Розробка уроку на тему "Вода на Землі. Властивості води. Три стани води."

Про матеріал
Формувати поняття "вода ", сформувати уявлення про роль води в природі, три стани води, властивості води; розвивати вміння аналізувати, робити висновки; вчити працювати дружньо в групах, правильно і охайно проводити досліди; виховувати товариські стосунки, економне використовування води.
Перегляд файлу

Тема: Вода на Землі. Властивості води. Три стани води.

Мета:  Формувати поняття "вода ", сформувати уявлення про роль води в природі, три стани води, властивості води;  розвивати вміння аналізувати, робити висновки; вчити працювати дружньо в групах, правильно і охайно проводити досліди; виховувати товариські стосунки, економне використовування води.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

 

Епіграф до уроку  «Водиця—всьому цариця»

І. Організаційний момент.

 

Вчитель природознавства:

На уроці вас вітаю,

Доброго настрою всім бажаю.

Все сьогодні щоб вдалося

Й до душі вам всім прийшлося.

 

Вчитель літератури:

Таємниці  щоб відкрили

І знання щоб збагатили.

Будьте впевненими в силі,

Дійте в згоді з колективом!

 

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Вчитель природознавства.

  1.                   Перевірка домашнього завдання. Опитування
    •                  Яке  значення повітря має для живих організмів?
    •                  Де знаходиться повітря?
    •                  З чого складається повітря?
    •                  Властивості повітря?
    •                  Як людина використовує повітря?
    •                  Які речовини забруднюють повітря?
    •                  Як люди піклуються про чисте повітря?

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Вчитель літератури.

Розгадування та обговорення загадок.

— Відома з віку рідина,  Усяк її вживає, Буває маркою вона, Сніжинкою буває, Бува, як скло, Крихка, тверда — Звичайна, підкажіть,... (вода).

— Мене частенько просять, ждуть, а тільки покажусь — ховатися почнуть. (Дощ)

Рідкий стан (пояснює вчитель природознавства).

Вчитель літератури.

— Білим килимом все поле вкрило. (Сніг)

— Ніжна зірка сніжно-біла на рукав згори злетіла. Поки ніс її сюди, стала краплею води. (Сніжинка)

— Я  вода і на воді плаваю. (Лід)

Твердий стан води (пояснює вчитель природознавства).

Вчитель літератури.

- Випливає на просторі,

Мов кораблик в синім морі,

І біленька, і легка… 

Відгадайте: хто така? ( Хмаринка )

- Сивий кінь на весь світ заліг. ( Туман )

Газоподібний стан (пояснює вчитель природознавства).

Вчитель природознавства.

А тепер нам залишилося визначити тему уроку. Хто здогадався, про що йтиме мова?(Про воду)

Оголосити тему уроку.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

Вчитель літератури.

У всіх міфологіях світу вода і світло – це ті дві стихії з яких повстало все живе на Землі. У Єгипті вода вважалася пасивною жіночою істотою – Ізідою, яка була пробуджена вогнецвітом і стала творити все живе. У греків – вода була розбуджена шлюбом з божеством у вигляді змія, що звалося Геракле і уособлювало світлоносну силу.

У скандинавських народів існувало уявлення, що творення виникло з протилежності світла або вогню і води або холоду.

В уявленнях українців вода була божеством, з якого почалося життя на Землі. З первісного океану виросло дерево життя, яке дало початок усьому.

Вчитель природознавства.

Вода — багатство Землі. Вона необхідна для життя всіх живих ор­ганізмів.

Вода настільки міцно увійшла в наше життя, що ми і не мислимо своє існування без неї. Цю речовину справедливо називають колискою життя. Адже перші живі істоти, що з’явилися на нашій планеті мільйони років тому, мешкали у воді.

    Сучасний світ рослин і тварин, сама людина завдячують своїм існуванням воді. Рослинам вона потрібна, щоб розчиняти і транспортувати поживні речовини по всьому тілу. Вода підтримує форму та пружність рослин. Зелені  рослини на світлі з води та вуглекислого газу утворюють органічні речовини. Для багатьох тварин і рослин вода є рідною домівкою—місцем їхнього оселення.

Вчитель літератури.

Богиню води звали Даною. Про цю богиню писав ще Геродот, вказуючи на її незрівнянну красу і непорочність. Вона була матір’ю всього живого і богинею родючості. Дані приносили жертви, кидаючи коштовні речі у води річок та озер, криниць та джерел. Вважають, що слово „данина” походить від жертви богині Дані. Богиня Дана залишила своє ім’я у назвах річок : Дунай, Дніпро, Дон. Давні вірування українців у чудодійну силу води відбилися в багатьох обрядах. Які ви знаєте свята та обряди, у яких вшановують воду?

Вчитель природознавства.

Серед речовин, що входять до складу тіла тварин і людини, воді належить перше місце. Навіть кістки та зуби мають у своєму складі воду. Не говорячи про кров, піт і слину. Яку роль відіграє вода у тілі людини? Насамперед роль розчинника. Тисячі хімічних реакцій, що відбуваються в живому організмі з їжею, без води були б просто неможливі. Поживні речовини, які утворюються при цьому, та речовини, що підлягають видаленню з організму, переносяться кров’ю.  А в складі крові  багато води. Улітку ми споживаємо води більше, ніж узимку. Це зумовлено ще однією важливою її роллю—захищати тіло людини і тварин від перегрівання. Як саме? Під час перегрівання виділяється багато поту. Він випаровується, і шкіра охолоджується. Завдяки цьому навіть за найбільшої спеки температура тіла людини залишається постійною.

Вчитель літератури.

Отже, давайте детальніше зупинимося на значенні води в обрядах українців.

Івана Купала.

Це, перш за все, свято Івана Купала, під час якого відбувалося очищення вогнем і водою (перестрибування через вогонь і обливання водою та купання в воді). Запалене колесо пускали у воду – у давнину це був символічний обряд єднання двох сил: сонця і води, але з часом він втратив своє значення. Роса на Купала мала цілющу силу. Нею вмивалися, качалися по росі, щоб позбутися хвороб.

Ордань (Водохреще).

Свято на честь народження Дани і бога світла Ора – це свято Ордань, яке святкували в давнину під час народження нового сонця. Вважалося, що в цей час освячуються усі земні води, і вони набирають цілющої сили. Пізніше це свято було поєднане з християнським святом Водокрут, коли Ісус Христос хрестився у Йордані. Цій воді також приписували велику силу і лікували нею хворих, кропили нею приміщення від усякої злої сили.

Цікаві обряди, пов’язані з водою, відбувалися на свято Юрія (6 травня). У давні часи це було свято на честь Ярила – бога весняного сонця. Вважали, що Ярило відмикає ключами Землю, випускає тепло, благословляє врожай. А яку роль виконувала вода у великодніх обрядах.

Великодні обряди.

На Великдень у миску наливали воду і клали туди свячені каштани, і всі по черзі вмивалися, щоб бути красивими та здоровими.

На другий день Великодня – обливаний понеділок. Усіх обливали водою для очищення: „А водиця у цей день має добру силу, радість та добро несе всім, кого полили”.

Весільний коровай.

Цілющу та магічну сили води використовувалися і в родинних обрядах. Так, для весільного короваю брали „ із семи криниць водицю”, щоб життя молодих було щасливе. Обливали молодих водою, переливали дорогу перед ними – теж на щастя в подружньому житті.

Шанування криниці.

Здавна поклонялися наші предки озерам і джерелам, на берегах їх приносили жертви. Нестор – літописець у „Повісті временних літ” пише: „Кладєзем єзером жертву приношаху”.

Звідси і таке пошанування криниці у нашому народі. Криниця була завжди місцем, де сходилися, щоб розповісти новини, подорожній міг тут втамувати спрагу і відпочити, молодь призначала тут побачення.

На картині М.Тимоненка „Суперниці” ви бачите криницю, біля якої бесідують хлопець з дівчиною. Криниця у народі була символом чистоти і святості, тому найчастіше домовлялись тут парубок з дівчиною про весілля. Криниця оспівана у легендах, піснях, у поезії.

Найціннішим є духовне значення криниці, бо це є джерело наших душ. Цей домашній оберег є зв’язком між поколіннями. Він є невмирущим джерелом нашої пам’яті роду. Адже копалися криниці дідами, батьками, а п’ють з них воду діти, онуки і правнуки.

Вчитель природознавства.

Складання «асоціативного куща»  Які уявлення у вас викликає слово «вода»?

Колодязь             озеро             море

                         Дощ                                                                  рідина

                        Річка                        ВОДА                              прання

                        Посуд                                                                хмара

                                      Пара                  лід              океан

 

А ще, Вода — прозора, безбарвна рідина, яка знаходиться в ріках, озерах, морях, океанах, і в чистому вигляді не має запаху та смаку.

Діти, ви маєте знати про ще одну властивість води—це розчинення речовин.

— Які речовини розчиняються у воді? (сіль і цукор)

Але не всі речовини мають здатність розчинятись у воді.

— Назвіть речовини, які на вашу думку у воді не розчиняються. (крейда і олія)

Вчитель літератури.

Екологічна казка.

Текла по рівнині річка чиста-чистенька, прозора. Побудували на березі завод іграшок. Став він брати чисту воду, а випускати в річку—брудну, червоного кольору. Нижче по течії побудували іще один завод—резинових чобіт.  Брав він чисту воду, а випускав брудну, чорного кольору. Була наша річечка прозорою, а стала—кольоровою. Було в річки багато води, а стало мало—заводи багато п’ють. Люди сердяться: ні попрати, ні вмитися, ні напитися, ні риби наловити. Риба в річці захворіла, пташки і звірі до річки не підходять.

   І ось одного разу на берег річки прийшов самий головний Санітар і дуже обурився. Іграшки і чоботи—це добре, але і про людей, і про природу забувати не можна. І наказав:

— Якнайшвидше збудувати на заводах «водоочисні споруди» і нехай брудна вода на заводі «чиститься»  і знову за діло береться. І так без кінця.

Послухалися доброї поради на заводі і стала річка знову чистою і прозорою.

Вчитель природознавства.

Бесіда.

  •                  Назвіть основний тип забруднення річок? (викиди погано очищених стічних вод промислових підприємств)
  •                  Хто ще може забруднювати водойми? ( людина, транспорт і т.д.)
  •                  Що забруднює воду? (сміття, нафта, бензин)
  •                  Що відбудеться, якщо одного разу не стане води? (все живе помре)
  •                  Що ми можемо зробити, щоб не забруднювати водойми?

 

V. Закріплення вивченого матеріалу.

 

Вчитель літератури.

Розгадування кросворду

1. Червоне коромисло через річку повисло. (Веселка)

2. З малої хмари великий…    (Дощ)

3. Річки взимку вкриває…  (Лід)

4. Під час кипіння з чайника йде… (Пара)

 

1   

В

 

 

 

 

 

 

2

 

 

О

 

 

 

3

 

 

 

Д

 

4

 

 

 

 

А

Вчитель природознавства.

Прийом «Мікрофон»

1. Чи однаковий смак має різна вода (наприклад, з крану, моря, річки, джерела)?     (відповіді дітей)

2. А чому в морі вода солона?    (тому що в ній розчинено багато інших речовин, зокрема і сіль)

3. Ми з вами споживаємо яку воду?   (прісну)

А чи знаєте ви, що прісної води на нашій планеті в річках, озерах та під землею всього 0,6 %. Це дуже мало, тому ми з вами повинні не тільки любити воду, а й оберігати її.

Вчитель літератури.

Якби Вода вміла говорити, то  звернулася б до нас так:

Монолог води.

Я—вода. І я родилась чистою.

Не для себе ллюся, а для вас.

Озиваюсь мовою врочистою

І лише за правду без прикрас.

Я—вода. Я чиста й чесна віта

Я течу, журчу, туди й сюди.

Чи ти бачиш, окаяний світе,

Що все більше мертвої води?

Хочеш ти ковток водиці чистої,

Щоб була я вічно молода?

Чоловіче, я сама не вистою,

Ти рятуй мене,

Бо Я—ВОДА!

 

 

 

 

VІ. Підсумок уроку.

Вчитель природознавства.

Епіграфом нашого уроку був такий вислів «Вода—усьому цариця». Скажіть, мені, будь ласка, а чи дійсно це так?   (Відповіді учнів)

  •                 Що ми вивчили на сьогоднішньому уроці?
  •                 Про що вам було цікаво дізнатись?
  •                 Що ви не зрозуміли з теми уроку?
  •                 Чи змінився ваш настрій під кінець уроку? Яким він був? Яким він став?
  •                 Що ви розкажете своїм батькам з того, що вивчили на уроці, коли прийдете додому?

VІІ. Домашнє завдання. Опрацювати текст підручника

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
14 березня 2023
Переглядів
519
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку