Розробка уроку на тему "Води Африки"

Про матеріал
Матеріал може бути використаний під час вивчення теми "Води Африки" у розділі "Природа материків".
Перегляд файлу

Тема:  Води Африки.

Мета:

       Навчальна:

  • сформувати в учнів уявлення про основні особливості внутрішніх вод Африки шляхом демонстрації їх залежності від рельєфу та клімату, нерівномірність розподілу по території материка;
  • сформувати знання про річкові системи Африки, живлення і водний режим річок, ознайомити з різноманітними за походженням озерами материка, з особливостями утворення та закономірностями поширення боліт, льодовиків, підземних вод;
  • систематизувати поняття учнів про сутність гідроекологічних проблем Африки та шляхів їх розв’язання;

Розвиваюча:

  • розвивати у школярів інтерес до вивчення географії, вводячи в урок елементи   цікавої географії та інтерактивні форми роботи;
  • розвивати логічне мислення учнів, вміння обґрунтовувати свої погляди,  

робити висновки та порівняння;

  • розвивати  вміння наносити гідрологічні об’єкти на контурну карту і

показувати їх на фізичній карті Африки;

  • розвивати вміння учнів вільно користуватися різними джерелами     географічних знань (підручником, картами атласу, малюнками, схемами), 

                   аналізувати та зіставляти їх.

Виховна:

  • сприяти формуванню світоглядних ідей про взаємозв’язки та єдність

компонентів природи;

  • сприяти екологічному вихованню учнів, на основі матеріалу про використання  людиною внутрішніх водойм Африки та їх охорону.

 

Тип уроку:  комбінований.

Обладнання: фізична карта Африки,  підручники, атласи, контурні карти, зошити для практичних робіт, мультимедійна презентація.

 

Географічна номенклатура: річки:  Ніл, Нігер, Замбезі, Оранжева, Конго;

                                        озера: Вікторія, Тана, Танганьїка, Чад; водоспад Вікторія.

 

Очікувані результати: Після цього уроку учні зможуть:

- наводити приклади про внутрішні води   Африки;

- показувати на карті основні річки та озера материка;

- розказувати про основні водні проблеми Африки;

- давати коротку характеристику важливим  гідрологічним об'єктам .

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

Привітання. Перевірка готовності учнів до уроку.

"Психологічна настанова"

"До успіху"

- Усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на цілий день. Для того, щоб впоратися на уроці з завданнями, будьте старанними . Завдання наші такі:

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

         Дружно і плідно працювати.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань  і вмінь учнів

На попередніх уроках ми розпочали подорож по материку Африка, ознайомились з розташуванням материка, його рельєфом та кліматом. Давайте  перевіримо знання основних  понять, які можуть бути використані під час вивчення нової теми.

 

Прийом «Знайди помилку»

Зробити виправлення в географічному диктанті:

Африка найбільший за площею материк.  Африка перебуває водночас у всіх чотирьох півкулях планети. На материку переважають гори. Найвища вершина – гора Кіліманджаро, висота якої становить 4000 м.  Африка – найжаркіший континент світу.  Вона розташована в усіх кліматичних поясах. Найвища температура повітря +40 С. 

 

     Гра «Вірю – не вірю»

1.Чи вірите ви, що в Африці на екваторі можна натрапити у горах на вічні сніги ?  (так)

2. Чи вірите ви, що в одних місцях континенту роками не випадає жодної краплини дощу, а  в інших – щодня бувають зливи?(так)

3. Чи вірите ви, що в Африці не має діючих вулканів? (ні)

4. Чи вірите ви, що екваторіальний пояс - це «царство пустель» ? (ні)

5. Чи вірите ви, що в Сахарі вітер встає і лягає разом із Сонцем? (так)

6. Чи вірите ви, що тільки три країни в світі більше пустелі Сахари – Росія, Канада і Китай? (так)

 

Прийом “Географічна мозаїка”

Яке поняття зашифроване?

річки, відносяться, штучні водойма, болота, озера, підземні води,   льодовики,

до внутрішніх  вод, багаторічна мерзлота.

І як ви вже здогадалися, мова сьогодні піде про внутрішні води Африки.

ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів

Прийом “ Дивуй”

Уявіть, що ви потрапили до пустелі Сахара. Пекуче сонце обпалює вас.

Найбільше в світі вам хочеться пірнути у прохолодну воду або випити ковток

холодної води, але кругом лише пісок . І тут до вас підходить

чарівний джин, який пропонує вам вибір – багатства і слави чи воду

для втамування спраги. Що ви  оберете?  ( Варіанти відповідей учнів)

 

Дійсно, бувають моменти у житті, коли все золото світу не може зрівнятися з

одним    лише ковтком води.  І недарма у жителів Сахари є приказки –

«Вода – божий дар», «Вода дорожча за  борошно».

Вода в Африці - найцінніший ресурс, адже на материку багато посушливих територій. Навіть розміщення давніх цивілізацій в Африці тісно  пов´язане з водними об´єктами.

 

Наявність, об’єм та якість поверхневих вод – фактори, важливі для будь-якої території, і особливо  для Африки, з її великими пустелями, недостатньою кількістю опадів в деяких регіонах, з великою випаровуваністю.

Тому сьогодні на уроці ми також  пошукаємо відповідь на питання:

 

«Чому використання водних ресурсів на материку гостра проблема?»,

 адже в межах материка зустрічаються водні об’єкти «рекордсмени світу»:

 

Прийом :«Дивуй»  

  •        Найдовша річка світу – Ніл;
  •        Найповноводніша річка східної півкулі – Конго;
  •        Найдовше прісноводне і друге за глибиною озеро світу – Танганьїка;
  •        Друге за площею озеро світу – Вікторія.

 

Отже, продовжемо свою подорож  по материку Африка.

  •           Чого ви чекаєте від сьогоднішньої зустрічі з Африкою? (відповіді учнів)

 

ІV. Вивчення нового матеріалу

Прийом  «Мозковий штурм»

  •           За фізичною картою  Африки визначте, які внутрішні води зустрічаються на материку? (річки, озера, болота, льодовики, підземні води)
  •           Як вони розміщені по континенту?  (нерівномірно)
  •           Як ви думаєте, чому ? (клімат , рельєф і  склад гірських порід)
  •           В яких частинах материка найбільше розташовано річок та озер?

      (в центральній і південній)

 

Прийом «Географічнипй практикум»

За фізичною картою Африки – визначте, до басейнів яких океанів належать річки й озера Африки. Зясуйте, в якій частині материка – північній чи південній – більше річок належить до басейну внутрішнього стоку.

 (Річки й озера Африки належать до трьох басейнів: Атлантичного, Індійського океанів та басейну внутрішнього стоку. Найбільшу площу охоплюють річки й озера басейну Атлантичного океану (близько 1/2 площі материка). Водночас 1/3 території належить до басейну внутрішнього стоку. В Індійський океан впадають річки з 1/5 площі Африки. Вододілами басейнів океанів є найвищі точки материка.)

 

  •           Який басейн більший і чому? (басейн Атлантичного океану, тому що ця частина материка нижча за східну і територія має схил до Атлантичного океану і  річки несуть свої води саме сюди)

 

  •           Поясніть, як впливає клімат на кількість водойм в Африці?

    (Найгустіша річкова сітка є в екваторіальному і  субекваторіальному поясах, де випадає

 найбільша кількість опадів. У тропічних широтах майже немає річок з постійною течією:

сухі русла річок, які заповнюються водою під час нечастих дощів, називаються ваді.

 На карті вони позначаються  пунктирною лінією)

 

Організація роботи в малих  групах:

З метою раціонального використання часу я пропоную розподілити матеріал, який нам треба опрацювати за темою по групам. Кожна група має  завдання .

На виконання завдання  5 хв.

Використовуючи карти атласу, текст підручника, додатковий матеріал.  

Опрацювання отриманих результатів.

Заслуховуємо відповіді учнів кожної групи, розв’язання задачі та висновки.

Доповіді слухаємо по порядку. Якщо доповідаючий не все сказав, група може додати коментарі. Учні іншої групи роблять помітки у зошитах.

 

І група:

Використовуючи карти атласу (ст. 20 – 21), текст підручника , додатковий матеріал, визначити особливості річок Африки, а саме:

  1. Встановити:
  •           найбільші річки Африки;
  •           характер течії річок;
  •           режим та живлення річок.
  1. Скласти план-схему відповіді.
  2. Розв’язати задачу:

Довжина річки Ніл з Кагерою (початок Нілу) становить 6671 км, а річка Дніпро, що є важливою водною артерією України – 2201 км. На скільки Ніл довший за Дніпро? (на 470 км)

  1. Придумати проблемні  питання  іншим групам.(на вищий рівень)

 

 

Коротка характеристика річок Африки.

 Найбільші річки Африки: Ніл, Конго, Нігер, Оранжева, Замбезі. Майже всі річки Африки живляться переважно дощовими водами. Мають стрімку течію, в руслі пороги і водоспади. Лише в нижній частині переважно річки спокійні. Режим річок різний: річки, що течуть в екваторіальних широтах -  повноводні протягом року, річки південної і північної частини материка – влітку повноводні, а взимку міліють.

 

Ніл – найдовша річка у світі. Її довжина становить 6671 км. Ніл бере початок з річки Кагера, що на Східно – африканському  плоскогір′ї , протікає через кілька озер і витікає з них під назвою Білий Ніл. Біля міста Хартум Білий Ніл приймає води Голубого Нілу, який бере початок з озера Тана на Ефіопському нагір′ї.  Після злиття Білого й Голубого Нілу водний потік стає дуже широким і називається Нілом. Отже у своїх верхів′ях Ніл має бурхливий характер течії, саме там багато водоспадів і порогів. Коли річка витікає на рівнину , то течія стає спокійною, річка розгалужується на безліч рукавів, які заболочують долину. Більшу частину свого шляху Ніл тече безводною пустелею. Проте вона завжди повноводна, тому що розташована в кількох кліматичних поясах , де волога повітряна маса панує по сезонам і час від часу живить річку дощами. Впадає річка у Середземне море, утворюючи велику дельту.

Тривалий час Ніл залишався загадкою для жителів Єгипту. Він завжди розливався влітку, коли в країні стояла найбільша спека. Родючий мул, який приносили розливи Нілу, давав змогу єгиптянам щороку збирати високі врожаї. В цьому єгиптяни вбачали втручання надприродних сил і боготворили річку.

 Послухайте, як єгиптяни оспівували Ніл.

                  О Ніл! Твоя вода, що тече через поля,

           Смачна, як мед.

           Два береги твої - ворота в рай.

          Твоя долина — найкраще місце в світі.

        О Ніл! Твоя любов подібна до легкого вітру.

         Якщо немає води, немає життя на землі

        О Ніл! Хто попробує твої води хоч раз,

        Навіки буде з тобою.

 

Найповноводніша річка Африки й друга за протяжністю на материку — Конго (Заїр). За повноводністю вона поступається тільки Амазонці. В середньому за рік Конго виносить в Атлантичний океан стільки води, що опріснює води океану на кілька десятків кілометрів від берега. Конго зароджується в центральній частині материка під іменем Луалаби. Конго – єдина річка світу, що двічі перетинає екватор. Басейн Конго значною частиною знаходиться в екваторіальному кліматичну поясі, в якому випадає велика кількість опадів. Тому річка повноводна протягом усього року. Характер течії у верхівях і в нижній частині – бурхливий, тут знаходяться пороги і водоспади, в середній течїї річка більш спокійна.

               

На Замбезі знаходиться одне з див природи світового значення — водоспад Вікторія, заввишки 120 м і шириною 1800 м. Коли річка Замбезі повноводна, то об'єм води, що проходить через водоспад Вікторія, настільки великий і з такою силою падає вниз, що хмару краплин, яка піднімається вгору, видно на відстані 40 км. Не випадково місцеві жителі називають водоспад «гримлячим димом». У краплинах води навколо цього величного водоспаду часто виграє веселка, яка піднімається на висоту 300 м. Водоспад у 1855 р. відкрив ДавідЛівінгстон і назвав його ім'ям королеви Британії Вікторії.

 

  •           Перевірка задачі (Ніл довший за Дніпро на 470 км)

З наданого списку географічної номенклатури виберіть річки Африки…

Підсумки.

ІІ група:

Використовуючи карти атласу (ст. 20 – 21), текст підручника , додатковий матеріал, визначити особливості озер Африки, а саме:

  1. Встановити:
  •           особливості розміщення озер на території материка;
  •           типи озер за походженням улоговин;
  •           типи озер  за солоністю.
  1. Скласти план-схему відповіді.
  2. Розв’язати задачу:

 Площа озера Вікторія 68 тис км², а найбільшого за площею прісноводного озера України – Ялпуг 149 км². Скільки таких озер як Вікторія  можна вмістити на території озера Ялпуг?   (2)

  1. Придумати проблемні  питання  іншим групам. (на вищий рівень)

 Озера розміщені по материку нерівномірно. Найбільше  озер зосереджено у Східній Африці в зоні Східно-африканського розлому. Вони розмі­щені в тектонічних улоговинах. Це такі озера: Вікторія, Танганьїка, Ньяса. Крім тектонічних озер, в Африці є залишкові — Чад, і загатні — Тана. Переважно всі озера Африки прісні. У Східній Африці є і солоні  озера, наприклад озеро Рудольф. (на карті воно позначено рожевим кольором).

Найбільшим за площею озером материка є Вікторія. Воно знаходиться на висоті 1134 м., в прогині платформи, тому порівняно неглибоке. Вікторія – третє за площею озеро світу та друге серед прісних озер (68 тис.кв.км).  Глибина озера до 80 м. Сучасну назву дав англійський мандрівник лейтенант Д.Спік, який у 1858 р. вперше з європейців досяг південного берега озера, здобувши таким чином перемогу (вікторію) у відкритті цієї грандіозної водойми. Озеро Вікторія має багато островів. Тропічні грози часто призводять до штормів. Береги низькі й відчувають припливи та відпливи, як узбережжя океанів. Місцеві жителі, які не відають про вплив Місяця на гідросферу, пояснюють припливи на озері життям на його берегах бегемотів. Коли вони заходять у воду настає приплив, виходять з води – відплив.

Залишком давнього моря є озеро– Чад. Площа озера -  10 тис. кв. км, глибина до 7 м. Озеро живиться тільки двома річками, головна з них  -Шарі. Коли на Шарі повінь, Чад втричі збільшує свою площу. Жодна річка не витікає з озера, проте воно прісноводне. Виникає питання – Чому озеро прісноводне? Тому що сіль звідси виноситься підземними водами в сусідні улоговини, а наповнюється прісною.       

Озеро Ньяса, глибиною до 76 м. Третє за площею і найбільш південне з озер Великої Рифтової долини в Східній Африці, яке заповнює глибоке провалля в земній корі. Воно містить 7% світових запасів рідкої прісної води і створює найрізноманітнішу озерну екосистему за кількістю видів.

  •           Перевірка задачі (на території озера Ялпуг вміститься 2 озера Вікторія)

З наданого списку географічної номенклатури виберіть озера Африки…

Прийом  «Дивуй»

Є на материку і особливі озера:

  •           озеро яскраво рожевого кольору, не далеко від столиці Сенегалу, у ньому підвищена концентрація мікроорганізмів, які і забарвлюють воду, велика насиченість магнієм, багато солі і тому вода в ньому має гірко-солоний смак;
  •           озеро з «чорнила» в Алжирі(біля міста Аббас),  ніби наповнене справжнім чорнилом, яким можна писати. Рецепт природних чорнил дуже простий. В озеро впадає дві річки: вода однієї приносить багато розчинених солей заліза, а у воді іншої багато гумінових речовин, які утворюються у грунті при розкладанні рослин. Змішуючись, ці речовини і дають чорнило, яке можна випробувати на папері. Крім того  води стають настільки отруйними, що в озері немає життя.

 

  •           у  Східній Африці є озеро, яке називається «каструлею».Воно знаходиться неподалік вулкана, під час його виверження лава стікає в озеро, вода в ньому закипає і риба та водорості варяться. Саме в ці дні озеро перетворюється на велику «каструлю» . Коли виверження вулкану вщухає, мешканці сіл виловлюють рибу, яка зварилася і використовують її в їжу. (озеро Ківу)

 

Отже,як бачите озера  Африки різноманітні за походженням , солоністю, глибиною, формою і кольором води.

  Підсумки.

ІІІ група:

Використовуючи карти атласу (ст. 20 – 21), текст підручника , додатковий матеріал, визначити чи є на території Африки болота, льодовики, підземні води?

  1. Встановити:
  •   їх місце розташування;
  •        причини утворення.
  1. Скласти план-схему відповіді.
  2. Розв’язати задачу:

Абсолютна висота найвищої точки материка Африка становить

5895 м, температура біля підніжжя вулкану + 280. Визначте температуру на вершині вулкану? (-7˚С)

  1. Придумати проблемні  питання  іншим групам. (на вищий рівень)

 

 На материку є і такі води – болота, льодовики, підземні води.

 

Болота – переважно розташовані в екваторіальній Африці (середня частина басейну Конго, та верхівя Білого Нілу). Їхнє утворення повязане з великою кількістю опадів і рівнинним характером рельєфу.

 

Льодовики – зустрічаються на високих гірських вершинах (напр. г. Кіліманджаро)

 

Підземні водиАфрика володіє величезними запасами підземних вод. Найбільші басейни виявлено в Сахарі, та  в пустельних районах Південної Африки. Найбільше у світі прісне підземне джерело води знаходиться у надрах найжаркішої Лівійської пустелі – Аль –Куфра.

У місцях, де підземні води близько підходять до поверхні,  уторюються оазиси – це ділянки пустель з рослинністю

 

  •           Перевірка задачі (температура на вершині вулкана дорівнює - 7˚С, тому Кіліманджаро вкрито вічними снігами і льодовиками).

Підсумки.

         Прийом «Географічний практикум»

Ми отримали багато корисної інформації про поверхневі води материка Африка. Тепер я пропоную вам позначити і підписати на контурній карті «Африка. Фізична карта» річки, озера, водоспади Африки, які були розглянуті в темі, згідно правил оформлення контурної карти.

(Річки – Ніл, Конго, Нігер, Замбезі, Оранжева;

Озера – Вікторія, Танганьїка, Ньяса, Чад;

Водоспад – Вікторія.)

 

                 Використання водних ресурсів.

Води річок та озер, підземні води материка мають велике господарське значення. Яке  саме?

  1. Зрошення.
  2. Гідроелектростанції (сприяє рельєф)
  3. Водосховища, зрощувальні канали.
  4. Рибальство.
  5. Побут.
  6. Судноплавство (нижня течія).

Екологічне віконце

Не вистачає тільки відповіді на ключове питання:

Чому використання водних ресурсів на материку Африка гостра проблема?

Використання водних ресурсів на материку є гострою проблемою, оскільки кліматичні умови виз­начають великий дефіцит прісної води, особливо відчутний у Північній Африці.

 

Нестача води на більшості території Африки приводить до справжнього водного голоду, від якого страждають не тільки люди, а й живі організми. Роль прісної води на материку особливо важлива, адже великі за площею території належать до числа посушливих.

  •           Як можна її розв’язати?  (Позбутися цієї проб­леми можна шляхом розшукування та використання артезіанських вод, і навчити  людей  раціонально використовувати прісну воду.)

А тепер запам’ятайте :

Людина може прожити:

Без сну — понад 10 діб,

Без їжі — більше місяця,

Без води — тільки 2 доби.

 

Вчіться бачити біль в природі. Пригадується вірш Наталії Зубицької — народної цілительки.

... Схиляючись до джерела,

вклоняюся людині.

Тут світиться її ім’я,

мов сонце у краплині.

Вона знайшла, мов дар душі,

це зоряне джерельце.

Тому у пам’яті людській

її душа і серце.

Бо доки житиме джерело, річка, озеро, доти житиме й душа людини, яка впорядкувала джерельце, береги річки чи озера.

V. Закріплення нових знань та вмінь учнів

Тест «Річки Африки» (низький  рівень)

1. Річка, що перетинає екватор двічі:

а) Ніл; б) Конго;

в) Нігер; г) Оранжева;

д) Замбезі;

2. Найдовша річка Африки, світу?

а) Конго; б) Ніл;

в) Лімпопо; г) Оранжева;

д) Замбезі;

3. Яку річку діти знають з дитинства?

а) Конго; б) Ніл;

в) Лімпопо; г) Оранжеву;

д) Замбезі;

4. На якій річці знаходиться водоспад Вікторія?

а) Конго; б) Ніл;

в) Сенегал; г) Оранжеву;

д) Замбезі;

5. Яка річка Африки повноводна, протікає в двох півкулях, витік її відкрив Д. Лівінгстон.

а) Конго; б) Ніл;

в) Лімпопо; г) Оранжеву;

д) Замбезі;

 

        «Географічний крос»(середній рівень)

Доповніть речення:

1.Головна річка з усіма її притоками утворює.......(річкову систему)

2.Всі річки Африки мають живлення.....(дощове)

3.Найдовша річка Африки-це....(Ніл)

4.Річка, яка перетинає двічі екватор....(Конго)

5.Найдовше озеро в світі....(Танганьїка)

6.Озеро, яке змінює свою площу через випадання дощів....(Чад)

7.Кольорова річка Африки....(Оранжева)

8.Водоспад ,названий на честь королеви Англії....(Вікторія)

Чайнворд «Річки та озера Африки»(достат. і високий рівень)

 

1

А

 

 

 

 

 

 

 

 

2

Ф

 

 

 

 

 

 

 

 

3

Р

 

 

 

 

 

 

 

4

 

И

 

 

 

 

 

 

 

 

5 К

 

 

 

 

 

 

6

А

 

 

 

 

 

  1.    Сухі русла річок (ваді).
  2.    Нагір’я, на якому бере початок Білий Ніл (Ефіопське).
  3.    Річка, що має колір (Оранжева).
  4.    Країна, через яку протікає річка Ніл (Єгипет).
  5.    Найповноводніша річка Африки (Конго).
  6.   Мілководне озеро Африки, площа якого змінюється за сезонами року (Чад).

 

VІ. Підсумок

  1. Загальні висновки:
  1. Внутрішні води Африки розподіляються вкрай нерівномірно;
  2. Більшість річок належить до басейнів Атлантичного та Індійського океанів;
  3. Майже всі річки живляться переважно дощовими водами;
  4. Озера Африки численні й різноманітні за походженням улоговин;
  5. На материку зустрічаються також  болота, льодовики, підземні води;
  6. Проблема прісної води одна з найголовніших на континенті.

 

 

2. Рефлексія уроку:

Отож нашу подорож завершено. Мені цікаво дізнатися у вас:

  •           Що сьогодні на уроці вам запам’яталося?
  •           Що більше всього вам сподобалося?
  •           Що сьогодні вам вдалося?

 

Метод «Прес»

1.Мені урок сподобався ….тому,що…..

2.Цей урок краще,ніж звичайний ….тому,що…

3.Я хотів би більше довідатися про ….

4.На уроці я хотів би….

VII. Домашнє завдання

На низький і середній рівнь:

  •           Прочитати параграф у підручнику;
  •           Вивчити за  атласом  номенклатуру «Води суходолу Африки» - річки, озера, водоспади.

     На достатній рівень:

  •           Скласти план характеристики річки Ніл за картою атласу, матеріалом підручника..

    На вищий рівень (одне на вибір):

  1.      Підготувати роздум (есе) на тему(письмово чи усно):
  •           Річки — чудовий дар Природи.
  •           Вчуся бачити біль у природі.
  •        Мої пропозиції з цієї проблеми.
  1.      Скласти кросворд до теми: «Внутрішні води Африки».
  2.      Підготувати повідомлення про водоспади, які знаходяться на річках Африки.