Метою уроку є формування поняття густини речовини; формування компетентності у природничих науках: наукове розуміння природи, розвиток умінь спостерігати, аналізувати і висувати гіпотези для пояснення побаченого; навичок розрахунку густини, маси й об'єму тіла; розвивати логічне мислення учнів; показати учням практичну значущість набутих знань; виховувати культуру оформлення розрахункових задач.
1
Мета уроку: формування поняття густини речовини; формування компетентності у природничих науках: наукове розуміння природи, розвиток умінь спостерігати, аналізувати і висувати гіпотези для пояснення побаченого; навичок розрахунку густини, маси й об’єму тіла; розвивати логічне мислення учнів; показати учням практичну значущість набутих знань; виховувати культуру оформлення розрахункових задач.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання і наочність: мультимедійні засоби навчання
Форми і методи роботи: словесні, практичні і частково-пошукові
І. Організаційний етап
II. Перевірка домашнього завдання
568 мг = 8 ц=
6т= 10 г=
230 г= 122 мг=
III. Актуалізація опорних знань та вмінь
Вправа «Сніжний ком»( учні дають відповіді на запитання за схемою: поняття-визначення-приклад)
IV. Мотивація навчальної діяльності.
Вправа « Чомусики»(Робота в парах)
Учні проводять дослід і спробують дати відповідь на запитання: Чому олія завжди плаває на поверхні води? Чи змогли б ви підняти повітря, яке знаходиться у класній кімнаті?
V. Вивчення нового матеріалу
Чи всі тіла однакової маси мають однаковий об’єм?
Чи всі тіла однакового об’єму мають однакову масу?
Обговорення цих питань та прикладів, які наведуть учні, дозволяє дійти висновку: маса суцільного тіла залежить не тільки від його об’єму, але й від речовини, з якої складається це тіло. Цей висновок можна підтвердити, використовуючи набори тіл однакової маси та однакового об’єму. Для всіх суцільних тіл з однієї речовини відношення маси до об’єму є однаковим (якщо, наприклад, взяти тіло вдвічі більшого об’єму, то й масу воно матиме вдвічі більшу). Отже, ця величина є характеристикою речовини.
Густина речовини — це фізична величина, яка характеризує речовину і дорівнює відношенню маси суцільного тіла, виготовленого з цієї речовини, до об'єму цього тіла.
Одиниця густини в СІ — кілограм на метр кубічний:
Що означає: густина речовини дорівнює ?
Проводиться робота з таблицею густини: учні визначають речовини з найменшою та найбільшою густиною.
Чи залежить густина речовини від температури та агрегатного стану речовини?
Зі збільшенням температури збільшується і швидкість хаотичного руху частинок речовини. У результаті збільшується середня відстань між частинками, відповідно, збільшується й об’єм тіла. Тому густина речовини зменшується.
І навпаки, чим нижчою є температура речовини, тим менші міжмолекулярні проміжки, тобто меншим є об’єм речовини і більшою є її густина.
V. Закріплення знань
1. Об’єм зливка металу 50 см3, а його маса 365 г. Знайдіть густину цього металу. Який метал має таку густину?
Дано:
|
Відповідь: - олово
|
|
2. Знайдіть об’єм 7 кг олії.
Дано:
|
Відповідь: |
|
3. Знайдіть масу дизельного палива в каністрі ємністю 5 л.
Дано:
|
Відповідь:
|
|
VІ. Підбиття підсумків уроку
VIІ. Домашнє завдання
Вивчити § 16, Вправа № 16 (1-4)