розробка уроку Біологія 6 клас

Про матеріал
Тема: Малярійний плазмодій, дизентерійна амеба — одноклітинні паразитичні організми.
Перегляд файлу

 

Тема: Малярійний плазмодій, дизентерійна амеба — одноклітинні паразитичні організми.

Мета:

-навчальна: розширити знання учнів про різноманітність найпростіших тварин; ознайомити з паразитичними формами найпростіших та їх впливом на інші живі організми та на людину; ознайомити учнів із способами життя паразитичних найпростіших; сформувати поняття про шляхи зараження небезпечними захворюваннями;

-розвивальна: розвивати уміння порівнювати корисні та шкідливі організми, давати їм відповідну характеристику та визначати значення у природі та житті людини; розвивати уміння спостерігати, уявляти та робити висновки;

- виховна: виховувати бережливе ставлення до природи; розуміння єдності органічного світу Землі, повагу до вчених, які ведуть боротьбу із небезпечними захворюваннями.

Тип уроку: комбінований

Обладнання: таблиця «Паразитичні найпростіші», картки для створення пам’яток, зошити, підручники.

Основні терміни й поняття: амебоїдна  дизентерія, інцистування, паразитизм, малярія

Хід уроку

І. Організація класу (2 хв)

ІІ. Актуалізація і корекція опорних знань (10 хв)

Біологічний диктант.

1. Виріст тіла амеби ... (псевдоніжка).

2. Реакція найпростіших на зовнішні подразники називається ... (таксисом).

3. Вакуоля, що виводить надлишок води та продукти обміну називається ... (скоротлива)

4. Надходження в тіло найпростіших їжі, води та кисню та виведення продуктів обміну називається… (обміном речовин)

5. Захисна оболонка у найпростіших під час несприятливих умов ... (циста)

6. Чи є у амеби травна вакуоля? (так)

7.Процес обміну ядрами під час статевого процесу називається…(кон’югація).

Питання для обговорення:

1.Які особливості будови одноклітинних тварин як окремого організму?

2. Як відбувається травлення у представників одноклітинних, що вивчалися?

3.Яке середовище існування є необхідною умовою для життєдіяльності найпростіших?

4.Які органели руху є у найпростіших?

Прийом «Проблемне питання».

Амеб помістили в пробірку з попередньо прокип’яченою водою, охолодженою потім в закритій пробірці до кімнатної температури. Що відбудеться з амебами? Чому?

(Амеби загинуть, так як в кип’яченій воді відсутній  кисень.)

ІІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку та формування мотивації учіння (3 хв)

О.Купрін, (цитата).

«Рівно шість днів била мене невідступна жахлива поліська лихоманка. Вдень хвороба ніби затихала, і до мене поверталася свідомість. Тоді, абсолютно знесилений хворобою, я повільно бродив по кімнаті з біллю та слабкістю в колінах; при кожному більш сильному моєму русі кров приливала гарячою хвилею до голови і закривала пітьмою всі предмети перед моїми очима. Увечері ж, зазвичай біля сьомої години, як буря, налітав на мене приступ хвороби, і я проводив у ліжку жахливу, довгу, як століття, ніч, то трясучись під ковдрою від холоду, то згораючи від невимовного жару. Як тільки дрімота торкалась мене, важкі сновидіння починали грати моїм запаленим мозком.»

Це може здатися неймовірним, але цю та багато інших небезпечних для життя та здоров’я хвороб спричиняють організми, які ми навіть не можемо побачити неозброєним оком – представники одноклітинних організмів. Саме з ними ми сьогодні повинні ознайомитись та визначити основні методи боротьби з ними.

ІV. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу  (20 хв)

План

1. Дизентерійна амеба.

2. Малярійний плазмодій.

3. Шляхи попередження захворювань, які спричиняються одноклітинними твариноподібними організмами.

 

1.Дизентерійна амеба.

  • Паразитичним представником одноклітинних твариноподібних організмів є дизентерійна амеба, що спричиняє - захворювання амебоїдну дизентерію.
  • Може утворювати цисти в товстій кишці людини. Їх діаметр 8 - 15 мк. Вона викликає появу  виразок у товстому кишечнику.
  •  Ця амеба викликає захворювання схоже на дизентерію.
  • Дизентерійна амеба є паразитом.

Визначення: Паразити – це організми, що оселившись усередині або на поверхні інших істот, тривалий час живляться за їх рахунок.

Поглиблення теми.

Лікування амебоїдної дизентерії має бути комплексним та обов’язково під наглядом лікаря. Це дуже небезпечне захворювання, під час якого нерідко вдаються до оперативного втручання. Деякі види паразитичних амеб можуть проникати у легені та спричиняти пневмонію й абсцес легень. А у рідкісних випадках паразитичні амеби можуть викликати навіть абсцес мозку!

2.Малярійний плазмодій.

  • Малярійний плазмодій викликає хворобу малярію, що протікає з нападами лихоманки, змінами в крові, збільшенням печінки та селезінки.

Поглиблення теми.

Розрізняють чотири форми малярії: триденну, чотириденну,  тропічну, а також овалемалярію, яка часто призводить до смерті. Здорова людина заражається при укусі комара, інфікованого плазмодіями, з чиєї слиною збудники проникають в організм. З потоком крові плазмодії потрапляють в печінку, де проходять перший (тканинний) цикл розвитку, переходячи потім у кров і проникаючи в еритроцити. Тут вони проходять другий (еритроцитарний) цикл розвитку, який закінчується розпадом еритроцитів і виходом у кров хворого збудників, що супроводжується нападом лихоманки.

  • Джерелом хвороби є хвора на малярію людина, а переносником - самка малярійного комара. Самка комара, заражаючи при ссанні крові хворого,  стає здатною передавати плазмодії.
  • Лікування: медикаментозне; хворому необхідні спокій і догляд.
  • Завдання. Замалювати схему розмноження малярійного плазмодія та визначити на якій стадії розвитку найпростіше попередити захворювання.
  •  Профілактика: боротьба з комарами-переносниками малярії, марлеві або металеві сітки на вікнах і дверях, належний санітарний контроль щодо людей, які нещодавно прибули з тропічних країн.
  • Проблемне питання: як ви думаєте, чому переносниками малярійного плазмодія є лише самки малярійного комара?(Самка використовує білки крові для утворення яєць.)

V. Осмислення, узагальнення і систематизація нових знань (5хв)

Прийом «Творча лабораторія»

Створіть пам’ятку «Профілактика захворювань, що викликаються найпростішими»

Наприклад:

1. Пити тільки кип’ячену воду.

2. Не купатись у водоймах зі стоячою, забрудненою водою.

3. Дотримуватись правил особистої гігієни. Мити руки після роботи з землею, спілкування з тваринами.

4. Робити попереджувальні щеплення перед поїздками в тропічні країни.

 

VІ. Підсумки уроку (2 хв)

Життєва ситуація. Ваш товариш розповів, що його сусід приїхав з Південної Америки й нездужає. Він скаржиться на напади пропасниці. Яка хвороба, на вашу думку, може мати такі ознаки? Що ви порадите товаришеві?

  • Які найпростіші можуть спричинити захворювання людини?
  • Наведіть заходи профілактики подібних захворювань.
  • Приклади питань і завдань для самостійної роботи учнів
  • Яке значення найпростіших у житті людини?
  • Яке значення найпростіших у природних екосистемах?

VІІ. Оцінювання (2 хв)

VІІІ. Домашнє завдання: (1хв)

  • опрацювати відповідний параграф у підручнику.
  • Підготувати повідомлення «Значення паразитичних найпростіших у природі та житті людини»
  • Знайти інформацію про інші хвороби, збудниками яких є найпростіші.


docx
Додано
21 січня 2021
Переглядів
1734
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку