Білоцерківська спеціальна загальноосвітня школа №19
Урок
з української літератури
в 9- А класі
вчитель-дефектолог
Лугова Наталія Андріївна
Біла Церква
2018
Урок №23
Тема. Тарас Шевченко. «Іван Підкова» (уривок)
Мета: ознайомити з історичним минулим козаччини; розкрити образ Івана Підкови як мужнього патріота України; вчити знаходити засоби художньої виразності,пейзажі; корегувати мислення,мовлення; виховувати шанобливе ставлення до історичного минулого нашої держави.
Обладнання: портрет Тараса Григоровича Шевченка, книга «Кобзар», книга «Гомін віків», портрет отамана Івана Підкови, презентація «Обличчя української історії Іван Підкова».
Хід уроку
І. Нервово-психологічна підготовка класу.
Привітання.
Перевірка наявності зошитів, щоденників, ручок, підручників.
ІІ. Основна частина.
1. Поетична сторінка.
2-3 вірші Т. Шевченка учні читають напам’ять.
2. Повідомлення теми і мети уроку.
Слово вчителя.
- Сьогодні ми на уроці пригадаємо історичне минуле нашої Батьківщини, пов’язане з козаччиною, дізнаємося: хто такий Іван Підкова, навчимося виразно читати уривок з поеми Тараса Шевченка «Іван Підкова», висловимо своє ставлення до цього історичного персонажу, а також будемо знаходити пейзажі, засоби художньої виразності, які використовував поет.
3. Бесіда.
- На уроках української мови ми описували портрети, зокрема, автопортрет Тараса Шевченка 1848 р. А зараз давайте розглянемо і охарактеризуємо портрет Івана Підкови.
(Діти з допомогою вчителя характеризують обличчя: очі, ніс, підборіддя; одяг та зброю).
4.Зачитуються історичні відомості про Івана Підкову.
С.64, книга «Гомін віків».
5. Бесіда.
- Давайте, поміркуємо над прізвищем Підкова. Що значить слово «підкова».
(Пояснення слова «підкова»).
- Значення слова: міцний, витривалий, відповідало прізвищу Івана Підкови.
- Як ви думаєте, чому король так вчинив?
(Міркування дітей: - Король боявся, що Іван Підкова нападе на Річ Посполиту.)
6. Перегляд і обговорення презентації « Обличчя української історії. Іван Підкова».
7.Читання уривку вчителем.
8.Виразне читання поезії учнями.
9. Фізкультпауза.
9.Пошукова робота.
Знаходження епітетів: чорна хмара, синє море…
Метафори: море грає, стогне, виє; запорожці висипали; рибалка літає…
Порівняння: хвилі, як ті гори.
10. Виховна бесіда.
- Якими рисами наділяє козаків поет?
- Чи захоплюєтесь ви відважними запорожцями?
ІІІ. Підсумок уроку.
- Яку тему ми сьогодні розглянули на уроці?
- Які риси характеру притаманні були Івану Підкові?
- Чи правдиво зобразив Тарас Шевченко борця за свободу Івана Підкову?
Вивчення скоромовки.
Шевченко – наша слава,
Наш пророк і наш співець,
І за волю, за державу
Богом даний нам борець.
Микола Щербань
Оцінювання учнів.
Домашнє завдання: навчитись виразно читати поезію, вдома розповісти рідним про Івана Підкову.