Розробка уроку хімія 9 клас. Вуглеводи.Глюкоза. Молекулярні формула, фізичні властивості глюкози. Якісна реакція на глюкозу. Поширення і утворення в природі.

Про матеріал
Розробка уроку хімія 9 клас Вуглеводи.Глюкоза. Молекулярні формула, фізичні властивості глюкози. Якісна реакція на глюкозу. Поширення і утворення в природі.
Перегляд файлу

9 клас.

Тема: Вуглеводи.Глюкоза. Молекулярні формула, фізичні властивості глюкози. Якісна реакція на глюкозу. Поширення і утворення в природі.

-         Мета: освітня: вдосконалити попередньо здобуті знання про вуглеводи, опанувати їх класифікацію та поширення; навчити складати молекулярну формулу глюкози та її відкриту форму, пояснити їх особливості; ознайомити з фізичними та хімічними властивостями; на прикладі глюкози закріпити знання учнів про якісні реакції на багатоатомні спирти та альдегідну групу.

-         розвивальна: розвивати пізнавальний інтерес, вміння спостерігати, аналізувати та порівнювати; на основі демонстраційних дослідів робити висновки про властивості речовин; розвивати вміння з користю  застосовувати сучасні смартфони під час навчання.

-         виховна: виховувати в учнів розуміння важливості знань про вуглеводи в житті кожної людини.

Базові поняття та терміни: вуглеводи, глюкоза, сахароза, крохмаль, целюлоза, моносахариди, дисахариди, полісахариди, фізичні та хімічні властивості глюкози, альдегідоспирт, спиртове бродіння.

Тип уроку: комбінований. 

Форми і методи роботи: розповідь, «хмарина слів», проблемне питання, метод «Прес», бесіда, асоціативний кущ, демонстраційні досліди, перегляд відео, тестування.

Хід уроку

І. Організаційний етап.

Привітання, перевірка присутності та готовності учнів до уроку (викладач перевіряє наявність робочих зошитів та підручників).

ІІ. Актуалізація опорних знань здобувачів освіти.

 На минулому уроці ми з вами вивчали цікаву інформацію, давайте пригадаємо, як саме звучала тема уроку? (Учні пригадують та називають тему попереднього уроку «Жири як представники естерів. Класифікація жирів, їхні хімічні властивості»).

Давайте за допомогою «хімічної колби» повторимо основні поняття минулого уроку.

Хмарина слів. На зображенні колби (зображення виводиться на екран телевізора https://drive.google.com/file/d/167FimuyD4zGJrM-i6vp9G-AED-fYvut3/view?usp=sharing) учні знаходять певні терміни та поняття. Необхідно дати визначення, опис або характеристику того слова, яке учень побачив найпершим. Вправа завершується після того, як всі терміни будуть озвучені.

Викладач. Молодці! Вправно виконали це завдання.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Викладач. Зараз я сформую запитання для вас. Уважно послухайте та дайте відповідь.

Проблемне питання. Що об’єднує між собою сиру картоплю, хліб та макаронні вироби?

Метод «Прес».

Запитання для обговорення:

— Чому плями від рослинної олії, особливо гарячої, через кілька днів майже неможливо вивести з одягу за допомогою розчинника, а пляму від розтопленого сала або вершкового масла можна видалити через тривалий термін?

— У соняшниковій олії вміст олеїнової кислоти становить 24–40 %, лінолевої 46–62 %, в оливковій олії, відповідно, 54–81 % і 15 %. Яка олія довше зберігається? Чому? Яких заходів може вжити господиня, щоб збільшити термін зберігання олії?

— Як без дорогих аналізів відрізнити справжнє вершкове масло від фальсифікованого?

Технологія «Асоціативний кущ».

На дошці записано ключове слово «Вуглеводи». Учні називають асоціації, що пов’язані в них із цим поняттям, а учитель записує їх навколо ключового слова.

IV. Вивчення нового матеріалу

Вуглеводи – це речовини, які відіграють величезну роль у обміні речовин у організмі людини. Вуглеводи дуже поширені в природі. Вони утворюють­ся в зелених рослинах в результаті фотосинтезу з СО2 і Н2О. Як і жири, вони є джерелом енергії в ор­ганізмі. Тому важливо знати їх будову, види і особливсті їх властивостей. Найвідомішою для вас є глюкоза – один із представників вуглеводів. Про неї ми і поговоримо на сьогоднішньому уроці.

Глюкоза – найпоширеніший вуглевод у живій природі, саме вона є одним із продуктів процесу фотосинтезу, в результаті якого рослини накопичують енергію Сонця.

C:\Users\User\Desktop\5.jpg

   Глюкоза, яка вона? Запишемо до робочого зошита у формі асоціативного куща.

 

Асоціативний кущ.

 

 

 

 

 

 

Молекула глюкози містить декілька груп – ОН, як гліцерол, тому вона має, подібно до гліцеролу, взаємодіяти зі свіжеосадженим купрум(ІІ) гідроксидом.

Перегляд відео  https://www.youtube.com/watch?v=5JqIqigQGBM&t=2s

Під час нагрівання глюкоза розкладається, як і всі вуглеводи, на вуглець і воду:

С6H12O6 ---t—6C +6H2O

Глюкоза  - один з основних продуктів обміну речовин у живих організмах. У природі вона утворюється взелених частинах рослин у процесі фотосинтезу,що відбувається з поглинанням сонячного світла:

6CO2+6H2O—hv—C6H12O6 +6O2  можлива також і зворотна реакція.

Цим рівнянням можна описати сумарний процес, у результаті якого всі тварини отримують енергію для своєї життєдіяльності: глюкоза потрапляє в наш організм разом з їжею, кисень ми вдихаємо легенями, а продукт реакції – вуглекислий газ – видихаємо.

У рослинах глюкоза перетворюється на складні вуглеводи – крохмаль і целюлозу.

Синтезувати глюкозу методами органічної хімії набагато складніше.Уперше цей синтез реалізував Еміль Фішер – німецький хімік – органік.

Поширення глюкози в природі. (Повідомлення учнів.)

V. Закріплення та узагальнення вивченого матеріалу

Ви дізналися на уроці багато інформації про вуглеводи, тому пропоную дати відповіді на тестові запитання.

1. До якого класу органічних сполук належать вуглеводи?

A) Нітрогеновмісні

B) Оксигеновмісні

C) Кислоти

D) Вуглеводні

2. Назвіть формулу глюкози

A) С6Н10О5

B) С12Н22О11

C) С6Н12О6

D) С5Н10О5

3.  Яка з фізичних властивостей не притаманна глюкозі?

A) Без запаху

B) Кристалічна речовина

C) Погано розчинна у воді

D) Солодка на смак

4. Яка з формул є відкритою формою глюкози?

5. Якщо до купрум (ІІ) гідроксиду додати глюкозу, утвориться розчин якого забарвлення?

A) Прозорий

B) Синій

C) Рожевий

D) Жовтий

VІ. Підбиття підсумків уроку

Прийом «Закінчи речення»

— Найцікавішим на цьому уроці для мене було…

VІІ. Домашнє завдання

  1. Опрацювати параграф підручника 36 ст. 202 – 206.
  2. Створіть міні-презентацію на тему: «Цукор – «За» і «Проти»».

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, Розробки уроків
Додано
6 листопада 2023
Переглядів
376
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку