клітинної теорії?
Що вам відомо про прокаріоти? |
Гра «Ланцюжок» Кожне твердження називає слідуючий учень
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
II. Мотивація навчально – пізнавальної діяльності учнів. |
Оголошення теми . Мотивація. Проблемне питання : Чому не існує одноклітинних великих розмірів? Які особливості будови бактерій дозволяє їм пристосовуватись до умов існування, способу живлення? Чому в бактеріальної клітини є рибосоми, а відсутні інші органели?
|
Слайд I, таблиці
Слайд II |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
III. Сприймання та засвоєння учнями нового матеріалу. |
1.1. Будова клітин прокаріотів. Положення : Імперія Доядерні Над царство Прокаріоти Царство Бактерії 1.2. Розміри : 0,001 – 0,02 мм.
1.3. Форма коки диплококи
тетракоки стрептококи
стафілококи
спірили спірохети
вібріони бацили
1.4. Будова: Оболонка: муреїн – поліпептид Клітинна стінка: слизова капсула – полісахарид Цитоплазма: немає органів крім рибосом, фото синтезуючі пігменти, бактеріохлорофіл, бактеріопурпурин. Генетичний матеріал: кільцева ДНК в нуклоїді, що кріпиться до цитоплазматичної мембрани; невеликі ДНК, згорнуті в кільце – нуклеоїди; піллі або фімбрії – нитчасті або трубчасті утвори (білки, полісахариди – прикріпленні до субстрату) - передача спадкової інформації під час коньюгації мезосома - прикріплення до клітинної мембрани.
1.5. Тип живлення Автотрофи
Хемосинтетики Фотосинтетики Нітрифікуючи зелені залізо- пурпурові сіркобактерії сіркобактерії ціанобактерії (синтез органічних речовин (синтез органічних з неорганічних за рахунок речовин завдяки Е, Е світла) яка вивільнюється в ході хімічних реакцій.
Гетеротрофи
паразити сапрофіти
1.6. Дихання Аеробні - отримують Е внаслідок окислення органічних сполук Анаеробні - отримують Е внаслідок без кисневого розщеплення органічних сполук. 1.7.Розмноження
Нестатевий спосіб поділ (збільшення в розмірі подвоєння ДНК, розходження молекул у дочірні клітини) Статевий процес Коньюгація (злиття, обмін фрагментами ДНК, обмін спадкової інформації з участю вірусів – бактеріофагів,захоплення частинки ДНК і перенесення в іншу клітину) 1.8. Спороутворення Спори Щільна оболонка Високі, низькі температури Посушливий період Життєдіяльність – до сотень років
|
Слайд III (1)
Слайд III (2) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
IV.Осмислення зв’язків та взаємозалежності у вивченому матеріалі. |
Обговорення проблемних питань. До умов існування дозволяє пристосовуватись?
Чому бактеріальна клітина має рибосоми, а відсутні інші органоїди?
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
V. Узагальнення та систематизація знань. |
Порівняння еукаріотичних і прокаріотичних клітин
Учні заповнюють самостійно або за допомогою вчителя. |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
VI. Підведення підсумків уроку |
Мотивація і оголошення оцінок. Врахування активності учнів під час уроку. |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
VIIДомашнє завдання (надання пояснень, рекомендацій) |
Вивчити параграф Підготувати презентацію : 1) різноманітність прокаріотів 2) значення в природі 3)значення в житті людини Завдання по групах.
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Презентація уроку