Дата:
Тема: Загальна характеристика найпростіших. Клас Джгутикові.
Мета: вивчати особливості організації та процеси життєдіяльності одноклітинних тварин як цілісних організмів, показати їхнє місце в природі; розвивати знання про різноманітність тваринного світу, вміння аналізувати; виховувати цікавість до вивчення зоології.
І. Організація початку уроку.
ІІ. Актуалізація початку уроку
Система |
Органи |
Функції |
1.Опорно-рухова 2.Кровоносна 3.Травна 4.Дихальна 5.Видільна 6.Статева 7.Нервова |
А – серце й судини Б – яєчники й сім’яники В – Скелет і м’язи Г – шлунок, кишечник Д – нирки, сечовий міхур Е – трахеї, зябра, легені Є – головний і спинний мозок, нерви |
1-надходження в організм кисню, видалення вуглекислого газу 2-опора, захист внутрішніх органів, рух 3-видалення рідких продуктів обміну речовин 4-розмноження 5-транспорт речовин в організмі 6-перетравлювання їжі й усмоктування поживних речовин у кров 7-координація та регуляція діяльності організму |
1.Назва тварини
2.Середовище існування
3.Пристосування для існування в цьому середовищі.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Триста років тому в м. Дельфт, що в Голандії, жив шліфувальник скла Антоні Левенгук. Крізь свої скельця він розглядав довколишній світ. Якось, узявши застояну воду з діжки, він побачив у уній організми, які рухалися. Левенгук неабияк здивувався й назвав їх крихітними звірятками. Пізніше вчені дали їм назву «найпростіші». Заслуга Левенгука перед наукою велика: по-перше, він відкрив тварин, яких не можна побачити неозброєним оком, а по-друге, він зробив мікроскоп знаряддям вивчення природи.
ІV. Вивчення нового матеріалу
План
1.Загальна характеристика найпростіших
2. Загальна характеристика джгутикових
3. Різноманітність джгутикових
1.-тіло складається лише з однієї клітини;
-є повноцінним самостійним організмом;
-виконує всі життєві функції;
-дуже дрібні істоти;
-переважно мешканці водної стихії (річки, болота, моря, калюжі, вологий грунт, краплі роси);
-окрема група – паразитичні одноклітинні;
-налічують приблизно 70 000 видів: евглена і хламідомонада – істоти, що поєднують у собі властивості рослин і тварин; амеба й інфузорія – типові одноклітинні тварини; плазмодії та лейшманії – тварини-паразити.
2. Середовище існування – вода
Будова клітини – оболонка, цитоплазма, ядро, скоротлива вакуоля, хлоропласт,включення, вічко, джгутик.
Способи пересування – джгутики
Живлення – гетеротрофне, автотрофне.
Дихання – кисень надходить крізь поверхню
Виділення – скоротлива вакуоля
Розмноження – поділ клітини
Здатність до подразливості – таксиси
Інцистування – циста
3.Робота з підручником (Самостійне читання з подальшим обговоренням)
V. Закріплення вивченого матеріалу
1.Яка будова клітини евглени?
2.Чим живиться евглена?
3. Як і для чого в евглени утворюється циста?
4.Як розмножується евглена?
5. Яка будова вольвоксу?
6. Чим різняться рослинні і тваринні джгутикові?
7. Збудниками яких хвороб є тваринні джгутикові?
VІ. Домашнє завдання
Опрацювати п.9, А – зобразити в зошиті будову евглени-зеленої, Б – заповнити в зошиті таблицю с.32.
VІІ. Підсумок уроку