Урок-гра
,,Щасливий випадок”
(за творчістю Т.Г.Шевченка)
Підготувала
вчителька української мови та літератури
Хмельницької середньої загальноосвітньої
школи І-III ступенів № 22 імені Олега Ольжича
Васіліна Г.М.
2021 рік
Інтелектуальна гра
,,Щасливий випадок”
9 клас
Тема: Життєвий і творчий шлях Тараса Шевченка
Мета : поглибити й узагальнити знання учнів про життя і творчість Тараса Шевченка, перевірити засвоєння учнями змісту творів, сприяти активізації пізнавальних інтересів , розвивати кмітливість , уміння самостійно мислити та вирішувати проблемні питання, сприяти розвитку навичок міжособистісного спілкування, виховувати любов до художнього слова.
Тип: урок узагальнення і систематизації знань.
Основний зміст роботи
Мотивація навчальної діяльності, повідомлення
теми і мети уроку.
Слово вчителя .
У грі беруть участь дві команди учнів по 4-5чоловік,останні оформляють приміщення, готують необхідне для гри обладнання, допомагають у проведенні гри і беруть участь у ролі глядачів. Правила гри аналогічні її телевізійній версії.
I гейм.
Розминка.
Команди отримують по три питання.30 сек. За правильну відповідь – 1 бал.
Підсумки. 2
II гейм .
,,Щасливий випадок”
Команди отримують по три питання.30 сек. За правильну відповідь – 1 бал.
За щасливий випадок ще 3 бали. ( тобто відповідь за супротивника, якщо той не знає).
Підсумки.
III гейм
,, Упізнай героя”
По три питання
Хто сказав про Т.Шевченка :,, Він був сином мужика і став володарем в царстві духа. Він був кріпаком і став велетнем у царстві людської культури…”
(І.Франко)
Хто сказав про Т.Шевченка :,,…Він не буде людиною абиякою, з його вийде або щось дуже добре або велике ледащо…”
(батько)
Про кого сказав Т.Шевченко:,, Цей перший деспот, на котрого я наткнувся в моєму житті, вселив у мене на все життя глибоку огиду і презирство до всякого насильства однієї людини над іншою… ”
(про п’яного дяка)
3
Кому адресував ці слова Т.Шевченко:,, Живу, учусь, нікому не кланяюсь і нікого не боюсь, велике щастя буть вольним чоловіком… ”?
(у листі до свого брата)
Хто сказав про Т.Шевченка:,, Широкоплечий, кремезний Т.Шевченко являв суцільну постать козака…Почуття гідності у Шевченка дуже сильне… ”
(російський письменник І.Тургенєв)
Чиї це слова:,, Були в нас на Україні великі воїни, великі правителі, а ти став вище за всіх їх, і сім’я рідна в тебе найбільша, зібралися до тебе усіх язиків люди, як діти до рідного батька…”?
(П.Куліш)
Підсумки.
IVгейм
,,Заморочки з діжки”
Ведучий пропонує членам команд по черзі виймати фішки з діжки. Номер фішки відповідає номеру питання. За кожну правильну відповідь команда отримує три бали(за неповну—один або два бали).
10. Про що мріяв Шевченко?
11. Що його найбільше гнітило?
12. Назвіть фортецю, в якій відбував покарання поет.
4
Підсумки.
V гейм
,,Темна конячка “
Гравці повинні здогадатися, про кого йде мова (за кожну правильну відповідь—3 бали).
На цій картині людина, яка відіграла велику роль у житті Т.Шевченка. Ця персона у свій час користувалася великою шаною і повагою у вищому світі завдяки своєму розуму , поміркованості і мудрості. Хто це?
(В.Жуковський, наставник царських дітей)
,,Він середнього зросту, широкоплечий і взагалі кремезної, міцної будови. Він не брюнет і не блондин, але ближче до брюнета , риси обличчя свідчили про відвагу, очі блищали енергією”
(Т.Шевченко)
Старший за Шевченка на 7 років, виходець з низів, скромний і роботящий, він усього себе віддав праці та навчанню. Добра і гуманна людина, щиро співчував Шевченкові як кріпакові і прагнув допомогти, близький земляк Т.Шевченка. Саме він зустрів Т.Шевченка у літньому саду в Петербурзі за малюванням. Хто це?
(І.Сошенко)
Цей портрет намалював сам Т.Шевченко у 1837 році . На ньому славетний представник української літератури того часу . Твори цього письменника ви , можливо, вивчали у попередні роки навчання. Вони за жанром схожі до тих, які писав у свій час Сковорода. Цей митець брав участь у зборі коштів та викупі Т.Шевченка із неволі. Хто це?
(байкар Євген Гребінка)
Підсумки.
5
VI гейм
,,Гонка за лідером”
(За одну хвилину дати найбільшу кількість відповідей)
Підсумки.
VII гейм
Бліц-відповіді.
За 1 хвилину дати найбільшу кількість правильних відповідей.
6
10.Хто мав великий вплив на Шевченка у дитинстві?
11.Перший вчитель Шевченка?
12.Захоплення поета у дитинстві.
Підсумки.
Визначення переможців.
Підсумки уроку-гри.
7
,,Заморочки з діжки”