Урок-гра ,,Щасливий випадок” (за творчістю Т.Г.Шевченка)

Про матеріал
Урок узагальнення і систематизації знань, за допомогою якого можна поглибити й узагальнити знання учнів про життя і творчість Тараса Шевченка, перевірити засвоєння ними змісту творів. Урок сприяє активізації пізнавальних інтересів , розвиває кмітливість , уміння самостійно мислити та вирішувати проблемні питання, сприяє розвитку навичок міжособистісного спілкування, виховує любов до художнього слова.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок-гра

,,Щасливий випадок”

(за творчістю Т.Г.Шевченка)

 

 

 

 

                      

                                           Підготувала

                            вчителька української  мови та літератури  

Хмельницької середньої загальноосвітньої

школи І-III ступенів № 22  імені   Олега Ольжича

Васіліна Г.М.

 

 

 

 

 

 

2021 рік

 

 

 

 

Інтелектуальна   гра

 ,,Щасливий випадок”

 9 клас

 

Тема: Життєвий і творчий шлях Тараса Шевченка

Мета : поглибити й узагальнити знання учнів про  життя і творчість   Тараса Шевченка,  перевірити засвоєння  учнями змісту  творів,  сприяти активізації пізнавальних інтересів , розвивати  кмітливість , уміння самостійно мислити   та вирішувати проблемні  питання, сприяти розвитку навичок міжособистісного спілкування,  виховувати любов до художнього слова.

Тип: урок узагальнення і систематизації знань.

 

Основний зміст роботи

Мотивація навчальної діяльності, повідомлення

 теми і мети уроку.

Слово вчителя .

 У грі  беруть участь дві команди учнів по 4-5чоловік,останні оформляють приміщення, готують необхідне для гри обладнання, допомагають у проведенні гри і беруть участь у ролі глядачів. Правила гри аналогічні її телевізійній версії.

I гейм.

Розминка.

Команди отримують по три питання.30 сек. За правильну відповідь – 1 бал.

  • Назвіть  братів і сестер Т.Шевченка.
  • Скільки всього було братів і сестер  у Т.Шевченка?
  • Коли і в кого  почав навчатися грамоти  Т.Шевченко?
  • Коли померли батьки поета?
  • Де поневірявся  Т.Шевченко, осиротівши?
  • Хто був першим учителем малювання у  Т.Шевченка?

Підсумки. 2

II гейм .

 ,,Щасливий випадок”

 Команди отримують по три питання.30 сек. За правильну відповідь – 1 бал.

За щасливий випадок ще 3  бали. ( тобто відповідь за супротивника, якщо той не  знає).

 

  1. Коли Т.Шевченко вперше прибув до Петербурга?
  2. Як Т.Шевченко потрапив до Ширяєва, що дало йому навчання у цього маляра?
  3. Назвіть друзів  Т.Шевченка до викупу з кріпацтва.
  4. Скільки запросив Енгельгардт  за кріпака Т.Шевченка?
  5. Коли і де відбулася лотерея?
  6. Де вчився  Т.Шевченко  після викупу?

 

Підсумки.

III гейм

,, Упізнай героя”

По три питання

Хто сказав про  Т.Шевченка :,, Він був сином мужика і став володарем в царстві духа. Він був кріпаком і став велетнем у царстві людської культури…”

                                                                 (І.Франко)

Хто сказав про  Т.Шевченка :,,…Він  не буде людиною абиякою, з його вийде або щось дуже добре або велике ледащо…”

                                                              (батько)

Про кого сказав  Т.Шевченко:,, Цей перший деспот, на котрого я наткнувся в моєму житті, вселив у мене на все життя глибоку огиду і презирство до всякого насильства однієї людини над іншою… ”

                                                            (про п’яного дяка)

 

 3

Кому адресував ці слова  Т.Шевченко:,, Живу, учусь, нікому не кланяюсь і нікого не боюсь, велике щастя буть вольним чоловіком… ”?

                                                               (у листі до свого брата)

Хто сказав про Т.Шевченка:,, Широкоплечий, кремезний Т.Шевченко  являв суцільну постать козака…Почуття гідності у Шевченка  дуже сильне… ”

                                            (російський письменник І.Тургенєв)

Чиї це слова:,, Були в нас на Україні великі воїни, великі правителі, а ти став вище за всіх їх, і сім’я  рідна в тебе найбільша, зібралися до тебе усіх язиків люди, як діти до рідного батька…”?

                                                      (П.Куліш)

 

Підсумки.

IVгейм

,,Заморочки з діжки”

Ведучий пропонує членам команд по черзі виймати фішки з діжки. Номер фішки відповідає номеру питання. За кожну правильну відповідь команда отримує три бали(за неповну—один або два бали).

  1. За допомогою чого було викуплено Шевченка з неволі?
  2. Кого зустрів він у Літньому саду ?
  3. Хто такий Ширяєв?
  4. Як Тарас опинився у панських покоях?
  5. Як називалась організація, за участь у діяльності якої був заарештований Т.Шевченко?
  6. Куди був висланий Шевченко?
  7. Яким чином він опинився у експедиції?
  8. Як називалась його посада у експедиції?
  9. Як називалась книжечка,  в якій він записував свої вірші на засланні?

10.  Про що мріяв Шевченко?

11.  Що його найбільше гнітило?

      12.  Назвіть фортецю, в якій відбував покарання    поет.                                      

 

 4

 

 

 

Підсумки.

V гейм

,,Темна конячка “

 Гравці  повинні здогадатися, про кого йде мова (за кожну правильну відповідь—3 бали).

На цій картині людина, яка відіграла  велику роль у житті Т.Шевченка. Ця персона у свій час користувалася великою шаною і повагою у вищому світі завдяки своєму розуму , поміркованості і мудрості. Хто це?

                                 (В.Жуковський, наставник царських дітей)

,,Він середнього зросту, широкоплечий і взагалі кремезної, міцної будови. Він не брюнет і не блондин, але ближче до брюнета , риси обличчя свідчили про відвагу, очі блищали енергією”

                             (Т.Шевченко)

Старший за Шевченка на  7 років, виходець з низів, скромний і роботящий, він усього себе віддав праці та навчанню. Добра і гуманна людина, щиро співчував Шевченкові як кріпакові і прагнув допомогти, близький земляк Т.Шевченка. Саме він зустрів Т.Шевченка у літньому саду в Петербурзі за малюванням.   Хто це?

(І.Сошенко)

Цей портрет намалював сам Т.Шевченко у 1837 році . На ньому славетний представник  української  літератури того часу .   Твори цього письменника ви , можливо, вивчали у попередні роки навчання. Вони за жанром схожі до тих, які писав у свій час Сковорода. Цей митець брав участь у  зборі     коштів        та          викупі     Т.Шевченка   із   неволі. Хто це?                               

                                                                 (байкар Євген Гребінка)

 

Підсумки.

 

 

5

 

VI гейм

,,Гонка за лідером

(За одну хвилину дати найбільшу кількість відповідей)

  1. Що  таке автопортрет?
  2. В якому закладі навчався Т.Шевченко у Петербурзі?
  3. Як називалась перша збірка  Т.Шевченка?
  4. Скільки творів входило до першої збірки  Т.Шевченка?
  5. За що було заарештовано  Т.Шевченка?
  6. Як Шевченко вирвався із Орської фортеці?
  7. По якому морю була експедиція, в якій брав участь поет?
  8. Чому його називають Кобзарем?
  9. Хто клопотався про помилування митця після смерті Миколи І?
  10. Як жив поет  в Петербурзі після заслання?
  11. Де мріяв оселитися Т.Шевченко на Україні?
  12. За що заарештували   Т.Шевченка на Черкащині?
  13. В яких колах перебував  митець в Петербурзі в останні роки свого життя?
  14. На якому році життя помер  Т.Шевченко і де його поховано?
  15. Який композитор написав близько ста мелодій на слова Шевченка?
  16. Які  художні твори про життя Шевченка ви знаєте?

 

Підсумки.

VII гейм

Бліц-відповіді.

За 1 хвилину дати найбільшу кількість правильних відповідей.   

 

  1. В якому році народився Т.Шевченко?
  2. Що в перекладі з грецької  означає  ім’я Тарас?
  3. Скільки років йому було, коли померла мати?

 

6

 

  1. Скільки  років йому було, коли помер батько?
  2. Коли вперше поет опинився у Петербурзі?
  3. В якому році вперше було надруковано  ,,Кобзар”?
  4. Назвіть псевдоніми Т. Шевченка?
  5. Що таке афоризми?
  6. Що таке причинна?

10.Хто мав великий вплив на Шевченка у дитинстві?

11.Перший вчитель Шевченка?

12.Захоплення поета у дитинстві.

 

 

 

Підсумки.

Визначення переможців.

 

Підсумки  уроку-гри.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

,,Заморочки з діжки”

 

  • 1.За допомогою чого було викуплено Шевченка з неволі?
  • 2.Кого зустрів він у Літньому саду ?
  • 3.Хто такий Ширяєв?
  • 4.Як Тарас опинився у панських покоях?
  • 5.Як називалась організація, за участь у
  • діяльності якої був заарештований Т.Шевченко?
  • 6.Куди був висланий Шевченко?
  • 7.Яким чином він опинився у експедиції?
  • 8.Як називалась його посада у експедиції?
  • 9.Як називалась книжечка,  в якій він записував свої вірші на засланні?
  • 10.Про що мріяв Шевченко?
  • 11.Що його найбільше гнітило?
  • 12.Назвіть фортецю, в якій відбував покарання    поет.      
doc
Додано
13 січня 2022
Переглядів
638
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку