Розробка уроку "Буква Зз".

Про матеріал

На уроці, завдяки різноманітним методам та прийомам, діти ознайомлюються зі звуками [з], [з'] та буквою, якою ці звуки позначаються на письмі. Вчаться правильно вимовляти ці звуки, виокремлювати їх із мовного потоку. Збагачують свій активний словник. Розвивається уважність, спостережливість та кмітливість.

Перегляд файлу

Тема. Звуки [з], [з′]. Позначення їх буквами Зз.

Мета. Ознайомити учнів зі звуками [з], [з′] та буквою «зе», якою ці звуки позначаються на письмі; вчити правильно вимовляти ці звуки, виділяти з мовного потоку; вправляти в читанні складів та слів з буквою «зе»;  збагачувати активний словник учнів; сприяти розвитку уважності, спостережливості, кмітливості.

Обладнання: мультимедійна презентація.

Тип уроку: урок вивчення нового звука і букви.

Зміст уроку

l. Організаційний момент.

ll. Мотивація навчальної діяльності.

  1. Робота над загадкою.
    • Відгадайте загадку.

Пара довгих вушок,

Сіренький кожушок.

Скорий побігайчик,

А зоветься … (зайчик)

  - Які слова допомогли вам відгадати загадку? Чому «скорий»?

Робота зі слайдом: Слайд 1

  •            Подивіться на слайд. (натиснути)
  •            Хто це?
  •            Дізнаймось, як його звуть. (натиснути)
  •            Отже, на уроці з нами сьогодні буде зайчик Топотун.

 

 

 

 

lll. Повідомлення теми та мети уроку.

  • Він приніс нам нові звуки і букву цих звуків, з якими ми познайомимося на уроці.

lV. Артикуляційно – слухові вправи.

  1. Виділення звука [з].

Робота зі слайдом: Слайд 2

а) Робота над загадкою.

  • Відгадайте загадку.

Стало біло навкруги –

Я розтрушую сніги,

Наганяю холоди,

Води сковую в льоди,

В дружбі з дітьми я всіма.

Здогадались? Я … (зима – натиснути)

 

- Які слова допомогли вам відгадати загадку?

б) Звуковий аналіз слова «зима»:

- вимова слова;

  • інтонування звуків; називання ланцюжка звуків у слові;
  • характеристика звуків; (натискати по черзі)
  • ділення на склади;
  • визначення наголошеного складу.

в) Спостереження за артикуляцією.

-  Так який звук чуємо на початку слова?

 -  Вимовте його ще раз. Чи зустрічає видихуване повітря перешкоду? Яку?

-  Який це звук?

-  Приголосний звук [з].  (Ротова порожнина напіввідкрита, язик злегка  торкається зубів, струмінь видихуваного повітря потрапляє на перешкоду мовних органів. )

- Який звук за участю голосу і шуму?

Позначення його фішкою.

  

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        2. Виділення звука «з′».

а) Робота над віршем. 

Робота зі слайдом: Слайд 3

  • Послухайте вірш. (натиснути)

Зима морозяна надворі,

Замети білі на землі.

Санчата на ставок з розгону

Скотились весело з гори.

  • Хто на санчатах?
  • Дамо ім’я дівчинці. Перший звук у імені  парний по твердості – м’якості  звуку [з].
  • Так як звуть дівчинку? (Зіна)

б) Звуковий аналіз слова «Зіна»:

- вимова слова;

  • інтонування звуків; називання ланцюжка звуків у слові;
  • характеристика звуків; (натискати по черзі)
  • ділення на склади;
  • визначення наголошеного складу.

в) Спостереження за артикуляцією.

-  Виділіть перший звук у слові. Який він?

- Приголосний м’який  [з′].  (Ротова порожнина напіввідкрита, кінчик  язика злегка торкається зубів, середня частина його наближається до твердого піднебіння, струмінь видихуваного повітря потрапляє на перешкоду зубів і язика.)

- Який звук за участю голосу і шуму?

г) Позначення його фішкою.

    

   =

- Чим схожі звуки [з], [з′] ? (подібні за вимовою)

 - Чим відрізняються?

д) Зіставлення звуків [з] – [с],  [з′] – [с′].

 - Повторіть за мною: за – са; зу – су; зи – си; зі – сі; зе – се; зо – со.

 - Що робиться з голосовими зв’язками, коли вимовляємо звуки [з], [з′]?

 - А при вимові звуків [с], [с′] голосові зв’язки  «працюють»?  

3. Самостійний добір учнями слів з новими звуками в різних позиціях.

  - Назвіть слова, у яких є звуки [з], [з′].

4. Аналітико – синтетичні вправи зі звуками [з], [з′].

- До названого складу доберіть подібний, але з м’яким  приголосним: за (зя), зи (зі), зе (зє), зу (зю).

- До названого складу доберіть подібний, але з твердим приголосним: зя (за), зі (зи), зє (зе), зю ( зу).

V. Ознайомлення з буквою «зе».

 а) Показ букви, аналіз графічної будови.

Робота зі слайдом: Слайд 4

  • Приголосні звуки [з], [з′] на письмі позначатимемо буквами Зз. (натиснути)
  • Скільки букв ви бачите?
  • Чому дві?
  • Чому Топотун  так здивовано дивиться на літери? (однакові за формою)
  • Чим вони відрізняються? (розміром)
  • Коли будемо вживати велику букву «зе»?

б) Знаходження схожості з навколишніми предметами.

Робота зі слайдом: Слайд 5

 

 На що схожа буква?

- Послухайте вірш. (натиснути)

Збоку, знизу і згори

Схожа «зе» на цифру три.

Є три зуби в букви «зе»,

Ними все вона гризе.

  • Так на що схожа буква «зе»?

в) Визначення місця букви в касі.

  

Робота зі слайдом: Слайд 6

  • Подивіться на нашу касу букв. (натиснути)
  • Знайдіть очима букву «зе».
  • Покажіть її.

 

 

 

 

 

• Розміщення букви в набірному полотні.

- Розмістіть букви «зе» в набірному полотні.(Вчитель ставить картки з буквами у кишеньку.)

6. Розфарбування букв.

- Роздивиться малюнок. (на партах картки) Велику букву «З» розмалюйте в синій колір, а рядкову букву «з» - у червоний колір.

 

 

 

 

 

7. Друкування букви «зе» у зошитах.

- Відкрийте зошити. Покладіть їх навкоси. Роздивіться уважно зразок літер. (Учитель показує зразок друкування букв на дошці й пояснює.)

- Самостійно надрукуйте букви «зе» до кінця рядка.

8.Фізкультхвилинка.

Раз, два, три, чотири, п’ять –

Вийшов зайчик погулять.

Зимно зайчику стояти,

Треба трішки пострибати.

Скік – скок, скік – скок –

Треба трішки пострибати.

Vl. Вправи із читання.

Утворення та читання складів з буквою «зе».

Робота зі слайдом: Слайд 7

  • До сніжинки букви «зе» (натиснути) прилетіли її подруги – букви – сніжинки, щоб закружляти парами у таночку.
  • Прочитаймо ці пари букв.   (натискати по черзі – виходять букви).

 

 

 

 Робота зі слайдом: Слайд 8

 

  • Прочитайте ще раз утворені склади. (натиснути двічі)

 

 

 

 

 

 

• Збагачення активного словника учнів.

а) Робота за синтетичною таблицею.

Робота зі слайдом: Слайд 9

  • Утворіть слова. (натиснути)
  • Прочитайте їх.

 

 

 

 

 

 

б) Лексична робота.

Робота зі слайдом: Слайд 10

- Відгадайте загадку.

Малий собака не гавкає,

Не кусає, а до хати не пускає.

  • Що це? (після відповіді натиснути)
  • Визначте наголошений склад у цьому слові.
  • А тепер змініть слово так, щоб наголошеним став перший склад.
  • Яке утворилось слово? (за́мок)
  • Що таке замок?
  •  

За́́мок – старовинна будова з гостряками мурованих веж.

  • Отже, перше слово – замо́к (натиснути), а друге – за́мок (натиснути).
  • Що ми змінили? (наголос)
  • Що змінилося? (лексичне значення слова)

Робота зі слайдом: Слайд 11

 

- Запам’ятайте! (натиснути)

Від зміни наголосу у слові, змінюється його лексичне значення.

 

 

 

 

• Читання тексту «Весела зима». (Буквар с. 73)

а) Читання вчителем.

- Послухайте текст і запам’ятайте імена дітей.

- Тож як звуть дітей?

б) Вправляння у читанні важких слів.(Слова надруковані на дошці.)

наста́ла    візеру́нками

прикра́сив    ко́взанку

замурува́в    моро́зна

посади́в    повезло́

 - Що означає слово «замурував» у цьому тексті? (Покрив льодом.)

  в) Напівголосне індивідуальне читання тексту учнями.

 - Самостійно «дощиком» прочитайте текст.

г) Бесіда за змістом прочитаного.

- Яка пора року настала?

- Яка зима?

- Чому «весела» зима?

д) Вибіркове читання.

- Що замурував мороз?

- Як він прикрасив вікна?

Vll. Розвиток зв’язного мовлення.

Робота зі слайдом: Слайди 12,13

 

 

 

 

 

 

 

  • Топотун ніяк не може зрозуміти наступне завдання. 
  • Допоможіть йому. (натиснути)
  • Що треба зробити?  (скласти речення)
  • Яке слово буде першим? Чому?
  • Яке слово буде останнім? Чому?
  • Яке речення склали? Чому це речення?
  • Прочитайте його. (натиснути)
  • Складіть друге речення. (натиснути)
  • Що робили діти, коли стали на ковзани?
  • Де каталися?
  • Яке завдання ми виконували? (складали речення) 
  • Якою формою мовлення, усною чи писемною, ми  з вами користувалися?
  • Розкажіть, які зимові розваги ви любите?
  • Топотун задоволений вашою роботою.  (натиснути)

Vlll. Підсумок уроку.

  1. Індивідуальна робота за комп’ютером. Гра «Знайди модель».

Робота зі слайдом: Слайди 14 – 18

 

 

 

 

 

 

 

 

- Зайчик (натиснути) хоче з вами погратися.

Завдання гри:  до кожного предмету знайти відповідну звукову модель.

  • Якщо ви правильно називаєте номер моделі, то натискаючи на цю модель мишкою (натискати мишкою на фон моделі, а не на лінії), переходимо до наступного завдання.
  • Якщо неправильно називаєте номер моделі,то при натисканні переходу  немає.

Робота зі слайдом: Слайд 19

 

  • Ну, що ж, діти, ви чудово впоралися із завданнями гри. Зайчик вам каже… (натиснути)
  • Але, крім слова «Молодці!», він приготував вам … (натиснути на слайд мишкою - аплодисменти)

 

 

 

  • Хто з нами був сьогодні на уроці?
  • Виділіть перший звук у цьому слові.
  • Який він?
  • Назвіть йому парний за  м’якістю.

                    Робота зі слайдом: Слайд 20

 

  • Отже, які звуки вивчали на уроці? (натиснути)
  • Якою буквою вони позначаються? 

-   Для чого потрібна велика буква?

 

 

 

 

Робота зі слайдом: Слайд 21

  • На уроці письма ми будемо вчитися писати рукописні букви «зе». (натиснути)

 

 

 

 

 

 

Робота зі слайдом: Слайд 22

 

  • Зайчик Топотун (натиснути) прощається з вами. Він каже вам     (натиснути) …

 

До наступної зустрічі!

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Литвинець Тетяна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Іванович Світлана Леонідівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
9 липня 2018
Переглядів
2323
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку