Розробка уроку "Леся Українка. Життя поетеси, її мужність і сила духу. «Давня весна». Тема гармонійного єднання людини з природою."

Про матеріал
Урок формування компетентностей «Леся Українка. Життя поетеси, її мужність і сила духу. «Давня весна». Тема гармонійного єднання людини з природою». Здобувачі освіти формулюють цілі, визначають особистісні цілі та узгоджують їх із загальними, планують роботу, створюють сторінку письменниці в соціальній мережі, ставлять запитання автору, працюють у парах, групах.
Перегляд файлу

Тема. Леся Українка.  Життя поетеси, її мужність і сила духу. «Давня весна». Тема гармонійного єднання людини з природою.

Мета (формувати компетентності): предметні: дослідницько-аналітична робота з текстом, розкриття ідейного змісту твору, аналіз композиції та художніх засобів, образів-символів; розвиток культури зв'язного усного мовлення, мислення; ключові: комунікативну: навички аналізу поетичних творів; соціальну: навички спілкування в колективі та толерантне ставлення до думок інших; інформаційну: уміння визначати роль художніх засобів у поезії, зображення людських почуттів у всіх їх проявах; загальнокультурну: визначати цінність художнього твору для літературної спадщини та сучасності; громадянську: виховання віри в себе та власні сили, прагнення до гармонії з собою та світом, любов до природи  й мистецтва.

Тип уроку. Урок формування компетентностей.

Методи, прийоми і форми роботи: виразне читання, робота в  парах, групах, створення сторінки письменниці в соціальній мережі, спостереження, асоціювання, «незакінчене речення», «мікрофон», словесне малювання, «квітка вражень».

Випереджувальне завдання: підготувати матеріали для створення сторінки Лесі Українки у мережі  «Фейсбук» (цікава інформація про письменницю,  родина, друзі, уподобання, світлини, творча спадщина тощо).

Обладнання: портрет Лесі Українки, альбом «Леся Українка», підручник, мультимедійний комплекс, цвіт яблуні,  ілюстрації, малюнки з теми «Весна».

Епіграф.

                           Леся Українка — не тільки один із найвідоміших, але й один        із найоригінальніших поетів світу.

М. Рильський

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Мотиваційний етап.

1. Забезпечення емоційної готовності до уроку.

На екран виведено світлину з квітами.

– Із якою квіткою ви себе асоціюєте? Оберіть одну. (Озвучення результатів).

Троянди. Це улюблені квіти творчих натур; сильні, вольові люди, що заради кохання готові на будь-які вчинки.

Айстри. Їх люблять люди, що обожнюють свою роботу, мають цікаве хобі, а в  коханні дуже віддані.

Гвоздики. Улюблені квіти життєлюбів, реалістів. Ці люди завжди йдуть у ногу з часом, люблять бути в центрі уваги; може, трохи далекі від романтизму, але постійні у своїх почуттях.

Ромашки. Ці квіти подобаються людям з тендітною, романтичною душею, які вірять у прикмети.

Бузок. Пристрасні, життєрадісні люди, що постійно шукають задоволень та розваг. Завжди бажані в компаніях.

Ви різні, неповторні. Не шкодуйте цвіту й теплоти серця,будьте сильними,  даруйте красу іншим людям.

 2. Коментар епіграфа.

– Чому М. Рильський назвав Лесю Українку не тільки однією із найвідоміших, але й однією  із найоригінальніших поетів світу?

3. Актуалізація опорних знань.

– Що вам відомо про Лесю Українку  та її твори? Чи потрібно любити життя, щоб бути сильним?

ІІ. Цілевизначення та планування.

1. Запис теми уроку.

2. Формулювання цілей.

3. Визначення особистісних цілей та узгодження їх із загальними.

4. Планування роботи.

1. Створення сторінки письменниці у мережі «Фейсбук».

2. «Запитання до автора».

3. Робота в групах.

4. Озвучення напрацювань.

ІІІ.  Опрацювання навчального матеріалу.

  1. Робота у парах. Створення сторінки Лесі Українки у мережі «Фейсбук».
  • Заповнюючи сторінку,  висловіть своє ставлення до письменниці, розмістіть цікаву інформацію.
  1.  Представлення робіт.
  2. «Асоціативний кущ» до слова весна.

- Які асоціації виникають у вас, коли ви чуєте слово «весна»? З чим асоціюється у вашій свідомості прихід весни?

  1. Слово вчителя.

Весна — найжаданіша пора у житті людини, її завжди зустрічали радісно й урочисто. Після довгої зимової холоднечі та негоди всім кортить поспілкуватися з живою природою — побачити, як прокльовуються з-під землі ніжні списики зела, як прилітають птахи і лунають їх дружні співи. Весна для Лесі Українки — це час, коли їй не так болить, це відчуття приливу сил, енергії, прагнення насолоджуватися, радіти від тих змін, які відбуваються в природі.

Як же сприймає прихід весни поетеса? Це ми дізнаємося, ознайомившись із змістом її вірша «Давня весна». Поезія була написана    1894 року, але це були спогади про весну давню. Вірш входить до циклу «Мелодії» із збірки «Думи і мрії».

  1. «Робота над поняттям».
  • Для усвідомлення теми уроку нам потрібно з’ясувати значення слова «гармонія».

Гармонія:

 1. муз. Закономірне поєднання тонів в одночасному звучанні; співзвуччя.

2. Злагоджене звучання, приємне для слуху; милозвучність.

3. Поєднання, злагодженість, взаємна відповідність якостей (предметів, явищ, частин цілого).

- Які слова є ключовими у понятті «гармонія»?

  1. Виразне читання твору. 
  • Мовчазне читання учнями.
  • Виразне читання вголос учнями
  1. «Мікрофон». «Запитання до автора».
  • А які б запитання ви поставили авторці?
  • Стосовно змісту.
  • Стосовно дійових осіб.
  • Стосовно ідеї твору.
  • Стосовно символів.
  • Стосовно ліричної героїні.

8. Евристична бесіда.

- Посилаючись на текст твору, опишіть красуню-весну. («Була весна весела, щедра, мила, Промінням грала, сипала квітки»). Чи можна зо допомогою цього опису визначення ставлення поетеси до весни?

- Які зміни відбуваються в природі навесні? (Все ожило, усе загомоніло — Зелений шум, веселая луна! Співало все, сміялось і бриніло, А я лежала хвора й самотна).

- Чому поетеса висловлює обурення весні? (Для мене тільки дару не придбала, Мене забула радісна весна) Чим вони виправдані?

- У зв’язку з чим лірична героїня змінила своє ставлення до красуні-весни?

- Який дарунок принесла весна поетесі? Як про це сказано у вірші?

- Як потім змінився настрій дівчинки? Чим це було викликано? Як цей настрій можна передати під час читання?

- З яких рядків видно, що, незважаючи на хворобу, героїня сильна, мужня, що вона з любов'ю ставиться до природи?

- Якими звуками переповнена  поезія? (Приплинув вітер, і в тісній хатині Він про весняну волю заспівав А з ним прилинули пісні пташині І любий гай свій відгук з ним прислав).

- Про що свідчить вислів “весна летіла...”, мов стокрила...”? (Весна настала дуже швидко).

- Чому так багато дієслів використовує поетеса? (Усе в русі, стан природи змінюється на очах).

- Як ви думаєте, чому вірш названо «Давня весна», а не просто «Весна»?

9. Робота в групах.

І група

Дослідіть композицію вірша. Заповніть таблицю.

Експозиція

 

Зав’язка

 

Кульмінація

 

Розв’язка

 

ІІ група

Опираючись на запитання таблиці, допишіть речення і сформулюйте тему та ідею поезії «Давня весна».

Запитання

 

Стосовно теми твору

Яке явище природи зображено в поезії?

Який стан ліричної героїні?

Чи контрастує він з тим, що відбувається в природі?

Стосовно ідеї  твору

Яким є ставлення ліричної героїні  до  краси природи?

Як прихід весни впливає на настрій і самопочуття дівчини?

Тема …

Ідея …

У яких рядках висловлено основну думку вірша? 

ІІІ група

  • Визначте у вірші  метафори? Яке значення вони мають? Що цим хотіла сказати поетеса?
  • Визначте  порівняння, яку роль воно виконує?
  •  Знайдіть синоніми, окличні речення. Яку роль у вірші вони виконують?
  • Визначте зорові та слухові образи в поезії, яке значення вони мають?
  • Як би ви визначили настрій цієї поезії?

ІV група

Скласти інформаційне гроно, використовуючи цитати, до образу весни. Характеристика образу весни.                           

 

 

Весна

 

 

 

 

 

 

 

Висновок. Образ весни

   – збірний, з окремих деталей     -         навчити  людину….

  – персоніфікований   -      природа є ….                  

10. Звіт груп.

ІV. Рефлексивно-оцінювальний етап.

1. «Квітка вражень». Намалюйте в зошиті квітку. На її пелюстках напишіть свої враження від уроку.

  • Мені сподобалося…
  • Мені хочеться…
  • Було цікаво…
  • Зрозумів(ла), що…

2. Само- та взаємооцінювання.

– Перегляньте знову картку з цілями.

– Визначте ті з них, яких ви досягли.

– Які з цілей ви вважаєте найважливішими для свого читацького розвитку? Чому?

– Хто з однокласників працював найкраще?

– Як ви оцінюєте свою роботу на уроці?

 ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Обов’язкове. Опрацювати ідейно-художній зміст твору Лесі Українки «Хотіла б я піснею стати».         

На вибір.

  1. Написати листа Лесі  Українці  (орієнтовний обсяг одна сторінка).
  2. Намалювати ілюстрації до твору.

За бажанням.

Створити буктрейлер за творчістю Лесі Українки.

 

 

 

 

docx
Додано
25 лютого 2021
Переглядів
1013
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку