Розробка уроку математики для 5 класу з теми « Додавання і віднімання десяткових дробів ».

Про матеріал
Конспект уроку математики для 5 класу з теми « Додавання і віднімання десяткових дробів ». Дана розробка дає можливість учням в цікавій, ігровій формі вдосконалити свої вміння додавати і віднімати десяткові дроби та застосовувати ці навички при розв’язуванні різних типів вправ.
Перегляд файлу

Тема. Додавання і віднімання десяткових дробів. Розв’язування вправ.

Мета: узагальнити і систематизувати знання учнів по темі „ Додавання і віднімання десяткових дробів “; формувати пізнавальні компетентності; розвивати: логічне мислення та уяву, культуру математичного мовлення та математичних записів; виховувати: працьовитість, відповідальність, прищеплювати любов до знань.

Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань.

Хід уроку

І. Організаційний етап

  • Привітання
  • Перевірка присутності учнів
  • Перевірка готовності учнів та кабінету до уроку

ІІ. Оголошення теми, мети та завдань уроку

ІІІ. Перевірка домашнього завдання

Слайд 1  Сьогодні на урок до нас завітали детективи.  Ми будемо допомагати приватним слідчим  розслідувати досить заплутану справу під назвою „Десяткові дроби“.

Слайд 2  Перевіримо, як вдома ви підготовились до цього уроку. Працюємо в парах. Обміняйтесь зошитами із своїм сусідом по парті. Розв’язання домашнього завдання ви бачите на екрані. Підкресліть олівцем в зошиті свого товариша помилки, якщо такі є. Поверніть зошит його власнику. ( Я бачу, що олівцем ніхто не скористався. Отже, з домашнім завданням у всіх учнів все гаразд)

Слайд 3

А зараз завітаємо у містечко „Математичні вирази“.  Його жителі не народжуються і не вмирають, але їх кількість постійно змінюється. Як це трапляється? Дуже просто. Коли учні вивчають нові поняття, нові числа, вирази та дії із ними,  то для жителів математичного містечка настає справжнє свято, бо їх кількість зростає; а коли деякі учні не виконують домашні завдання, не повторюють правила, то з часом забувають деякі терміни і тоді кількість жителів зменшується, деякі вирази зовсім зникають із математичного містечка і на його територію приходить пора суму.

 Надіюся, що з учнями нашого класу громадяни містечка „ Математичні вирази“ не будуть сумувати.

Отож, до справи. Детективи звернулися до нас за допомогою. Вони говорять, що у математичне містечко прийшли невідомі і стверджують, що вони також є його жителями. Ці незнайомці називають себе десятковими дробами. А оскільки ми вивчили тему „ Додавання і віднімання десяткових дробів “, то детективи вважають нас компетентними у цій справі, тобто експертами. Допомагаючи детективам, ми повторимо основні поняття вивченої теми, будемо розв’язувати завдання різної складності. І таким чином підготовимося до успішного виконання контрольної роботи.

Отож,  відкриваємо справу „ Десяткові дроби“. На парті кожного учня лежить файл із підписаним прізвищем. У цей файл ви будете складати свій внесок у розкриття справи. За правильне розв’язання завдань середнього рівня учень одержить подяку від детективів жовтого кольору; за завдання достатнього рівня – грамоту зеленого кольору, а за завдання високого рівня – сертифікат почесного помічника детективів червоного кольору. В кінці уроку за вашими результатами ми складемо і закриємо  справу „ Десяткові дроби“. 

   IV. Актуалізація опорних знань

Давайте проведемо слідчий експеримент „ Встановлення особи “

Слайд 4    Завдання Серед поданих чисел вибрати і прочитати десяткові дроби:

1) 123;  2) 345 000;   3) ;   4) 12, 7;   5)230 567 987;   6) 0,002 457;                     7) 3;  8)120, 345 ;  9) 0;  10) 4, 06;  11) 0, 5 234.   

Для того, щоб успішно розкрити справу під назвою „ Десяткові дроби “ давайте пригадаємо основні статті „ Математичного кодексу “

1. Як за зовнішнім виглядом відрізнити десятковий дріб від натурального  

     числа? ( Десятковий дріб містить кому)

2. Як називається частина десяткового дробу, що стоїть лівіше від коми? (Ціла  

    частина)

3. Як називається частина десяткового дробу, що стоїть правіше від коми?

   (Дробова частина)

4. Назвати розряди десяткового дробу, що стоять справа після коми, починаючи

   з найвищого. ( Десяті, соті і т. д.)

5. Як додають і віднімають десяткові дроби.

6. Які властивості додавання десяткових дробів ви знаєте ( Переставна,

    сполучна.)

7. Сформулюйте ці властивості.

Наші гості переконалися, що ми хороші теоретики, а які ж ми практики?

Отже, слідчий експеримент під назвою „ Проведення слухань “.

Слайд 5    Виконати усно

  1. Порівняйте дроби:

0,4 і 0,6;  1,5 і 1,52;  43,04 і 43,1;

4,568 і 4,56;  0,5 і 0,49;  0,52 і 0,5198.

  1. Округліть числа:

1) з точністю до одиниць: 2,3; 7,3; 14,97;

2) з точністю до десятих: 4,56; 3,447; 0,307;

3) з точністю до сотих: 15,3267; 0,074; 1,1070.

3. Обчисліть:

3,75 – 2;  8 – 0,6;  15,897 – 3,897;      25,658 – 2,65;

4,65 + 3;  0,9 – 0,05;  12,69 + 1,2;  6,589 + 0,4;  

А де ж наші детективи? Слайд 6

 Вони роздивляються сліди.

Отже,  слідчий експеримент „ Куди ведуть сліди? “ А сліди привели нас до завдання „Естафети“: (Кожен ряд працює командою, перша парта виконує першу дію, друга другу і так далі.)

4. Виконайте дії:

 4,866 + (1,2543 + 3,7457) + (14,04 – 11,906) =

Розв’язання:

1) 1,2543 + 3,7457=5;

2) 14,04 – 11,906=2,134;

3) 4,866 + 5 = 9,866;

4) 9,866 + 2,134 = 12.

Відповідь. 12.

Детективи постійно мають справу із різноманітними шифрами. А впоратись із десятковим кодом вони запропонували нам.

Слайд 7    Отже, слідчий експеримент „Розкодувати запис “:

( робота в парах)

1) Підібрати і записати три числа, кожне з яких більше за 7,52 і менше від  

    7,54.                                                                 

2) Утвори всі можливі десяткові дроби із цифр: 9, 7, 1 та запиши їх у

    порядку зростання, якщо ціла частина містить одну цифру.

Відповідь. 1, 79; 1,97; 7,19; 7,91; 9,17; 9,71.     

Щоб якомога швидше розкрити справу, потрібно застосовувати нестандартні прийоми:

Отже, слідчий експеримент „Обчислити зручним способом “:

Слайд 8        5. Обчислити зручним способом:

( по два учні біля дошки )

          1) ( 3,25 + 0,273) + 0,75 =                                               

2) 0,00256 + 1,725 + 2,48 + 3, 275 + 2,52 =                                

3) (3,79 + 5,18) – 2,18 =                                                  

  4) 16,43 – (5,6 + 7,43) =                                                   

Помічники детективів повинні бути фізично здоровими. Отже, фізкульт - хвилинка

Ми стомилися сидіти,
Час корисно відпочити.
Всі піднесли руки – раз,

І навшпиньки став весь клас.

Два присіли, руки вниз.

На сусідів подивись.

Будем дружно ми вставати,

Щоб ногам роботу дати.

Нахились направо, вліво,

Щоб нічого не боліло.

Нахились, повернись,

І до друга посміхнись.

А що поробляють наші детективи?

Слайд 9

Вони шукають корінь рівняння. Допоможемо їм? (1учень біля дошки)

   5. Розв'яжіть рівняння: а) (х – 7,4) + 2,8 = 9,1.

   а) (х – 7,4) + 2,8 = 9,1;

        х – 7,4 = 9,1 – 2,8;

        х – 7,4 = 6,3;

        х = 6,3 + 7,4;                                 

        х = 13,7.

Відповідь. 13,7. ( Учень аналізує відповідь товариша )

Слайд 10

До нас завітав Незнайко. Він стверджує, що рівняння – це зовсім просто: додав або  відняв і все. Давайте перевіримо, чи правильно він виконав завдання?

б) (у + 3,006) – 1,23 = 6,4;

     у + 3,006 = 6.4 + 1,23;

     у + 3,006 = 7, 63;

     у = 7,63 – 3,006;

    у = 4,624.                                                

Відповідь. 4,624.

Детективи нещодавно їздили на Олімпіаду .  Добиралися вони  туди на теплоході. А з’ясувати скільки часу затоки витратили на дорогу по річці вони пропонують нам.

Слайд 11

Задача. Два теплоходи рухаються назустріч один одному. Відстань між ними 106 км.  Перший теплохід має власну швидкість 24,5 км/год і рухається за течією річки, а другий теплохід має власну швидкість 28,5 км/год і рухається проти течії. Через скільки годин вони зустрінуться, якщо швидкість течії 2,5 км/год?

  1. 24,5+2,5=27(км/год) – швидкість руху першого теплохода
  2. 28,5-2,5=26(км/год) – швидкість руху другого теплохода
  3. 27+26=53(км/год) – швидкість зближення теплоходів
  4. 106:53=2(год)

Відповідь: Теплоходи зустрінуться  через 2 години

IV. Підсумок уроку

 Останній експеримент справи виконано.

Знатоки нам дякують за активну,  плідну допомогу.  А ми подивимося, який особистий внесок у розкриття справи зробив кожен учень. Шкала оцінювання результатів роботи показано у таблиці. А зараз передайте свої файли на перші парти. Ми успішно закриваємо справу десяткові дроби. Оцінки я виставлю в журнал після того, як перегляну нагороди кожного учня.

Слайд 12

4 жовтих і більше

7 балів

1 синій

7 балів

1 синій і 1 жовтий

8 балів

1 синій та 2 і більше жовтих

9 балів

2 синіх

10 балів

2 синіх і декілька жовтих

11 балів

1 червоний

10 балів

1 червоний і є сині або жовті

11 балів

2 червоних

12 балів

Слайд 13

IV. Завдання додому:

Повторити: п.30 – п.33.
Виконати: № 901( середній рівень )
                  № 907 ( достатній і високий  рівень )
                  № 908 (2; 4) ( високий рівень )

Рефлексія      Сьогодні я відчув себе успішним на уроці тому, що?

doc
Додано
14 березня
Переглядів
153
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку