Розробка уроку фізики 8 класу на тему "Електричний струм. Дії електричного струму"

Про матеріал

Пропоную вашій увазі чергову розробку уроку фізики. Дана розробка містить матеріали для проведення уроку фізики у 8 класі на тему "Електричний струм. Дії електричного струму"

Перегляд файлу

Тема: Електричний струм. Дії електричного струму

Мета:

  • Дати уявлення про струм та його дії. Ознайомити учнів з джерелами

струму.

  • Розвивати мислення, уяву, інтуїцію. Вчити встановлювати

причинно-наслідкові зв’язки , розуміти світову єдність людини -

як частини природи , космосу, матеріальної особи, обмеженої в певних рамках своїми можливостями у пізнанні світу.

  • Виховувати вміння працювати в колективі, охайність, працьовитість, культуру спілкування Обладнання:

Обладнання: термопара, модуль пельтье, сонячна батарея, генератор струму, сольові або літієві батарейки, електрична лампа, світло діод, ключ, з’єднувальні провідники, гальванометр, вольтметр(мультиметр)

Підручник: Фізика 8 клас, В.Г. Бар’яхтар, С.О. Довга

Тип уроку: урок – лекція

 

Основні етапи уроку.

  1. Організаційний момент

Привітання з дітьми, перевірка відсутніх

  1. Актуалізація знань

Сьогодні ми не уявляємо свого життя без телевізора,приймача чи ПК. Для того щоб все це працювало необхідний електричний струм, що це таке ми з’ясуємо сьогодні.

  1. Пояснення нового матеріалу

З минулих уроків ми знаємо що тіла складаються з молекул, ті з атомів, а атоми з ядра та електронів. Електрон – найменша заряджена частинка. З явищ електризації тіл нам відомо, що за певних умов ці частинки можуть переходити з одного тіла на інше.

В техніці здавана використовують металеві провідники,вони складаються з металу в якому є вільні електрони, які безладно та хаотично рухаються, якщо їх згуртувати в одному напрямі тобто подіяти якоюсь силою то говорять, що виник упорядкований потік цих частинок,  утворився електричний струм, а сила яка діє на частинку називається електричним полем.

Електричний струм – упорядкований рух заряджених частинок під дією електричного поля.

Щоб струм не зникав і електроприлади не вимикались потрібно підтримувати цей потік частинок (струм). Для цього використовують джерела струму.

Джерело струму – пристрої в яких відбувається перетворення

якогось виду енергії в електричну.

 

Які види джерел струму вам відомі?

(Батарейки, акумулятори, сонячні панелі, генератори та інш.)

 

Джерела струму можна розділити на:

 

  • Хімічні (лужні та кислотні акумулятори)
  • Теплові (термопари)

F974.jpg

  • Механічні (генератори)
  • Світлові (сонячні батареї)

F973.jpg

Для того щоб джерело могло видавати струм  потрібно щоб був надлишок зарядів на одному з його електродів й недостача зарядів на іншому, тобто потрібна якась сила, яка б виконувала роботу по перерозподілу зарядів, така сила називається сторонньою силою

Проведемо експеремент№1

Перед нами установка, яка складається з сонячної батареї, гальванометра та ключа. Замкнемо ключ,спостерігайте за гальванометром!

Що відбувається?

Стрілка відхиляється і показує що в колі є струм,тобто упорядкований потік частинок. Існують такі речовини в яких під дією світла відбувається розподіл зарядів(селен, кремній).

Проведемо експеремент№2

Перед нами установка, яка складається з модуля пельтье, ключа,  гальванометра калориметра з теплою водою, посудиною з холодною водою  та алюмінієвого бруска.

Я підключу модуль пельтье через ключ до світлодіода, покладу модуль  на алюмінієву пластину, а зверху поставлю алюмінієвий циліндр з гарячою водою. Спостерігайте за світло діодом!

Що відбувається? Як пояснити таке явище?

Через певний час діод починає горіти. Існують такі речовини, у яких під дією температури також відбувається перерозподіл зарядів(напівпровідники), виникає струм

Проведемо експеремент№3

 

Перед нами установка, яка складається генератора струму(велосипедної динами), електролампи, нитки, важків

Я підвішу важки до нитки , яка закріплена на коліщаті динами, і відпущу важки вниз, спостерігайте за електролампою

Що відбувається?Як пояснити таке явище?

Лампа починає горіти під час руху важків. Сила тяжіння виконує роботу, рухає важки вниз, з важками пов’язана нитка яка рухаючись обертає коліща динами, в якій відбувається перетворення механічної енергії на електричну(явища які відбуваються при цьому будуть розглянуті пізніше)

 

Перший гальванічний елемент був сконструйований Луїджі Гальвано.

Даний елемент складався  з 20 цинкових, 20 мідних і 20 суконних кружків прикладених один до одного.

Розглянемо будову сучасної батарейки.

Можливо знайдуться такі учні, хто розбирав батарейку і  зможе розказати з чого вона складається?

Сьогодні гальванічний елемент складається

  1. Цинкова посудина
  2. Вугільний стержень
  3. Шар смоли
  4.  Електроліт(спеціальна суміш)

Точки до яких підключають споживачів називають електродами.

Так вугільний стержень позитивний електрод (+)

Цинкова посудина негативний електрод (-)

Для того щоб отримати джерело, яке дає більший струм гальванічні елементи з’єднують паралельно.

Щоб отримати більшу напругу, гальванічні елементи з’єднують послідовно.

Існують також такі джерела струму як акумулятори від слова «акумуляре» з грецької накопичую. Бувають лужні та кислотні.

Складаються з двох електродів позитивного та негативного які опущені в  розчин який називають електролітом.

Відмінність лужного від кислотного полягає в тому що в лужного акумулятора електроди виготовлені з різних металів, а в кислотних з одного металу ( наприклад свинцеві акумулятори).

Для того щоб отримати з акумулятора джерело струму його заряджають. електроди позначають плюсом та мінусом. Струм в акумуляторах виникає в наслідок хімічних реакцій. які в ньому перебігають.

Струм має здатність впливати,діяти на різні предмети.

Виділяють такі дії:

  • Теплову (зварювання, електроплити, електродуховки)
  • Хімічну (електроліз, очищення та захист металів)
  • mhtml:file://C:\Documents%20and%20Settings\Internet\Рабочий%20стол\Електричний%20струм%20—%20Вікіпедія.mht!http://upload.wikimedia.org/wikipedia/uk/thumb/1/15/Conven_current_ukr.PNG/220px-Conven_current_ukr.PNGСвітлову (електролампи)

А який же напрям має струм?

За напрям струму було обрано той напрям в якому б могли рухатись позитивно заряджені частинки.

 

 

  • Як бачимо електричний струм протікає від плюса джерела до його мінуса.

 

  1. Закріплення знань

Продовжте речення

  • Електричний струм – впорядкований рух заряджених частинок під …
  • Джерело струму – пристрої в яких відбувається …
  • В сонячній панелі відбувається перетворення …
  • В велосипедній динамці відбувається перетворення …
  • Перший гальванічний елемент був сконструйований … він складався з 20 …
  • Перерозподіл зарядів у джерелі струму виконує …
  • Для отримання більшої напруги джерела струму…
  • Для отримання більшої сили струму джерела струму…
  • За напрям струму було обрано
  • Відмінність акумулятора від батареї полягає
  1. Підсумки уроку

(Рефлексія)

  • На цьому уроці я дізнався …
  • Мені сподобалось ..
  • Мені не сподобалось ..
  • Отримані знання мені знадобляться …

Коментоване виставляння оцінок.

  1. Домашнє завдання.

Опрацювати конспект уроку та проаналізувати зміст §23-25  підручника.

 (Творче завдання!) Виготовити просту сольову батарейку, зняти відео з демонстрацією роботи.

docx
Пов’язані теми
Фізика, 8 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика 8 клас (Бар’яхтар В. Г., Божинова Ф. Я., Довгий С. О., Кі-рюхіна О.О. (за ред. Бар’яхтар В. Г., Довгого С.О.))
До уроку
§ 23. Електричний струм. Електрична провідність матеріалів
Додано
12 грудня 2018
Переглядів
3545
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку