Розробка уроку географії 6 клас на тему: "Хмари і туман, відмінності в їх утворенні. Форми хмар, хмарність"

Про матеріал
Тема: Хмари і туман, відмінності в їх утворенні. Форми хмар, хмарність Мета уроку: формувати знання про причини утворення хмар і туману, дати уявлення про види хмар; розвивати вміння створювати образ об’єкта; виховувати естетичне сприйняття навколишнього світу. Обладнання:підручник, ілюстрації за темою «Хмари», презентація, чайник з водою склянка, металева пластинка. Тип уроку: комбінований.
Зміст архіву
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Номер слайду 2

Бесіда за запитаннями1. Що таке вологість повітря? 2. У чому вимірюють абсолютну і відносну вологість повітря?3. Від чого насамперед залежить вологість повітря?4. Чим відрізняється абсолютна вологість повітря від відносної вологості?5. А що ви вже знаєте про утворення хмар чи туману?

Номер слайду 3

Географічна мозаїкавизначення Гігрометр – повітря прилад для вологості Гігрометр – прилад для визначення вологості повітря. Бриз – вітер який дме на узбережжях морів та великих озер чи річокузбережжях морів – який дме на Бриз та великих озер чи річок вітер

Номер слайду 4

Тема: Хмари і туман, відмінності в їх утворенні. Форми хмар, хмарність

Номер слайду 5

Мета уроку: формувати знання про причини утворення хмар і туману, дати уявлення про види хмар; розвивати вміння створювати образ об’єкта; виховувати естетичне сприйняття навколишнього світу.

Номер слайду 6

Номер слайду 7

утворення хмар.mp4

Номер слайду 8

Snowflake Formation.mp4

Номер слайду 9

Номер слайду 10

Перисті хмари

Номер слайду 11

Шаруваті хмари

Номер слайду 12

Купчасті хмари

Номер слайду 13

Назва. Висота утворення. Які опади приносять. Яку погоду передвіщають. ШаруватіКупчастіПеристіЗавдання: Заповнити таблицю у зошитах, використовуючи матеріал підручника.

Номер слайду 14

Номер слайду 15

Номер слайду 16

Номер слайду 17

Что такое туман и как он появляется.mp4

Номер слайду 18

Що таке хмари ?Які ви знаєте види хмар ?Яка їх особливість ?Що таке хмарність ?Поясніть таке явище, як туман ? Чим відрізняються хмари і туман?Закріплення отриманих знань

Номер слайду 19

Відгадай вид хмар по кадру

Номер слайду 20

Номер слайду 21

Купчасті

Номер слайду 22

Номер слайду 23

Шаруваті

Номер слайду 24

Номер слайду 25

Домашнє завдання. Опрацювати параграф Відповісти на питання 1-5 в кінці параграфа

Перегляд файлу

Географія 6 клас

Урок № 38

Тема: Хмари і туман, відмінності в їх утворенні. Форми хмар, хмарність

Мета уроку: формувати знання про причини утворення хмар і туману, дати уявлення про види хмар; розвивати вміння створювати образ об’єкта; виховувати естетичне сприйняття навколишнього світу.

Обладнання:підручник, ілюстрації за темою «Хмари», презентація, чайник з водою склянка, металева пластинка.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ

  •                 Бесіда за запитаннями

1. Що таке вологість повітря? (слайд 2, 3)

2. У чому вимірюють абсолютну і відносну вологість повітря?

3. Від чого насамперед залежить вологість повітря?

4. Чим відрізняється абсолютна вологість повітря від відносної вологості?

5. А що ви вже знаєте про утворення хмар чи туману?

ІІІ. МОТІВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Прийом «Приваблива мета»

Вам доводилось милуватися вигадливими формами хмар? Вони постійно змінюються: нагадують то казкові палаци з баштами та куполами, то череду білих овечок, то мазки та штрихи невідомого художника з буйною фантазією. Іноді вони тонкі та прозорі, а іноді — важкі й низькі. З таких важких темних хмарин часто йде дощ, а то й злива. А після дощу утворюються калюжі, де можна пускати човники, можна стрибати через калюжі, а то й просто в них... Але ось пригріло сонечко, небо ясне, а калюжі зникли. Куди вони зникли? І як знову з’явилися нанебі хмари? Чи можна, спостерігаючи за хмарами, передбачати зміни погоди? Ви зможете відповісти на ці запитання сьогодні на уроці.

ІV. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

       - Я вам зараз зачитаю вірші, які нам допоможуть довідатися про нашу тему уроку.(слайд 4)

Я люблю дивитись на хмари,

Як вони по небу пливуть,

Ніби білі пухнасті отари

Вирушають в незвідану путь…

Ось хмарина периста і чиста,

Ніби ангела біле крило…

 А у серці слова пломенисто

Повертають у те, що було.

V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Яку максимальну кількість води можна налити в літрову банку?

Дійсно, в літрову банку не ввійде більш ніж літр води, решта просто проллється через край. Так і в одному кубічному метрі повітря з температурою +20 °С не може міститися більш ніж 17 г водяної пари. А якщо температура повітря знизиться? Тоді надлишкова водяна пара конденсується («проллється») й утворяться крапельки води або крижані кристали.

У результаті біля земної поверхні спостерігається завіса туману, а на більшій висоті — хмари.

Прийом «Сторітелінг» (слайд 5)

 У 1862 році два англійці, Глешер і Коксвель, вирішили піднятись на повітряній кулі вище хмар. Куля полетіла в гору дуже швидко, і чим вище вона піднімалася, тим ставало холодніше. На висоті 3 км англійці досягли хмар. Коли куля летіла крізь хмари, дослідники тремтіли від холоду. Те, що ми називаємо хмарами, дуже нагадує густий холодний туман, у якому нічого не видно. Скінчилися хмари, стало світліше, показалося блакитне небо і сонце. Зверху хмари здавалися білими хвилястими полями, укритими снігом. Через їх розриви подекуди можна було побачити землю: поля, ліси, міста, море.

Слово вчителя (слайд 6)

Влітку дуже часто ми можемо спостерігати білі, як пластівці вати, хмари. Утворюються вони вранці, коли Сонце уже значно пригріває землю і теплі струминки повітря починають підніматися. Поступово з них утворюється могутній потік нагрітого повітря, яке, потрап­ляючи в розріджені шари атмосфери, починає розширятись і внаслідок цього охолоджуватись. На певній ви­соті, близько 1—2 км, повітря охолоджується настільки, що водяна пара, яка знаходиться в ньому, перетворю­ється в дрібні краплинки води, які дуже швидко збіль­шуються. Але коли діаметр їх стає трохи більший за 0,02 мм, збільшення припиняється. Утворення великих крапель відбувається внаслідок злиття маленьких при їх стиканні. Проте, для того, щоб краплинка виросла до розміру дощової, необхідна хма­ра завтовшки в кілька кілометрів. Тоді вершина хмари буде знаходитись в зоні мінусових температур і в ній, крім краплинок води, будуть утворюватися льодові крис­тали — сніжинки, що швидко збільшуються в роз­мірі та вазі за рахунок краплинок води.

Перегляд відео утворення сніжинок (слайд 7)

Крім того, падаючи крізь хмару, сніжинки зустрічаються з переохолодженими краплинками води, що намерзають на них, і збільшуються до розмірів, при яких сніжинки по­чинають випадати з хмар. Пролітаючи крізь теплі шари повітря, сніжинки розтають і досягають поверхні Землі у вигляді дощу. Якщо ж повітря холодне — випадає сніг. Відомо, що чимнижча температура повітря, тим менше воно може утримувати в собі водяної пари. Тому, якщо при піднятті повітря сильно охолоне, може настати такий момент, коли в ньому буде лишок водяної пари, яка негайно ж перетвориться в дрібненькі краплинки води. Окремо таку краплинку можна і не побачити, але якщо їх утворюється багато, близько 200—500 в 1 см3, вони стають видимими — на небі з’являється хмара. Згущення (конденсація) водяної пари при охоло­дженні в водяні краплинки можна спостерігати щодня.

  • Спостереження за закіпанням води в чайнику

Наприклад, невидима водяна пара, виходячи з чайника, де кипить вода, на деякій відстані від носика перетво­рюється у видимі клубки з краплинок. Але не завжди водяна пара перетворюється в краплинки. Так, англієць Вільсон, проводячи досліди в камері, ніяк не міг добити­ся цього, незважаючи на те, що значно охолоджував повітря. Виявилося, справа була в тому, що для дослідів вчений використав очищене повітря. Це привело вчено­го до висновку, що конденсація водяної пари в краплинки відбувається на дуже дрібних частках, які одер­жали назву ядер конденсації.

Практичне завдання

 Виявляється, «хмару» можна виготовити. Для цього вам знадобиться склянка, металевий лист і трішки льоду. Заповніть склянку гарячою водою приблизно на 2,5 см; покладіть на лист кілька кубиків льоду і поставте його на склянку. У міру того як повітря у склянці, піднімаючись, охолоджуватиметься, водяна пара, що міститься в повітрі, перетвориться на крапельки води. Саме так формуються хмари під час охолодження теплого повітря.

Форми хмард уже різноманітні й мінливі (Слайд 8). Перисті хмари мають вигляд білих смужок або жмута волосся. Вони легкі й прозорі, складаються переважно з кристаликів льоду, розміщуються на висоті понад 6000 метрів, а тому опади з них на Землю не потрапляють.

Хмари бувають також шаруватими та шарувато-дощовими.(Слайд 9).  Вони низькі, потужні, часто мають сіре чи темнее забарвлення і нагадують туман. Ці хмари є змішаними і складаються як з краплинок води, так і з кристаликів льоду. З них випадають затяжні дощі, мряка, сніг.

У літку серед ясного дня на небі з’являються білі хмари, які поступово ростуть у гору, темніють і можуть розрядитися зливою (Слайд 10). Це купчасті і купчасто-дощові хмари. Вони можуть нагадувати баранців, коней, вози, човни, рослини. Такі хмари дуже потужні: їхній нижній край може опускатися майже до земної поверхні, а верхній - підніматися до висоти понад 4000 м.

Робота в зошиті

Завдання: Заповнити таблицю у зошитах, використовуючи матеріал підручника.

(слайд 11)

Назва

Висота утворення

Які опади приносять

Яку погоду передвіщають.

Шаруваті

 

 

 

Купчасті

 

 

 

Перисті

 

 

 

 

  •                   Чи невиникала у вас думка, чому хмари не падають на Землю?

Виявляється, що на висоті їх підтримують висхідні потоки повітря. Ці потоки, якщо вони містять вологу, збагачують хмару водяною парою, ніби живлять її. Хмара «тане» тільки тоді, коли припиняється висхідний рух повітря чи з неї випадають опади.

Кількість хмар на небі постійно змінюється. Ступінь покриття неба хмарами називають хмарністю(слайд 11). Її оцінюють за десятибальною шкалою чи у відсотках. Кожен бал дорівнює 1/10 поверхні неба, або 10 %.

У розподілі хмарності є певна географічна залежність (Слайд 12). Так, в областях високого тиску хмар завжди меншеа бо навіть зовсім немає. Там, де переважає низький тиск, хмарність значна . Наприклад, у екваторіальних широтах хмарність значна протягом усього року з переважанням високих купчастих і купчасто-дощових хмар. Далі від екватора хмарність має сезонний характер. Наприклад, улітку вона дуже висока. У тропічних широтах хмарність не значна. Велику хмарність протягом усього року спостерігають у помірних широтах, а незначну – біля полюсів (особливо в Антарктиді).

За характером хмар можна передбачити погоду на найближчий час. Наприклад, якщо високо на небі з’явились перисті хмари, а потім хмари почали затягувати небо, скоро буде дощ. Купчасті хмари швидко рухаються, клубочаться, зростають і темнішають - буде злива з градом.

Туман. 

(Слайд 13 перегляд відео)

Конденсація водяної пари може відбуватися не тільки на різній висоті, а й біля земної поверхні. Тоді утворюється туман.

Туман – це форма водяної пари, що має вигляд мікроскопічни храпель води й знаходиться на висоті декілька сотень метрів від поверхні землі. Іншими словами, це хмарка, розташована низько над землею, якщо порівнювати з небесними хмарами. Причиною утворення туману є конденсація водяної пари. Зазвичай, туман виникає в тих випадках, коли повітря охолоджується швидше за водну чи земну поверхню. При цьому вологість повітря прагне збільшуватися до 100 відсотків. На структуру туману впливає температура повітря. Технічно складовою туману можуть стати кристаллики льоду або краплі води. Є декілька видів туманів. Перший – радіаційний – той, що утворюється при радіаційному охолодженні землі. Другий – адвентний – той, що утворюється при русі теплого повітря над холодною поверхнею. Крім того, існують тумани зміщення й випаровування, а також міські тумани. Останні утворюються зазвичай у великих містах, чиїв иробництва викидають у повітря численні відходи.

VІ.ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

Вправа австралійський дощ

Діти стають біля парт дивляться на вчителя і повторюють його рухи.

Уявіть що ви в Австралії, дме легкий вітерець  (діти труть долоні). починається маленький дощик (діти клацають пальцями), дощ підсилюється (учні схрещують руки і плескають себе по плечах), дощ становиться сильнішим (діти плескають себе по ногах) починається грім (діти тупотять ногами), поступово буря стихає, дощик зменшується  (діти виконують дії у зворотньому напрямку)

VІІ.  ЗАКРІПЛЕННЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ (слайд 14)

  •                   Що таке хмари ?
  •                   Які ви знаєте види хмар? Яка їх особливість ?
  •                   Що таке хмарність ?
  •                   Поясніть таке явище, як туман ?

VІІІ.  ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Назва

Висота утворення

Які опади приносять

Яку погоду передвіщають.

Шаруваті

 

 

 

Купчасті

 

 

 

Перисті

 

 

 

 

Назва

Висота утворення

Які опади приносять

Яку погоду передвіщають.

Шаруваті

 

 

 

Купчасті

 

 

 

Перисті

 

 

 

 

Назва

Висота утворення

Які опади приносять

Яку погоду передвіщають.

Шаруваті

 

 

 

Купчасті

 

 

 

Перисті

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Сидоренко Валентина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
zip
Додано
20 лютого 2020
Переглядів
4345
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку