Розробка уроку «І.Котляревський. «Наталка Полтавка». Наталка як уособлення кращих рис української жінки. Інші персонажі твору.

Про матеріал
Конспект уроку для 9 класу «І.Котляревський. «Наталка Полтавка». Наталка як уособлення кращих рис української жінки. Інші персонажі твору". Супроводжується електронною презентацією та уривком з художнього фільму "Наталка Полтавка" (екранізація 1978 року)
Перегляд файлу

Гуц Зоя Миколаївна,

вчитель української мови та літератури

Берестівської ЗОШ І-ІІІ ступенів

Соледарської міської ради Донецької області

Урок №25             

Тема «І.Котляревський. «Наталка  Полтавка».

             Наталка  як  уособлення  кращих  рис української  жінки.

             Інші персонажі твору. Слайд №1

 

Мета: проаналізувати образ Наталки, визначити провідні риси її характеру;  схарактеризувати образи матері, Петра і Миколи, виборного Макогоненка та возного Тетерваковського;

розвивати навички самостійної роботи, вміння висловлювати свої думки; робити висновки, узагальнення;

виховувати почуття гордості за національну культуру; кращі риси людини: доброту, милосердя, щирість, шанобливе ставлення до батьків, прищеплювати любов до театру.

Обладнання: портрет І.Котляревського, презентація, уривки з фільму «Наталка Полтавка», підручник, текст твору, плакат  до творчості І.П.Котляревського та характеристики його творів.

Тип уроку: урок застосування знань.

Хід уроку

Епіграф до урок  Слайд №2                                         Щастя дістається тим,

                                                                                           Хто за нього бореться.

                                                                                                     П. Бомарше

I . Організаційний момент. Привітання

    Добрий день, шановні друзі!           Рада я Вас всіх вітати.

    Ми зустрілись в тіснім колі ,           Щоб п’єсу І.Котляревського проаналізувати.

Сьогодні  особливий  урок, сподіваюся  він  принесе  задоволення  і  вам , і  нашим  гостям. Тож  відкиньмо  хвилювання, починаємо  урок.

ІІ. Оголошення теми і мети уроку

Тема: «І.Котляревський. «Наталка  Полтавка».

             Наталка  як  уособлення  кращих  рис української  жінки.

             Інші персонажі твору. Слайд №1

Мету ж нашого уроку, я думаю, ви можете спроєктувати самостійно, давши відповіді на запитання.

* Сьогодні піде мова про… (Наталку, Петра, Миколу Горпину, Макогоненка, Тетерваковського)

* Я вважаю, що на уроці ми навчимося… (аналізувати риси української дівчини Наталки Полтавки, будемо порівнювати їх з сучасними українськими дівчатами, а ще з рисами інших персонажів; характеризувати образи інших персонажів).

*Будемо розвивати… (вміння зв’язно та грамотно висловлювати свої думки, характеризувати персонаж, наводити приклади та підтверджувати їх цитатами з тексту.

* А як ви вважаєте, які риси характеру виховує така п’єса як «Наталка Полтавка» ? (кращі риси характеру людини: працьовитість, доброту, щирість, милосердя, уміння любити, шанобливе ставлення до батьків).

 

ІІІ.  Актуалізація опорних знань учнів

Учитель. На минулому уроці ми розпочали вивчати п`єсу «Наталка Полтавка» І. Котляревського. Переглянули художній фільм. Здійснили загальну характеристику твору. Вашим домашнім завданням було скласти картку характеристик персонажів:  Наталки та її матері, Миколи і Петра, Макогоненка і Тетерваковського; дібрати цитатати з тексту; порівняти дівчину сучасну і тогочасну. Тож перевіримо ваші знання.

1.Тестування з використанням інтерактивної дошки

(0,5 б. за кожну правильну відповідь)

    1.1.  Якою піснею починається п’єса «Наталка Полтавка» ?

    а) «Видно шляхи полтавськії…»    б) «Дід рудий, баба руда..»

     в) «Віють вітри, віють буйні,,,»      г) «Ой під вишнею…»

     1.2. Де відбувається дія твору?

         а) у Полтаві                                     б) на березі річки Ворскла

         в) у селі недалеко від Полтави      г) на Полтавщині

     1.3. Яка тема п’єси?

         а) зображення життя й побуту полтавчан на початку 19 ст.

         б) зображення міжособистісних конфліктів українців

         в) здобути щастя будь-якою ціною

         г)зображення життя й побуту українських селян на початку 19 ст.        відстоювання  права на сімейне щастя

      1.4. Який основний конфлікт твору?

а)  дочекатися свого коханого та вийти заміж      б) дотепно відмовити женихам

в) соціальні перешкоди на шляху одруження закоханих, майнова нерівність

г) догодити матері, бути вдячною за виховання.

      1.5. В якому епізоді розкривається кульмінація п’єси?

а) зустріч Наталки з Петром

б) Наталка категорично відмовляється вийти заміж за возного

в) шляхетний вчинок Петра                      г) благословіння матері на шлюб.

     1.6. Яка пісня в п’єсі є переробкою відомого твору Г. Сковороди?

а) «Про свободу»

б) «Бджола і Шершень»

в) «Всякому місту звичай і права»

2. Виставлення балів за тестування у картку оцінювання (самооцінювання)

3. Епіграфом до уроку є слова відомого французького драматурга і публіциста П’єра Бомарше «Щастя дістається тим, хто за нього бореться».

- Налаштуйте себе на те, що в кінці уроку ви маєте пояснити зміст цього висловлення.

 

ІV. Мотивація навчальної діяльності.

Проблемне питання: Як на вашу думку: що для людини є щастям?Слайд №3  Пропоную остаточну відповідь сформулювати наприкінці уроку

 

 V. Сприйняття і  засвоєння  учнями  навчального  матеріалу

1. Учитель. Дія відбувається в селі, недалеко від Полтави, на березі річки Ворскли. Земля Полтавщини - колиска геніїв України. Край білявих хатинок та пишних садів. Саме його стежками простували Сковорода та юний Котляревський, Панас Мирний, Микола Лисенко та Григорій Майборода, Василь Сухомлинський і Василь Симоненко. І цей перелік можна ще продовжувати й продовжувати.

2. Учитель. Для роботи нам потрібно об’єднатися в пари, щоб скласти узагальнену  характеристику персонажів, скориставшись домашніми таблицями-схемами.Обов’язково дайте відповідь на запитання: що для персонажа є щастя? Поставте запитання своїм однокласникам.

3. Учні по черзі озвучують характеристики

 Учитель. Створений талантом Котляревського образ дівчини з Полтави став ідеалом української жінки. Ось уже два століття Наталка «не старіє», а живе й полонить серця мільйонів людей. Але чому? Спробуємо це з’ясувати.

 

 

3.1.. Наталка     ______________,  __________(портрет з фільма) Слайд №4

1.Хто ж така Наталка?

(Наталка — проста українська дівчина. Всі характеризують її як добру, розумну, дотепну. "Золото — не дівка! Яка трудяща, яка рукодільниця; себе і матір свою на світі держить", — так сказав про Наталку сільській виборний. У селі всі матері ставлять своїм дочкам за взірець Наталку.)

    


  2.   Ой, я дівчина Полтавка,

А зовуть мене Наталка, -

Дівка проста, не красива,

З добрим серцем, не спесива.

Коло мене хлопці в’ються

І за мене часом б’ються,

А я люблю Петра дуже, -

До других мені байдуже.


 

3.А як говорять про неї герої драми?Зачитайте цитати, виписані вдома.

Возний: «Наталка неблагорозумна: любить такого чоловіка, которого – теє-то як його – можеть бить, і кістки погнили. Лучче синиця в жмені, як журавель в небі…».

Виборний: «Золото — не дівка! Наградив бог Терпилиху дочкою. Кромі того, що красива, розумна, моторна і для всякого діла дотепна,— яке у неї добре серце, як вона поважає матір свою, шанує всіх старших себе; яка трудяща, яка рукодільниця; себе і матір свою на світі держить»,«…всі матері приміром ставлять її своїм дочкам».

Микола: «Ай Наталка! Ай Полтавка! От дівка, що і на краю пропасті не тілько не здригнулась, но і другого піддержує».

Терпилиха про дочку: «...вона добра у мене дитина, вона обіщала для мого покою за первого жениха, аби б добрий, вийти заміж».

Петро: «Наталку, котру я любив більше всього на світі, для которої одважовав жизнь свою на всі біди, для которої стогнав під тяжкою роботою, для которої скитався на чужині і заробленую копійку збирав докупи, щоб розбагатіть і назвать Наталку своєю вічно!»

«Щоб пан возний ніколи не попрікнув тебе, що взяв бідну і на тебе іздержався. Прощай! Шануй матір нашу, люби свого судженого, а за мене одправ панахиду».

 

4.Через що страждає героїня твору?

(Чотири роки не має вона від милого жодної звісточки, але продовжує його кохати, чекати. Чотири роки жде не діждеться вона повернення свого милого Петра).  ( Петро був бідний - нерівня Наталці, а  батько хотів бачити дочку з багатим чоловіком.)

5.Яким вбачає для себе Полтавка майбутнє родинне життя?

( «Жити люб’язно і дружно, бути вірним до смерті і помагати один одному»; вона згодна весь вік не знати розкошів, аби весь вік звікувати з коханим).

Учитель. Тож ми бачимо, що Наталка створила свій ідеал родинного щастя.

6.Що свідчить про чесність і порядність коханої Петра?

(Коли Петро віддає їй зароблені кошти, Наталка відмовляється від них, бо їй потрібне щастя, а  не багатство. Вона також благородна і  співчутлива,  стає на захист Петра.)

Учитель.  А для чого Петро хотів їй віддати усі зароблені кошти?(щоб була щасливою з возним, стала  б не бідною, а багатою.) - А що Наталка говорить, відмовляючись від цих грошей? Знайдіть і зачитайте цитату з тексту. («Петре! – вигукує Наталка у відчаї. – Нещастя моє не таке, щоб грішми можна від нього одкупитися. Вони мені не поможуть».)

7.Через що, на думку Полтавки, соціальна нерівність є суттєвою перешкодою для подружнього життя?

(Коли бідна дівчина стане дружиною багатого, то "така жінка буде гірше наймички, буде кріпачкою"). 

8.Якщо Наталка вірна Петру, то чому вона віддає рушники возному? Чи не суперечить цей вчинок поглядам і характеру її?

(Не маючи звістки 4 роки від Петра, Наталка піддається умовлянням матері, подає рушники возному. Мати постійно плаче, дорікає Наталці: «Бідність, сльози і перебори твої положать мене у домовину».  І Наталка задля спокою матері вирішила подати возному рушники. Вона і досі любить Петра, але каже неньці: "Я покорюся вашій волі, перенесу своє горе, для спокою матері треба все перенести". Дівчина не зрадила коханого, не відреклася від своїх щирих почуттів до Петра, але змушена так вчинити, бо дуже жаль матері. Заради рідної матусі Наталка навіть готова піти заміж за нелюба).

 9.Як поводиться Наталка, коли повертається Петро?

(Коли повернувся Петро, вона показала свій справжній характер. Наталка знаходить в собі силу волі порушити обіцянку матері, виступає проти тогочасного звичаю, вважаючи його несправедливим (коли дівчина подала рушники молодому, то не має права відмовитись), не лякається погроз возного і з дивовижною рішучістю бореться за своє і Петра щастя).

 

10. Які риси характеру допомагають їй у боротьбі за своє щастя?

(Рішуча, щира, мужня, вона прямо і відверто заявляє про своє небажання зв'язати долю із нелюбом, висловлює свої погляди, захищає і відстоює їх, підкидаючи все, що стоїть на її шляху).

11.Чому в боротьбі проти звичаїв свого середовища героїня виявилася переможницею ?

(Під тиском матері і  виборного Наталка змушена була відступити від своїх позицій (кохання до Петра), але поява Петра знову надихає її на боротьбу.  Навіть тоді, коли не тільки мати проти неї, а й сам Петро відступається, Наталка мусить захищати права не тільки на власне щастя, а й на щастя коханої людини. Вона не складає зброї, рішуче виступає проти тогочасних порядків, проти волі матері, ламає «узаконений порядок»).

Учитель. Дякую. Я вам вдячна за такі змістовні, ґрунтовні відповіді. Сподіваюсь, що ви думаєте так, як Наталка Полтавка і, аргументуючи свої відповіді, не кривили душею.

Учитель. Дівчатка із нашого класу підготували інсценізацію уривку з п’єси. І ми зараз з вами на власні очі побачимо як же Наталка Полтавка бореться за своє щастя.    Інсценізація «Покірність матері».

Терпилиха. Ти ізнов чогось сумуєш, Наталко… ізнов щось на думку спало?..

Ти не забула, як покійний твій батько напослідок незлюбив Петра і, умираючи, не дав свого благословення на твоє з ним замужество; так і мого ніколи не буде!

Наталка. (підбігає до матері) О, мамо, мамо! Не погуби дочки своєї (плаче).

Терпилиха (чуло). Наталко, схаменись! Ти у мене одна, ти кров моя: чи захочу я тебе погубити? Убожество моє і  старість силують мене швидше заміж тебе оддати. Не плач!.  Я тобі не ворог. Правда, Петро добрий парубок, та де ж він? Але що ж! Хто відає – може де запропастився, а може й одружився де, може і  забув і тебе. Тепер так буває, що одну нібито любить, а про другу думає.

Наталка. Петро не такий: серце моє за його ручається  і воно мені віщує, що

він до нас вернеться. Якби він знав, що ми тепер бідні – о, з кінця світу прилинув би до нас на поміч!..

Терпилиха. Не дуже довіряй своєму серцю: сей віщун часто обманює.  А лучче, якби ти була мені покірна і мене послухала. (Плаче).

Наталка. Не плачте, мамо! Я покоряюсь вашій волі!..

Терпилиха. Наталко, дочко моя! Ти все для мене на світі! Прошу тебе, викинь Петра з голови і ти будеш щасливою…(виходить).

Наталка (сама). Трудно, мамо, викинути Петра з голови, а ще трудніше із серця. Та що робить!.. Дала слово викинути Петра з голови : для покою матері треба все перенести… Скріплю серце своє, перестану журитись, осушу сльози свої – і буду весела.

Учитель. Дякуємо нашим учням за таку гарну міні-виставу.

 

3.2. Характеристика матері  ________, ________(портрет з фільму) Слайд №5

3.3. Характеристика  Петра  ________ ,  _____ (портрет з фільму)          Слайд №6

3.4. Характеристика Миколи ________ , _______(портрет з фільму) Слайд №7

 

Петро

Спільні  риси

Микола

 

Коханий  Наталки, працьовитий, добрий, покірний, здатний  на  самопожертву, спокійний, витривалий, розсудливий, ніжний, захоплюється  прекрасним, нерішучий, мова  спокійна, лагідна, насичена  пестливою  лексикою.

 

Сироти, бурлаки, цінують  дружбу, розумні, волелюбні, працьовиті, співчутливі, чесні, відверті.

 

Далекий родич Терпилихи, письменний, енергійний, здатний до боротьби, бадьорий, дотепний, життєрадісний, весельчак, співун, оптиміст, винахідник, мова  насичена дотепним народним гумором, прислів’ями, приказками.

 

3.5. Характеристика  Тетерваковського   ___, ___(портрет з фільму) Слайд №8

3.6. Характеристика Виборного  ____,   _____  (портрет з фільму)        Слайд №9

10. Перегляд фрагмента з кінофільму

 

VI. Закріплення  вивченого матеріалу.  Рефлексія

 

1. «Асоціативний ланцюжок» (Слайд № 10  ) до слова «ЩАСТЯ».

Щ - («щедрість», щирість повинна бути у стосунках, у почуттях)

А - (активність, «альтруїзм» - антонім слова «егоїст», альтруїст безкорисливо віддає, ділиться силою, речами, часом, грошима, дарує людям щирість, добро))

С-  («сім`я», головна для щастя, людина у ній почуває себе щасливою).

Т - («турбота», «теплота»). піклування про когось іншого»;

Я -     Хтось може придумати слово на букву» я»? Я вам хочу сказати, що недарма  буква «Я» стоїть на останньому місці. Тому що, коли ти хочеш бути щасливим, ти повинен жити заради інших, робити щасливими інших. І  в тому, як кожен із героїв п’єси ставиться до поняття «щастя», і криється найголовніше – конфлікт цього твору, а конфлікт рухає сюжет, робить твір цікавим і захоплюючим.

- Хто, на вашу думку, може бути щасливим? ( Хто прагне цього, має велику силу волі, людина не бездіяльна, ніякі відстані, час не можуть заважати закоханим бути щасливими).

VIІ. Підсумок уроку

*На сьогоднішньому уроці я…( навчилась аналізувати риси української дівчини Наталки Полтавки,  порівнювати їх з сучасними українськими дівчатами, а ще з рисами інших персонажів; характеризувати образи Петра і Миколи, порівнювати їх.)

*Мені сподобалося…(аналізувати образ Наталки Полтавки, Петра, Миколи; складати «Асоціативне гроно» тощо)

*Я хотіла б (хотів би)…(бути такою щирою, рішучою, сміливою як Наталка Полтавка; а я таким вірним, хорошим хлопцем як Петро; а я хочу ніколи не падати духом, бути таким веселим  як Микола).

*У героїв п’єси я вчуся…(волелюбності, рішучості, щирості, мужності, чесності, безкорисливості, розуму, порядності, наполегливості.)

 

VІIІ. Оцінювання знань учнів (самостійно) за карткою оцінювання

Вид діяльності

Оцінка (бал)

Самооцінка

Тестування

6 тестів по 0,5 б.=макс.3б.

 

Характеристика

макс. 2б. (повна, неповна)

 

Ставлення запитань учням

макс. 1б.

 

Інсценування

макс. 2б.

 

Відповіді на питання

макс. 2б.

 

Домашнє завдання

макс. 2б.

 

Усього балів

Максимально – 12 балів

 

 

VІII. Домашнє завдання

1.Підготуватися до контрольної роботи

2.Написати твір-роздум за однією з тем:  (2сторінки)

«Щасливими не народжуються, ними стають»;

«Чи може бути Наталка ідеалом для сучасної української жінки»

 

Учитель. Наталка – перший правдивий образ дівчини в українській літературі. Цей образ багато років причаровував і причаровує людей пошаною до матері, до старших, своєю працелюбністю, дівочою чистотою, скромністю, відданістю великому коханню.

Наталка – гімн великому коханню, і цей образ буде приваблювати ще не одне покоління. Мені хотілося б побажати нашим молодим дівчаткам та юнакам наслідувати це велике чисте кохання.

  Бажаю Вам в житті знайти справжнє кохання, і хай воно освітлює і окриляє ваше життя. Отже, наш урок, присвячений вивченню п’єси Івана Котляревського «Наталка Полтавка», закінчено. На плакаті підкреслимо, яку ж сторінку творчості ми сьогодні узагальнили. (Драматургія). Дякуємо за увагу учням і гостям.

docx
Додано
13 січня 2022
Переглядів
1291
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку