Тема: Малярійний плазмодій, дизентерійна амеба — одноклітинні паразитичні організми.
Мета:
-навчальна: розширити знання учнів про різноманітність найпростіших тварин; ознайомити з паразитичними формами найпростіших та їх впливом на інші живі організми та на людину; ознайомити учнів із способами життя паразитичних найпростіших; сформувати поняття про шляхи зараження небезпечними захворюваннями;
-розвивальна: розвивати уміння порівнювати корисні та шкідливі організми, давати їм відповідну характеристику та визначати значення у природі та житті людини; розвивати уміння спостерігати, уявляти та робити висновки;
- виховна: виховувати бережливе ставлення до природи; розуміння єдності органічного світу Землі, повагу до вчених, які ведуть боротьбу із небезпечними захворюваннями.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: таблиця «Паразитичні найпростіші», картки для створення пам’яток, зошити, підручники.
Основні терміни й поняття: амебоїдна дизентерія, інцистування, паразитизм, малярія
Хід уроку
І. Організація класу (2 хв)
ІІ. Актуалізація і корекція опорних знань (10 хв)
Біологічний диктант.
1. Виріст тіла амеби ... (псевдоніжка).
2. Реакція найпростіших на зовнішні подразники називається ... (таксисом).
3. Вакуоля, що виводить надлишок води та продукти обміну називається ... (скоротлива)
4. Надходження в тіло найпростіших їжі, води та кисню та виведення продуктів обміну називається… (обміном речовин)
5. Захисна оболонка у найпростіших під час несприятливих умов ... (циста)
6. Чи є у амеби травна вакуоля? (так)
7.Процес обміну ядрами під час статевого процесу називається…(кон’югація).
Питання для обговорення:
1.Які особливості будови одноклітинних тварин як окремого організму?
2. Як відбувається травлення у представників одноклітинних, що вивчалися?
3.Яке середовище існування є необхідною умовою для життєдіяльності найпростіших?
4.Які органели руху є у найпростіших?
Прийом «Проблемне питання».
Амеб помістили в пробірку з попередньо прокип’яченою водою, охолодженою потім в закритій пробірці до кімнатної температури. Що відбудеться з амебами? Чому?
(Амеби загинуть, так як в кип’яченій воді відсутній кисень.)
ІІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку та формування мотивації учіння (3 хв)
О.Купрін, (цитата).
«Рівно шість днів била мене невідступна жахлива поліська лихоманка. Вдень хвороба ніби затихала, і до мене поверталася свідомість. Тоді, абсолютно знесилений хворобою, я повільно бродив по кімнаті з біллю та слабкістю в колінах; при кожному більш сильному моєму русі кров приливала гарячою хвилею до голови і закривала пітьмою всі предмети перед моїми очима. Увечері ж, зазвичай біля сьомої години, як буря, налітав на мене приступ хвороби, і я проводив у ліжку жахливу, довгу, як століття, ніч, то трясучись під ковдрою від холоду, то згораючи від невимовного жару. Як тільки дрімота торкалась мене, важкі сновидіння починали грати моїм запаленим мозком.»
Це може здатися неймовірним, але цю та багато інших небезпечних для життя та здоров’я хвороб спричиняють організми, які ми навіть не можемо побачити неозброєним оком – представники одноклітинних організмів. Саме з ними ми сьогодні повинні ознайомитись та визначити основні методи боротьби з ними.
ІV. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу (20 хв)
План
1. Дизентерійна амеба.
2. Малярійний плазмодій.
3. Шляхи попередження захворювань, які спричиняються одноклітинними твариноподібними організмами.
1.Дизентерійна амеба.
Визначення: Паразити – це організми, що оселившись усередині або на поверхні інших істот, тривалий час живляться за їх рахунок.
Поглиблення теми.
Лікування амебоїдної дизентерії має бути комплексним та обов’язково під наглядом лікаря. Це дуже небезпечне захворювання, під час якого нерідко вдаються до оперативного втручання. Деякі види паразитичних амеб можуть проникати у легені та спричиняти пневмонію й абсцес легень. А у рідкісних випадках паразитичні амеби можуть викликати навіть абсцес мозку!
2.Малярійний плазмодій.
Поглиблення теми.
Розрізняють чотири форми малярії: триденну, чотириденну, тропічну, а також овалемалярію, яка часто призводить до смерті. Здорова людина заражається при укусі комара, інфікованого плазмодіями, з чиєї слиною збудники проникають в організм. З потоком крові плазмодії потрапляють в печінку, де проходять перший (тканинний) цикл розвитку, переходячи потім у кров і проникаючи в еритроцити. Тут вони проходять другий (еритроцитарний) цикл розвитку, який закінчується розпадом еритроцитів і виходом у кров хворого збудників, що супроводжується нападом лихоманки.
V. Осмислення, узагальнення і систематизація нових знань (5хв)
Прийом «Творча лабораторія»
Створіть пам’ятку «Профілактика захворювань, що викликаються найпростішими»
Наприклад:
1. Пити тільки кип’ячену воду.
2. Не купатись у водоймах зі стоячою, забрудненою водою.
3. Дотримуватись правил особистої гігієни. Мити руки після роботи з землею, спілкування з тваринами.
4. Робити попереджувальні щеплення перед поїздками в тропічні країни.
VІ. Підсумки уроку (2 хв)
Життєва ситуація. Ваш товариш розповів, що його сусід приїхав з Південної Америки й нездужає. Він скаржиться на напади пропасниці. Яка хвороба, на вашу думку, може мати такі ознаки? Що ви порадите товаришеві?
VІІ. Оцінювання (2 хв)
VІІІ. Домашнє завдання: (1хв)