Тема: Урок узагальнення знань з теми «Літосфера».
Мета: систематизувати та скоригувати знання учнів з теми «Літосфера»; продовжувати розвивати навички роботи з картою, увагу, пам'ять, пізнавальний інтерес; формувати системність знань, логічне мислення, вміння розуміти причинно-наслідкові звязки; виховувати свідоме ставлення до навчання, комунікабельність, естетичне сприйняття природи, екологічну культуру.
Обладнання: роздаткові картки, настінна карта світу, атласи.
Тип уроку: урок узагальнення знань.
Хід уроку.
І. організаційний момент.
Пролунав уже дзвінок,
В житті зробимо ще крок.
Знайди товариша погляд очей,
Привітно скажи: «Добрий день!»
Правда, чудова ця фраза?
Вона зближує вас відразу,
А сказана вона досить вчасно,
Сподіваюся, у всіх чудовий настрій!
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Діти, ми з вами тривалий час мандрували просторами Землі. Зазирнули в її глибини, спостерігали виверження вулканів, відчули дію землетрусів, були вражені неймовірною руйнівною силою води, вітру, Сонця і навіть рослин. Ми милувалися могутніми гірськими вершинами, вкритими снігом та льодом і неозорими рівнинами. Сьогодні ми завершуємо вивчення цієї теми і підведемо в кінці уроку підсумки. Отож, розпочинаємо наш урок казкою.
250 млн років тому на Землі жив Літос. Дружив він із Землетрусом і Вулканом. Не боявся він нічого, то ось прийшов час помирати. Вирішив Літос усе з собою забрати, що нажив за своє життя, та красуня донька не хотіла більше ніде жити, як на планеті Земля. І тоді старий надумав кинути її у печеру, розміщену за тридевять земель, а вхід до печери завалити камінням, що вона швидше одумалася і прийшла до батька. Тож коли донька заснула, батько схопив її і відвіз в одну з печер та завалив вхід камінням, щоб вона ні з ким не бачилась, нікому нічого не сказала. Літос думав, що так ніхто і ніколи не дізнається навіть імені доньки. Та пройшли роки, і кожен знає імя цієї красуні, і ми його також знаємо. Адже на її честь названо всю тверду оболонку земної кулі. Яке ж її імя? (Літосфера).
Отже, давайте узагальнимо наші знання з теми «Літосфера».
ІІІ. Основна частина.
Життя людини можна поділити на окремі етапи. Проміжки часу: дитинство, юність, зрілість, старість.
На подібні етапи поділений і час утворення земної кори. Ці етапи називають ерами.
А води боїться. (Сіль)
В землі гуркоче бог Вогню
Що ж це гори Етна, Гекла?
Вгадай загадочку мою. (Вулкани)
Поки руки не забрудниш,
Розуму не матимеш. (Крейда)
Зі шпату, слюди і кварцу. (Граніт)
Малюком зовуть на сміх,
Бо ж малеча мною грається,
Пече бабку і обзивається. (Пісок)
840: 100 = 8,4;
8,4 * 3 = 25,2;
25,2 + 8 = +33,2 С
1540: 100 = 15,4;
15,4 * 3 = 46,2;
46,2 + 15 = + 61,2С
Терміни: літосфера, землетрус, мантія, гейзер, гірські породи, мінерал, вивітрювання, цунамі, вулкан, сейсмограф, лава, магма, рельєф, геологія, платформа, геологічний час, горст, грабен.
Граніт, глина, пісок, золото.
Карпати, Індо-Гангська, Амазонська.
Вода, алмаз, крейда, кварц.
Памір, Уральські, Західносибірська.
Граніт, сіль, пемза, лабрадорит.
Декан, Аравійське, Скандинавські.
Найвища вершина світу. (Еверест)
Найвищий діючий вулкан нашої планети. (Льюльяйльяко)
Найактивніший вулкан світу. (Ісалько)
Найвищий вулкан Європи. (Етна)
Найдовша гірська система світу. (Анди)
Найвищі гори суходолу. (Гімалаї)
Найвищий вулкан Євразії. (Ключевська Сопка)
Найвища вершина Українських Карпат. (Говерла)
Показати обєкти на карті: Гімалаї, Кракатау, Декан, Анди, Памір, Амазонська низовина, Ключевська Сопка, Індо-Гангська низовина, Урал, Везувій, Карпати, Західносибірська рівнина, Джомолунгма, Кордильєри, Східноєвропейська рівнина, Причорноморська низовина, Скандинавські гори, Кіліманджаро, Кримські гори.
ІV. Підсумок уроку.
Заключне слово вчителя.
V. Домашнє завдання.