Розробка уроку на тему "Рептилії"

Про матеріал

Розробка уроку дозволяє дати загальну характеристику рептиліям (плазунам), розкрити особливості організації та процеси життєдіяльності плазунів як справжніх наземних тварин; показати складність будови плазунів порівняно із земноводними.

Перегляд файлу

Урок №                                                                                                                                       Дата:

Тема: Рептилії.

Мета уроку: дати загальну характеристику рептиліям (плазунам), розкрити особливості організації та процеси життєдіяльності плазунів як справжніх наземних тварин; показати складність будови плазунів порівняно із земноводними; продовжувати формувати вміння роботи з текстом підручника та малюнками; розвивати логічне та критичне мислення, культуру спілкування; виховувати бережливе ставлення до природи.

Очікувані результати: учні називають середовища існування рептилій; ознаки будови, які вирізняють цих тварин серед інших; характеризують особливості способу життя, розмноження і розвит­ку рептилій; пристосування цих тварин до середовища існування; визначають риси пристосованості тварин до середовища існування; наводять приклади рептилій; розпізнають тварин на зображеннях; характеризують роль рептилій в екосистемах та значення в житті людини.

Обладнання:

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Хід уроку

1. Організаційний момент

Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.

2. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів

2.1. Індивідуальна робота учнів за картками (роздавальний матеріал).

2.2. «Тести для друга».

Учні обмінюються тестовими завданнями, складеними вдома, і розв’язують їх.

2.3. «Цікаві запитання».

— Як поводитиметься ропуха, якщо перед нею спілі суниці або полуниці? Чи можуть ропухи живитися ягодами? (Коли поворушити ягоду, то ропуха її схопить, тому що вона живиться тільки тією здобиччю, яка рухається. Ягодами жаби не живляться.)

— Існує думка, що ропухи часто забираються в корівники, для того щоб виссати з вимені корови молоко. А чи так воно? Якщо ні, тоді навіщо вони забираються до корівників? (Молоком вони не живляться. Там чимало гною, а тому багато безхребетних тварин, якими ропухи живляться.)

— Невігласи звинувачують ропух у розповсюдженні бородавок, а також агресивності, чудодійності, отруйності. Чи є справедливими такі закиди?

2.4. Біологічний диктант.

Вибрати ознаки:

I варіант — хвостатих земноводних

II варіант — безхвостих земноводних

III варіант — безногих земноводних

1. Мають короткі ноги й видовжене тіло.

2. Добре розвинені задні кінцівки, з допомогою яких вони гарно стрибають і плавають.

3. Кінцівки взагалі відсутні.

4. Плавають, як риби, за допомогою хвоста.

5. Відсутній (або зредукований) хвіст.

6. Представник — зелена жаба.

7. Представник — велетенська саламандра.

8. Запліднення у більшості внутрішнє.

9. Представник — ропуха очеретяна.

10. Представник — кільчаста черв’яга.

11. Представник — гребінчастий тритон.

12. Мають резонатори.

13. Пересуваються, раз у раз вигинаючи довге тіло.

Відповіді: I варіант — 1, 4, 7, 8, 11; II варіант — 2, 5, 6, 9, 12; III варіант — 3, 5, 10, 13.

2.5. «Коло ідей».

— У Південній Америці водиться крихітна жабка — кокої, яка важить трохи більше 1 г, але місцеві жителі старанно полюють на неї. З якою метою ведеться полювання? (Її шкірні залози виділяють сильну отруту, нею змащують наконечники стріл для полювання на великих звірів. Отрути однієї жаби досить, щоб умертвити 50 тапірів. Отрута кокої небезпечна лише тоді, коли потрапляє в кров. Через шкіру вона не діє, тому отруйну жабу, не боячись, можна брати в руки, якщо вони не подряпані.)

3. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя

Сьогодні ми вивчимо тварин, які в одних викликають страх, огиду, а в інших — захоплення. Одні вважають їх мудрими, могутніми, цілителями, поклоняються їм, будують їм храми, а інші запевняють, що вони злі і підступні. Їх вважають найзагадковішими тваринами нашої фауни. Послухайте про одну з них: «Цю тварину народ наділив магічними якостями посланця з підземного світу. Вона — охоронниця підземних скарбів. Вважають, що в них виходять на землю душі покійних, аби подивитися на життя. Тому цих істот забороняється убивати. Сонце не повинне бачити цю тварину убитою, тому її слід закопувати в землю. Водночас вона має лікувальні властивості: від головного болю рекомендували саджати тварину в капелюх і надягати на голову. Коли вперше навесні побачиш її, слід перегнати її через пояс, кинувши його на землю, тоді цей пояс набуває властивостей лікувати поперек».

— Що це за тварина? (Ящірка.)

— До якої групи хребетних тварин належать ящірки? (Рептилії (плазуни).)

Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети і завдань уроку.

4. Засвоєння нового матеріалу

План пояснення нового матеріалу

1. Ознаки будови та особливості способу життя рептилій. Пристосування до середовища існування. (Розповідь учителя, бесіда, робота з ілюстративним матеріалом.)

2. Особливості внутрішньої будови, розмноження та розвитку рептилій. (Самостійна робота учнів з підручником, бесіда, складання опорних конспектів.)

3. Різноманітність рептилій. (Розповідь учителя, бесіда, повідомлення учнів, заповнення таблиці.)

4. Роль рептилій в екосистемах та значення в житті людини. Охорона рептилій. (Бесіда, складання опорної схеми, повідомлення учнів.)

1. Ознаки будови та особливості способу життя рептилій. Пристосування до середовища існування

Розповідь учителя

Рептилії (плазуни) — холоднокровні, переважно наземні хребетні тварини, розмноження і розвиток яких відбувається на суходолі (навіть у мешканців водойм). Це пов’язано з тим, що яйця плазунів, на відміну від риб і земноводних, оточують захисні яйцеві і зародкові оболонки.

Відомо близько 6 тис. сучасних видів плазунів (в Україні — 20), які поширені на всіх континентах, крім Антарктиди.

(Проектування зображення на екран або використання його як роздавального матеріалу.)

 

 

 

Бесіда

Запитання до учнів:

— З яких частин складається тіло плазунів? (Тіло плазунів поділяють на голову, тулуб і хвіст.)

— Чи виражена шия у плазунів? (На відміну від земноводних, вони мають чітко виражену шию.)

— Які органи розташовуються на голові? Які особливості їх будови?

— Зверніть увагу на кінцівки. Як вони розташовані по відношенню до тулуба? (Кінцівки розташовані з боків тулуба.)

Розповідь учителя

Унаслідок такого розташування кінцівок тіло торкається землі — «плазує», звідки й походить назва цієї групи тварин. Але в багатьох видів (у змій, деяких ящірок) кінцівки зникають або дуже зменшені. Пальці плазунів закінчуються кігтиками.

Шкіра звільнилася від функції дихання, тому верхні шари епідермісу (окрім водяних м’якотілих черепах) покриті роговими лусками або щитками, які перешкоджають випаровуванню води та проникненню мікроорганізмів під шкіру. Шкірні залози у плазунів відсутні, оскільки необхідність у змочуванні шкіри відпала. Випаровування вологи з поверхні тіла зменшилося, оскільки все тіло цих тварин покрите роговими лусками.

Зміна рогового покриву відбувається шляхом повного або часткового линяння, яке у багатьох видів відбувається кілька разів на рік.

 

2. Особливості внутрішньої будови, розмноження та розвитку рептилій

Розповідь учителя

Скелет плазунів має подібний до скелета земноводних план будови, але відрізняється низкою особливостей.

Самостійна робота учнів з підручником

За якими ознаками скелет плазунів відрізняється від скелета земноводних? Із чим це пов’язано?

(Обговорення відповідей учнів.)

Запитання до учнів:

Яке значення має збільшення рухливості голови?

 

Очікувана відповідь учнів:

Збільшення рухливості голови, що несе органи чуття, разом з подовженням шийного відділу сприяє кращій орієнтації тварини в довкіллі.

— У чому полягають особливості мускулатури плазунів у порівнянні із земноводними?

Очікувана відповідь учнів:

Мускулатура плазунів краще розвинена, порівняно із земноводними. З появою справжньої грудної клітки з’являються міжреберні м’язи, які забезпечують дихальні рухи.

Проблемне запитання:

— Чому ящірку не піднімеш за хвіст?

Регенерація у плазунів виражена гірше, ніж у земноводних. Так, у ящірок спостерігають явище самокаліцтва (автотомії). Якщо схопити тварину за хвіст, то внаслідок сильного скорочення м’язів, один із хвостових хребців переламається й кінець хвоста відпаде. Цей рефлекс має захисне значення, бо дає змогу тварині втекти від хижака, який ухопив її за хвіст. Згодом утрачена частина хвоста відновлюється.

Пошукова робота

Завдання для учнів:

— Назвіть риси ускладнення в будові плазунів, які підвищують загальний рівень їхньої організації.

Очікувані відповіді учнів:

 збільшується поверхня легенів, з’являються повітроносні шляхи, тож шкіра перестає виконувати дихальну функцію; дихання відбувається за рахунок рухів грудної клітки;

 більша рухливість голови забезпечується появою другого шийного хребця;

 розвивається вторинна (тазова) нирка, що забезпечує ефективнішу реабсорбцію води;

 шлуночок серця має неповну перегородку;

 виникають зародкові оболонки, які забезпечують розвиток ембріона в наземних умовах.

Розповідь учителя

Плазуни — роздільностатеві тварини. Протоки статевих залоз відкриваються в клоаку. Запліднення внутрішнє. Під час проходження по яйцепроводах запліднене яйце вкривається шкаралуповою та білковою яйцевими оболонками, які роблять можливим розвиток зародка поза водою.

Запитання до учнів:

Яке значення має шкаралупова оболонка яйця?

Очікувана відповідь учнів:

Шкаралупа дозволяє запобігти випаровуванню води та висиханню зародка, а також збільшити розмір яєць і об’єм запасених у ньому поживних речовин.

Розповідь учителя

У ящірок і змій шкаралупна оболонка відносно м’яка і пропускає вологу; тому яйця цих рептилій повинні розвиватися у вологому середовищі (розвиток проходить нормально лише при вологості ґрунту, не нижчій за 25 %). У крокодилів і черепах шкаралупа вапниста, водонепроникна.

Такі особливості будови яйця визначають прямий розвиток плазунів, оскільки зародок у ньому забезпечений поживними речовинами, водою, киснем. Тому зародки плазунів розвиваються не у водному середовищі, а на суходолі. У деяких видів (ящірка-веретільниця, живородна ящірка, гадюка) яйця затримуються у статевій системі самки до моменту виходу малят.

Запитання до учнів:

— Пригадайте, як називається таке явище. (Це явище має назву яйцеживонародження.)

 

3. Різноманітність рептилій

Розповідь учителя

У світовій фауні налічується близько 6000 видів рептилій. Сучасні плазуни об’єднуються в чотири групи. (Проектування схеми на екран.)

 

 

 

 

 

 

 

 

Змії зачаровують своєю зовнішністю і поведінкою. З погляду еволюції, змії — досить молода група тварин. Ці плазуни не мають кінцівок, а внутрішні органи і щелепи у них змінилися. Зміїна отрута — одна з найбільш сильнодіючих у тваринному світі.

Технологія «Мікрофон»

— Які ви ще знаєте ознаки відмінності змій від ящірок?

Учні висловлюють свої припущення, а потім учитель пропонує ознайомитися з текстом підручника і визначити ознаки, характерні для змій.

Очікувані відповіді учнів:

Рухомо сполучені кістки лівої та правої частин щелеп дають змогу зміям заковтувати велику здобич цілком. Барабанні перетинки у змій відсутні, а прозорі та нерухомі повіки приросли до поверхні ока. Хребет складається з великої кількості хребців (до 450), грудна клітка відсутня, що забезпечує значну гнучкість тіла. В отруйних змій передні зуби верхньої щелепи більшого розміру, вони мають зовнішні борозни або внутрішні канали, по яких стікає отрута. Отруту, якою змії вбивають здобич, виробляють видозмінені слинні залози.

Серед отруйних змій найбільша — королівська кобра (до 5,5 м завдовжки), яка живе в лісах Південно-Східної Азії. Цікаво, що здобиччю для неї можуть бути інші змії. Особливу небезпеку для здоров’я та життя людини можуть становити американські гримучі змії, мешканці азіатських пустель — гюрза та ефа, морські змії та інші.

Розповідь учителя

В Україні живуть два види отруйних змій — звичайна та степова гадюки. Звичайна гадюка поширена в лісовій і лісостеповій зонах, а степова гадюка — у степах і на півдні лісостепу. Укуси гадюк дуже болючі і в деяких випадках можуть бути небезпечними для життя.

Запитання до учнів:

— Як убивають свою здобич неотруйні змії?

Очікувана відповідь учнів:

Неотруйні змії вбивають здобич за допомогою зубів або обвиваючись навколо неї (удави).

В Україні поширені 8 видів неотруйних змій: водяний і звичайний вужі, мідянка, візерунчастий, чотирисмугий, леопардовий, лісовий і жовточеревий полози. Життя вужів пов’язане з водоймами, а полози та мідянка живуть виключно на суходолі. Хоча ці змії й неотруйні, їхній укус може бути болючим для людини.

Повідомлення учнів про плазунів, які поширені на території України.

Це варто запам’ятати!

Вигадками є те, що змії нашої фауни з власної ініціативи нападають на людей та переслідують їх, аби вкусити. Насправді при зустрічі з людиною змії завжди намагаються втекти. Кусає гадюка лише тоді, коли людина ненароком наступає на неї, не помітивши серед трави. Проявляють агресію і випади в бік людини змії, загнані у глухий кут. Отрута гадюкам потрібна не для того, аби нападати на людей чи великих хижаків, а для знешкодження мишоподібних гризунів.

Розповідь учителя

Черепахи здавна вважаються символом повільності і мудрості. Будова тварини настільки своєрідна й так відрізняється від будови інших плазунів, що їх неможливо сплутати.

Запитання до учнів:

— Що вам відомо про черепах?

Очікувані відповіді учнів:

Черепахи мають кістковий панцир, у якому міститься їхнє тіло. Туди в разі небезпеки можуть ховатися голова, шия, кінцівки та хвіст.

Повідомлення учнів про черепах.

Розповідь учителя

Крокодили майже не змінилися з доісторичних часів, коли вони населяли землю разом зі своїми близькими родичами — динозаврами.

У крокодила плоске видовжене тіло, вкрите роговою лускою, під якою є міцні кісткові пластини. Очі розміщені зверху на голові, ніздрі — високо на кінці видовженої морди. У крокодила довгий м’язистий хвіст, стиснутий з боків, короткі могутні ноги. Задні кінцівки — чотирипалі, на передніх — по п’ять пальців. Молоді крокодили мають інші пропорції тіла, ніж дорослі особини: довгі ноги, великі очі і невелику морду. Але вони вже є вправними мисливцями. У старих самців на верхній щелепі іноді утворюються грудкоподібні вирости.

21 вид цих плазунів поділяють на три групи: алігаторові, крокодилові та гавіалові.

Основна зовнішня відмінність між алігаторами й крокодилами — в особливостях морди. У крокодилів навіть із закритої пащі виглядають з кожного боку по чотири зуби нижньої щелепи. В алігаторів із закритої пащі зубів не видно. Гавіали мають довгу вузьку морду.

Повідомлення учнів про крокодилів.

Заповнення таблиці

Різноманітність плазунів

Назва тварин

Особливості будови

Ящірки

 

Змії

 

Крокодили

 

Черепахи

 

 

4. Роль рептилій в екосистемах, їх значення для людини. Охорона рептилій

Бесіда, складання опорної схеми

У природі                        У житті людини

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розповідь учителя

Ми ознайомилися з тим, що більшість плазунів відкладає велику кількість яєць, вони можуть навіть турбуватися про нащадків. Чому ж окремі види занесені до Червоної книги?

(Обговорення відповідей учнів.)

 

Повідомлення учнів про плазунів, які занесені до Червоної Книги України.

 

5. Узагальнення і закріплення знань

5.1. «Поміркуйте».

— Чи є біологічна помилка у виразі «змії та вужі»?

— Чим відрізняється панцир рака від панцира черепахи?

— До якої групи (класу) може належати тварина, яка, перебуваючи у воді, виставляє з неї ніздрі та очі?

5.2. «Коло ідей».

— Деякі види крокодилів ковтають камені. Навіщо вони це роблять?

(Крокодили наповнюють свої шлунки не лише тваринами, яких спіймали, але й каменями. Точніше, саме тому, що в раціон звичайного крокодила входять черепахи, риба, птахи, жирафи, буйволи і навіть леви, крокодилові необхідні в шлунку камені, аби всю цю їжу перетерти. Крім того, камені служать баластом при зануренні під воду.)

— Існує вислів «крокодилячі сльози». Вислів ґрунтується на старовинному повір’ї, начебто крокодил перед тим, як з’їсти свою жертву, плаче. Чи можуть крокодили плакати?

(Насправді крокодили «плачуть» зовсім не від жалю. Уся справа в надлишку солей в організмі, для видалення яких у крокодила розвинулися спеціальні залози, що відкриваються назовні біля самих очей. Таким чином «крокодилячі сльози» захисна реакція організму, спрямована на виведення надлишку розчинених солей.)

 

6. Підбиття підсумків уроку

Учні самостійно підбивають підсумки уроку, називають ознаки зовнішньої і внутрішньої будови рептилій, їх пристосування до середовища життя.

 

7. Домашнє завдання

7.1. Завдання для всього класу.

Підручник

7.2. Індивідуальні та творчі завдання.

Скласти кросворд із зашифрованим словом «рептилії».

Підібрати цікаву інформацію про птахів.

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Василенко Катерина Сергіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
22 жовтня 2018
Переглядів
4730
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку