На уроці, завдяки різноманітним методам та прийомам, діти ознайомлюються зі звуками [з], [з'] та буквою, якою ці звуки позначаються на письмі. Вчаться правильно вимовляти ці звуки, виокремлювати їх із мовного потоку. Збагачують свій активний словник. Розвивається уважність, спостережливість та кмітливість.
Тема. Звуки [з], [з′]. Позначення їх буквами Зз.
Мета. Ознайомити учнів зі звуками [з], [з′] та буквою «зе», якою ці звуки позначаються на письмі; вчити правильно вимовляти ці звуки, виділяти з мовного потоку; вправляти в читанні складів та слів з буквою «зе»; збагачувати активний словник учнів; сприяти розвитку уважності, спостережливості, кмітливості.
Обладнання: мультимедійна презентація.
Тип уроку: урок вивчення нового звука і букви.
Зміст уроку
l. Організаційний момент.
ll. Мотивація навчальної діяльності.
Пара довгих вушок,
Сіренький кожушок.
Скорий побігайчик,
А зоветься … (зайчик)
- Які слова допомогли вам відгадати загадку? Чому «скорий»?
Робота зі слайдом: Слайд 1
lll. Повідомлення теми та мети уроку.
lV. Артикуляційно – слухові вправи.
Робота зі слайдом: Слайд 2
а) Робота над загадкою.
Стало біло навкруги –
Я розтрушую сніги,
Наганяю холоди,
Води сковую в льоди,
В дружбі з дітьми я всіма.
Здогадались? Я … (зима – натиснути)
- Які слова допомогли вам відгадати загадку?
б) Звуковий аналіз слова «зима»:
- вимова слова;
в) Спостереження за артикуляцією.
- Так який звук чуємо на початку слова?
- Вимовте його ще раз. Чи зустрічає видихуване повітря перешкоду? Яку?
- Який це звук?
- Приголосний звук [з]. (Ротова порожнина напіввідкрита, язик злегка торкається зубів, струмінь видихуваного повітря потрапляє на перешкоду мовних органів. )
- Який звук за участю голосу і шуму?
• Позначення його фішкою.
•
2. Виділення звука «з′».
а) Робота над віршем.
Робота зі слайдом: Слайд 3
Зима морозяна надворі,
Замети білі на землі.
Санчата на ставок з розгону
Скотились весело з гори.
б) Звуковий аналіз слова «Зіна»:
- вимова слова;
в) Спостереження за артикуляцією.
- Виділіть перший звук у слові. Який він?
- Приголосний м’який [з′]. (Ротова порожнина напіввідкрита, кінчик язика злегка торкається зубів, середня частина його наближається до твердого піднебіння, струмінь видихуваного повітря потрапляє на перешкоду зубів і язика.)
- Який звук за участю голосу і шуму?
г) Позначення його фішкою.
•
=
- Чим схожі звуки [з], [з′] ? (подібні за вимовою)
- Чим відрізняються?
д) Зіставлення звуків [з] – [с], [з′] – [с′].
- Повторіть за мною: за – са; зу – су; зи – си; зі – сі; зе – се; зо – со.
- Що робиться з голосовими зв’язками, коли вимовляємо звуки [з], [з′]?
- А при вимові звуків [с], [с′] голосові зв’язки «працюють»?
3. Самостійний добір учнями слів з новими звуками в різних позиціях.
- Назвіть слова, у яких є звуки [з], [з′].
4. Аналітико – синтетичні вправи зі звуками [з], [з′].
- До названого складу доберіть подібний, але з м’яким приголосним: за (зя), зи (зі), зе (зє), зу (зю).
- До названого складу доберіть подібний, але з твердим приголосним: зя (за), зі (зи), зє (зе), зю ( зу).
V. Ознайомлення з буквою «зе».
а) Показ букви, аналіз графічної будови.
Робота зі слайдом: Слайд 4
б) Знаходження схожості з навколишніми предметами.
Робота зі слайдом: Слайд 5
На що схожа буква?
- Послухайте вірш. (натиснути)
Збоку, знизу і згори
Схожа «зе» на цифру три.
Є три зуби в букви «зе»,
Ними все вона гризе.
в) Визначення місця букви в касі.
Робота зі слайдом: Слайд 6
• Розміщення букви в набірному полотні.
- Розмістіть букви «зе» в набірному полотні.(Вчитель ставить картки з буквами у кишеньку.)
6. Розфарбування букв.
- Роздивиться малюнок. (на партах картки) Велику букву «З» розмалюйте в синій колір, а рядкову букву «з» - у червоний колір.
7. Друкування букви «зе» у зошитах.
- Відкрийте зошити. Покладіть їх навкоси. Роздивіться уважно зразок літер. (Учитель показує зразок друкування букв на дошці й пояснює.)
- Самостійно надрукуйте букви «зе» до кінця рядка.
8.Фізкультхвилинка.
Раз, два, три, чотири, п’ять –
Вийшов зайчик погулять.
Зимно зайчику стояти,
Треба трішки пострибати.
Скік – скок, скік – скок –
Треба трішки пострибати.
Vl. Вправи із читання.
• Утворення та читання складів з буквою «зе».
Робота зі слайдом: Слайд 7
Робота зі слайдом: Слайд 8
• Збагачення активного словника учнів.
а) Робота за синтетичною таблицею.
Робота зі слайдом: Слайд 9
б) Лексична робота.
Робота зі слайдом: Слайд 10
- Відгадайте загадку.
Малий собака не гавкає,
Не кусає, а до хати не пускає.
За́́мок – старовинна будова з гостряками мурованих веж.
Робота зі слайдом: Слайд 11
- Запам’ятайте! (натиснути)
Від зміни наголосу у слові, змінюється його лексичне значення.
• Читання тексту «Весела зима». (Буквар с. 73)
а) Читання вчителем.
- Послухайте текст і запам’ятайте імена дітей.
- Тож як звуть дітей?
б) Вправляння у читанні важких слів.(Слова надруковані на дошці.)
наста́ла візеру́нками
прикра́сив ко́взанку
замурува́в моро́зна
посади́в повезло́
- Що означає слово «замурував» у цьому тексті? (Покрив льодом.)
в) Напівголосне індивідуальне читання тексту учнями.
- Самостійно «дощиком» прочитайте текст.
г) Бесіда за змістом прочитаного.
- Яка пора року настала?
- Яка зима?
- Чому «весела» зима?
д) Вибіркове читання.
- Що замурував мороз?
- Як він прикрасив вікна?
Vll. Розвиток зв’язного мовлення.
Робота зі слайдом: Слайди 12,13
Vlll. Підсумок уроку.
Робота зі слайдом: Слайди 14 – 18
- Зайчик (натиснути) хоче з вами погратися.
Завдання гри: до кожного предмету знайти відповідну звукову модель.
Робота зі слайдом: Слайд 19
Робота зі слайдом: Слайд 20
- Для чого потрібна велика буква?
Робота зі слайдом: Слайд 21
Робота зі слайдом: Слайд 22
До наступної зустрічі!