Урок №9.
РОЗВ’ЯЗУВАННЯ ЗАДАЧ ЗА ДОПОМОГОЮ РІВНЯНЬ
Мета: розширити знань про види задач, що розв’язуються складанням рівнянь, та розширення спектра умінь щодо складання математичної моделі текстових задач, в яких йдеться про зміни величин, та задач на рух.
Тип уроку: засвоєння знань, застосування вмінь.
Хід уроку
І. Перевірка домашнього завдання
Оскільки № 4 домашнього завдання — вправа, яку вперше було розглянуто на уроці, то її перевіряємо ретельно. Всі інші вправи відтворюють уміння, набуті раніше, тому їх можна перевірити, звіривши відповіді (або рівняння та відповіді).
Розв’язання і відповіді до № 2– 4.
№ 2. Нехай кг було продано другого дня. Тоді першого дня було продано кг, а разом за два дні т, що за умовою задачі становить 425 кг. Маємо рівняння: ; ; ; .
Отже, другого дня продали 85 кг, а першого — (кг) картоплі.
Відповідь. 340 кг; 85 кг.
№ 3. Нехай дерев посадив 7-А клас, тоді дерев посадив 7-Б клас, а посадив 7-В клас. Разом було посаджено , що за умовою становить 56 дерев. Маємо рівняння: ; ; ; . Отже, 7-А клас посадив 20 дерев, 7-Б —(дерев), а 7-В — (дерева). Відповідь. 20 дерев; 12 дерев; 24 дерева.
№ 4. Нехай банок буде в першому ящику, тоді в третьому буде , а в другому банок. Разом у трьох ящиках було банок, а за умовою це становить 59 банок.
Маємо рівняння: ; ; ; . Отже, в першому ящику буде 15 банок, тоді в другому банок, а в третьому банки.
Відповідь. Можна; 15; 20; 24 банки.
ІІ. Актуалізація опорних знань
1. Нехай і значення деяких величин. Який зміст мають рівності:
1) ; 2) ; 3) ; 4) ; 5) ?
3. Розв’яжіть рівняння: ; ; ; .
ІІІ. Розширення знань
Пропонуємо учням ознайомитися з умовою задач № 1 і 2 і здійснити порівняння цих задач із розв’язаними на попередньому уроці та в домашньому завданні.
Автор пропонує задачі такого типу і в подальшому задачі на рух розв’язувати, склавши попередньо таблиці, в які заносимо спочатку відомі величини, а потім усі невідомі виражаємо через (використовуючи умову задачі). Тому треба приділити увагу технології складання таблиць за умовою текстової задачі.
Було |
Змінили |
Стало |
|
|
1-ша шафа |
|
+17 |
|
порівну* |
2-га шафа |
|
–25 |
|
|
* Виділено значення величин, що даються в умові.
Слід звернути увагу, у ході розв’язування задачі складання таблиці є лише допоміжним інструментом, що допомагає формалізувати текстову задачу, а це у свою чергу полегшує складання рівняння (математичної моделі задачі).
Розв’язання
Спочатку складемо таблицю.
(км/год) |
(год) |
(км) |
|
|
Легковий автомобіль |
|
2 |
|
порівну |
Вантажівка |
|
5 |
|
|
Після обговорення способів розв’язування задач 1 і 2 робимо висновки:
1) для більш простого сприйняття задачі й складання рівняння корисно складати таблиці, виділивши попередньо в тексті задачі основні величини;
2) якщо значення невідомих величин, що їх виражають, дорівнюють і , відповідно, то складене рівняння має вигляд . Якщо ж співвідношення між величинами можна описати словами за допомогою висловів « більше за на ...» або « більше за у... разів», то, складаючи рівняння з і , використовуємо арифметичні дії.
IV. Засвоєння вмінь
Основна мета уроку — сформувати в учнів уміння формалізувати текстову задачу (складаючи таблиці), тому, щоб зберегти час і розв’язати якомога більше задач, можна пояснення до складання рівняння робити усно, а рівняння розв’язувати вдома.
Не забуваємо про порівняння! (Можна організувати роботу в групах.)
2. В одному ящику було в 7 разів більше апельсинів, ніж у другому. Коли з першого ящика взяли 38 апельсинів, а з другого — 14 апельсинів, то в другому залишилося на 78 апельсинів менше, ніж у першому. Скільки апельсинів було в кожному ящику спочатку?
За попереднього порівняння тексту задачі із розв’язаними раніше звернути увагу на те, що має місце невідповідність між одиницями вимірювання часу (у хв) та швидкості (км/год), якої і треба позбутися спочатку.
4*. З міста в місто одночасно виїхали автомобіль і мотоцикліст. Коли через 2,5 год автомобіль прибув у місто , мотоциклісту до цього міста залишилось проїхати ще 75 км. Знайдіть відстань між містами, якщо швидкість автомобіля в 1,6 раа більша від швидкості мотоцикла.
V. Підсумок уроку. Рефлексія
На дошці (за відкидною дошкою) записано таблицю і рівняння. Учням пропонуємо скласти задачу за цими записами:
(км/год) |
(год) |
(км) |
|
|
І |
|
2 |
|
|
ІІ |
|
3 |
|
|
VI. Домашнє завдання
1) ;
2) ;
3 ).
У першій корзині було на 12 яблук більше, ніж у другій. Після того, як з першої корзини взяли 18 яблук, а з другої 14, у першій корзині яблук стало в 1,2 раза більше, ніж у другій. Скільки яблук було в кожній корзині спочатку?
№ 3. З однієї станції вийшов потяг зі швидкістю 56 км/год, а через 4 год з іншої станції назустріч йому вийшов інший потяг зі швидкістю 64 км/год. Відстань між станціями 584 км. Скільки часу був кожний потяг у дорозі до зустрічі?