Розробка уроку: біологія 6-й клас "Біологі - наука про життя. Основі властивості живого"

Про матеріал

Вступний урок з біології, на якому учні 6-го класу вперше відкривають таємниці нової науки біології: Царства живої природи, ознаки життя та науки що складають єдину науку - біологія. На уроці впроваджуються екологічне виховання, а саме дбайливе ставлення учнів цього віку до оточуючого середовища.

Перегляд файлу

Урок 1

Тема: «Біологія – наука про життя.

           Основні властивості живого».

Мета: - сформувати в учнів уявлення про біологію як науку, що вивчає живі

              організми; поглибити знання про відмінності між неживою та живою

              природою та про основні властивості живого; розширити знання уч-

              нів про різноманітність живих організмів, розкривши принципи по-

              ділу їх на Царства живої природи; ознайомити учнів з різноманітніс-

              тю наук, що вивчають живі організми.

           - розвивати логічне мислення, вміння порівнювати, аналізувати, виді-

             ляти головне, робити висновки.

          - виховувати в учнів етично-цілісне ставлення до природи.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань. Урок – відкриття.

Методи навчання: розповідь, мозковий штурм, демонстрація відеоматеріалів,       робота з підручником, складання схем.

Хід  уроку.

І. Актуалізація опорних знань.

    Жива та нежива природа, ознаки живих організмів, їх різноманітнітність,  поширення, значення.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

   Привітання учнів. – Яким одним поняттям можна назвати те, що ви зараз побачите? Придумайте назву цьому фільму. (Відео: «Унікальна природа»).       Тепло, сонце, усмішка більш за все лічать людині й природі. Частіше усмі- хайтесь, будьте життєрадісними і тоді у вас все буде добре. Важливо, щоб гарний настрій був у тих, з ким ви спілкуєтесь. Тоді люди краще розуміють один одного. Гарний настрій знадобиться кожному з нас і на нашому уроці.  – Природа поділяється на…? (неживу та неживу). Зверніть увагу на такі слова: «Природа – єдина книга, читання якої однаково цікаво на всіх її сторінках».       (Гете)                                                  

 Багато століть люди намагаються знайти відповідь на питання про сутність життя на нланеті, але щоразу стикаються з новими таємницями. Так ось провідником у вивченні живого є наука біологія, яку ми з вами й розпочина-ємо вивчати.                                                                                                                  – Отже, біологія – це наука про (які?) організми?  Саме це і є темою нашого уроку.   (Тема уроку).                                                                                                     Книгу, яку на кожному уроці й вдома ви будете читати, - це підручник. Він підкаже, що нам треба зясувати на сьгоднішньому уроці (стор.4).

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.                                                                                            

1. «Біос» - життя, «логос» - вчення, наука. Біологія – наука… (комплексна)(?) Термін «біологія» водночас запропонували незалежно один від одного у 1802р. фр. вчений Ж.Б.Ламарк та нім. вчений Г.Тревіранус. (стор.6).                

 2. На нашій планеті існує дуже велика різноманітність живих організмів. Ні для кого не є таємницию, що на кожному клаптику Землі хтось живе, а також у повітрі, солоних та прісних водоймах, у грунті, навіть у льодовиках та кос- мосі.                                                                                                                             – Вірним буде твердження, що живі організми є скрізь?                                  Всі живі організми вчені об’єднали у групи – Царства. Зараз я пропоную вам визначити, які живі організми «живуть у кожному Царстві».                                                          - Вправа: «Впізнай мене».                                                                                                а). Вірш: «Фауна і Флора».                                                                                

Були у Матері природи дві донечки такої вроди                                                            Хто їх побачив хоть на мить, - не міх забуть і розлюбить.                                  Голубооку звали Флора, у неї очі, наче зорі.                                                                Завжди замріяна, тендітна, ласкава, ніжна та привітна.                                        А Фауна – швидка, як вітер, могла за птахами летіти                                                               І за оленями стрибати, та з білочками пустувати.                                                              Обидві світ живий любили, відтак його боготворили.                                                     Тож вирішила мудра мати в придане їм дарунки дати.                                              Мрійливій Флорі – світ рослинний, а жвавій Фауні – тваринний.                      Щоб берегли і доглядали, від всього злого захищали.                                                Живуть в легендах і понині живого світу дві богині.                                                            

Нові терміни: Флора, Фауна. Царства - …? (Рослини, Тварини).                                              б). Познайомтеся з жителями ще одного Царства й назвіть його. (Відеофраг-мент: «Гриби»). Гриби – своєрідні організми, які поєднують у собі ознаки і рослин, і тварин. Крім відомих нам шапкових грибів – їстівних та отруйних, є ще цвілеві гриби та дріжджі, розглянути які можна тільки за допомогою збіль-шувальних приладів. Першим у мікроскоп побачив дріжджі А.ван Левенгук. Про цього вченого ми ще згадаємо, коли будемо розглядати під мікроскопом будову рослинної клітини.                                                                                                                 в). Ще: «Є Царство, де живуть…? (Знайти на одному з висловів на дошці)       мікроби, найменші жителі Землі.                                                                              Не видно нам їх простим оком, такі вони малі.                                                              Кругом Дробянки ці живуть і шкоду й користь нам несуть». (Дроб’янки означає «дрібні»)                                                                                                                                 На дошці: «Мільярди мікроорганізмів розсіяні в природі, вони оточують нас усюди. Невидимі, вони постійно супроводжують людину, втручаючись в її життя то як вороги, то як друзі».       (В.Л.Омелянський).                                                                                                                          г). Послухайте, що говорить про себе житель наступного Царства: «Я спричи-няю такі хвороби: грип, кір, сказ, гепатит,вітряну віспу, СНІД. Це я, малень-кий (менший у 50 разів за бактерії), невидимий винуватець великого лиха. Всі ЗМІ, банки, супутники, медицина – користуються компютерними програма-ми. Я їх добре налякав. Назва цих обєктів зашифрована (ИСУРІВ), допомо- жіть визначити Царство.  (Віруси).                                                                                  Віруси перебувають на межі між живою і неживою природою. Чому? (Підго-тувати цікаву інформацію про віруси).                                                                         Скласти карту памяті: «Царства живої природи» (Робота в зошиті).

 3. Біологія – наука про…(?) життя та його прояви.                                                                             - Що це за прояви життя, які властивості притаманні живим організмам? Ми з вами є представниками Царства…(?).                                                                                                - Чим рослини й тварини схожі з нами?                                                                     Вислов: «Кожен організм займає своє місце на спільному еволюційному дере- ві, але незалежно від того, на якому рівні розвитку він знаходиться, є доско-налим творінням ПРИРОДИ та БОГА. Немає вищого без нижчого».                                              -Гра: Підніміть ліву руку вгору. Правою рукою візьміться за вказівний палець лівої – нехай він символізує царство Рослини. Уявіть свою улюблену квітку, яка виросла і зацвіла на вашому вказівному пальці.Середній палець буде пре- дставляти царство Тварини. Уявіть, як на нього вистрибнула ваша улюблена тварина і говорить до вас. А зараз візьміться за безіменний палець. Нехай він буде символом Царства Гриби. Уявіть, що цей палець перетворився на гриб (опеньок, білий…).Потім торкніться до мізинця. Він найменший і тому сим-волізує мікроорганізми (бактерії), які входять до царства Дроб’янок Залиша-ється великий палець, який направлений вбік від інших – нехай він позначає Царство Віра (віруси) – неклітинні форми життя. Щоб краще все запам’ятати, складіть кулак і побачите, що чотири пальці символізують рослин, тварин, грибів і бактерії (організми клітинної будови), бо вони тримаються разом, а великий - віруси (мають неклітинну будову), окремо, лише торкається до них. Та все ж таки вони завжди разом. – Про що це свідчить? (Єдність всього жи- вого на Землі). Саме зараз доречними будуть такі слова:                            «Сучасній людині, яка підкорила нанотехнології, віртуальну реальність, від- крила штучний інтелект, необхідно наново навчитися говорити з природою на  одній мові»  (М.І.Богосвятська).                                                                                    

  Повернемось до ваших пальчиків. Чотири з них, які символізують Царства(?) Рослини, Тварини, Гриби, Дробянки – мають клітинну будову, тобто склада- ються з клітин. Саме клітинна будова є однією з ознак живого. Відкриваємо ще одну таємницю нашого уроку: «Ознаки живого» (схема на дошці).                                                                           - клітинна будова,                                                                                                                                    - подібний хімічний склад (стор.10.Майбутнього біолога – цікава інформація), - живлення,                                                                                                                                               - дихання,                                                                                                                                          - обмін речовин,                                                                                                                                      -здатність до рухів,                                                                                                                                    -ріст,                                                                                                                                                            -розвиток,                                                                                                                                           -розмноження,                                                                                                                             -подразливість.                                                                                                                           Робота з підручником (стор.7 – 9) - вправа: «Цікава історія». Ознайомитися з навчальним текстом, виділити ключові слова та придумати цікаву історію, у якій ці понят-тя зв’язані. Розповідь повинна бути про представників будь-яко-го царства живої природи.(Групи, або три ряди учнів).                                                                            -Вправи для порівняння (закріплення знань щодо основних властивостей жит-тя).                                                                                                                                                                                  - Сталактити і сталагміти – кам’яні нарости із солей кальцію в печерах, що збільшуються з кожним роком. Отже, вони ростуть.                                                                  - Синичка щодня приносить своїм пташенятам гусінь та різних комашок. Вони їдять, отже, збільшуються у розмірах.                                                                                    - З великої гранітної брили шляхом подрібнення виробляють щебінь, тобто каменів стає багато, отже – це розмноження.                                                                                 - Кульбаба поширює вітром парашутики з насінинками, з яких виростають нові рослини. Це розмноження.                                                                                               - Під час дощу річка поповнюється водою – це називають живленням річки.                               - Рослина вбирає воду, вуглекислий газ та сонячне проміння, здійснює фото-синтез  і так живиться.                                                                                                                    - На вершині гори є кратер вулкану, який періодично випускає дим – це ди-                       хання вулкану.                                                                                                                         - Дельфін вистрибує з води, вбирає повітря, так він дихає.                                                - Дюни та бархани рухаються, коли вітер піднімає і перекидає пісок.                                          - Соняшник рухається, повертаючи свої квіти до сонця.

4. Біологія – це система наук…(?). Чому?                                                                                                 - Чи може одна наука займатися вивченням і будови, і процесів життєдіяль-ності різних живих організмів, а також розібратися у різноманітності органіч-ного світу?  Тільки в цьому році ми будемо вивчати і рослини, і гриби,…(а да-вайте заглянемо до форзацу підручника).Тож всі ці організми вивчають різні науки (підр.стор.5). Наука, яка саме і класифікувала все живе на клітинні та неклітинні, а це – Імперії, називається систематика. Імперія, Царство – це сис-тематичні категорії, є ще Надцарства, тощо, але про них ми будемо говорити  на наступних уроках.                                                                                                          Науки біології (доповнення колажу уроку назвами наук).                                                         -Гра: «Знайди пару:                                                                                                                                       1 – Систематика .          А – Туберкульозна паличка.                                                                                 2 – Ботаніка.                   Б – Клітина.                                                                                             3 – Зоологія.                   В – Подорожник.                                                                                             4 – Мікробіологія.          Г – Царство.                                                                                                   5 – Вірусологія.              Д – Зозуля.                                                                                                6 – Мікологія.                 Е – Вірус грипу.                                                                                                  7 – Цитологія                  Є – Опеньок.                                                                     Подарунок: кросворд, який треба розгадати, використавши не тільки матеріал підручника, а й додаткову інформацію.                                                                                               - Яка з наук, на вашу думку, (схема у підр. стор.5) стосується усих живих ор- ганізмів?   Екологія. Екологи, хто вони, що вам про це відомо? Чи має це якесь відношення до кожного з нас?                                                                                                            «Природа нам як рідний дім,                                                                                               Вона усім як мати,                                                                                                                     Щоб лад завжди був в домі тім,                                                                                          Про це нам треба дбати.» 

«Живе в природі істина проста,                                                                                                                   Я стверджую усе це не з нагоди.                                                                                                      В правічній мові Матері – природи                                                                                 Родилось першим слово ДОБРОТА.                                                                        Найкрасивіша ціль в житті людини -                                                                                               Це визернити серце для ДОБРА.                                                                                       Подарунок: кросворд, який треба розгадати, використавши не тільки матеріал підручника, а й додаткову інформацію.                                                                                            

ІV. Підведення підсумків уроку.                                                                                                 - Що дізналися нового на уроці? Відповідь розпочинати словами: «Я знаю, що…, а ти?» Питання передається іншому учневі.                                                                     - Давайте подякуємо авторів вашого підручника за те, що ви так багато чого дізналися. Будемо і далі дружити з підручником.

V. Домашнє завдання:                                                                                                                      - параграфи 1;                                                                                                                                                              - інформація про віруси (Чому вони займають проміжне положення між жи-вою і неживою природою?);                                                                                                           - розгадати кросворд.                                                                                                                                   - Ще один подарунок – відео: «Найдивовижніші рослини».

 

       Розгадати кросворд

 Скласти назву біологічної науки

 

 

1

 

 

 

2

 

 

 

 

3

 

 

 

4

 

 

 

 

5

 

 

 

6

 

 

 

 

7

 

 

 

О

Л

О

Г

І

Я

 

8

 

 

 

 

 

9

 

 

 

 

10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Тімофеєва Тетяна Володимирівна
    Дякую за яскравий урок! З першого кроку захоплює, виникає бажання поринути у біологічну науку.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
31 серпня 2018
Переглядів
3923
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку