УРОК №24
Тема: Профілактика пожеж . Умови горіння. Джерело запалювання. Горючі речовини. Кисень. Пожежна безпека оселі.
Мета: ознайомити учнів із умовами горіння та джерелами запалювання, а також із пожежною безпекою власної домівки; розвивати вміння аналізувати причини пожеж; навчати запобігати виникненню пожеж; виховувати організованість, упевненість у власних силах, серйозне ставлення до правил пожежної безпеки.
Тип уроку: засвоєння нових знань (з елементами тренінгу).
Обладнання: ноутбук, презентація, відео, посилання на онлайн-гру; для досліду – тарілка, вода, сірники, свічка, мірна склянка.
Хід уроку:
І. Організаційний момент:
Перевірка присутніх на уроці.
Створення позитивної атмосфери на уроці.
ІІ. Актуалізація опорних знань:
Діти добирають асоціації до слова «вогонь», вчитель записує їх на слайді (наприклад, пожежа, запальничка, тепло, біда, свічка, багаття, приготування їжі тощо).
10 картинок з малюнками, які треба правильно розподілити до потрібної колонки.
«ВОГОНЬ – ДРУГ» «ВОГОНЬ – ВОРОГ»
ІІІ. Вивчення нового матеріалу:
Історична довідка.
Вогонь – давній друг людини. За відомою легендою, вогонь людям подарував Прометей, викравши його з Олімпу. Він пожалів людей, вкрав вогонь х горна бога вогню Гефеста, приніс його людям і навчив, як їм користуватися.
Півтора мільйона років тому людина приборкала вогонь. Це була, мабуть, найбільш видатна подія в історії людства: вогонь давав світло і тепло, відганяв диких звірів і робив м’ясо смачнішим. Він був великим чарівником: вів від дикості до цивілізації, від природи до культури.
Для того, щоб вогонь горів, мають бути три складові, так званий «трикутник вогню». Першим, хто ввів поняття «трикутник вогню» був французький хімік Антуан Лоран Лавуазьє. Він сформулював теорію горіння, встановивши, що горіння відбувається за участі повітря, а саме кисню, який входить до складу повітря.
Отже, «трикутник вогню» має три складові:
Першою умовою виникнення горіння є наявність джерела запалювання. Усе, що породжує вогонь, іскри чи високу температуру, може призвести до загоряння. Наприклад, сірник, сигарета, несправний електроприлад тощо.
Також джерелом запалювання може стати лупа або уламок скла, якщо навести його на сонце. Відбувається заломлення сонячних променів і суха трава, папір або дерево можуть загорітися. Але такі досліди можна робити тільки в присутності дорослих!
Другою умовою виникнення горіння є наявність горючих речовин та матеріалів. Вони здатні самозайматися, спалахувати, а також тліти чи обвуглюватися від джерела запалювання. За ознакою горючості речовини та матеріали поділяють на горючі, важкогорючі та негорючі.
Негорючі – ті, що не горять за будь-яких умов. До них належать вода, пісок, глина, каміння цегла. Їх застосовують для гасіння пожеж.
Важкогорючі – ті, що загоряються, тліють чи обвуглюються під дією вогню, проте без джерела запалювання їхнє горіння припиняється (наприклад, деякі пластмаси, гума). Сучасні оздоблювальні матеріали – лінолеум, пластикові стелі та панелі – під час пожежі небезпечні, тому що при високих температурах виділяють отруйні гази.
Горючі – ті, що загоряються від джерела запалювання і продовжують горіти, коли це джерело зникає. Найнебезпечнішими серед них є легкозаймисті рідини та гази. Вони можуть спалахнути чи вибухнути від найменшої іскри, як, наприклад, бензин або природний газ. Ось чому на автозаправних станціях забороняється користуватися відкритим вогнем, зокрема курити. Легкозаймисті речовини мають спеціальне маркування і повинні зберігатися якнайдалі від дітей та джерел запалювання.
А зараз давайте закріпимо матеріал про горючі речовини та матеріали за допомогою онлайн-гри https://learningapps.org/display?v=phys16de221
Треба розподілити горючі речовин на три колонки
(За відсутності інтернету можна записати на дошці або в зошиті)
ГОРЮЧІ ВАЖКОГОРЮЧІ НЕГОРЮЧІ
(пісок, лінолеум, вода, папір, дерево, пластмаса, каміння, асфальт, бензин, цегла, газ, гума, глина, тканина, сухе листя, розчинник).
Третьою умовою горіння є наявність кисню – газу, що міститься в повітрі. Якщо вогонь зникає у замкненому приміщенні, вміст кисню в повітрі зменшується, і горіння може припинитися саме по собі. Так вогонь можна загасити, накинувши на нього цупку тканину, килим, ковдру. Найшвидше вогонь розгоряється там, де необмежена кількість кисню (повітря) і горючих матеріалів, наприклад, у лісі. Також вогонь спалахує з більшою силою, коли відчиняють двері або вікно.
Дослід.
Щоб визначити, яка кількість кисню міститься в повітрі, можна провести дослід. На тарілку поставити свічку, налити в тарілку трохи води. Запаліть свічку та накрийте її мірною склянкою. Вогонь невдовзі згасне через нестачу кисню, а місце, яке він займав, заповнить вода. Проводити дослід слід тільки в присутності дорослих!!!
Пожежі в природі.
Інколи причиною пожеж в природі є блискавки. Та найчастіше пожежі виникають через порушення правил поводження з вогнем, коли люди розпалюють вогонь у лісі, парку, залишають не загашеним багаття, кидають недопалки.
Дуже небезпечно спалювати стерню в полі, на узбіччях. Вогонь може вийти з-під контролю й охопити великі території. Тому робити це заборонено, такі дії караються законом.
Також заборонено спалювати опале листя через небезпеку виникнення пожеж і забруднення повітря. З нього рекомендують робити природне добриво – компост. Для цього потрібно помістити опале листя в ящик, присипати його ґрунтом і полити водою. Компост буде готовий, коли в ящику утвориться пухкий родючий ґрунт.
Складання пам’ятки
Давайте разом з вами спробуємо скласти пам’ятку «Чому не можна спалювати листя?»
1.Забруднення повітря;
2.Шкода здоров’ю людини;
3.Зниження родючості ґрунту;
4.Зміна клімату;
5.Зруйновані кладки та гнізда птахів;
6.Зникають звірі;
7. Гинуть комахи;
8.Спалені рослини.
Перегляд відео.
А зараз я вам пропоную переглянути відео, як один юнак винайшов спосіб переробляти сухе листя.
Пожежа у побуті.
Найпоширенішими причинами пожеж у побуті є: куріння, порушення правил використання електричних і газових приладів, необережне поводження з вогнем.
Давайте поглянемо на картинки і спробуємо визначити, в якій квартирі може статися пожежа і назвати причини пожежі.
ІV. Рефлексія
Вправа «Мікрофон»
V. Домашнє завдання:
Скласти пам’ятку «Обережне поводження з горючими речовинами та матеріалами».