Пропоную вашій увазі чергову розробку уроку фізики. Дана розробка містить матеріали для проведення уроку фізики у 8 класі на тему "Електричний струм. Дії електричного струму"
Тема: Електричний струм. Дії електричного струму
Мета:
струму.
причинно-наслідкові зв’язки , розуміти світову єдність людини -
як частини природи , космосу, матеріальної особи, обмеженої в певних рамках своїми можливостями у пізнанні світу.
Обладнання: термопара, модуль пельтье, сонячна батарея, генератор струму, сольові або літієві батарейки, електрична лампа, світло діод, ключ, з’єднувальні провідники, гальванометр, вольтметр(мультиметр)
Підручник: Фізика 8 клас, В.Г. Бар’яхтар, С.О. Довга
Тип уроку: урок – лекція
Основні етапи уроку.
Привітання з дітьми, перевірка відсутніх
Сьогодні ми не уявляємо свого життя без телевізора,приймача чи ПК. Для того щоб все це працювало необхідний електричний струм, що це таке ми з’ясуємо сьогодні.
З минулих уроків ми знаємо що тіла складаються з молекул, ті з атомів, а атоми з ядра та електронів. Електрон – найменша заряджена частинка. З явищ електризації тіл нам відомо, що за певних умов ці частинки можуть переходити з одного тіла на інше.
В техніці здавана використовують металеві провідники,вони складаються з металу в якому є вільні електрони, які безладно та хаотично рухаються, якщо їх згуртувати в одному напрямі тобто подіяти якоюсь силою то говорять, що виник упорядкований потік цих частинок, утворився електричний струм, а сила яка діє на частинку називається електричним полем.
Електричний струм – упорядкований рух заряджених частинок під дією електричного поля.
Щоб струм не зникав і електроприлади не вимикались потрібно підтримувати цей потік частинок (струм). Для цього використовують джерела струму.
Джерело струму – пристрої в яких відбувається перетворення
якогось виду енергії в електричну.
Які види джерел струму вам відомі?
(Батарейки, акумулятори, сонячні панелі, генератори та інш.)
Джерела струму можна розділити на:
Для того щоб джерело могло видавати струм потрібно щоб був надлишок зарядів на одному з його електродів й недостача зарядів на іншому, тобто потрібна якась сила, яка б виконувала роботу по перерозподілу зарядів, така сила називається сторонньою силою
Проведемо експеремент№1
Перед нами установка, яка складається з сонячної батареї, гальванометра та ключа. Замкнемо ключ,спостерігайте за гальванометром!
Що відбувається?
Стрілка відхиляється і показує що в колі є струм,тобто упорядкований потік частинок. Існують такі речовини в яких під дією світла відбувається розподіл зарядів(селен, кремній).
Проведемо експеремент№2
Перед нами установка, яка складається з модуля пельтье, ключа, гальванометра калориметра з теплою водою, посудиною з холодною водою та алюмінієвого бруска.
Я підключу модуль пельтье через ключ до світлодіода, покладу модуль на алюмінієву пластину, а зверху поставлю алюмінієвий циліндр з гарячою водою. Спостерігайте за світло діодом!
Що відбувається? Як пояснити таке явище?
Через певний час діод починає горіти. Існують такі речовини, у яких під дією температури також відбувається перерозподіл зарядів(напівпровідники), виникає струм
Проведемо експеремент№3
Перед нами установка, яка складається генератора струму(велосипедної динами), електролампи, нитки, важків
Я підвішу важки до нитки , яка закріплена на коліщаті динами, і відпущу важки вниз, спостерігайте за електролампою
Що відбувається?Як пояснити таке явище?
Лампа починає горіти під час руху важків. Сила тяжіння виконує роботу, рухає важки вниз, з важками пов’язана нитка яка рухаючись обертає коліща динами, в якій відбувається перетворення механічної енергії на електричну(явища які відбуваються при цьому будуть розглянуті пізніше)
Перший гальванічний елемент був сконструйований Луїджі Гальвано.
Даний елемент складався з 20 цинкових, 20 мідних і 20 суконних кружків прикладених один до одного.
Розглянемо будову сучасної батарейки.
Можливо знайдуться такі учні, хто розбирав батарейку і зможе розказати з чого вона складається?
Сьогодні гальванічний елемент складається
Точки до яких підключають споживачів називають електродами.
Так вугільний стержень позитивний електрод (+)
Цинкова посудина негативний електрод (-)
Для того щоб отримати джерело, яке дає більший струм гальванічні елементи з’єднують паралельно.
Щоб отримати більшу напругу, гальванічні елементи з’єднують послідовно.
Існують також такі джерела струму як акумулятори від слова «акумуляре» з грецької накопичую. Бувають лужні та кислотні.
Складаються з двох електродів позитивного та негативного які опущені в розчин який називають електролітом.
Відмінність лужного від кислотного полягає в тому що в лужного акумулятора електроди виготовлені з різних металів, а в кислотних з одного металу ( наприклад свинцеві акумулятори).
Для того щоб отримати з акумулятора джерело струму його заряджають. електроди позначають плюсом та мінусом. Струм в акумуляторах виникає в наслідок хімічних реакцій. які в ньому перебігають.
Струм має здатність впливати,діяти на різні предмети.
Виділяють такі дії:
А який же напрям має струм?
За напрям струму було обрано той напрям в якому б могли рухатись позитивно заряджені частинки.
Продовжте речення
(Рефлексія)
Коментоване виставляння оцінок.
Опрацювати конспект уроку та проаналізувати зміст §23-25 підручника.
(Творче завдання!) Виготовити просту сольову батарейку, зняти відео з демонстрацією роботи.