Розробка уроку "Чарівний світ українських казок"

Про матеріал
Розробка уроку "Чарівний світ українських казок" (конспект та презентація). Тип уроку: урок-вікторина. Основна форма роботи на уроці - вікторина ("Казкознавці", "Хто ми і звідки", "Казкові речі", "Загадковий герой".)
Зміст архіву
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Чарівний світ українських казок

Номер слайду 2

Дитина кожна завжди залюбки йде у дитинство в диво – казки. Василь Василашко

Номер слайду 3

Казка – це світ чарівний та незвичний. Казка – це диво, це море краси.

Номер слайду 4

Казки про тварин: “Пан Коцький” “Рукавичка” “Солом’яний бичок” “Хитрий півень”

Номер слайду 5

Соціально – побутові казки: “Мудра дівчина” “Про бідного і багатого брата” “Дідова дочка й бабина дочка” “Названий батько”

Номер слайду 6

Чарівні або фантастичні казки: “Кривенька качечка” “Летючий корабель” “Яйце - райце” “Котигорошко”

Номер слайду 7

Інтелектуальна розминка Мудрим ніхто не родився, а… навчився Не багатство красить людину, а… розум “Мудра дівчина”

Номер слайду 8

Найбільше каліцтво… ледачість Щастя той здобуває, хто в праці розуму… набуває “Ох”

Номер слайду 9

Неправдою світ перейдеш, а… назад не вернешся Чия відвага, того й… перемога «Правда і кривда”

Номер слайду 10

Вікторина “Казкознавці”

Номер слайду 11

Номер слайду 12

Вікторина “Хто ми і звідки?”

Номер слайду 13

Вікторина “Казкові речі” “Солом’яний бичок” “Летючий корабель”

Номер слайду 14

“Царівна - жаба” “Рукавичка”

Номер слайду 15

“Мудра дівчина” “ Ох”

Номер слайду 16

Творчий конкурс “Загадковий герой”

Номер слайду 17

Країна дитинства – країна казкова, І часто дорослих вона вабить знову. І часто дорослі літають у мріях, Вернутись в дитинство живе в них надія.

Номер слайду 18

Із казкою, любі, не будем прощатись, В далеке дитинство щораз повертатись, Вам казка чарівна підкаже пораду, В ній знайдете завжди потіху й відраду.

Перегляд файлу

Тема: Чарівний світ українських казок

Мета: підтримувати інтерес дітей до казки, закріплювати вміння розрізняти народну й літературну казки, викликати бажання творити добро, пробуджувати бажання читати казки самостійно, розвивати пам'ять, спостережливість; виховувати бережливе ставлення до будь – якої книжки. розвивати мовлення, насичувати словниковий запас школяра;

викликати цікавість, інтерес, формувати щоденну потребу в книзі і бажання читати й розповідати казки, інсценізувати й ілюструвати їх;

прищеплювати любов до казки, викликати бажання фантазувати, створювати щось своє, неповторне; заохочувати до перших власних «спроб пера».

Обладнання: виставка книжок «Казки нашого дитинства», ілюстрації до казок, картки з текстами для проведення змагань, настільна  гра – вікторина «Цей прекрасний і чарівний світ казок» , диски з фрагментами казок. Ілюстрації казкових героїв. Висловлювання видатних людей про казку.  

На дошці записи: Що за диво ці казки...  (Олександр Пушкін).

Казки дружать з дітворою, полюби їх у житті – і улюблені герої будуть завжди друзями в путі(А. Костецький).

Дитина кожна завжди залюбки йде у дитинство в диво – казки (Василь Василашко).

(Уроку передує підготовча робота)

1. Випереджальне завдання : дізнатися, звідки походять казки.

2. На урок підготувати ученицю для виконання ролі Казки.

3. Учні готують ілюстрації до улюблених казок.

Хід урок

І. Організаційний момент.

1. Перевірка готовності дітей до уроку.

Учитель: Доброго дня, діти! Сьогодні у нас на уроці присутні гості, тому поверніться, привітайтеся і подаруйте їм свої посмішки!Думаю, що сьогоднішній день принесе нам всім радість.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Учитель: Подивіться навколо. Діти! Що незвичайного ви помітили? (Кабінет прикрашено ілюстраціями до казок, малюнками із зображенням казкових героїв, є виставка цікавих книжок).

Учитель. Так. Сьогодні угості завітала до нас казка. А це означає - у нас незвичайне свято. Його немає в календарі, але воно є в серці й душі тих людей, які люблять казки.

На вас чекає незабутня зустріч з Величністю Казкою. Ця зустріч незвичайна, як і сам  урок. Ми пригадаємо казки, з якими познайомилися на уроках української літератури та прочитали самостійно, ще раз зустрінемося із їх героями самі побудемо в ролі героїв казок.

Відкрийте свої зошити і запишіть тему уроку .

Учитель: Епіграфом до нашого уроку я взяла слова Василя Василашка: « Дитина кожна  завжди залюбки йде у дитинство в диво-казки».

Учитель. Чи погоджуєтесь ви з автором?

(відповіді учнів)

Казка – це світ чарівний та незвичний,

Казка – це диво, це море  краси.

Поринуть в казку, це ж бо так цікаво,

Ти її науку в серці пронеси.

Казка

Вітаю вас, дорослі і малі,

Від всіх казок низенький вам уклін.

Я – казка мудра. Хочу вам сказати,

Що кожен з вас мене повинен знати,

Бо, кажуть, казка вчить на світі жити

Та правду й волю завжди боронити.

- Дякую, дякую любі мої , що ви запросили мене на свято. Я прийшла до вас не сама, а із своїми друзями- казковими героями, які сьогодні  також слухатимуть вас та спостерігатимуть  як і я , за вами та вашими відповідями.

Учитель . Ой, люба Казонько! Для нас буде за честь мати таку гостю.

Любі діти!.А чи замислювалися ви коли – небудь над тим, звідки беруться казки?

Учитель: Для вас було випереджальне завдання , а саме, дізнатися, як з’явилися у людей казки. Чи справилися із завданням?

Учениця: Я в інтернеті  знайшла давню африканську притчу, що має назву «Як з’явилися у людей казки». Послухайте її. «Жила собі колись миша. Бігаючи скрізь, проникала вона в будь-які будинки, у найпотаємніші сховища, а її очі ставали свідками багатьох подій. Одного разу миша вирішила сплести собі казки з усього того, що побачила на своєму віку. Кожну казку одягла в яскраве плаття – чорне чи біле, червоне чи синє. Так з’явилися казки в мишачій хаті.Вони замінили миші дітей. Та якось по тому полю, де була мишача хатка, проходила отара овець, і якась вівця вибила ногою двері. Казки вибралися з хати і розбіглися по всій землі.

Тому й немає на землі народів, які б не знали казок, як немає, мабуть, і людей, які б їх не любили.»

Учитель. Давайте згадаємо, що ми знаємо про казки .

1. Що називається казкою? (Народне оповідання про незвичайні, часом фантастичні події.)

2. Яку будову має казка? (Зачин, основна частина і кінцівка.)

3.  Яким є основний конфлікт казок? ( протистояння добра і зла, у якому зазвичай перемагає добро)

4. На які види поділяються казки? (Казки про звірів, фантастичні, або чарівні, і побутові.)

На столі перед вами назви казок . Ви повинні розкласти їх за різновидами.

Казки про тварин:

«Пан Коцький», «Рукавичка», «Хитрий півень», «Солом яний бичок».

Соціально-побутові казки:

«Мудра дівчина», «Про бідного і багатого брата», «Дідова дочка й бабина дочка», «Названий батько».

Чарівні або фантастичні казки:

«Кривенька качечка», «Летючий корабель», «Яйце-райце», «Котигорошко».

Молодці. З цим завданням ви впоралися. А зараз « Інтелектуальна розминка».

Послухайте початок прислів’їв, згадайте кінцівки, з’ясувати до якої  казки їх можна віднести.

• Мудрим не вродився, а… (навчився) («Мудра дівчина»)

• Не багатство красить людину, а… (розум) («Мудра дівчина»)

• Найбільше каліцтво – (ледачість) (казка «Ох» )

•Щастя той здобуває, хто в праці розуму (набуває)(казка «Ох»)

• Неправдою світ перейдеш, а… (назад не повернешся) («Про правду і кривду»)

•Чия відвага, того ( й перемога) («Про правду й кривду»)

Казка супроводжує людину все життя. І скільки б нам не було років, ми з задоволенням слухаємо, розказуємо казки, віримо в них. Справді казка – це диво. Вона дає нам привід для роздумів, повчає, приносить багато радості.

Сьогодні весь наш урок підсумковий і ми проведемо декілька вікторин, щоб дізнатися, хто найбільше і найуважніше читав казки.

 ІІІ. Проведення літературних вікторин.

Вікторина «Казкознавці».  Учитель читає зачини, а діти відповідають, з якої казки він.

1) « Жили колись два брати: один багатий, а другий бідний, що й не сказати. Цей бідний брат умер. Зостався у нього син і він теж жив бідно» ( «Про правду і кривду»).

2) «Було собі два брати — один убогий, а другий багатий. ОТ багатий брат ізласкавився над бідним і дав йому дійну корову» ( «Мудра дівчина»).

3) «Був собі один чоловік і мав шестеро синів і одну дочку» ( «Котигорошко»).

4)  «Колись-то давно, не за нашої пам яті, - мабуть, ще й батьків і дідів наших не було на світі, жив собі убогий чоловік з жінкою, а у них був один син, та й таке ледащо» (казка «Ох»).

5)  « Був собі дід та баба, а в них було три сини: два розумних, а третій дурний»( «Летючий корабель»).

6) « В одного чоловіка був кіт старий, що вже не здужав і мишей ловити. От хазяїн його взяв та й вивіз у ліс» ( «Пан Коцький» ).

Учитель: Що спільного ви помітили, коли ми брали участь у вікторині «Казкознавці».

Учні:  Казковий зачин містить натяк на те, що дія відбувається не тепер, а колись.  Це особливість початку майже кожної казки.

Учитель. Що ще особливого ви помітили в казках?

Учні:  Кожній казці характерні повтори.

Учитель. Чи зустрічалися ми з фантастичними подіями та незвичайними героями у побутових казках?

Учні. Ні. Вони з’являються лише в чарівних або у фантастичних казках.

Учитель. Отже, зробіть висновок: чим відрізняються фантастичні казки від побутових?

Учні. У фантастичних казках є «дивовижний» помічник, який допомагає героєві, котрий пройшов випробування на доброту і людяність; наявні фантастичні події і чудодійні предмети.

Вікторина «Хто ми і звідки?»

Учитель. Роздивіться малюнки й пригадайте, в яких казках живуть ці герої, як їх там називають? ( Діти показують свої малюнки, а клас відгадує персонажа.)

Вікторина « Казкові речі»

Учитель. Крім казкових героїв, у казках  обов′язково «живуть» і чарівні речі. Вони супроводжують їх, а деякі наділені даром розуміти свого хазяїна або навіть говорити з ним. Подивіться на зображення . Пригадайте, кому належать ці речі?

Голуб -  «Ох»

Рукавичка - «Рукавичка»

Заєць – «Мудра дівчина»

Сіно – «Солом’яний бичок»

Яйце – «Курочка Ряба»

Корабель- «Летючий корабель»

 

 Вікторина «Загадковий герой».

Учитель: А зараз кожен учень експромтом придумає, ким він хоче бути і загадає нам загадку. Учні повинні відгадати задуманого героя української казки.

Учитель читає приклад.

«Йду визволяти братів і сестру з полону».Котигорошко з однойменної української народної казки.

---УСНА ПОДОРОЖ КНИЖКОВОЮ ВИСТАВКОЮ на яку завітали книжки-казки. Їх, як бачите, дуже багато, всі вони чимось схожі, але багато і чим відрізняються. Давайте поміркуємо, чим же вони схожі? Що у них спільного? Яка у них відмінність?

 Погляньте, який цікавий цей казковий світ, а найголовніше, що кожна дитина бачить його по – своєму.

Учитель:  Діти, ми зовсім забули, що на нашому уроці була присутня Величність Казка. Давайте запитаємо в неї, чи задоволена вона нашими знаннями?

Величність казка:  Діти, ви багато знаєте казок,

ІV.Закріплення знань, умінь і навичок.

Інтерактивне навчання: технологія «Мікрофон».

Пропоную учням продовжити речення:

Учитель:  Я люблю читати казки, тому що…

Учитель:  Для мене казка це…  (це подорож у країну чудес, це мудрість народу,  це мої мрії, це добро, що перемагає зло).

Учитель:  Які казки популярні і улюблені у вашій родині?
 

КАЗКА ВЧИТЬ БУТИ ……..обережними , розумними, добрими, доброзичливими. Попереджувати своїх друзів про небезпеку.

V. Оцінювання

Я хочу подякувати вам діти за активність і старанність. А тепер скажіть, чи сподобався вам урок?

Що особливо сподобалось?

 VІ. Підсумки уроку.

Заключне слово вчителя.

Я буду рада, якщо в когось із вас виникне бажання написати свою казку, хай вам у цьому допоможе фантазія, увага, спостережливість, добре ставлення до навколишнього світу. Пам’ятаймо про це і можливо ви напишете чудову нову історію або пригоду, ще ніколи і ніким не розказану.

Бо казка кожну людину вчить мріяти і бачити світ по-особливому — романтично і образно. Про все чудесне, гарне, захоплююче ми кажемо: "Як казка!". Тому я бажаю вам мріяти і жити, як у казці, у якій пануватиме лише добро і справедливість!  А її величність Казка на цьому уроці прощається з вами.

Країна дитинства — країна казкова,

І часто дорослих вона вабить знову.

І часто дорослі літають у мріях,

Вернутись в дитинство живе в них надія.

Із казкою, любі, не будемо розлучатись,

В далеке дитинство щораз повертатись,

Вам казка чарівна підкаже пораду,

В ній знайдете завжди потіху й відраду.

 VІІ. Домашнє завдання.

Дати письмову відповідь на питання : «Якого казкового героя можна обрати символом України».

zip
Додав(-ла)
Іванова Ірина
Додано
17 липня 2022
Переглядів
454
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку