Вступний урок з біології, на якому учні 6-го класу вперше відкривають таємниці нової науки біології: Царства живої природи, ознаки життя та науки що складають єдину науку - біологія. На уроці впроваджуються екологічне виховання, а саме дбайливе ставлення учнів цього віку до оточуючого середовища.
Урок 1
Тема: «Біологія – наука про життя.
Основні властивості живого».
Мета: - сформувати в учнів уявлення про біологію як науку, що вивчає живі
організми; поглибити знання про відмінності між неживою та живою
природою та про основні властивості живого; розширити знання уч-
нів про різноманітність живих організмів, розкривши принципи по-
ділу їх на Царства живої природи; ознайомити учнів з різноманітніс-
тю наук, що вивчають живі організми.
- розвивати логічне мислення, вміння порівнювати, аналізувати, виді-
ляти головне, робити висновки.
- виховувати в учнів етично-цілісне ставлення до природи.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань. Урок – відкриття.
Методи навчання: розповідь, мозковий штурм, демонстрація відеоматеріалів, робота з підручником, складання схем.
Хід уроку.
І. Актуалізація опорних знань.
Жива та нежива природа, ознаки живих організмів, їх різноманітнітність, поширення, значення.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Привітання учнів. – Яким одним поняттям можна назвати те, що ви зараз побачите? Придумайте назву цьому фільму. (Відео: «Унікальна природа»). Тепло, сонце, усмішка більш за все лічать людині й природі. Частіше усмі- хайтесь, будьте життєрадісними і тоді у вас все буде добре. Важливо, щоб гарний настрій був у тих, з ким ви спілкуєтесь. Тоді люди краще розуміють один одного. Гарний настрій знадобиться кожному з нас і на нашому уроці. – Природа поділяється на…? (неживу та неживу). Зверніть увагу на такі слова: «Природа – єдина книга, читання якої однаково цікаво на всіх її сторінках». (Гете)
Багато століть люди намагаються знайти відповідь на питання про сутність життя на нланеті, але щоразу стикаються з новими таємницями. Так ось провідником у вивченні живого є наука біологія, яку ми з вами й розпочина-ємо вивчати. – Отже, біологія – це наука про (які?) організми? Саме це і є темою нашого уроку. (Тема уроку). Книгу, яку на кожному уроці й вдома ви будете читати, - це підручник. Він підкаже, що нам треба з’ясувати на сьгоднішньому уроці (стор.4).
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
1. «Біос» - життя, «логос» - вчення, наука. Біологія – наука… (комплексна)(?) Термін «біологія» водночас запропонували незалежно один від одного у 1802р. фр. вчений Ж.Б.Ламарк та нім. вчений Г.Тревіранус. (стор.6).
2. На нашій планеті існує дуже велика різноманітність живих організмів. Ні для кого не є таємницию, що на кожному клаптику Землі хтось живе, а також у повітрі, солоних та прісних водоймах, у грунті, навіть у льодовиках та кос- мосі. – Вірним буде твердження, що живі організми є скрізь? Всі живі організми вчені об’єднали у групи – Царства. Зараз я пропоную вам визначити, які живі організми «живуть у кожному Царстві». - Вправа: «Впізнай мене». а). Вірш: «Фауна і Флора».
Були у Матері природи дві донечки такої вроди Хто їх побачив хоть на мить, - не міх забуть і розлюбить. Голубооку звали Флора, у неї очі, наче зорі. Завжди замріяна, тендітна, ласкава, ніжна та привітна. А Фауна – швидка, як вітер, могла за птахами летіти І за оленями стрибати, та з білочками пустувати. Обидві світ живий любили, відтак його боготворили. Тож вирішила мудра мати в придане їм дарунки дати. Мрійливій Флорі – світ рослинний, а жвавій Фауні – тваринний. Щоб берегли і доглядали, від всього злого захищали. Живуть в легендах і понині живого світу дві богині.
Нові терміни: Флора, Фауна. Царства - …? (Рослини, Тварини). б). Познайомтеся з жителями ще одного Царства й назвіть його. (Відеофраг-мент: «Гриби»). Гриби – своєрідні організми, які поєднують у собі ознаки і рослин, і тварин. Крім відомих нам шапкових грибів – їстівних та отруйних, є ще цвілеві гриби та дріжджі, розглянути які можна тільки за допомогою збіль-шувальних приладів. Першим у мікроскоп побачив дріжджі А.ван Левенгук. Про цього вченого ми ще згадаємо, коли будемо розглядати під мікроскопом будову рослинної клітини. в). Ще: «Є Царство, де живуть…? (Знайти на одному з висловів на дошці) мікроби, найменші жителі Землі. Не видно нам їх простим оком, такі вони малі. Кругом Дроб’янки ці живуть і шкоду й користь нам несуть». (Дроб’янки означає «дрібні») На дошці: «Мільярди мікроорганізмів розсіяні в природі, вони оточують нас усюди. Невидимі, вони постійно супроводжують людину, втручаючись в її життя то як вороги, то як друзі». (В.Л.Омелянський). г). Послухайте, що говорить про себе житель наступного Царства: «Я спричи-няю такі хвороби: грип, кір, сказ, гепатит,вітряну віспу, СНІД. Це я, малень-кий (менший у 50 разів за бактерії), невидимий винуватець великого лиха. Всі ЗМІ, банки, супутники, медицина – користуються комп’ютерними програма-ми. Я їх добре налякав. Назва цих об’єктів зашифрована (ИСУРІВ), допомо- жіть визначити Царство. (Віруси). Віруси перебувають на межі між живою і неживою природою. Чому? (Підго-тувати цікаву інформацію про віруси). Скласти карту пам’яті: «Царства живої природи» (Робота в зошиті).
3. Біологія – наука про…(?) життя та його прояви. - Що це за прояви життя, які властивості притаманні живим організмам? Ми з вами є представниками Царства…(?). - Чим рослини й тварини схожі з нами? Вислов: «Кожен організм займає своє місце на спільному еволюційному дере- ві, але незалежно від того, на якому рівні розвитку він знаходиться, є доско-налим творінням ПРИРОДИ та БОГА. Немає вищого без нижчого». -Гра: Підніміть ліву руку вгору. Правою рукою візьміться за вказівний палець лівої – нехай він символізує царство Рослини. Уявіть свою улюблену квітку, яка виросла і зацвіла на вашому вказівному пальці.Середній палець буде пре- дставляти царство Тварини. Уявіть, як на нього вистрибнула ваша улюблена тварина і говорить до вас. А зараз візьміться за безіменний палець. Нехай він буде символом Царства Гриби. Уявіть, що цей палець перетворився на гриб (опеньок, білий…).Потім торкніться до мізинця. Він найменший і тому сим-волізує мікроорганізми (бактерії), які входять до царства Дроб’янок Залиша-ється великий палець, який направлений вбік від інших – нехай він позначає Царство Віра (віруси) – неклітинні форми життя. Щоб краще все запам’ятати, складіть кулак і побачите, що чотири пальці символізують рослин, тварин, грибів і бактерії (організми клітинної будови), бо вони тримаються разом, а великий - віруси (мають неклітинну будову), окремо, лише торкається до них. Та все ж таки вони завжди разом. – Про що це свідчить? (Єдність всього жи- вого на Землі). Саме зараз доречними будуть такі слова: «Сучасній людині, яка підкорила нанотехнології, віртуальну реальність, від- крила штучний інтелект, необхідно наново навчитися говорити з природою на одній мові» (М.І.Богосвятська).
Повернемось до ваших пальчиків. Чотири з них, які символізують Царства(?) Рослини, Тварини, Гриби, Дроб’янки – мають клітинну будову, тобто склада- ються з клітин. Саме клітинна будова є однією з ознак живого. Відкриваємо ще одну таємницю нашого уроку: «Ознаки живого» (схема на дошці). - клітинна будова, - подібний хімічний склад (стор.10.Майбутнього біолога – цікава інформація), - живлення, - дихання, - обмін речовин, -здатність до рухів, -ріст, -розвиток, -розмноження, -подразливість. Робота з підручником (стор.7 – 9) - вправа: «Цікава історія». Ознайомитися з навчальним текстом, виділити ключові слова та придумати цікаву історію, у якій ці понят-тя зв’язані. Розповідь повинна бути про представників будь-яко-го царства живої природи.(Групи, або три ряди учнів). -Вправи для порівняння (закріплення знань щодо основних властивостей жит-тя). - Сталактити і сталагміти – кам’яні нарости із солей кальцію в печерах, що збільшуються з кожним роком. Отже, вони ростуть. - Синичка щодня приносить своїм пташенятам гусінь та різних комашок. Вони їдять, отже, збільшуються у розмірах. - З великої гранітної брили шляхом подрібнення виробляють щебінь, тобто каменів стає багато, отже – це розмноження. - Кульбаба поширює вітром парашутики з насінинками, з яких виростають нові рослини. Це розмноження. - Під час дощу річка поповнюється водою – це називають живленням річки. - Рослина вбирає воду, вуглекислий газ та сонячне проміння, здійснює фото-синтез і так живиться. - На вершині гори є кратер вулкану, який періодично випускає дим – це ди- хання вулкану. - Дельфін вистрибує з води, вбирає повітря, так він дихає. - Дюни та бархани рухаються, коли вітер піднімає і перекидає пісок. - Соняшник рухається, повертаючи свої квіти до сонця.
4. Біологія – це система наук…(?). Чому? - Чи може одна наука займатися вивченням і будови, і процесів життєдіяль-ності різних живих організмів, а також розібратися у різноманітності органіч-ного світу? Тільки в цьому році ми будемо вивчати і рослини, і гриби,…(а да-вайте заглянемо до форзацу підручника).Тож всі ці організми вивчають різні науки (підр.стор.5). Наука, яка саме і класифікувала все живе на клітинні та неклітинні, а це – Імперії, називається систематика. Імперія, Царство – це сис-тематичні категорії, є ще Надцарства, тощо, але про них ми будемо говорити на наступних уроках. Науки біології (доповнення колажу уроку назвами наук). -Гра: «Знайди пару: 1 – Систематика . А – Туберкульозна паличка. 2 – Ботаніка. Б – Клітина. 3 – Зоологія. В – Подорожник. 4 – Мікробіологія. Г – Царство. 5 – Вірусологія. Д – Зозуля. 6 – Мікологія. Е – Вірус грипу. 7 – Цитологія Є – Опеньок. Подарунок: кросворд, який треба розгадати, використавши не тільки матеріал підручника, а й додаткову інформацію. - Яка з наук, на вашу думку, (схема у підр. стор.5) стосується усих живих ор- ганізмів? Екологія. Екологи, хто вони, що вам про це відомо? Чи має це якесь відношення до кожного з нас? «Природа нам як рідний дім, Вона усім як мати, Щоб лад завжди був в домі тім, Про це нам треба дбати.»
«Живе в природі істина проста, Я стверджую усе це не з нагоди. В правічній мові Матері – природи Родилось першим слово ДОБРОТА. Найкрасивіша ціль в житті людини - Це визернити серце для ДОБРА. Подарунок: кросворд, який треба розгадати, використавши не тільки матеріал підручника, а й додаткову інформацію.
ІV. Підведення підсумків уроку. - Що дізналися нового на уроці? Відповідь розпочинати словами: «Я знаю, що…, а ти?» Питання передається іншому учневі. - Давайте подякуємо авторів вашого підручника за те, що ви так багато чого дізналися. Будемо і далі дружити з підручником.
V. Домашнє завдання: - параграфи 1; - інформація про віруси (Чому вони займають проміжне положення між жи-вою і неживою природою?); - розгадати кросворд. - Ще один подарунок – відео: «Найдивовижніші рослини».
Розгадати кросворд
Скласти назву біологічної науки
|
1 |
|
|
|||||||||
|
2 |
|
|
|
|
|||||||
3 |
|
|
|
|||||||||
4 |
|
|
|
|
||||||||
5 |
|
|
|
|||||||||
6 |
|
|
|
|
||||||||
7 |
|
|
|
О |
Л |
О |
Г |
І |
Я |
|||
|
8 |
|
|
|
|
|
||||||
9 |
|
|
|
|
||||||||
10 |
|
|
|
|
|
|
||||||