Розробка уроку на тему «Навчання та память»

Про матеріал
Навчання - це досить постійні зміни поведінки, що відбуваються в результаті накопичення досвіду. Стійкість набутих форм поведінки залежить від пам'яті, яка зберігає отриману інформацію.
Перегляд файлу

Урок № 56

Навчання та память

 

2. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів

2.1. Вправа «Розумний куб»

Запитання на гранях куба:

1.Що таке перша сигнальна система?

2.Що таке друга сигнальна система?

3.Що таке мова?

4. Яке значення має мова?

5.Як здійснюється мовна функція у людини?

6.Під час якого етапу розвитку у дитини з’являється друга сигнальна систниа?

2.2. Вправа «Поміркуй»

  • Як читання впливає на розвиток мови?

3.Мотивація навчальної діяльності

Побудова «Асоціативного куща»:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4.Засвоєння нового матеріалу

1.  Навчання. Види навчання

Розповідь вчителя:

Навчання - це досить постійні зміни поведінки, що відбуваються в результаті накопичення досвіду. Стійкість набутих форм поведінки залежить від пам'яті, яка зберігає отриману інформацію.

     Розрізняють такі види навчання: закарбування (імпринтинг), звикання, навчання шляхом «спроб і помилок», латентне навчання, осяяння (інсайт).

Складання опорної схеми (або проектування складеної схеми на екран):

 

 

 

 

 

 

 

Робота в групах

Завдання групам:

  • Опрацювати текст підручника та дати відповіді на запитання:

1 група - Що таке закарбування? Наведіть приклади

2 група – Що таке звикання? Наведіть приклади

3 група – Що таке навчання шляхом «спроб і помилок»? Наведіть приклади.

4 група – Що таке приховане навчання? Наведіть приклади

5 група - Що таке осяяння? Наведіть приклади

Очікувані відповіді груп:

1 група:

Імпринтинг, або закарбування, - це властивість новонароджених і немовлят під час розвитку аналізаторів фіксувати в пам'яті образи своїх батьків, оточення тощо. Вони не лише запам'ятовують образ матері, розрізняють його з-поміж інших, а й цілісну поведінку батьків, різні події, які приносять задоволення або ж небезпеку, а й відтворюють їх із дивовижною точністю. У подальшому ця набута форма поведінки перетворюється на вищий рівень - складну умовнорефлекторну діяльність.

2 група:

В основі звикання - відсутність реакції на певний стимул. Його можна виробити в результаті тривалого повторення стимулів, які не підкріплюються покаранням або заохоченням. З цим ми часто зустрічаємося у житті. Якщо хтось обіцяє, але не виконує обіцяного, ми звикаємо і з часом не реагуємо на обіцянку.

3 група:

Навчання шляхом «спроб і помилок» детально описав американський психолог Е. Торндайк. Наприклад, щоб навчитися бездоганно плавати, доводиться здійснювати безліч спроб, допускаючи й помилки. З часом досвіду стає більше та відповідно й помилок допускається менше. Цим методом іноді користуються творчі люди: вчені, художники, шукаючи шлях правильного розв'язання проблеми.

4 група:

Приховане, або латентне, навчання спрямоване на задоволення безпосередньої потреби, наприклад у додаткових знаннях. Під час читання науково-популярного журналу або участі в гуртках за інтересами ми отримуємо інформацію, яка, на перший погляд, ніби другорядна, але з часом може мати життєво або професійно важливе значення.

5 група:

Осяяння (інсайт) - це вища форма навчання, основою якого є здогадка, раптове розуміння істотного у структурі, ситуації в цілому. За допомогою такого навчання ми маємо здатність осмислено розв'язувати проблему.

 (Обговорення виступів учнів, вчитель відповідає на питання, які виникли в учнів під час самостійного опрацювання)

2.Пам’ять. Механізми пам’яті

Слово вчителя:

Другу частину уроку я хочу розпочати словами Ч. Айтматова «Людина, позбавлена пам’яті, по суті, перестає бути людиною»

      І дійсно людська пам’ять – це основа особистості. Дивовижною пам’яттю можуть володіти люди. Серед багатьох видатних особистостей ми нерідко зустрічаємо приклади феноменальної, справді безмежної пам’яті.Артефакти свідчать, що римський філософ Сенека міг повторити 2000 різних слів у тому ж порядку, в якому їх почув тільки один раз. Французький фізик Андре Марі Ампер запросто відтворював довгі уривки з енциклопедії навіть через 50 років після їх прочитання. Великий Бетховен складав на ходу і не потребував папері до тих пір, поки п'єса повністю не «записувалася» у нього в голові. А у давніх греків навіть була богиня пам’яті – Мнемозина – мати дев’яти муз, покровителька всіх відомих тоді наук і мистецтв.

«Пам'ятні» рекорди неодноразово встановлювалися і нашими сучасниками. Так, в 1988 році американка Барбара Мур виконала на піаніно по пам'яті 1852 пісні. Її «концерт» тривав більше двох тижнів - з 25 жовтня по 13 листопада ...

       Отже, ви зрозуміли, що ця частина уроку буде присвячено Пам’яті.

 

Розповідь вчителя:

     Розвиток людини як особистості, ускладнення поведінки і поступове збагачення її діяльності відбувається за рахунок нагромадження індивідуального досвіду. Його формування було б неможливим, якби відчуття, сприймання, думки, переживання, які виникають у корі головного мозку, безслідно зникали. Вони закріплюються, зберігаються і відтворюються відповідно до потреб людини в пам'яті.

Пам'ять - психічний процес, який полягає в закріпленні, збереженні та наступному відтворенні минулого досвіду, що дає можливість його повторного застосування в життєдіяльності людини.

Складання опорної схеми:

 

     На думку Аристотеля, пам'ять є соціальною спадкоємицею, безцінним багатством і силою людини і людства. Завдяки їй людина через знання опановує надбання попередніх поколінь. Пам'ятаючи минуле, вона краще розуміє сучасність і може прогнозувати майбутнє. Людина без пам'яті перестає бути особистістю, не орієнтується в просторі й часі, все сприймає так, ніби вперше бачить. Як зазначав І. Сєченов, не оволодівши пам'яттю, людина постійно перебувала б у стані новонародженого. Як найважливіша характеристика всіх психічних процесів, пам'ять забезпечує єдність і цілісність особистості людини.

      Матеріальною основою процесів пам'яті є здатність кори головного мозку утворювати тимчасові нервові зв'язки, зберігати, закріплювати і відновлювати сліди минулих вражень. Запам'ятовування і зберігання ґрунтуються на утворенні й закріпленні тимчасових нервових зв'язків, а забування — на їх гальмуванні.

 

3.Запам’ятовування інформації

Розповідь вчителя:

Запам’ятовування – це закріплення в пам’яті певних знань.

Проектування на екран опорної схеми:

 

 

 

 

 

Самостійна робота з підручником, метод «Позначки»

Завдання:

  • Опрацювати матеріал «Види запам’ятовування»

Учні роблять позначки олівцем на полях під час самостійного опрацювання теоретичного матеріалу:

«V» – інформація  підтверджує попередні знання учнів;

«+» – нова інформація для учня;

«–» – інформація суперечить знанням учнів,

«?» –  інформація незрозуміла під час читання, яка потребує додаткового пояснення.

 

4.Види пам’яті, їх характеристика

Розповідь вчителя:

     Залежно від змісту матеріалу, який людина запам'ятовує, виділяють образну, рухову (моторну), емоційну і словесно-логічну (змістову) пам'ять.

 

Завдання учням:

  • Наведіть приклади різних видів пам’яті

Обговорення відповідей учнів

Складання опорної схеми:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Лабораторне дослідження

Тема: Дослідження різних видів пам’яті

Мета: дослідити різні види пам’яті; визначити особливості власної пам’яті

Хід дослідження

1. Дослідження слухової пам’яті.

Учитель зачитує 10 слів. Учні уважно слухають, запам’ятовують. Після чого записують слова, що запам’ятали, у довільному порядку.

Наприклад: слова — олія, нейрон, папір, дієслово, вишня, свічка, ножиці, любов, словник, совість.

Якщо ви запам’ятали 7 і більше слів, у вас добре розвинена слухова пам’ять.

2. Дослідження зорової пам’яті.

Учитель протягом 10-ти секунд показує плакат з цифрами. Їх слід запам’ятати і письмово відтворити.

Наприклад: цифри - 2, 6, 8, 1, 5, 3, 7, 9, 4.

Якщо ви запам’ятали 8 і більше цифр, у вас добре розвинена зорова пам’ять

3.Дослідження короткочасної пам’яті.

Намалюйте квадрат, розділіть його на 9 частин.

Потім на протязі хвилини запам’ятовуйте фігури малюнка. Закрийте його папірцем. В своєму квадраті намалюйте побачені фігури в потрібних місцях.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Якщо ви запам’ятали 7 фігур, то у вас добре розвинена короткочасна пам’ять.

 4. Дослідження логічної і механічної пам’яті.

Прочитайте пари слів протягом 30 секунд. Напишіть по пам’яті запропоновані пари слів.

а) Пари слів із логічним зв’язком:

 1) замок — ключ;                       6) сніг — зима;

 2) корова — молоко;                7) небо — зірка;

3) пошта — лист;                       8) дощ — парасолька;

 4) літера — слово;                     9) кава — чашка;

 5) уроки — школа;                   10) риба — вода.

Кількість пар слів, що запам’ятали (об’єм логічної пам’яті).

Наприклад:

8 пар слів із 10-т и пар слів — добре розвинена логічна пам’ять.

5 пар і менше — погана логічна пам’ять.

б) Пари слів без логічного зв’язку:

 1) пиріг — нота;                          6) театр — море;

 2) сніг — стілець;                        7) клей — ворота;

 3) чашка — дрова;                       8) ложка — півень;

4) гроші — вітер;                          9) газета — лікоть;

5) гриб — диван;                         10) сірники — вівця.

Підрахунки результатів визначають аналогічно попередній роботі.

Повідомлення учня:

                                                 Цікаві факти про пам’ять

        Самвел Гарібян з Єревану запам'ятав і відтворив майже безпомилково 1000 продиктованих йому слів, довільно вибраних з десяти мов, у тому числі таких, як фарсі, пушту, Кхмерська і бенгалі. Досвід відбувся в Москві в липні 1990 року ...  Через шість років у приміщенні Музею світових рекордів Гіннеса в канадському місті Ніагара Фолі американець Дейв Ферроу продемонстрував унікальну властивість своїй пам'яті. Перед ним були викладені в ряд карти з 52 перетасувати колоду. Дейв кинув на них тільки один швидкий погляд, після чого перерахував всі карти.

         Одним з вражаючих прикладів є і пам'ять на телефонні номери. Китаєць Гу Янлінь прославився тим, що у віці 26 років пам'ятав 15 тисяч телефонних номерів Харбіна. А Паула Прентіс, симпатична 23 річна оператор довідкової телефонної служби міста Хобарт на острові Тасманія, пам'ятає не тільки 128 603 номери телефонів своїх абонентів, але і їх імена, адреси, а також назви компаній і установ. Але загадки пам'яті  на цьому не закінчуються. Зі своїм талантом Паула примудрилася провалити шкільний іспит з математики. Та й начальниця телефоністки зізналася, що її підлегла, влаштовуючись на роботу,сама розповідала, що була не в змозі помножити два на три. За словами дівчини, визубрити телефонну книгу вона вирішила для того, щоб зробити кар'єру. На це заняття довелося витратити «цілих три місяці». І хоча на роботі вона діє завжди моментально і безпомилково, номер власного телефону дівчина завжди згадує з трудом. «У ньому дуже багато дев'яток, - посміхається вона, - і я ніяк не можу запам'ятати їх черговість. Щоб не мучитися, я записала його на папірці і постійно ношу в сумочці ...»

 

5.Узагальнення і закріплення знань

 

5.1.Установіть відповідність між видами запам’ятовування та їхніми характеристиками:

1. механічне

2. осмислене

3. мимовільне

4. довільне

А. запам’ятовування предметів, об’єктів природи

Б. людина усвідомлює прочитане, намагається зрозуміти про що йдеться мова

В. свідоме запам’ятовування, яке вимагає певних вольових зусиль з боку людини

Г. людина не ставить перед собою мети щось запам’ятати

Д. повторення матеріалу без його осмислення

 

Вірна відповідь:1- Д, 2 –Б, 3 – Г, 4 -В

 

 

 

 

doc
Додано
4 квітня 2020
Переглядів
3768
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку