Урок № 70
Узагальнення. Цілісність організму людини. Взаємодія регуляторних систем організму.
2. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів
2.1. Фронтальна бесіда:
1. Які чинники впливають на біологічний вік людини? (спадковість, зовнішнє середовище, соціально-економічні умови життя);
2. В яких галузях діяльності особливо треба враховувати біологічний вік людини?
3.Які системи органів людини можуть бути індикаторами в періодизації дорослого віку? (серцево-судинна, нервова, імунна, опорно-рухова);
4. Що таке акселерація? Які причини акселерації? (зміна спадковості, вплив середовища, порушення біоритмів, зміна способу життя, змішування населення).
5. Яке значення має рухова активність для розвитку грудної дитини?
6. У чому полягає позитивне значення спілкування дитини з дорослими, насамперед з батьками?
2.2. «Поміркуй»
Користуючись зображенням знайдіть відповідність між розвитком вигинів хребта та опорно – руховими можливостями:
(проекція зображення на екран)
4. Узагальнення та систематизація знань
1.Цілісність організму людини
Слово вчителя: Я пропоную виконати нескладну функціональну пробу. Необхідно якнайдовше затримати дихання, а я буду через кожні 5 с. оголошувати час.
Завдання учням:
Результати досліду:
1.Учні затримують дихання на різний час, отже чутливість до недостачі кисню різна (індивідуальна).
2.У більшості учнів обличчя почервоніло, помітно пульсування сонних артерій.
Формулювання висновку:
Зміни функцій дихальної системи завжди викликає зміни у функціях кровоносної системи тому, що між органами, системами органів існує зв’язок.
Робота в групах (або парах)
Завдання групам :
Спрогнозуйте наслідки для організму людини якщо виникли порушення у функціонуваннні:
1 група – кровоносної системи
2 група - травної системи
3 група – видільної системи
4 група - нервової системи
5 група – ендокринної системи
Обговорення виступів учнів, формулювання висновку
Завдання групам:
Презентування учнями результатів своєї роботи.
Слово вчителя:
Отже, наш організм – саморегульована система.
Обговорення відповідей учнів
2.Взаємодія регуляторних систем організму
Пригадайте:
Очікувана відповідь учнів:
Гомеостаз - сталість умов життєдіяльності клітин у внутрішньому середовищі.
Бесіда з учнями та складання опорного конспекту:
Загальна характеристика гомеостазу:
• відображенням гомеостазу є наявність біологічних параметрів: температура тіла, осмотичний тиск, кров'яний тиск, вміст йонів, білків, вуглеводів та ін.;
• сталість внутрішнього середовища забезпечується безперервною роботою органів дихання, кровообігу, травлення та ін.;
• регулюється нервовою та ендокринною системами.
Запитання учням:
Слово вчителя: Отже, взаємозв’язок й узгоджена робота всіх органів і систем організму забезпечується нервовою, гуморальною та імунною формами регуляції. Завдання учням:
Обговорення відповідей учнів. Заповнення таблиці: Порівняльна характеристика нервової, гуморальної та імунної регуляції
|
«Цікаве питання»
(Корабель - організм людини, капітан корабля –нейрогуморальна системи; матроси на кораблі – органи)