Розробка уроку фізики для дітей з порушенням слуху з теми "Сила тяжіння. Вага тіла. Невагомість."

Про матеріал
Мета: увести поняття сили тяжіння та ваги тіла, ознайомити з природою цих сил, ознайомити зі станом невагомості; сприяти розвитку уваги, пам’яті, мислення, слухового сприймання та зв’язного мовлення; корегувати вимову; виховувати дисциплінованість та інтерес до уроків фізики.
Перегляд файлу

 

Урок  фізики (для дітей з порушеннями слуху)

Тема: Земне тяжіння. Сила тяжіння. Вага тіла. Невагомість.

Мета: увести поняття сили тяжіння та ваги тіла, ознайомити з природою цих сил, ознайомити зі станом невагомості; сприяти розвитку уваги, пам’яті, мислення, слухового сприймання та зв’язного мовлення; корегувати вимову; виховувати дисциплінованість та інтерес до уроків фізики.

Тип уроку: комбінований.

Епіграф до уроку:

Те, що я чую, я забуваю,

Те, що я бачу і чую,

Я трохи пам’ятаю,

Те, що я чую, бачу і обговорюю,

Я починаю розуміти!

Коли я чую, бачу,

Обговорюю і роблю,

Я набуваю знань і навичок!!!

Хід уроку.

I.Організаційний момент.(з/е)

-Встаньте! Станьте рівно.

-Добрий день!

-Дівчата сідайте. Хлопці сідайте.

-Сядьте рівно, красиво.

-Як ти мене чуєш?

II.Слухова зарядка.(з/е)

-Який зараз буде урок?

-Що ми робили на минулому уроці?

-Яке було домашнє завдання?

 

III. Перевірка домашнього завдання.(с/з)

Діти, чи любите ви грати в різні ігри? Сьогодні пограємо з вами в гру «Фізичне доміно». Тим самим перевіримо, як ви вивчили домашнє завдання і засвоїли попередній матеріал. Знаєте, що це за гра? Що являє собою «фізичне доміно»?

Доміно складається з прямокутників розділених на дві частин, які схожі на кісточки доміно. На одній половині може бути написана частина формули, одиниці вимірювання фізичних величин або умовні позначення фізичних одиниць. На другій половині – решта формули, назва фізичної величини. Прямокутники діляться між учнями порівну. Починає гру той учень, у кого є прямокутник зі словом «Початок». На другій половині є запитання. Всі інші шукають серед своїх прямокутників правильну відповідь на запитання. Коли покласти правильну відповідь до запитання, то на другій половині прямокутника з'явиться нове запитання і т.д. Грають учні до тих пір, поки на останньому прямокутнику не буде написано слово «Кінець».

«Доміно фізичне» додається на окремих картках.

(слайд) Обговорення епіграфу.

 

 

ІV. Мотивація навчальної діяльності.

(слайд) У книзі Кіплінга «Мауглі» описується епізод,  коли «вовк зупинився на середині стрибка, так як побачив за кущами перед собою маленького хлопчика». Чи може бути так з фізичної точки зору? Чому?

Слайд Усі тіла біля Землі падають на її поверхню, якщо їх ніщо не утримує від цього. Яка ж причина такого явища?

Чому тіла падають на Землю?  Яка сила діє на дані тіла, як її знайти, який вона має напрям, що таке вага тіла? З цими питаннями  ми і ознайомимося на  сьогоднішньому уроці.

V. Повідомлення теми і мети уроку.

(слайд) Оголошення теми

с/з – Отже, тема нашого уроку «Земне тяжіння. Сила тяжіння. Вага тіла. Невагомість».

з/е – Яка тема уроку?

з/е – Сядьте рівно, відкрийте зошити, запишіть число, класна робота. Запишіть тему уроку.

VI. Вивчення нового матеріалу.(с/з)

(Слайд) Розглянемо фотознімок падіння кульки, на якому положення кульки фіксується через однакові інтервали часу. Якщо уважно подивитися, то можна помітити, що чим ближче до землі тим кулька проходить більшу відстань за однаковий час. Це свідчить про те, що швидкість  кульки при падінні збільшується. Якщо пригадати означення сили, за яким сила змінює  швидкість тіла, то можна зробити висновок, що на кульку діє сила напрямлена до Землі.

 Силу, з якою Земля притягує до себе всі тіла, називають силою тяжіння.

(слайд) Сила тяжіння – це сила, з якою Земля притягує до себе тіла, що перебувають на її поверхні або поблизу неї.

Позначається сила тяжіння Fтяж.

Одиниця вимірювання 1 Н.

 

Демонстрація 

Падіння металевої та  гумової кульок.

  •                            Що ми бачимо?

Так обидві кульки впали одночасно.                     

(слайд) Ще в давнину Арістотель стверджував, що легкі тіла мають властивість падати повільніше, ніж важкі.

Це переконання вважалося правильним понад дві тисячі років, поки його не спростував італійський учений Галілей, що перейшов від спостережень до дослідів.

(слайд) Дослід  Галілея.                                                                                                   

 Галілей  припустив,  що  в ідеальній  ситуації - якби  опору  повітря   не  було  зовсім  всі  тіла  падали б  однаково. Щоб  перевірити  своє  припущення,  Галілей  кинув  з  Пізанської  вежі  одночасно  кулю  та  гарматне  ядро. Хоча  їхні  маси  значно  відрізняються,  куля  та  ядро  впали  одночасно.                                                                                   

 

Якщо Арістотель має рацію, то тіла рівної маси повинні падати однаково. Перевіримо на досліді: чи так це?

 

Демонстрація  Падіння  двох  аркушів  паперу однакового розміру і маси  (одного із них - зім’ятого). Не завжди  тіла  однакової маси  падають  з  однаковою  швидкістю.                        

Аркуш падає набагато повільніше від грудки, хоча їхні маси однакові.

 

Виходить, тіла рівної маси не обов’язково падають однаково — дослід спростовує положення Арістотеля, а це значить, що воно неправильне.

(Слайд)  Падіння тіл за відсутності опору повітря називають вільним падінням.

Вільне падіння – падіння тіл за відсутності опору повітря.

Отже, при вільному падінні всі тіла падають однаково.

 

(слайд) Виміри показали, що при вільному падінні швидкість тіла щосекунди збільшується на 9,8м/с.

Виходячи з того, що під час вільного падіння швидкість будь - якого тіла збільшувалася щосекунди на 9,8 м/с, Ньютон довів, що сила тяжіння прямо пропорційна масі тіла, а коефіцієнт пропорційності — 9,8 Н/кг. Цей коефіцієнт пропорційності позначили буквою g.

 g = 9,8 Н/кг – коефіцієнт пропорційності.

Отже,  Fтяж=gm.

А зараз повернемося до домашнього завдання. Якщо ви вірно розв’язали задачу то числове значення дорівнюватиме 9,8 Н. Перевіримо це.

(слайд) Графічне зображення сили тяжіння. Якщо взяти висок або підвісити на нитці будь-який предмет, то побачимо, що нитка

з тягарцем унаслідок дії на нього сили тяжіння завжди напрямлена до Землі уздовж прямої, яку називають вертикаллю.

Виконавши цей дослід у всіх точках Землі, вчені переконалися, що сила тяжіння завжди напрямлена до центра Землі.

(слайд) Силу тяжіння зображають у вигляді вертикальної стрілки, напрямленої вниз і прикладеної до певної точки тіла. Що ж це за точка?

  Це  центр тяжіння.

Центр тяжіння – точка прикладання  сили тяжіння, що діє на тіло.

(Слайд) Сила, з якою тіло тисне на опору або розтягує підвіс внаслідок притягання до Землі, називається вагою тіла.

Вага тіла – це сила з якою тіло тисне на опору або розтягує підвіс внаслідок притягання до Землі.

Позначається вага буквою Р.

 Одиниця вимірювання 1 Н.

 Вага залежить від механічного стану тіла. Якщо воно нерухоме відносно опори або підвісу чи рухається рівномірно і прямолінійно, то вага за значенням і напрямом збігається із силою тяжіння.

 Р= gm. 

(Слайд) Вага тіла, на відміну від сили тяжіння прикладена не до тіла, а до опори або підвісу.

(Слайд) Вага не є якоюсь особливою специфічною силою природи, а є проявом сили пружності. Вага є причиною деформації опори або підвісу.

(Слайд) З телевізійних передач і кінофільмів ми знаємо, що на орбітальній космічній станції, що рухається навколо Землі, тіла перебувають у стані, який називається невагомістю.  Якщо  підвішене тіло або тіло на підставці вільно падає, то тіло перестає тиснути на опору або розтягувати підвіс і його вага дорівнює нулю.

Перевіримо це.

Демонстрація.

Отже, стан, за якого вага тіла дорівнює нулю, називають невагомістю.

Невагомість – це стан, за якого вага тіла дорівнює нулю.

Космонавт, як і всі інші тіла, може вільно переміщуватись на космічній станції. У цьому випадку він не тисне на опору і його вага дорівнює нулю.

Характерною властивістю стану невагомості є відсутність «внутрішніх напружень» у тілі, наприклад відсутність тиску одних органів на інші в тілі людини.

Для людини невагомість, як правило, супроводжується розладом вестибулярного апарата, нервовими розладами, нудотою.

Космонавти на орбіті перебувають у стані невагомості тривалий час. Щоб витримати цей стан, вони проходять спеціальну тривалу підготовку.

Якщо ви хочете відчути на собі короткотривалий стан невагомості, для цього необов’язково записуватися в космонавти — достатньо просто підстрибнути.

VIII. Закріплення вмінь і навичок.(с/з)

Розв’яжемо задачі.

  1.                        Відкрийте підручник на ст. 139 . Знайдіть вправу № 20 (3).
  2.                        Спортсмен утримує на витягнутих руках штангу вагою 500 Н.

Чому дорівнює маса штанги?

 

Вправа на голе вухо(з/е)

ІХ. Підсумки уроку (з/е).

-Який зараз був урок?

-Яка була тема уроку?

-Що таке сила тяжіння?

- Якою літерою позначається сила тяжіння. Яка формула сили тяжіння?

- Що таке вага тіла? Як позначається вага?

- Що називається невагомістю?

Вправа «Незакінчене речення»

Учитель починає речення, а учні продовжують:

  •                            я не знав, а тепер знаю…
  •                            я не вмів, а тепер умію…

Оцінювання роботи учнів

Домашнє завдання:

  1.                        Чит. &20 вивч. конспект;
  2.                        Впр. №20 (5)
  3.                        *Знайти в мережі інтернет  що таке «Космічне сміття»

з/е – Встаньте. Урок закінчено. До побачення.


КЗСОР Косівщинська спеціальна загальноосвітня школа – інтернат

Сумського району

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розробка уроку з фізики: Земне тяжіння. Сила тяжіння. Вага тіла. Невагомість.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Підготував:

Вчитель фізики

Кальченко Е.В.

 

 

 Суми - 2021



 

docx
Пов’язані теми
Фізика, 7 клас, Розробки уроків
Інкл
До підручника
Фізика 7 клас (Бар’яхтар В.Г., Довгий С.О., Божинова Ф.Я., Горобець Ю.І., Ненашев І.Ю., Кірюхіна О.О.; за редакцією Бар’яхтара В.Г., Довгого С.О.)
До уроку
§ 23. Сила тяжіння. Вага тіла. Невагомість
Додано
15 лютого 2023
Переглядів
189
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку