Станіслав ЧЕРНІЛЕВСЬКИЙ. Настрої та почуття, висвітлені в поезіях

Про матеріал

Станіслав ЧЕРНІЛЕВСЬКИЙ. Настрої та почуття, висвітлені в поезіях

Тема: С. Чернілевський «Теплота родинного інтиму», «Забула внучка в баби черевички…»

Мета: стисло ознайомитися з життєвою і творчою долею С. Чернілевського, проаналізувати його програмові поезії, а саме: визначити ідейно-тематичне спрямування, художні особливості, з'ясувати їх значення; розвивати культуру зв'язного мовлення учнів, їх мовну грамотність; вміння виразно і усвідомлено читати вірші; прокоментувати відчуття, висловлені в цих творах, співвіднести їх із власними, пережитими особисто; виховувати почуття поваги, любові до творчості С.Чернілевського, батьків, рідної оселі, близької людини, рідного краю; прищеплювати пізнавальний інтерес до наслідків власної праці.

Очікувані результати: учень виразно й усвідомлено читає вірші; висловлює судження про почуття ліричного героя; співвідносить їх із пережитими особисто.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Використана технологія: біоадекватна.

Обладнання: підручник, презентація, образон, виставка учнівських сімейних фото, дидактичний матеріал (тестові завдання).

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Мотиваційний етап

З΄ясування емоційної готовності до уроку («Побажай мені успіху»). Найнеобхіднішою умовою успішного проведення уроку є ваша емоційна готовність до нього. Побажайте успіху один одному.

Учні записують на смайлику побажання сусіду за партою, продовжуючи речення «Я бажаю тобі…», «Будь…», «Ти обов'язково…».

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

1.Психофізіологічна підготовка.

Займіть зручне положення. Розслабте обличчя, шию, плечі, руки, тіло, ноги... Уявіть, як м'язи стають м'якими розслабленими. Усміхніться, адже ви такі гарні, коли усміхаєтесь.

Уявіть, що ви сидите у просторій кімнаті біля каміну, закутані у теплу ковдру. Поруч з вами найрідніші люди. Ви відчуваєте себе спокійними, щасливими. Уявіть кольори, які вас оточують... Уявіть рухи і звуки вашого місця спокою. Уявіть запахи навколо вас... Подякуйте цьому образу. Будьте щирі з собою.

2. Уведення нового матеріалу через формування мислеобразу.

Немає теплішого вогнища за родинне. Батьки, діти, онуки — найрідніші між собою люди, з'єднані в сім'ю Божою волею.

Родина, сім'я — це велика сила. Сім'я. Що пригадується, в першу чергу, при слові сім'я? Які почуття переповнюють душу? Відразу ж приходить відчуття безпеки, душевного тепла та затишку. Родина – це твій маленький світ, в якому все зрозуміле, дороге. Справжня родина – це більше, ніж просто бути родичами. Це коли кожна людина унікальна та незамінна. Це бабусині казки та смачні пироги, це мамина турбота, батькова допомога.

3. Вихід

Відчуйте ступні ніг. Прилив сил до ніг та рук... Відчуйте спину та плечі... Поворушіть пальцями, стисніть їх... Порухайте долонями, плечима... Зробіть глибокий вдих... Не поспішаючи, розплющуйте очі... Ось ви знову в нашому класі. Як ви себе почуваєте після подорожі?

4. Обговорення

-А що для вас, учнів 6 класу, є щастя? Як ви розумієте поняття «щастя»? Чи почуваєтесь ви щасливими? Коли ви щасливі? Що для цього необхідно?

(Щастя – це в першу чергу, любов. Людина щаслива, коли її люблять і якій є кого любити)

-А хто дарує зараз свою любов кожному з вас найбільше?(Звичайно, мама.)

-Усі відомі поети, письменники віддавали шану матері. Пригадаймо деякі з цих творів.

(Діти називають відомі пісні: «Чорнобривці», «Рушник», «Два кольори»).

І сьогодні ми почуємо ще одну присвяту матері, яку написав Станіслав Чернілевський.

IV. Оголошення теми і мети

V. Сприйняття за засвоєння матеріалу.

1.Я – поет

2.Інтерв'ю з поетом

-Ким Ви мріяли стати у дитинстві? (кінорежисером)

-Коли Ви надрукували свій перший вірш?( Бувши учнем четвертого класу, надрукував у районній газеті свій перший вірш про Тараса Шевченка)

-Які у Вас стосунки з батьками? (найдорожча людина в його житті – це мама, бо батько покинув родину. Комбайнер поїхав до Казахстану на цілину й залишився там, створивши нову родину.)

- Дмитро Павличко у передмові до книжки С. Чернілевського "Рушник землі" писав: "Є такі серця, для котрих розлука з матір'ю — смертне страждання..." Що для Вас означає мама? (Відповідь на це питання пропоную дізнатися у поезії «Теплота родинного інтиму»)

3. Опрацювання поетичних творів С. Чернілевького

3.1. «Теплота родинного інтиму».

3.1.1. Перегляд відео. Виразне читання поезії.

3.1.2. Тема: згадування письменником про рідну хату, власне дитинство, матір, її доброту, щирість душі.

3.1.3. Ідея: уславлення найсвятішого для кожної людини — материнської любові.

3.1.4. Основна думка: кожна людина ніколи не забуде і пам'ятатиме те рідне місце, де вона народилася, теплоту батьківської оселі, чарівне дитинство.

3.1.5. Обговорення змісту поезії за питаннями:

• Яке значення має мати для кожної людини? Чим ми їй зобов'язані?

• Поясніть слова з поезії С. Чернілевського: «Встала мати. Мотузочком диму хату прив'язала до небес».

• Що символізує вогонь у батьківській оселі? Яка легенда про вогонь вам відома з 5-го класу?

• З якими почуттями згадує поет власне дитинство?

• Чи можна вважати поезію автобіографічною? Доведіть це.

• Від чого у ліричного героя твору «душа світліє»?

• Чому, на ваш погляд, поетові найбільше з дитинства запам'ятався досвітній ранок рідної оселі?

3.1.6. Художні особливості твору:

• метафора: «досвіток не скрес», «полум'я гуляє по гіллю», «гіркотина зникає», «печія не катує серце», «душа світає»;

• епітет: «світанковий вогонь».

4. Фізкультхвилинка (дзеркальна проекція)

5 «Забула внучка в баби черевички».

5.1.Перегляд відео. Виразне читання поезії.

5.2. Тема: зображення суму бабусі за внучкою, яка, від'їжджаючи, забула свої черевички.

5.3. Ідея: уславлення любові, щирості, доброти бабусі до своєї внучки.

5.4. Основна думка: бабуся — це та людина, яка здатна на все заради щасливого дитячого сміху, здоров'я для своєї внучки.

5.5. Обговорення змісту твору за питаннями. Робота з фотографіями:

• Чому внучка приїжджала до своєї бабусі?

• А чи відвідуєте ви своїх дідусів, бабусь? Чи допомагаєте їм?

• Як виявляється любов старших до вас? Що про це свідчить?

• Через що бабуся плакала, коли від'їжджала внучка?

• Чому хата в поезії названа спорожнілою?

• Що свідчить про велику любов бабусі до своєї внучки?

• Яке значення у творі приділяється черевичкам?

• З чим пов'язаний від'їзд внучки?

• Про що свідчать забуті черевички?

5.6. Художні особливості поезії.

• епітет: «спорожніла хата», «зорі жаровички»;• метафора: «літо перекотилось», «курява вляглась», «вийшли в небо зорі», «осінь опустила … листок».

VІ. Закріплення

Тести

1. Досвіток ще на шибках не:

а) не з'явився;б) не зарожевів;в) не скрес.

2. Чим мати прив'язала до небес хату?

а) Золотим ланцюжком;

б) мотузочком диму;

в) родинним теплом.

3. Полум'я в печі гуляє по гіллю:

а) із задоволенням;б) жваво;в) весело.

4. Продовжіть фразу з поезії:

Ковдрою закутуючи плечі,

Мати не пита, …

а) чи не болить що;б) чому не сплю;

в) чи буду їсти.

5. У поезії С. Чернілевький згадує про:

а) те, як був маленькою дитиною;

б) шкільні роки;в) перше кохання.

6. Вогонь у творі названий:

а) світанковим, маминим;

б) світлим і чарівним;

в) родинним і щасливим.

7. Душа маленького поета світліє:

а) перед днем;

б) коли відчуває радість від будь-чого;

в) при отриманні цікавого подарунка.

«Забула внучка в баби черевички…»

1. Від'їзд внучки був пов'язаний:

а) із тим, що дівчинці набридло перебувати в селі;б) закінченням літа;

в) терміновим лікуванням.

2. Який художній засіб використано поетом у рядку: «Перекотилось літо за село»?

а) Порівняння;б) епітет;в) метафору.

3. Яким транспортом скористалася внучка, від'їжджаючи від бабусі?

а) Бензовозом;б) пароплавом;в) літаком.

4. Після від'їзду внучки бабуся, стоячи, хустинкою витирала сльози через:

а) клопіт, який їй завдано дитиною;

б) власне горе, самотність;

в) сум з приводу розлучення.

5. Як у творі названо зорі?

а) Смарагдами;б) жаровичками

в) блискавками.

Взаємоперевірка

VІІ. Підсумок

Перегляд відео «Люба бабуся»

Перевіряємо себе

• Я вмію виразно і вдумливо читати вірші С. Чернілевського.

• Я вмію коментувати почуття, висловлені у віршах поета, і співвідносити їх із власними.

• Я вмію визначати засоби художньої виразності, що роблять вірш образним, емоційним.

Оцінювання

VІІІ. Домашнє завдання.

Розібрати вірш «Забула внучка в баби черевички…»

Вивчити напам'ять один із віршів і розповісти його матусі чи бабусі.

Перегляд файлу

Дата: 24.01.19

Клас:6-Б

Урок№ 34

Тема: С. Чернілевський «Теплота родинного інтиму», «Забула внучка в баби черевички…»

Мета: стисло ознайомитися з життєвою і творчою долею С. Чернілевського, проаналізувати його програмові поезії, а саме: визначити ідейно-тематичне спрямування, художні особливості, з’ясувати їх значення; розвивати культуру зв’язного мовлення учнів, їх мовну грамотність; вміння виразно і усвідомлено читати вірші; прокоментувати відчуття, висловлені в цих творах, співвіднести їх із власними, пережитими особисто; виховувати почуття поваги, любові до творчості С.Чернілевського, батьків, рідної оселі, близької людини, рідного краю; прищеплювати пізнавальний інтерес до наслідків власної праці.

Очікувані результати: учень виразно й усвідомлено читає вірші; висловлює судження про почуття ліричного героя; співвідносить їх із пережитими особисто.  

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Використана технологія: біоадекватна.

Обладнання: підручник, презентація, образон, виставка учнівських сімейних фото, дидактичний матеріал (тестові завдання).

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Мотиваційний етап

З΄ясування емоційної готовності до уроку («Побажай мені успіху»).   Найнеобхіднішою умовою успішного проведення уроку є ваша емоційна готовність до нього. Побажайте успіху один одному.

Учні записують на смайлику побажання сусіду за партою, продовжуючи речення «Я бажаю тобі…», «Будь…», «Ти обов’язково…».

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

1.Психофізіологічна підготовка.

Займіть зручне положення. Розслабте обличчя, шию, плечі, руки, тіло, ноги... Уявіть, як м'язи стають м'якими розслабленими. Усміхніться, адже ви такі гарні, коли усміхаєтесь.

Уявіть, що ви сидите у просторій кімнаті біля каміну, закутані у теплу ковдру. Поруч з вами найрідніші люди. Ви відчуваєте себе спокійними, щасливими. Уявіть кольори, які вас оточують... Уявіть рухи і звуки вашого місця спокою. Уявіть запахи навколо вас... Подякуйте цьому образу. Будьте щирі з собою.

2. Уведення нового матеріалу через формування мислеобразу.

Немає теплішого вогнища за родинне. Батьки, діти, онуки — найрідніші між собою люди, з'єднані в сім'ю Божою волею.

Родина, сім'я — це велика сила. Сім’я. Що пригадується, в першу чергу, при слові сім’я? Які почуття переповнюють душу? Відразу ж приходить відчуття безпеки, душевного тепла та затишку.  Родина – це твій маленький світ, в якому все зрозуміле, дороге. Справжня родина – це більше, ніж просто бути родичами. Це коли кожна людина унікальна та незамінна. Це бабусині казки та смачні пироги, це мамина турбота, батькова допомога.

3. Вихід

Відчуйте ступні ніг. Прилив сил до ніг та рук... Відчуйте спину та плечі... Поворушіть пальцями, стисніть їх... Порухайте долонями, плечима... Зробіть глибокий вдих... Не поспішаючи, розплющуйте   очі... Ось ви знову в нашому класі. Як ви себе почуваєте після подорожі?

4. Обговорення

-А що для вас, учнів 6 класу, є щастя? Як ви розумієте поняття «щастя»? Чи почуваєтесь ви щасливими? Коли ви щасливі? Що для цього необхідно?

(Щастя – це в першу чергу, любов. Людина щаслива, коли її люблять і якій є кого любити)

-А хто дарує зараз свою любов кожному з вас найбільше?(Звичайно, мама.)

-Усі відомі поети, письменники віддавали шану матері. Пригадаймо деякі з цих творів.

(Діти називають відомі пісні: «Чорнобривці», «Рушник», «Два кольори»).

І сьогодні ми почуємо ще одну присвяту матері, яку написав Станіслав Чернілевський.

IV. Оголошення теми і мети

V. Сприйняття за засвоєння матеріалу.

1.Я – поет

2.Інтерв’ю з поетом

-Ким Ви мріяли стати у дитинстві? (кінорежисером)

-Коли Ви надрукували свій перший вірш?( Бувши учнем четвертого класу, надрукував у районній газеті свій перший вірш про Тараса Шевченка)

-Які у Вас стосунки з батьками? (найдорожча людина в його житті – це мама, бо батько покинув родину. Комбайнер поїхав до Казахстану на цілину й залишився там, створивши нову родину.)

- Дмитро Павличко у передмові до книжки С. Чернілевського "Рушник землі" писав: "Є такі серця, для котрих розлука з матір'ю — смертне страждання..." Що для Вас означає мама? (Відповідь на це питання пропоную дізнатися  у поезії «Теплота родинного інтиму»)

3. Опрацювання поетичних творів С. Чернілевького

3.1. «Теплота родинного інтиму».

3.1.1. Перегляд відео. Виразне читання поезії.

3.1.2. Тема: згадування письменником про рідну хату, власне дитинство, матір, її доброту, щирість душі.

3.1.3. Ідея: уславлення найсвятішого для кожної людини — материнської любові.

3.1.4. Основна думка: кожна людина ніколи не забуде і пам’ятатиме те рідне місце, де вона народилася, теплоту батьківської оселі, чарівне дитинство.

3.1.5. Обговорення змісту поезії за питаннями:

• Яке значення має мати для кожної людини? Чим ми їй зобов’язані?

• Поясніть слова з поезії С. Чернілевського: «Встала мати. Мотузочком диму хату прив’язала до небес».

• Що символізує вогонь у батьківській оселі? Яка легенда про вогонь вам відома з 5-го класу?

• З якими почуттями згадує поет власне дитинство?

• Чи можна вважати поезію автобіографічною? Доведіть це.

• Від чого у ліричного героя твору «душа світліє»?

• Чому, на ваш погляд, поетові найбільше з дитинства запам’ятався досвітній ранок рідної оселі?

3.1.6. Художні особливості твору:

• метафора: «досвіток не скрес», «полум’я гуляє по гіллю», «гіркотина зникає», «печія не катує серце», «душа світає»;

• епітет: «світанковий вогонь».

4. Фізкультхвилинка (дзеркальна проекція)

5 «Забула внучка в баби черевички».

5.1.Перегляд відео. Виразне читання поезії.

5.2. Тема: зображення суму бабусі за внучкою, яка, від’їжджаючи, забула свої черевички.

5.3. Ідея: уславлення любові, щирості, доброти бабусі до своєї внучки.

5.4. Основна думка: бабуся — це та людина, яка здатна на все заради щасливого дитячого сміху, здоров’я для своєї внучки.

5.5. Обговорення змісту твору за питаннями. Робота з фотографіями:

• Чому внучка приїжджала до своєї бабусі?

• А чи відвідуєте ви своїх дідусів, бабусь? Чи допомагаєте їм?

• Як виявляється любов старших до вас? Що про це свідчить?

• Через що бабуся плакала, коли від’їжджала внучка?

• Чому хата в поезії названа спорожнілою?

• Що свідчить про велику любов бабусі до своєї внучки?

• Яке значення у творі приділяється черевичкам?

• З чим пов’язаний від’їзд внучки?

• Про що свідчать забуті черевички?

5.6. Художні особливості поезії.

• епітет: «спорожніла хата», «зорі жаровички»;• метафора: «літо перекотилось», «курява вляглась», «вийшли в небо зорі», «осінь опустила … листок».

VІ. Закріплення

Тести


1. Досвіток ще на шибках не:

а) не з’явився;б) не зарожевів;в) не скрес.

2. Чим мати прив’язала до небес хату?

а) Золотим ланцюжком;
б) мотузочком диму;
в) родинним теплом.

3. Полум’я в печі гуляє по гіллю:

а) із задоволенням;б) жваво;в) весело.

4. Продовжіть фразу з поезії:

Ковдрою закутуючи плечі,
Мати не пита, …

а) чи не болить що;б) чому не сплю;
в) чи буду їсти.

5. У поезії С. Чернілевький згадує про:

а) те, як був маленькою дитиною;
б) шкільні роки;в) перше кохання.

6. Вогонь у творі названий:

а) світанковим, маминим;
б) світлим і чарівним;
в) родинним і щасливим.

7. Душа маленького поета світліє:

а) перед днем;
б) коли відчуває радість від будь-чого;
в) при отриманні цікавого подарунка.

«Забула внучка в баби черевички…»

1. Від’їзд внучки був пов’язаний:

а) із тим, що дівчинці набридло перебувати в селі;б) закінченням літа;

в) терміновим лікуванням.

2. Який художній засіб використано поетом у рядку: «Перекотилось літо за село»?

а) Порівняння;б) епітет;в) метафору.

3. Яким транспортом скористалася внучка, від’їжджаючи від бабусі?

а) Бензовозом;б) пароплавом;в) літаком.

4. Після від’їзду внучки бабуся, стоячи, хустинкою витирала сльози через:

а) клопіт, який їй завдано дитиною;
б) власне горе, самотність;
в) сум з приводу розлучення.

5. Як у творі названо зорі?

а) Смарагдами;б) жаровичками

в) блискавками.


Взаємоперевірка

VІІ. Підсумок

Перегляд відео «Люба бабуся»

Перевіряємо себе
• Я вмію виразно і вдумливо читати вірші С. Чернілевського.
• Я вмію коментувати почуття, висловлені у віршах поета, і співвідносити їх із власними.
• Я вмію визначати засоби художньої виразності, що роблять вірш образним, емоційним.

Оцінювання

VІІІ. Домашнє завдання.

Розібрати вірш «Забула внучка в баби черевички…»

Вивчити напам’ять один із віршів і розповісти його матусі чи бабусі.

doc
Додано
26 січня 2019
Переглядів
5671
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку