Розробка уроку на тему «ЯПОНІЯ: ГОСПОДАРСТВО.»

Про матеріал
Розвивальна та виховна мета: розвивати вміння виділяти істотні ознаки, узагальнювати, робити висновки, здатність до пошуку та засвоєння нових знань; виховувати зацікавленість до сучасного світу, бажання розуміти соціально-економічні процеси, які в ньому відбуваються.
Перегляд файлу

10 клас

 

Урок №25

 

Дата:

 

ЯПОНІЯ: ГОСПОДАРСТВО.

 

Очікувані результати: НПД учні називають домінуючі складники третинного, вторинного та первинного секторів економіки Японії, наводять приклади промислових виробництв та послуг, що визначають міжнародну спеціалізацію країни, складають комплексну економіко-географічну характеристику.

Розвивальна та виховна мета: розвивати вміння виділяти істотні ознаки, узагальнювати, робити висновки, здатність до пошуку та засвоєння нових знань; виховувати зацікавленість до сучасного світу, бажання розуміти соціально-економічні процеси, які в ньому відбуваються.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручники, атласи, економічна карта Азії.

Опорні та базовіпоняття: постіндустріальна країна, ВВП, ТНК, промисловість, сфера послуг, кейрецу, сільське господарство, транспорт, зовнішньоекономічні зв’язки.

 

Хід уроку

 

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

 

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК

Картографічнарозминка (субрегіони, країни та столиціАзії)

Запитання. Пригадайтеособливості:

1) ЕГП;

2) природно-ресурсного потенціалу;

3) трудоресурсногопотенціалуЯпонії.

 

ІII. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

Проблемнезапитання. Припустіть, якісекториекономікиможутьрозвиватися в Японії, виходячи з особливостей ЕГП країни, природно-ресурсного та працересурсногопотенціалу.

Повідомлення теми, цілей і завдань уроку

 

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

 

1.Особливостісучасногопостіндустріальногорозвиткукраїни

Японія — високорозвиненапостіндустріальна держава, одна з найбільшпромисловорозвинених та технологічнооснащенихкраїнсвіту. Загальний ВВП(за ПКС) — 5,4 трлн $ (2017) — 4-те місце в світі, ВВП на душу населення —42,7 тис. $ — 40 місце.

Структура ВВП: сільськегосподарство — 1,0 %, промисловість — 29,7 %, сферапослуг — 69,3 %. Японські ТНК, навідмінувідамериканських та європейських,спеціалізуютьсяпереважно на виробництвіпромисловоїпродукції, зокремаавтомобілебудуванні та електроніці.

Основнічинники, якізабезпечилиЯпоніїекономічніуспіхи:

1) ретельнозваженанаціональнастратегіяекономічногорозвитку;

2) широкезапозиченнянауково-технічнихдосягненьіншихрозвиненихкраїн;

3) порівнянонизьківитрати на оборону;

4) інтенсивнапрацяяпонців.

Економічна модель Японії — «ієрархічнийкорпоративізм», ґрунтується на активнійучастідержави в економіцікраїни. Особлива форма організаціїекономіки — об’єднанняфірм у промислово-фінансовігрупи — кейрецу.

Головнийпромисловий, фінансовий та культурний центр — Токіо.

 

2.Домінуючіскладникитретинного сектору

Розвиненівсівидидіяльностіхарактерні для постіндустріальнихкраїн, 3-тє місце в світі за виробництвомпослугпісля Китаю та США. Потужнафінансово-банківська система. До перелікунайбільшихбанківсвітувходятьMitsubishi UFJ FinancialGroup(3 – тємісце) JapanPostBank(10 місце), SumitomoMitsuiFinancialGroup(18 місце).

Наука та науковідослідження: біотехнології, системиінформаційногозабезпечення, новівидиенергії і матеріалів, системнідослідженняЗемлі, космосу та океану. Державнапрограма «Технополіс» (Цукуба, «Кремнієвийострів» Кюсю). Одназ найрозвиненіших у світі систем охорониздоров’я.

Завдання. Знайдіть на карті та назвітьнайбільшітранспортнівузлиЯпонії і поясністьїхгеографію.

Ефективнатранспортна система. Основнівидивнутрішнього транспорту —авто мобільний та залізничний. «Сінкансен» — система швидкіснихзалізниць(довжинамайже 3,4 тис.км, швидкість до 300 км/год). Найбільшіморські портисвіту: Нагоя, Тіба, Йокогама, Кобе, Токіо, Осака; аеропорт — «Ханеда» в Токіо.

 

3.Промисловість

Завдання. За картами атласу визначтепровіднісекторипромисловостіЯпоніїі пояснітьїхгеографію.

За обсягамипромисловоговиробництва — третємісце в світіпісля Китаю таСША. Найбільшезначення як у національному, так і у світовомугосподарствімаютьмашинобудування, чорнаметалургія, хімічна й нафтохімічнапромисловість,електроенергетика. Понадполовиниобсягівпромисловоїпродукціїзабезпечуємашинобудування.

Панівніпозиції в світі за виробництвомавтомобілів, верстатів, морських суден,електроніки, електротехніки, робототехніки. Найпотужнішіавтомобільніконцерни — «Тойота», «Ніссан», «Хонда». 18 % світовоговиробництвавсіхпромисловихроботів. Основніпідприємствамашинобудуваннярозташовані в межах Тихоокеанськогопромислового поясу: у Токійськомурайоні — автомобілебудування, складневерстатобудування, промисловіроботи; в Осакському — металомісткеобладнання(близькоцентрівчорноїметалургії); в Нагойськомурайоні — верстатобудування,виробництвоустаткування для іншихгалузейпромисловості.

 

4.Сільськегосподарство

Самозабезпеченість продуктами харчування — 64 %. Сільськогосподарськіугіддя — 13 %. Переважаютьдрібнігосподарства. Застосуванняпередовихтехнологій. Провіднезначеннямаєрослинництво: рис (половина посівнихплощ, 4-те місцев світі), пшениця, ячмінь, овочі, фрукти, цукровийбуряк. Розводятьптахів, свиней, великурогату худобу. Традиційновеликезначеннярибальства, аквакультури. У середньому один японецьвживаєблизько 168 кг риби на рік.

 

5. Зовнішні економічні зв’язки

Експорт: транспортні засоби, метали, напівпровідники, автозапчастини, енергетичне обладнання, пластмаси. Імпорт: нафта, природний газ, вугілля, продуктихарчування, одяг.

Найбільшіпартнери: США, Китай, Республіка Корея, Таїланд, Австралія.

Україна та Японіямаютьрізнобічнідвостороннізв’язки. Українакупуєавтомобілі, комп’ютери, телевізори, годинники, фотоапаратитощо; постачає в Японіюрудиметалів, продуктихарчування.

 

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

Практичнізавдання

1. Порівняйте структуру зовнішньоїторгівліЯпонії та однієї з розвиненихкраїнЄвропи. Знайдітьспільні й відмінніознаки. Зробітьвисновок.

2. Позначте на контурнійкартінайбільшіпромисловіцентриЯпонії.

 

VІ. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

 

VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Підручник, опрацювати § 22.

2. Дослідження. ОстровиКюсю і Хоккайдо: контрастиЯпонії.

1

docx
Пов’язані теми
Географія, Розробки уроків
Додано
6 квітня 2020
Переглядів
754
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку