Розробка уроку читання за букварем «Я читаю». Звук [а]. Мала буква а. Складання речень за малюнками.

Про матеріал
Ознайомити учнів з друкованою малою буквою а, вчити друкувати її; удосконалювати вміння робити звуковий аналіз слів, добирати слова зі звуком [а] на початку, в середині і в кінці; розвивати вміння виконувати завдання на встановлення відповідності, будувати речення з використанням допоміжних матеріалів.
Перегляд файлу

Навчання грамоти 1 клас

Урок 16 (с. 32-33)

Тема. Звук [а]. Мала буква а. Складання речень за малюнками.

Мета: ознайомити учнів з друкованою малою буквою а, вчити друкувати її; удосконалювати вміння робити звуковий аналіз слів, добирати слова зі звуком [а] на початку, в середині та в кінці; розвивати вміння виконувати завдання на встановлення відповідності, будувати речення з використанням  допоміжних матеріалів; виховувати старанність, формувати інтерес до навчальної діяльності.

Хід уроку

I.  ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II.  ЗВУКОВІ АНАЛІТИКО-СИНТЕТИЧНІ ВПРАВИ

1.  Вправляння у впізнаванні голосних звуків у слові

Учитель називає слово, а учні виділяють з нього голосний звук:

Лось, ліс, кран, слон, лист, день, син, риба, урок, дід, кіно.

2.  Виділення у названих словах початкового звука 

Страус, акула, лікар, жирафа, черепаха, акваріум.

3.  Виділення зі слів кінцевого звука 

Вода, земля, сини, день, палець, гриби, вуж, мороз.

4.  Утворення складів типу злиття із заданих звуків 

[т], [у] — ту, [р], [е] — ре, [з ‘], [а] — зя, [л’], [у] — лю

III.  СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

  1. Підготовчі вправи. Складання звукових моделей.

— Розгляньте малюнки. Назвіть, що на них зображено. У цих словах є один голосний спільний звук. Назвіть його. Малюнки : ананас, акула, автобус.

  •  Складіть звукову модель слова автобус. [ - - - -]
  •  Виділіть перший звук у слові автобус.
  • Як ми його вимовляємо? Поспостерігаймо  за його вимовою

(рот відкритий, немає ніяких перешкод)

  •  Як утворюється цей звук?

(звук [а] утворюється тільки з голосу, тому називається голосним.)

  1. Вправи на визначення місця звука, а в словах (на початку, в середині, у кінці) апельсин, автобус, школа, буквар, малина, калина, акваріум.
  2. Ознайомлення з буквою Аа

А тепер заплющить очі та прочитайте букву, якою позначений на дошці звук а.

Чи можете ви це зробити?  (ні) Чому? (ми не бачимо). Що ж таке буква? (знак, який ми бачимо). Букви ми бачимо і пишемо.

Тепер знову заплющить очі. Що ви почули? Який звук я вимовила? Як ви дізналися? (почули). Що таке звук? (це те, що ми чуємо)

Звуки ми вимовляємо і чуємо. Всі звуки позначаються буквами. Звука а позначається буквами А, а.

Розгляньте велику і малу букви. Чи подібні вони між собою?

Всі букви живуть у великій країні, що називається «Азбука». Кожна буква має свій будиночок. Ті, що позначають голосні звуки, живуть у червоних будиночках, приголосні – в синіх. У який будиночок ми поселимо букву А? Чому? (каса букв)

 

 

Голосиста  буква А

Твій Букварик відкриває.

Не одна вона іде,

А всю азбуку веде.

В. Гринько

Учні розглядають букву Аа.

— Велика буква А складається з двох прямих паличок, складених кутом, і перетинки, горизонтальної палички.

— На що схожа буква А?

— А яка ж та буква А?

— Що нагадує вона?

Досить схожих є прикмет:

Мов шпаківня, мов намет...

В. Гринько

— Мала буква а не схожа на велику, розгляньте її та добре запам’ятайте.

Фізкультхвилинка

 

3.  Робота за Букварем

З сьогоднішнього уроку на сторінках букваря ви  зустрінетесь з дівчинкою Читалочкою. Вона пропонуватиме вам завдання для читання. Ви  будете читати завдання Читалочки, а вона говоритиме мені, чи подобається їй, як вони читають, кому ще треба потренуватися в читанні.

Сьогодні вивчили букву а, тому Читалочка пропонує читати рядки з нею. Зверніть увагу на стрілочки біля букв, вони показують, в якому напрямку треба читати (спочатку зліва направо, а потім зверху донизу).

Діти читають спочатку ланцюжком, потім хором та індивідуально. Звертають увагу на те, що назви всіх малюнків починаються з букви а.

Зробіть звуковий аналіз цих слів, перевірте, чи відповідає слову антена та схема, до якої проведено стрілочку. Далі з фішок чи на дошці будують схему слова альбом, зіставляють її з верхньою схемою на малюнку і проводять стрілочку від альбому до верхньої схеми. Після цього заповнюють звукову схему слова ананас і друкують у відповідних клітинках букву а (у 1-й, 3-й і 5-й клітинках). Учні, які знають усі букви, можуть друкувати слово ананас повністю.

Виконання верхнього завдання на с. 33. Зверніть увагу учнів на рамочки в центрі малюнка, вони умовно позначають слова. Чим відрізняються ці рамочки (буква а у верхній рамочці стоїть у кінці, а в нижній – посередині). Потім учні називають кожний предмет на плашці, роблять звуковий аналіз цих слів, визначають, де знаходиться звук [а] в цих словах – у середині слова чи в кінці, і з’єднують малюнок з відповідною рамочкою.

Складання речень. Три крапки означають пропущене слово в реченні. Перше речення діти утворюють разом з учителем: називають малюнок (банан), добирають замість трьох крапок слово – назву кольору (жовтий), читають маленьке слова а, називають другий малюнок (кавун), добирають замість крапок назву кольору кавуна (червоний). Утворилось речення: Банан жовтий, а кавун червоний. Друге речення складають з меншою мірою допомоги вчителя.

Після складання речень діти аналізують слова – назви малюнків, знаходять місце звука [а] в цих словах і позначають його буквою а в клітинках під малюнком.

Останнє завдання першокласники, які  ще не знають усіх букв, виконують так, як зазначено у його формулюванні. А ти хто вже  читає варто запропонувати скласти з розкиданих букв ціле слово і надрукувати його в клітинках.

 

IV.  ПІДСУМОК УРОКУ

— Яку букву вивчали на сьогоднішньому уроці?

— Який звук вона позначає на письмі?

— Що найбільше сподобалося на уроці?

 

docx
Додано
4 серпня 2022
Переглядів
797
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку