Урок - подорож.
Тема: Закріплення вживання букви «Я». Читання тексту «Ялта».
Мета: продовжити роботу над усвідомленням учнями звукового значення букви «Я»; розвивати фонематичний слух, навички звуко – буквеного аналізу
слів; вдосконалювати уміння виразно і відомо читати; збагачувати активний словник учнів; розвивати мислення та мовлення; розширювати кругозір, знання дітей про професії; виховувати любов до рідного краю.
Обладнання: ілюстрації, таблиці, звукопис «Звуки моря», пляшка з словниковими словами і назвою тексту, картки «Друкарка», «Слідчий», фішки для побудови звукових моделей, макет корабля, смайлики, числові віяла, фото мушлі.
І. Організація класу.
1. Діти вітаються з гостями, вчителями.
- Добрий день діти, шановні гості.
- Діти, який настрій у вас? Покажіть смайликом.
- Усміхніться самі до себе, усміхніться до мене, поділіться гарним настроєм із товаришами і гостями. За виразом обличчя я бачу, що у вас все гаразд. Я дуже хотіла щоб такий настрій був до кінця уроку.
Пролунав дзвінок,
Починається урок.
Працюватиме старанно,
Щоб почути у кінці,
Що у нашім першім класі
Діти – просто молодці!
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
- Добрий чарівник зробив нам подарунок. На хвилиночку закрийте очі і вслухайтеся, що ви почули? (звукопис «звуки моря»)
- Так це звуки моря?
- Що ви уявили, коли почули звуки моря?
Побудова асоціативного куща
Море |
(Діти називають слова, вчитель прикріплює слова у вигляді хвиль на дошку)
пірнати, засмагати, риби, пісок, водорості, чудове, казкове, сонце, хвиля, тепле, моряк
- Подивіться, яке чудове море із слів ми утворили?
- Складіть речення з одним із цих слів.
- Які моря є в Україні?
- На якому ви відпочивали?
Розповідь вчителя. – Азовське море – одне з найменших і наймілководніших у світі. Його найбільша глибина 14 м. Недарма ще давні греки називали його Меотійським болотом. Мілководдя та невеликі розміри забезпечують досить швидке прогрівання і охолодження води. Вода не дуже солона. В морі живе багато різноманітних мешканців.
- А як називається місце, куди прибувають кораблі?
- Хто знає чому?
Так сюди приходять і відпливають у далекі країни кораблі із різноманітними вантажами.
- Як називають людей професія яких пов`язана з морем? (Моряки) Це дуже відважні люди, яким далеко від рідної землі доводиться долати різні труднощі у боротьбі з морською стихією.
- А яке ще море розташоване на території нашої країни? (Чорне)
- Тож сьогодні у нас незвичайний урок, а урок подорож.
- Ви бажаєте подорожувати? Відправляємось у морську подорож від Азовського до Чорного моря.
- Нас чекає корабель?
- А який же корабель без назви?
Букви переплутались.
- Зберіть назву корабля
рмяі (Мрія)
|
|
|
Одна дитина розставляє правильно букви. |
- - А у подорож візьмемо багаж знань. На уроці праці ми виготовили вітрильники.
1. Дихальні вправи.
Подуйте спочатку тихенько, сильніше, сильно.
Наш корабель відправився у подорож.
Вчитель показує ілюстрації моря і продовжує:
- Побачивши таку красоту ми вимовляємо з рухами, які показують артикуляцію звуків
А О У И І Е
- Які це звуки? (Голосні)
А тепер дружно, швидко вимовляй чистомовку промовляй.
Чистомовка
Ять – ять – ять – вийшли діти погулять.
Яч – яч, яч – ми взяли з собою м`яч.
Ян – ян – ян – закотився м`яч в бур`ян.
Ям – ям – ям – довелось дістати нам.
- Діти, для чого нам потрібно вимовляти чистомовки?
Діти дивіться, що зробив вітерець – пустунець?
- Він повідував букву у словах?
- Прочитайте і скажіть яку?
Вітер по мор…х гул…є.
І кораблик підган…є.
Це буква Я. (Показую букву Я). Діти обводять у повітрі пальчиками, носиками.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
- Сьогодні будемо подорожувати і знання закріпляти. Повторимо все що ми знаємо про звукове значення букви Я. Будемо читати слова і текст де зустрічається ця буква.
Фізхвилинка (під музику).
ІV. Робота за темою уроку.
- Що знаєте про цю букву? (Вона позначає два звуки на початку слова і перед голосною).
- Подивіться на назву нашого корабля. Чи є там буква Я?
- Де стоїть Я у слові «Мрія»? (На початку складу перед голосною).
- Що позначає? (Два звуки (йа)).
- Діти, зараз на кораблі ви попрацюєте радистами.
Передайте по радіо, що йде хвиля.
1) Картки «Друкарка». (З розрізної азбуки викладають слово ХВИЛЯ). Перевірити на дошці.
- А що позначає буква Я в цьому слові? (Пом`якшує попередній приголосний).
- Молодці. Подорож продовжуємо.
2) А зараз ви дізнаєтесь, що допомагає кораблю вночі не збитися з курсу. З`єднайте цифри і букви.
Картка «Слідчий».
1 2 а
2 3 я
3 4 к
4 1 м
МАЯК – пояснення значення слова.
- Хто знає, що таке маяк?
- Чим цікаве це слово? (4 букви, 5 звуків).
3) Робота у парах.
- Викладіть схему слова МАЯК. Перевірити біля дошки.
А ось наш корабель увійшов у Чорне море.
Розповідь вчителя про Чорне море.
Набагато більше за Азовське. Найбільша глибина 2245 м. На глибини 100-200 м, майже не має кисню, на таких глибинах не має нічого живого. У Чорному морі мешкає теж багато риб, дельфінів і маленька акула катран.
4) Хвилі Чорного моря принесли пляшку. І тут якісь папірці.
Словникова робота
Якір Яків
яскравий Ясочка
здалеку Ялта
Читання хором.
- Чи всі слова зрозумілі? (Пояснення значення слів).
Прочитати тихо, голосно.
- Чому слова другого стовпчика написані з великої букви?
5) Робота над текстом «Ялта».
- Подивіться у пляшці ще папірець.
1. Прочитати назву хором.
- Як вважаєте про що будемо читати? (Методика передбачення).
2. Виразне читання тексту вчителем.
- Чи збулись ваші передбачення?
3. Читання «Пташиний базар».
4. Аудіювання.
- Ким працює Яків Петрович?
водієм;
капітаном;
учителем;
- З берега буде світити яскраво…
вогнище;
маяк;
ліхтарик.
(Діти на числових віялах показують правильну відповідь.)
4. Читання «Морський вузол». (Ланцюжок).
- Доберіть до слова теплохід інше близьке за значенням.(Корабель).
5. Вибіркове читання.
- Коли теплохід прибуде в Ялту?
- Куди плив теплохід «Мрія»? Знайдіть і прочитайте слова з літерою «Я» -що позначає два звуки; пом`якшує приголосний.
- А чим ще може бути в реченні буква Я? (Маленьким словом).
- Складіть речення починаючи словами «Я мрію…»
Висновок: - Які три роботи виконує буква Я?
V. Підсумок.
Вправа «Мікрофон»
«Я мрію…».
- Що сподобалось на уроці?
- Які завдання були цікавими?
За хорошу роботу на уроці діти отримують подарунок від Морського царя (фото мушлі).