Комбінований урок
(Урок засвоєння знань, навичок І умінь, творче застосування їх на практиці в нестандартних умовах)
Клас/Група № |
Дата |
Урок № |
І. Орієнтація, мотивація діяльності
Урок зорієнтовано на сприяння розвитку пізнавальних процесів в учнів(швидкості сприйняття, пам’яті, уваги, мислення, мовлення)
Формування якості особистості учнів у контексті набуття соціальних і громадянських компетентностей (формування моделей поведінки необхідної для ефективної та конструктивної участі у громадському житті, на роботі:ініціативності, громадянської активності ,працелюбства, дисциплінованості );
Формування уміння усно і письмово висловлюватися іноземною мовою і тлумачити поняття у широкому діапазоні соціокультурних контекстів
Інтелектуальна розминка:
Do “Warm Up”, p.39
In pairs , ask and answer the four questions; then retell information about your partner.
Students read the questions and ask them to the partner; then listen to the answers (make notes) and retell to the class.
For example:
Мотивація:
Сприяти розширенню кругозору; розумінню важливості і соціальної значущості різних професій; розвинути самооцінку і почуття взаємоповаги
Постановка проблемних питань:
Зв’язок із життям, майбутнім із залученням досвіду дітей:
Do ex. 1, p. 40.
In pairs, students make a top five list of their favourite professions. After that they compare their lists and explain the differences or the matches.
ІІ. Цілепокладання
Тема уроку: Професії в Україні
Theme of the lesson: Professions in Ukraine
Мета уроку (освітня): ознайомити учнів з новими лексичними одиницями і словосполученнями з теми; актуалізувати попередньо засвоєний матеріал; підвищити рівень володіння лексикою з теми: «Професії»
Outcomes (educational values):
Мета уроку (розвиваюча): сформувати наступні групи компетентностей: спілкування іноземними мовами , а саме: уміння сприймати інформацію, подану англійською мовою і контекстуально тлумачити думки; інформаційно-цифрова компетентність, а саме: уміння впевнено застосовувати інформаційно-комунікаційні технології у поєднанні з критичним аналізом отриманої інформації; соціальні і громадянські компетентності, а саме: уміння співпрацювати з оточуючими для досягнення запланованого результату; загальнокультурна грамотність, а саме: уміння виражати думки за допомогою мистецтва, усвідомлюючи власну національну ідентичність як основу до коректного сприйняття інших культур.
Outcomes (bringing-up values):
Мотивація: продемонструвати важливість оволодіння фонетичними, лексичними, граматичними засобами спілкування, створюючи мовленнєві ситуації їх практичного застосування у процесі навчання в умовах, що моделюють ситуації реального спілкування; зацікавити у вивченні культури інших народів з метою формування соціальної і громадянської компетентності важливої для діяльності учнів у сфері міжнародної співпраці.
Результат уроку:
ІІІ. Цілереалізація
Актуалізація: Teacher cuts the cards and give them to the students. Individually, students think of the traits of character the definite profession needs. Then the students compare their answers.
kid`s nurse |
teacher |
businessman |
builder |
carpenter |
designer |
safeguard |
musician |
secretary |
plumber |
goldsmith |
writer |
sport coach |
engineer |
sailor |
bricklayer |
mechanic |
watchmaker |
doctor |
waiter |
Speaking: do ex. 1, p. 43
In pairs students match the jobs and skills they need for doing them
Пояснення нового матеріалу: Vocabulary work
Do the “Words for you” box, p. 40.
Look through the words and find the definitions of unknown words in a dictionary.
IT – information technology – інформаційні технології
An experience – досвід
A qualification - кваліфікація
A quality - якість
A requirement - вимога
Staff - персонал
To earn - заробляти
To provide - забезпечувати
To require - вимагати
To seek - шукати
Desirable - бажаний
Essential - суттєвий
Valuable - цінний
Fluent – вільний
Look at the table on page 44. Read and translate new information
Do the “Words for you” box, p. 49
Listen to English definitions and try to give Ukrainian equivalents to the words. Then exchange your worksheets.
Safety – a state or a place where you are not in danger – безпека
A vacancy – a job that no one is doing and is available for someone new to do – вакансія
To apply – to request doing something, usually officially in writing – подавати заяву
To graduate (from) – to complete a vocational school, college or university successfully - закінчити навчальний заклад із отриманням диплому
To offer – to ask smb if they would like to have smth/to do smth – пропонувати
To be responsible for – to have an authority over smth/smb and the duty of taking care of it/ them – бути відповідальним
To be satisfied with – be pleased because of smth – бути задоволеним
To be well-paid – a person or a job with a good salary – бути добре оплачуваним
Виконання пробних вправ: Listening and reading
Do ex. 2, p. 40-41
Listen to the job advertisements and skim them. Find the words from the “Words for you” box. Name the jobs mentioned in the ads.
Do ex. 3, p. 42
Read the ads again and match them with the definitions from the exercise. Check the answers.
Do ex. 2, p. 44
Complete the table with your own variants. Then change the verbs into the nouns and put them into the appropriate column according to the way of word- formation:
To invest
To teach
To direct
To decorate
To edit
To treasure
To investigate
Do ex. 2, p. 49
Unscramble the words
System administrator
Journalist
Accountant
Виконання вправ за зразком, інструкцією: do ex.4, p. 42
Use the previous texts and match the words with the definitions
Do ex. 3, p. 49
Look through the sentences from ex. 4, p. 49 and try to identify the missing words before listening.
Do ex. 4, p. 49
Listen to the three people and complete the sentences. Exchange your worksheets. Compare your answers from ex. 3 with the correct answers. Was your mate right?
Do ex. 5, p. 50
Listen to the text one more time and answer the questions:
Is it necessary to get higher education if you want to become an accountant?
Why does an accountant need to get additional education?
What ways can he/she get it?
What is the journalist who works in some local newspaper responsible for?
What way can you characterize the profession of a journalist?
What does the occupation of a system administrator require?
Виконання творчих робіт:
Do ex.6, p. 50
In groups, talk to your partners about your parents`/relatives` jobs. Make notes, if necessary. Make one presentation from the group.
Do ex. 2a, 2b, p. 51
In pairs, read the dialogue, make a similar one; present it to the class
Do ex. 4, p. 51
Read the questions and write a brief passage about jobs in Ukraine. Your work should be divided into paragraphs.Listen to the instructions:
ІV. Рефлексивно-оцінюючий етап
Answer the questions:
What is one of the most exciting jobs for you?
What is one of the most boring jobs for you/
What is your dream job?
What kind of job do you want to get in your future?
Finish the sentences:
During the lesson I learnt to…
It was difficult for me to…
It was easy for me to…
I liked to.,.
I disliked to…
Домашнє завдання: learn the new words p. 40, 49
Інструктаж щодо виконання: check the spelling of the new words in your vocabularies: get ready for writing the dictation on the next lesson
Мотивування необхідності виконання: Each one of you should write down one mark (marks are1-5) on your worksheets:
Do you think new words will be useful for communicating in the future?
Fill in the blanks:
Write down three things that were interesting for you |
Write down three things that were uninteresting for you |
Write down three things you would like to know about on the next lesson |
|
|
|
|
|
|
|
|
|