Розробка уроку з музичного мистецтва
Для 7 класу
Шляхової Олександри
Тема уроку: Джаз.
Мета:
навчальна: Ознайомити учнів із поняттям джазу та його різновидами на прикладі творчості Л. Амстронга, Р. Чарльза; виокремити характерні риси джазу; розвивати вокально-хорові навички учнів; вчити аналізувати музичні твори;
розвивальна: розвивати музичну пам'ять та музично-ритмічний слух учнів;
виховна: виховувати шановливе ставлення до музичного мистецтва;
Музичний матеріал: : Л. Армстронг, «Відпусти мій народ» («Lets my people go»), джазові композиції у вик. Г. Міллера, Д. Елінгтона та ін. (на вибір вчителя), Р.Чарльз, «Прощавай, Джек» («Hit the Road Jack»).
«Ангел мій» із х/ф. «Титанік» - розучування.
Наочні посібники:
Обладнання: ТЗН.
Тип уроку: комбінований.
ХІД УРОКУ
1. Вступна частина Організаційний момент.
Повідомлення теми, мети, завдань уроку
2. Актуалізація опорних знань:
Як ви гадаєте, який музичний стиль започаткував себе наприкінці 19 ст в США?
3.Мотивація навчальної діяльності:
Сьогодні мова буде йти про джаз. Як не дивно, але джазбув спочатку музикою поневолених афроамериканців. (Пригадати книжки П. Меріме)
4. Основна частина Розповідь учителя.
Джерелами джазу були імпровізаційні форми афро-американської народної музики — спіричуел, блюз, регтайм, а також танцювально-побутова музика білих переселенців.
Історія джазу починається в Африці й пов'язана з трагічною історією рабства. Понад три століття до Нового Світу (Америки) завозили рабів — представників різноманітних африканських племен, які мали різну мову, звичаї, культуру та музику.
Мелодії й ритми рабів, силоміць вивезених із Африки, пустили паростки у північному Новому Світі й дали початок «афро-американській музиці».
Учень -«музикознавець». Африканська народна музика зазнала змін, адже довкола звучала музика білих — християнські релігійні гімни. І негри теж почали їх співати, але по-своєму: вони вкладали в музику весь свій біль, надію на краще життя хоча б у потойбічному світі. Поступово ці гімни поєдналися з інтонаціями трудових пісень рабів, на основі чого сформувався жанр церковної (духовної) пісні — спіричуел. Цьому значною мірою сприяло виникнення на початку XIX ст. в Латинській Америці першої церкви для чорношкірих.
Звернімося до словника
Спіричуел (від англ.spiritual — духовний) — духовна пісня афроамериканців, що поєднує елементи африканських виконавських традицій (колективна імпровізація, характерний синкопо- ваний ритм, емоційність тощо), біблійні образи, висловлення протесту, елементи гумору та характерні риси хорових гімнів і балад англійських переселенців.його виникнення.
Якщо піснів жанрі спіричуел були колективною духовною «фортецею» чорношкірих, то блюзи перетворилися на їхній «особистий притулок». Блюзова тематика є різноманітною. У цих піснях-сповідях було відображене життя, неволя, непосильна праця, втрачена людська гідність, любов, гірка розлука й страждання знедоленого народу.
Звернімося до словника
Блюз (англ.blues— смуток, меланхолія) — лірична пісня афроамериканців у повільному темпі зі складним синкопованим ритмом, одне із джерел джазової музики. Музика і текст у блюзі мають імпровізаційний характер.
Головними виконавцями блюзу були: Л. Амстронг,Дюк Елінгтон, Гленн Мілер.
А зараз деякі приклади блюзу ви послухаєте:
Слухання музики 1:
Л. Амстронг «Lets my people go» В чому особливості пісні та ії виконання?
Луї Армстронг — видатний американський виконавець джазової музики XX ст. Його ім'я стало своєрідним символом мистецтва джазу.
Усе життя й творчість Армстронга пов'язані з історією джазу.
Луї Армстронг зростав у Сторивіллі — найбіднішому районі Нового Орлеана (США), серед злиднів, страждань і расового пригнічення. Він не отримав якісної освіти. Єдиною радістю в його житті була музика, що постійно звучала довкола. Першими інструментами, на яких почав грати Луї Армстронг, були ударні, потім духові, потому він став неперевершеним виконавцем на кларнеті й трубі (корнеті).
У роки популярності й слави кожен його виступ закінчувався довгими й бурхливими оваціями...
Провідний американський музичний критик Джеймс Лінкольн Коллієр написав книгу під назвою «Луї Армстронг. Американський геній», у якій зазначив: «Якби не було Армстронга, то й увесь наш сучасний музичний світ був би інакшим. Ось чому його можна вважати музичним генієм своєї епохи... Американським генієм». Він підняв джаз на рівень високого мистецтва, вплинувши в такий спосіб на розвиток музичних напрямів, що розвинулися від джазу, наприклад рок-музику та її різновиди.
Саме тому існує вислів «епоха джазу — це епоха Луї Армстронга».
Л. Амстронг створив власний стиль гри та трубі та повільне виконання мелодії. Таким чином він довів , що центром джазового ансамблю є особистість з ії ідеями і переживаннями.
Ще одним різновидом джазу є свінг. Свінг - це ритм, який проходить крізь усю музику. Граючи, музиканти підкреслюють ритм, додаючи мелодії своєї енергійності, імпровізуючи ритм своєї партії.
Інша особливість джазу – складний ритм, основу якого складає метрична пульсація, тобто біт з англ. «удар», «пульс».
А зараз ви послухаєте приклад свінгу.
Слухання музики 2:
Рей Чарльз «Прощавай джек». Які особливості засобів муз. виразності?
Вокально-хорова робота: «Ангел мій» - розучування.
5. Систематизація опорних знань:
Як ви розумієте особливості джазової музики?
З якими різновидами джазу ви познайомились?
6. Підбиття підсумків уроку:
Тож сьогодні ви розширили свої знання про цікавий напрям джазу.
7. Домашнє завдання: Заповнення таблички:
Джазовий стиль |
Час виникнення |
Хар-ні особливості |
Виконавці |
|
|
|
|