Узагальнення. Цілісність організму людини. Взаємодія регуляторних систем організму.

Про матеріал
Біологічний вік - це сукупність анатомічних і фізіологічних особливостей організму,що відповідають віковим нормам для певної спільноти людей. Він залежить від індивідуального темпу росту, розвитку і старіння організму. Різниця між хронологічним і біологічним віком на етапі дозрівання може сягати 5 років, а на етапі старіння – до 20 років.
Перегляд файлу

Урок № 70

Узагальнення. Цілісність організму людини. Взаємодія регуляторних систем організму.

 

2. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів

2.1. Фронтальна бесіда:

1. Які чинники впливають на біологічний вік людини? (спадковість, зовнішнє середовище, соціально-економічні умови життя);

2. В яких галузях діяльності особливо треба враховувати біологічний вік людини?

3.Які системи органів людини можуть бути індикаторами в періодизації дорослого віку? (серцево-судинна, нервова, імунна, опорно-рухова);

4. Що таке акселерація? Які причини акселерації? (зміна спадковості, вплив середовища, порушення біоритмів, зміна способу життя, змішування населення).

5. Яке значення має рухова активність для розвитку грудної дитини?

6. У чому полягає позитивне значення спілкування дитини з дорослими, насамперед з батьками?

2.2. «Поміркуй»

Користуючись зображенням знайдіть відповідність між розвитком вигинів хребта та опорно – руховими можливостями:

(проекція зображення на екран)

 

4. Узагальнення та систематизація знань

1.Цілісність організму людини

Слово вчителя:   Я пропоную виконати нескладну функціональну пробу.  Необхідно  якнайдовше затримати дихання, а я буду через кожні 5 с. оголошувати час.

Завдання учням:

  • Поясніть результати досліду.

Результати досліду:

1.Учні затримують дихання на різний час, отже  чутливість до недостачі кисню різна (індивідуальна).

2.У більшості учнів обличчя почервоніло, помітно пульсування сонних артерій.

Формулювання висновку:

 

Зміни функцій дихальної системи завжди викликає зміни у функціях кровоносної системи тому, що між органами, системами органів існує зв’язок.

 

Робота в групах (або парах)

Завдання групам :

Спрогнозуйте наслідки для організму людини якщо виникли порушення у функціонуваннні:

1 група – кровоносної системи

2 група  - травної системи

3 група – видільної  системи

4 група - нервової системи

5 група – ендокринної системи

Обговорення виступів учнів, формулювання висновку

 

Завдання групам:

  • Складіть опорну схему, яка відображала б  поняття  «Організм людини – цілісна система»  (учні  зображують схему на ватмані, використовуючи кольорові олівці або маркери)

Презентування учнями результатів своєї роботи.

 

Слово вчителя:

Отже, наш організм – саморегульована система.

  • Пригадайте, як досягається саморегуляція?

 

Обговорення відповідей учнів

2.Взаємодія регуляторних систем організму

Пригадайте:

  • Що таке гомеостаз?

Очікувана відповідь учнів:

Гомеостаз - сталість умов життєдіяльності клітин у внутрішньому середовищі.

Бесіда з учнями та складання опорного конспекту:

Загальна характеристика гомеостазу:

  відображенням гомеостазу є наявність біологічних параметрів: температура тіла, осмотичний тиск, кров'яний тиск, вміст йонів, білків, вуглеводів та ін.;

 сталість внутрішнього середовища забезпечується безперервною роботою органів дихання, кровообігу, травлення та ін.;

 регулюється нервовою та ендокринною системами.

Запитання учням:

  • Яка ще система приймає участь у регуляції гомеостазу?  (імунна)

Слово вчителя:

Отже, взаємозв’язок й узгоджена робота всіх органів і систем організму забезпечується нервовою, гуморальною та імунною формами регуляції.

Завдання учням:

  • Пригадайте особливості функціонування цих систем.

Обговорення відповідей учнів.

Заповнення таблиці:

Порівняльна характеристика нервової, гуморальної та імунної  регуляції

Ознаки

Нервова регуляція

Гуморальна регуляція

Імунна регуляція

Швидкість передачі сигналів

Дуже висока

         Повільна

         Повільна

Чинники передачі сигналів

Нервові імпульси

Біологічно активні речовини

Антитіла і лімфоцити

Шляхи передачі сигналів

Нервові волокна і нерви

Внутрішнє середовище

Внутрішнє середовище

Характер впливу

Короткочасний конкретний вплив

Тривалий і загальний вплив

Тривалий і загальний вплив

 

«Цікаве питання»

  • Прочитайте  вислів Дугласа Меллоха  та поясніть його виходячи з теми сьогоднішнього уроку:  «Всі ми не можемо бути капітанами, Хтось повинен бути і матросом. Для всіх знайдеться робота на кораблі життя»

(Корабель - організм людини, капітан корабля –нейрогуморальна системи; матроси на кораблі  – органи)

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Бурячковська Ольга Вікторівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
4 квітня 2020
Переглядів
3699
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку