Розробка уроку на тему «Джаз»

Про матеріал
Мета: Ознайомити з особливостями сучасних музичних явищ (джазом). З'ясувати зна¬чення термінів « симфоджаз», Ознайомити з історією виникнення джазу, розглянути напрями та інструменти джазу, ознайомити із творчістю видатних джазових виконавців та із термінологією джазової музики. Розвивати вміння учнів уважно слухати музику, надавати характеристику джазовим композиціям, вчити розпізнавати на слух інструменти в джазовій музиці. Виховувати ціннісне ставлення до джазової музики, інтерес до історії розвитку джазу, творчості видатних джазменів.
Перегляд файлу

Урок 18

Тема: Джаз

Мета: Ознайомити з особливостями сучасних музичних явищ (джазом). З'ясувати зна­чення термінів « симфоджаз», Ознайомити з історією виникнення джазу, розглянути напрями та інструменти джазу, ознайомити із творчістю видатних джазових виконавців та із термінологією джазової музики.

Розвивати вміння учнів уважно слухати музику, надавати характеристику джазовим композиціям, вчити розпізнавати на слух інструменти в джазовій музиці.

Виховувати ціннісне ставлення до джазової музики, інтерес до історії розвитку джазу, творчості видатних джазменів.

Тип уроку: комбінований, урок поглиблення в тему.

Обладнання: музичний інструмент, програвач, мультимедійна дошка, ілюстрації до музичних творів та пісні або мультимедійна презентація, портрети відомих виконавців джазу.

Основні поняття для засвоєння: поняття «симфоджаз», історія виникнення джазу, напрями й інструменти джазу.

Твори, що вивчаються на уроці:

  • Дж. Гершвін  Рапсодія  у  блюзових  тонах для фортепіано з оркестром («RhapsodyInBlue»)фрагмент;
  • О.Злотник, О.Аратарьов «Музика землі»

Хід уроку

Вхід під джазову музику. Організаційний момент. Мотивація до навчання.

Сьогодні ми продовжимо  нашу  подорож у Країну джазової музики.

Актуалізація опорних знань. Індивідуальне опитування.

  • Що таке джаз?
  • Які особливості джазової імпровізації?
  • На яких інструментах зазвичай виконують джаз?
  • Назвіть відомі імена в джазовому мистецтві.

Новий матеріал для засвоєння. Поняття  симфоджаз.

 Менш  ніж  за  сто  років  джаз  перетворився  на  популярну, самобутню і повну енергії  музику. Його  створювали в основному  афроамериканські  музиканти. Їхня  обдарованість  відзначилася  в  дивному  розмаїтті, у свободі,  і  разом  з  тим, чіткості  ритмів з  характерним  для  джазу  зсувом  акцентів  із  сильної  долі  на  слабку (синкопами). У  джазовій  музиці  стрімко  розвивалося  декілька  стилів.

 У  джаз – оркестрі  немає  фіксованого  складу  інструментів. Великого  значення, звісно, в цьому  має  група мідних  інструментів: труба, тромбон, саксофон. Досить  різноманітна  група  й  ударних інструментів: ритм – секшн (ця  особливість перейшла  в  джаз  від його  «предків» -  народних  негритянських  оркестрів). Іноді  на  кількох  ударних інструментах  грає  один  виконавець – віртуоз. У  джазі  обов’язково  звучить  фортепіано, що  також  виконує  роль  ритмічного  інструмента.

Музичний  калейдоскоп

 Одного  разу  Пол Вайтмен, американський  «король  джазу»,  запропонував  своєму  другу  - Джорджу  Гершвіну,  написати  симфонічний твір  у  джазовому  стилі.  Проте  відомий  композитор  відмовився.  Здивуванню  Гершвіна  не було  меж, коли  він  дізнався, що за  місяць  відбудеться  концерт   оркестру  Пола  Вайтмена  за  новим  твором  Гершвіна …

 Якось  композитор роздратовано  звернувся  до  друзів: «Вони  думають,  що Гершвін  може  написати  шедевр  на  замовлення!». «А  хіба  не може?» -  усміхнено  поцікавився  приятель. «Звісно, може, - зітхнув   Гершвін. – Тільки  до  сьогодні  я не  підозрював  про  це…» Так,  менше ніж  за  місяць  з’явилася  відома  «Рапсодія  у  блюзових  тонах».

  • Пригадайте, що таке  рапсодія?
  • Які  її  характерні  особливості?

Слухання  музики.

Американський  композитор Джордж  Гершвін  вважав, що  його  «Рапсодія у блюзових  тонах», або  «Рапсодія  у  стилі  блюз»  хоч  і  написана у  джазовому  стилі, однак  є   серйозною  музикою.

 Головна  ознака  цього  твору  - імпровізаційність, яку  він  запозичив у  джазових  музикантів,  поєднується  з  принципами  розвитку  європейського  класичного  симфонізму.  Цей  стиль в  музиці   отримав  назву  симфоджаз.

Музичний  словничок

Симфоджаз – стильовий  різновид  джазу, поєднання  жанрів  легкої  та  симфонічної  музики.

 Цей  твір  складається з  чотирьох  тем, кожна  з  яких  представляє  собою  оригінальну  варіацію  пісенних, танцювальних, блюзових  та  ліричних  мелодій. У  рапсодії  вільно  чергуються  контрастні  епізоди.

Слухання: Дж. Гершвін  Рапсодія  у  1блюзових  тонах для фортепіано з оркестром («RhapsodyInBlue») фрагмент;

  • Визначте  головні  теми твору;
  • Чи  змінювались  темп, динаміка, ритм?

Так  звана  рапсодія  зявилася  не  випадково. Гершвіна  надихнув  живопис,  представлений на  одній  із  виставок  Нью  - Йорка. Зокрема, пейзажі Джеймса  Вістлера, витримані  переважно  в  синіх  тонах.

  • Порівняйте  музичний  твір з  живописними картинами  Дж. Вістлера.
  • Що у них спільного?
  • Підберіть  репродукції  картин  до  цього   музичного  твору. (ст. підручника  69)

Біографія  композитора

Дж. Гершвін (1898 - 1937) – відомий  американський  композитор. З  дитинства  захоплювався  джазовою  культурою.

З 12 – ти річного  віку  він  почав  самостійно  вчитися  грати  на  фортепіано, а з 16  років – на професійному  рівні.

У 1918- 1919  рр. у  бродвейських  театрах  Нью – Йорку  можна  було  почути  чимало  творів  Гершвіна, наприклад у мюзиклі «Синдбад», що  мав  приголомшливий  успіх. А  вистава  «La, LaLucille»1919 р. цілковито  складалася  із  творів  Гершвіна. Упродовж 1920 – 1924 рр. Джордж  Гершвін  створював  по  кілька  десятків  творів  для  вистави «Скандали  Джорджа Вайта» . Написав  першу  національну  оперу  «Порі і Бесс», а також  «Блакитний  понеділок» («BlueMonday»),  відому  як  «135 – та  вулиця», після  прем’єри  якої  його  запросили  композитором до джаз - бенда  під  керівництвом  Пола Вайтмена.  Саме  для  Вайтмена  Джордж   створив  справжню  перлину  своєї  творчості – Рапсодію   у  блюзових  тонах. 

Фізкультхвилинка «Відпочиваємо з музикю»

Повторення правил співу. Розспівування. Поспівка. Вправи для розвитку музичного слуху та голосу (за вибором вчителя)

Виконання пісні «Музика рідного  дому» сл.. О.Вратарьова, муз. О.Злотника.

  • Виконання пісні під акомпанемент інструмента.

Домашнє  завдання

 Чи погоджуєтеся  ви  з  твердженням, що XX ст. в  музиці   - це  століття джазу? Аргументуйте  свою  думку.

 У  чому  полягає  історичне  значення «Рапсодії у  блюзових  тонах» Дж.Гершвіна.

 Дослідіть, яку  роль відіграє джаз у сучасній  музиці? Ознайомтеся  із  творчістю  сучасних  виконавців  джазу.

МУЗИЧНИЙ ПРОЕКТ «Джазові  фестивалі в Україні»

Мета: створити електронний музичний альбом із відомостями про видатних представників джазової музики.

Очікуваний результат: електронний музичний альбом-презентація.

Типологія проекту: груповий, середньої тривалості, практико-орієнтований, музичний, інформаційний.

ПЛАН СТВОРЕННЯ ПРОЕКТУ:

Для створення альбому об’єднайтеся у чотири групи.

  1. «Дослідники» — знайдіть необхідну інформацію про видатних джазменів які  виступали на  фестивалях  в Україні, та  збережіть її.
  2. «Музикознавці» — скориставшись списком обраних джазменів та джаз-бендів першої групи, знайдіть та збережіть у форматі мрЗ найкращі, на вашу думку, композиції  цих   виконавців.
  3. «Художники» — прослухайте вибрані другою групою композиції та знайдіть до них ілюстрації чи фрагменти відео в мережі Інтернет, зберігши їх відповідно у форматі jpeg чи мр4.
  4. «Інформатики» — користуючись програмою Microsoft OfficePowerPoint, змонтуйте електронний альбом, вставте до слайдів музичні записи та відео фрагменти  виступів  джазових виконавців.

Продемонструйте свій альбом однокласникам та розкажіть про нього

doc
Додано
30 березня 2020
Переглядів
1085
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку