Розробка уроку на компетентнісній основі з теми:"Професії"

Про матеріал
Тип уроку - комбінований. План-конспект уроку розроблений з урахуванням компетентнісного підходу до формування та змісту навчального процесу; урок спрямований на розвиток ключових компетентностей НУШ і предметних компетентностей.
Перегляд файлу

Комбінований урок

(Урок засвоєння знань, навичок І умінь, творче застосування їх на практиці в нестандартних умовах)

Клас/Група №

Дата

Урок №

 

І. Орієнтація, мотивація діяльності

Урок зорієнтовано на сприяння розвитку пізнавальних процесів в учнів(швидкості сприйняття, пам’яті, уваги, мислення, мовлення)

Формування якості особистості учнів  у контексті набуття соціальних і громадянських компетентностей (формування моделей поведінки необхідної для ефективної та конструктивної участі у громадському житті, на роботі:ініціативності, громадянської активності ,працелюбства, дисциплінованості );

Формування уміння усно і письмово висловлюватися іноземною мовою і тлумачити поняття  у широкому діапазоні соціокультурних контекстів

Інтелектуальна розминка:

Do “Warm Up”, p.39

In pairs , ask and answer the four questions; then retell information  about your  partner.

Students read the questions and ask them to the partner; then listen to the answers (make notes) and retell to the class.

For example:

  1. During summer Ann worked as a tourist guide/ She hasn`t had any summer jobs because … .
  2. As for Bill, a good job should be … . He would like to  have … . Ideally, he would like his job to include possibilities for … .
  3. Mary thinks that the salary is … important/ unimportant in accepting of job offer. She wouldn`t mind a lower-paying job if it was … interesting/uninteresting for her.
  4. Tom thinks a boss always likes … . The features that a boss wouldn`t like to see are … .

 

Мотивація:

Сприяти розширенню кругозору; розумінню важливості і соціальної значущості різних професій; розвинути самооцінку і почуття взаємоповаги

Постановка проблемних питань:

  1. Which traits of character are important for getting a good job?
  2. What skills are important for the employers?
  3. What kind of experience should an employee gain before getting a highly-paid job?

Зв’язок із життям, майбутнім із залученням досвіду дітей:

Do ex. 1, p. 40.

In pairs, students make a top five list of their favourite professions. After that they compare their lists and explain the differences or the matches.

 

ІІ. Цілепокладання

  1. Повідомлення теми, мети, завдань уроку

Тема уроку: Професії в Україні

Theme of the lesson: Professions in Ukraine

 

Мета уроку (освітня): ознайомити учнів з новими лексичними одиницями і словосполученнями з теми; актуалізувати попередньо засвоєний матеріал; підвищити рівень володіння лексикою з теми: «Професії»

 

Outcomes (educational values):

  1. To introduce the topic of the lesson
  2. To learn vocabulary on the topic
  3. To develop communicative competence

 

Мета уроку (розвиваюча): сформувати наступні групи компетентностей: спілкування іноземними мовами , а саме: уміння сприймати інформацію, подану англійською мовою і контекстуально тлумачити думки; інформаційно-цифрова компетентність, а саме: уміння впевнено застосовувати інформаційно-комунікаційні технології у поєднанні з критичним аналізом отриманої інформації; соціальні і громадянські компетентності, а саме: уміння співпрацювати з оточуючими для досягнення запланованого результату; загальнокультурна грамотність, а саме: уміння виражати думки за допомогою мистецтва, усвідомлюючи власну національну ідентичність як основу до коректного сприйняття інших культур.

 

Outcomes (bringing-up values):

  1. To enhance students` understanding of making the corresponding career choice
  2. To develop tolerance  and a sense of respect for others
  3. To raise the level of self-esteem!

 

  1. Мотивація навчальної діяльності (необхідність знання матеріалу)

Мотивація: продемонструвати важливість оволодіння фонетичними, лексичними, граматичними засобами спілкування, створюючи мовленнєві ситуації  їх практичного застосування у процесі навчання в умовах, що моделюють ситуації реального спілкування; зацікавити у вивченні культури інших народів з метою формування соціальної і громадянської компетентності важливої для діяльності учнів у сфері міжнародної співпраці.

  1. Визначення очікуваних результатів

Результат уроку:

  1. Учні розуміють значення нових лексичних одиниць і словосполучень
  2. Учні можуть використовувати лексику з теми: «Професії» для висловлення власної думки в іншомовному спілкуванні
  3. Учні набувають соціокультурних знань, що сприяє набуттю загальнокультурної та соціальної і громадянської компетентності
  4. Учні застосовують набуті знання, вступаючи у міжкультурний діалог

 

ІІІ. Цілереалізація

  1. Актуалізація опорних знань, навичок і умінь

Актуалізація: Teacher cuts the cards and give them to the students. Individually, students think of the traits of character the definite profession needs. Then the students compare their answers.

kid`s nurse

teacher

businessman

builder

carpenter

designer

safeguard

musician

secretary

plumber

goldsmith

writer

sport coach

engineer

sailor

bricklayer

mechanic

watchmaker

doctor

waiter

 

Speaking: do ex. 1, p. 43

In pairs students match the jobs and skills they need for doing them

  1. Вивчення нового матеріалу, його сприйняття, усвідомлення й осмислення

Пояснення нового матеріалу: Vocabulary work

Do the “Words for you” box, p. 40.

Look through the words and find the definitions of unknown words in a dictionary.

IT – information technology – інформаційні технології

An experience – досвід

A qualification - кваліфікація

A quality - якість

A requirement - вимога

Staff - персонал

To earn - заробляти

To provide - забезпечувати

To require - вимагати

To seek - шукати

Desirable - бажаний

Essential - суттєвий

Valuable - цінний

Fluent – вільний

Look at the table on page 44. Read and translate new information

Do the “Words for you” box, p. 49

Listen to English definitions and try to give Ukrainian equivalents to the words. Then exchange your worksheets.

Safety – a state or a place where you are not in danger – безпека

A vacancy – a job that no one is doing and is available for someone new to do – вакансія

To apply – to request doing something, usually officially in writing – подавати заяву

To graduate (from) – to complete a vocational school, college or university successfully  - закінчити навчальний заклад із отриманням диплому

To offer – to ask smb if they would like to have smth/to do smth – пропонувати

To be responsible for – to have an authority over smth/smb and the duty of taking care of it/ them – бути відповідальним

To be satisfied with – be pleased because of smth – бути задоволеним

To be well-paid – a person or a job with a good salary – бути добре оплачуваним

 

  1. Первинне застосування отриманих знань

Виконання пробних вправ: Listening and reading

Do ex. 2, p. 40-41

Listen to the job advertisements and skim them. Find the words from the “Words for you” box. Name the jobs mentioned in the ads.

Do ex. 3, p. 42

Read the ads again and match them with the definitions from the exercise. Check the answers.

Do ex. 2, p. 44

Complete the table with your own variants. Then change the verbs into the nouns and put them into the appropriate column according to the way of word- formation:

To invest

To teach

To direct

To decorate

To edit

To treasure

To investigate

Do ex. 2, p. 49

Unscramble the words

System administrator

Journalist

Accountant

  1. Застосування навичок і умінь на готовому матеріалі в стандартних умовах

Виконання вправ за зразком, інструкцією: do ex.4, p. 42

Use the previous texts and match the words with the definitions

Do ex. 3, p. 49

Look through the sentences from ex. 4, p. 49 and try to identify the missing words before listening.

  1. Position/vacancy
  2. Responsibilities
  3. Job/occupation
  4. Name of any profession
  5. Responsible
  6. Colleagues

Do ex. 4, p. 49

Listen to the three people and complete the sentences.  Exchange your worksheets. Compare your answers from ex. 3 with the correct answers. Was your mate right?

Do ex. 5, p. 50

Listen to the text one more time and answer the questions:

Is it necessary to get higher education if you want to become an accountant?

Why does an accountant need to get additional education?

What ways can he/she get it?

What is the journalist who works in some local newspaper responsible for?

What way can you characterize the profession of a journalist?

What does the occupation of a system administrator require?

  1. Застосування узагальнених умінь у нестандартних ситуаціях

Виконання творчих робіт:

Do ex.6, p. 50

In groups, talk to your partners about your parents`/relatives` jobs. Make notes, if necessary. Make one presentation from the group.

Do ex. 2a, 2b, p. 51

In pairs, read the dialogue, make a similar one; present it to the class

  1. Самостійна робота: творче застосування знань, навичок і умінь , перевірка результатів роботи

Do ex. 4, p. 51

Read the questions and write a brief passage about jobs in Ukraine. Your work should be divided into paragraphs.Listen to the instructions:

  1. Introduction (To begin with… I would say that…)
  2. Main part: prestigious jobs; not prestigious jobs; well-paid jobs; jobs that require a lot of training; stressful/dangerous jobs; jobs that have long holidays (I am sure… I am certain… In my opinion… In addition…)
  3. Conclusion (In conclusion… To sum up… It is /isn`t worth workingas… My view/opinion/belief/impression is that… As for me…).
  4. Use the following linking words and phrases: for example, such as, in other words, in particular, because, it seems to me, also etc.

ІV. Рефлексивно-оцінюючий етап

  1. Підведення підсумків уроку

Answer the questions:

What is one of the most exciting jobs for you?

What is one of the most boring jobs for you/

What is your dream job?

What kind of job do you want to get in your future?

  1. Рефлексія

Finish the sentences:

During the lesson I learnt to…

It was difficult for me to…

It was easy for me to…

I liked to.,.

I disliked to…

  1. Інформування про домашнє завдання:

Домашнє завдання: learn the new words p. 40, 49

Інструктаж щодо виконання: check the spelling of the new words in your vocabularies: get ready for writing the dictation on the next lesson

 

Мотивування необхідності виконання: Each one of you should write down one mark (marks are1-5) on your worksheets:

Do you think new words will be useful for communicating in the future?

  1. Цінування, оцінювання

Fill in the blanks:

Write down three things that were interesting for you

Write down three things that were uninteresting for you

Write down three things

you would like to know about on the next lesson

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Англійська мова (9-й рік навчання, рівень стандарту) 10 клас (Карпюк О.Д.)
Додано
6 листопада 2022
Переглядів
622
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку