Урок №5.
ЛІНІЙНЕ РІВНЯННЯ З ОДНІЄЮ ЗМІННОЮ
Мета: поглибити, розширити й узагальнити відомості про види рівнянь та способи їх розв’язування; домогтися свідомого розуміння змісту поняття «лінійне рівняння з однією змінною» та схеми розв’язування лінійних рівнянь.
Тип уроку: систематизація та поглиблення знань.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Перевірка домашнього завдання
1. Математичний диктант
1) Обидві частини рівняння помножили на –3 [поділили на 7]. Що можна сказати про вихідне і здобуте рівняння?
2) Доданок –3 [7] перенесли з правої в ліву частину рівняння, замінивши знак – [+] на +[–7]. Якими є вихідне і здобуте рівняння?
3) Закінчіть речення:
«Рівняння і є рівносильнимиу, бо ...» [«Рівняння і є рівносильними, бо ...»]
4) Розв’яжіть рівняння:
.
Щоб простіше було перевіряти й оцінювати роботу учнів, відповіді в зошитах записуємо у вигляді таблиці:
№ завдання |
Відповідь |
Корекція |
|
|
|
2. Якість виконання вправ домашнього завдання перевіряємо, зібравши зошити (№ 3 пояснюємо окремо).
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Виконання усних вправ
2) Спростіть вираз:
а) ; б) ; в) ; г) .
IV. Повторення, поглиблення та систематизація знань
Поняття лінійного рівняння з однією змінною є принципово новим для учнів (новим є і сам підхід до класифікації не за дією, що зв’язує компоненти рівняння, а за способом розв’язування).
Хоча фактично всі рівняння, що їх розв’язували учні в молодших класах, є рівняння, що зводяться до лінійних, однак відповідна термінологія вводиться вперше. Під час дослідження питання про кількість розв’язків лінійного рівняння при різних і виділяємо три випадки:
2) ; ;
3) ; .
Із першим випадком учні вже зустрічались, другий і третій є для них новими. Переходячи від теоретичного матеріалу до розв’язування рівнянь із застосовуванням названих вище міркувань, треба пояснити (показати на прикладах), в якому випадку ми дістаємо рівняння виду , бо дуже часто учні не розуміють, як і чому під час розв’язування рівняння, наприклад, ми дістаємо рівняння і найголовніше: мотивація (з неї і слід почати цей етап уроку). На багатьох прикладах різних видів рівнянь треба показати, що лінійні рівняння є основою цих рівнянь.
План викладення матеріалу
1. Робота з випереджальним домашнім завданням (мотивація).
2. Означення лінійного рівняння з однією змінною.
3. Схема розв’язування лінійних рівнянь з однією змінною.
4. Приклади рівнянь, що зводяться до лінійних і схема їх розв’язування.
Результатом обговорення можуть бути такі записи в зошитах учнів:
Конспект 2
Лінійні рівняння з однією змінною
1. Розв’язуючи рівняння, під час рівносильних перетворень ми дістаємо рівняння, що можна записати в одному вигляді, якщо записати числа буквами, а саме: .
2. Рівняння виду , де і — числа, а — невідоме, називається лінійним рівнянням з одним невідомим.
Наприклад: ; ; ; ; ; .
3. Схема розв’язування лінійного рівняння виду .
б) ; |
в) |
|
Шляхом рівносильних перетворень зводимо рівняння до виду , а далі за схемою: |
||
; ; ; ;
Відповідь. -3 |
; ; ;
Відповідь. Коренів немає
|
Відповідь. — будь-яке число
|
Зауважимо: 1) Під час розв’язування рівняння при поширеною є така помилка учнів: спроба знаходження як частки у вигляді цілого числа або десяткового дробу (часто чуємо, що не розв’язується, бо ). Тому, застосовуючи алгоритм, наголошуємо, що при корінь — існує завжди, не залежно від співвідношення та , і може бути як натуральним, так і цілим числом або дробом — звичайним чи десятковим. Але, щоб не виконувати зайвих дій, (окрім випадків, коли ділення найкраще виконується усно) корінь треба записувати спочатку саме як дріб, а потім вже використовувати набуті в 6 класі вміння перетворювати дроби.
2) У прикладах 4 (б, в) дуже важливо, щоб учні зрозуміли, звідки береться у лівій частині лінійного рівняння. Тому актуалізація знань (див. вище) є дуже важливим елементом уроку.
V. Закріплення знань, формування вмінь
Однією з програмних вимог до рівня загальноосвітньої підготовки учнів є вміння розпізнавати лінійні рівняння серед даних рівнянь, наводити приклади лінійних рівнянь та розв’язувати лінійні рівняння з однією змінною та ті, що до них зводяться.
Тому в системі завдань до уроку бажано виділити завдання таких типів:
1) на розпізнавання лінійних рівнянь та на складання лінійних рівнянь за певними умовами;
2) на розв’язування лінійного рівняння та простіших рівнянь, що зводяться до лінійних шляхом рівносильних перетворень.
; ; ; ; ; ; ; ?
2. Складіть будь-яке рівняння виду , коренем якого є число 3; число 0.
3. Скільки коренів мають рівняння: ; ; ?
4. Знайдіть корінь рівняння:
; ; ; ; ; .
1. 1) ;
2) ;
3) ;
4) ;
5) ;
6) .
2) ;
3) .
3. 1) ;
2) ;
3) ;
4) .
2) .
5*. При якому значенні :
1) значення виразу дорівнює –4;
2) вирази і мають рівні значення;
3) значення виразу на 7 більше за значення виразу ?
VI. Підсумок уроку. Рефлексія
1.Яке з рівнянь є лінійним з однією змінною (, — числа)
а) ; б) ; в) ; г) ?
2. В якому випадку немає коренів у рівнянні
а) ; ;
б) ; ;
в) ; ;
г) ; ?
3. В якому випадку рівняння має один корінь? В якому випадку немає коренів у рівнянні ?
а) ; ;
б) ; ;
в) ; ;
г) ; .
VII. Домашнє завдання
1) ;
2) ;
3) ;
4) .
№ 2. Відшукайте корінь рівняння:
1) ;
2) ;
3) .
№ 3 (випереджальне). Користуючись підручником, знайдіть значення , при яких виконуються рівності:
а) ; б) ; в) .
За розв’язаннями з’ясуйте, скільки коренів може мати рівняння з модулем виду , залежно від знака , де — число.