Тема: Число і цифра 0. Написання цифри 0.
Мета: навчальна : на основі практичних дій з предметами, розкрити утворення нуля , визначати його місце в натуральному ряді; формувати в учнів уміння складати і розв язувати приклади на додавання і віднімання;
розвивальна: розвивати математичне мовлення, логічне мислення, обчислювальні навички, творчі здібності дітей;
виховна: виховувати наполегливість, бажання досягати успіху, почуття відповідальності, охайність.
Хід уроку
І. Організаційний момент
2. Повторення правил роботи на уроці:
II. Повторення вивченого матеріалу.
1.Усний рахунок
Робота за таблицями Шульте (біля дошки) – 2 учні
1 |
6 |
4 |
|
5 |
8 |
2 |
5 |
2 |
7 |
|
9 |
10 |
7 |
8 |
9 |
3 |
|
4 |
6 |
3 |
|
10 |
|
|
|
1 |
|
-Давайте повторимо прямий і зворотній рахунок.
2. Гра «Живі цифри»
-У творіть числовий ряд з чисел 5, 2, 9, 6, 1, 3, 4, 7, 10
- Якого числа не вистачає? (8)
- Як можемо утворити число 8?
- Яке число стоїть за числом 4?
- Яке число передує числу 9?
- Яке число має « сусідів» 5 і 7?
- Яке число на 1 більше від числа 8?
- Яких «сусідів» має число 3?
- Як дістати число 5, якщо є число 4 ?
- На скільки 6 більше ніж 5?
3. Весела лічба (з поясненням)
Ця скриня зовсім не проста.
Захоче – і відкриється сама.
Та тільки, щоб нам усе знати
треба задачі розв язати.
Ніс 6 яблук на пиріг.
Одне впало, покотилось.
Скільки яблук залишилось?(6-1=5)
(учні складають приклад і обчислюють його)
Їх пасе мала Маруся.
Сім гусей ще біля броду
Троє вже ввійшли у воду.
Ми попросимо дітей
Полічити всіх гусей.( 7+3=10)
Випікали пиріжки.
Киця з тіста 5 зліпила
Котик з снігу тільки 2.
Скільки пиріжків з їдять кошенята? (5 )
На обід гриби знайшов.
Під березою - один,
Вісім під дубочком.
Скільки буде в їжачка
В кошику грибочків? ( 1+8=9)
4. Повторення знань про математичні знаки.
- Як називається математичний знак, який складати числа мастак? (+)
- Як називаються компоненти при додаванні?
- Як називається математичний знак, який допомагає віднімати? (-)
5. Розв’язання прикладів на повітряних кульках.
- Ось наш колобок і повеселішав і відправився у подорож. А ви бажаєте подорожувати із ним?
ІІІ. Мотивація учбової діяльності.
- Діти, а що ми позначаємо цифрами? (множину предметів)
- А як ви думаєте, чи буває множина, в якій немає жодного елементу?
1. Підготовча робота
- Ми сьогодні знайомимося з новою цифрою і навчимося її писати. Вона дуже схожа на нашого героя з казки , якому ми сьогодні допомагаємо. Це 0. (слайд 7)
- А чи справді вона потрібна ми дізнаємося прослухавши казку « Пригоди Нулика»
2. Слухання казки.(слайд 8)
У країні Цифрляндії жили не тужили цифри: 1,2,3,4,5,6,7,8,9 і 0. Жили не тужили, бо усі дружили. Щодня виходили цифри на майданчик і весело гралися в «додаванки» або «відніманки». Ось так: дві цифрочки ставали поруч, між ними ставав знак Плюс або Мінус, а потім вибігала і ставала перед ними ще одна цифрочка – Сума або Різниця.
Але одного разу в гру вступив Нулик. І з якою б цифрочкою він не починав грати, їй самій доводилось закінчувати гру. Це було дуже не цікаво, і цифри сердито сказали:
- Це ти винен, Нулику ! З тобою гратись нецікаво! Йди від нас геть!
Замислився Нулик і пішов геть. Іде й думає:
- Який я невдаха! Я - ніщо, я - порожнє місце! Нічого не значу! Я нікому не потрібний…Якби я зовсім зник, ніхто б і не помітив…
Аж чує: на дереві хтось розмовляє. То була пані Сорока. Вона десь дістала два смачненьких бублики і частувала ними своїх синочків:
- Це тобі один, ти розумний син!
Це тобі один, ти слухняний син!
Третій сину, розбишако, ледацюго, забіяко!
Ти одержиш нулика - дірочку від бублика!
- От, от,- схлипнув Нулик,- я- дірочка від бублика! Порожнє місце…- і гірко-гірко заплакав.
А тим часом цифри продовжували весело гратися в « додаванки» . Коли доданками стали Сімка і Трійка, цифри раптом притихли, бо зрозуміли, що їм не виставити Суми.
Одиничка вийшла на майданчик, розгублено озирнулася навколо.
-А де ж Нулик ? Я без нього тільки одиничка, а треба – десять…
І тут всі зрозуміли, що без Нулика ніяк не можна! Отже він потрібний, дуже потрібний!
І цифрочки побігли шукати Нулика. Вони вибачилися за те, що образили свого друга, і тепер знову живуть дружно.
- Отже, діти, потрібний нам Нулик в математиці чи ні?
ІV. Пояснення нового матеріалу
Учитель показує цифру нуль.
( початок шкали лінійки, у написанні числа 10)
При лічбі нулю досталось не багато і не мало,
І не рідко, і не густо.
Нуль ніщо, не скільки, пусто.
Хай же знає вся малеча: нуль – це просто порожнеча.
(На дошці написані цифри від 1 до 10.Вчитель ставить 0 перед 1.)
(Письмо в рядку цифр 2,8,9)
- Порахуйте від 0 до10 і запишіть пропущені числа
- .Назвіть «сусідів» числа 1, 9, 3, 5, 7, 6, 4, 8
5. Показ написання числа 0.
- Давайте з вами напишемо цифру 0. Яку букву вона вам нагадує?
- Бараш покаже як написати цю цифру.
Цифра 0 – великий лівий овал. Починаємо писати трохи нижче верхнього правого кута клітинки,заокруглюємо ліворуч. пишемо до середини нижньої сторони клітинки і піднімаємося вгору до початку написання цифри.
V. Закріплення нового матеріалу.
1. Порівняння числа 0 з іншими числами
- Як ви думаєте, яке число найменше в числовому ряду?
- Совунья пропонує порівняти число 0 з іншими числами (№ 2, 2 завдання)
0 1, 3 5 , 1 2, 6 5, 1 0, 1 2, 4 4
Фізхвилинка-цікавинка.
2. Віднімання рівних чисел.
- Скільки кульок намальовано на 1 малюнку?
- Скільки кульок полетіло?
- Чи однакова кількість полетіла?
- Якщо віднімається однакова кількість від заданої то у відповіді отримаємо нічого тобто нуль.
- Скільки зайчиків сиділо спочатку?
- Скільки зайчиків зникло?
- Скільки залишилось?
3.Робота з геометричним матеріалом
- Кар - Карич пропонує нам трошки пофантазувати з цифрою 0.
- На яку геометричну фігуру схожа ця цифра?(овал)
Гра «Оживи цифру»
Перед дітьми - картка,на якій намальований великий нуль. Діти повинні домалювати до нуля елементи,щоб вийшла певна фігура або предмет чи силует живої істоти.
VІ. Підсумок уроку.
- Що нового упізнали на уроці?
- Що позначає число 0 ?
- Де його місце на числовому відрізку?
- На що схожа цифра 0?
- Що залишається при відніманні однакових чисел?
- Як це позначається?