Розробка уроку "Чергування [о], [е] з [і]"

Про матеріал
Розробка дає можливість ознайомити учнів з основними випадками чергування [о],[е] з[і];навчити правильно їх перевіряти за допомогою правил;ознайомити учнів з чергуванням голосних [и] та [і] у коренях слів;формувати загально пізнавальні вміння знаходити слова з поданими орфограмами в текстах; розвивати творчі вміння використання слів з чергуванням голосних [и] та[і] при побудові власних висловлювань;за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати повагу до повір’їв, звичаїв, традицій українського народу.
Перегляд файлу

УРОК № 66

ДАТА :

Тема:

Чергування [о], [е] з [і].

Мета:

ознайомити учнів з основними випадками чергування [о],[е] з[і];навчити правильно їх перевіряти за допомогою правил;ознайомити учнів з чергуванням голосних [и] та [і] у коренях слів;формувати загально пізнавальні вміння знаходити слова з поданими орфограмами в текстах; розвивати творчі вміння використання слів з чергуванням голосних [и] та[і] при побудові власних висловлювань;за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати повагу до повір’їв, звичаїв, традицій українського народу.

Тип уроку:

формування практичних вмінь і навичок на основі набутих знань.

Обладнання:

підручник, орфографічний словник, кодоскоп,  тексти для редагування.

Хід уроку

І. Організіційний момент

II. Повідомлення теми й мети уроку, усвідомлення її учнями. Оголошення епіграфа уроку і робота з ним

 В усіх народів існує повір’я, що той, хто забув звичаї і свята своїх батьків, карається людьми і Богом…                                                                  За О. Воропаєм

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

ІV. Генералізація знань (відтворення теоретичних відомостей, застосування яких буде потрібним на уроці)

  1. Творче спостереження над мовним матеріалом

 Проаналізувати народні повір’я. Що лежить в їх основі?

1) Яка погода на Благовіщення, така і на Великдень.

2) Якщо на Благовіщення лежить сніг — літо неврожайне.

3) На Благовіщення птиця гнізда не в’є.

4) На Благовіщення чорногуз прилітає і ведмідь встає.

5) Коли на Благовіщення дощ, то вродиться жито й гриби, а коли мороз — огірки.

 Знайти слова, в яких відбувається чергування. Дібрати до них спіль-нокореневі слова, назвати вид чергування.

 2. Коментар учителя. В українській мові у багатьох коренях як при зміні, так і при утворенні слів [о], [е] чергуються з [і]. Звуки [о], [е] вимовляються у відкритих складах, звук [і] — у закритих: слово — слів, семи — сім, воля — вільний, творити — твір. Це чергування відбувається і в суфіксах слів: батькова — батьків, радості — радість.

 

V. Виконання системи практичних завдань

 1. Пояснювальне письмо

 Прочитати. Дібрати до поданих слів словоформу або спільнокоре-неве слово зі звуками [о], [е], щоб відбулося чергування. Пояснити чергування голосних або його відсутність.

 Зірка, рішучість, піч, вечір, джміль, ворона, матір, веселка, вісім, весілля, робітник, Поділ, вільний, лебідь, коліс.

 Виділені слова та дібрані до них поділити за складами, підкресливши однією лінією відкриті склади, а двома — закриті.

  1. Прочитати пари слів. У кожному слові виділити корінь. Які зміни відбулися у звуковому складі коренів?

Перенести — приніс, везе — віз, овес — вівса, печі — піч, гребти — вигрібати, село — сільський.

 Скласти 3—4 речення, використовуючи подані слова.

  1. Виконання тренувальних вправ 286-289.
  2. Пояснювальне письмо з конструюванням діалогічного висловлювання

Списати. Замість крапок вставити пропущені букви. Обґрунтувати свій вибір.

 Бер..гти, зб..рігати, л..тіти, л..тати, т..рти, розт..рати, с..ло, селянський, в..ля, в..льний, вих..д, вих..дити.

  1. Навчальне аудіювання.

 Прослухати текст. Визначити тип і стиль мовлення. Як би ви назвали його?

 На Великдень кожний селянин старався бодай кілька разів смикнути за мотузок і вдарити у дзвін. Бо це, за народним віруванням, приносило щастя, зокрема… родила гречка.

 Після розговіння кожний поспішає першим вийти на дзвіницю і задзвонити, будучи певний, що від цього буде добрий урожай гречки на його ниві.

На Великдень цілий день дзвонять. Хвалять собі, як хто перший, укусивши паски або свяченого яйця, задзвонить. Проте молоді парубки, що ближче церкви сидять, перебігаються, аби перший задзвонив. Коли з’їдять обід, приходять до церкви і старі, і молоді… (За О. Воропаєм).

 Визначити орфограми. Виділені слова розібрати за будовою. Виписати спільнокореневі слова до іменника дзвін.

VІ. Систематизація й узагальнення знань

Подумати і дати відповіді:

1. Назвіть найпоширеніші чергування голосних звуків.

2. З яким звуком чергується [о] та [е] при словозміні та словотворенні?

3. У яких складах вимовляється [о], [е], а в яких — голосний [і]?

4. Чи можливе чергування у суфіксах слів? Наведіть приклади.

5. У яких випадках чергування [о], [е] з [і] у закритому складі не відбувається? 

VII. Підсумок уроку 

VIII. Домашнє завдання

§ 25, вправа 289.

1

 

 

 

doc
Додано
25 січня 2019
Переглядів
3714
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку