Розробка уроку "Океани світу"

Про матеріал
Урок створений для 4- класників за старою програмою. В ньому підібраний матеріал про океани Землі, про походження назв, про значення океанів для людей і Землі.
Перегляд файлу

Тема: Океани Землі.

Мета. Ознайомити учнів із поняттям "океани", їх розміщенням на карті півкуль і глобусі; продовжити навчати читати карту і працювати з нею; висвітлити значення океанів та використання їх багатств людиною;  логічно міркувати, чітко висловлювати свою думку, здійснювати взаємоконтроль, узгоджено працювати в групах, парах; сприяти розвиткові пам'яті, уваги, спостережливості, виховувати захоплення неповторністю й величчю природи, бережне ставлення до природних багатств.

Обладнання. Глобус, карта півкуль, контурні карти, малюнки тварин і рослин, роздаткові кросворди, олівці, комп`ютер, проектор, навчальна презентація, мікрофон.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

І. Організація учнів.

ІІ. Підсумок фенологічних спостережень.

1.        Ми всі живемо на планеті Земля. В її мальовничому куточку, який має назву Україна. Яка пора року господарює?

          Як називається місяць? Чому? Як наші предки називали листопад? (хмурень,   зазимник, листопадник)

           Які зміни відбуваються в природі? (Дні стали коротшими, а ночі довшими. Повітря холодніша, сонечко світить все менше, переважають похмурі дні. З дерев опадає листя, засохла трава, сховалися комахи, а птахи відлетіли у теплі краї.)

     2. Виступ метеоролога 

    Повідомлення про температурний стан впродовж вихідних.

    Гідромецентр рекомендує перевірити: Якщо  сьогодні земля вкриється снігом, то через місяць бути справжній зимі.

 А я бажаю нехай проблеми та незгоди, не роблять на уроці вам погоди. Приємного всім настрою.

IІI. Актуалізація опорних знань учнів.

1. Вступне слово вчителя.

  Сьогодні ми будемо говорити про   океани світу.

2. Фронтальне опитування «мозковий штурм».

  Що називається географічною картою?(Географічна карта – це зменшене зображення на якій-небудь площині окремих частин земної поверхні або всієї земної кулі.)

  Яким кольором на глобусі чи карті зображують сушу? (Зеленим, коричневим, жовтим)

—Що таке материк?( Материки – це великі ділянки суходолу, оточені з усіх сторін водою.)

 Скільки материків є на Землі? Назвіть їх.

 Що ж спільного і відмінного між материками? (Спільне: матери­ки — це окремі великі ділянки суші, що омиваються водою; різняться ма­терики розмірами, конфігурацією, формами земної поверхні та їх співвідношенням, природою.)

Давайте розглянемо уважно карту і скажіть : чого більше води чи суші на Землі?

3.Робота з картою. Показ вчителем океанів світу на карті.

Практична робота з дітьми. На атласі світу підписати океани Землі. Показати на карті.

ІV. Сприймання та усвідомлення навчального матеріалу.

1. Робота в групах.

 - При допомозі статті у підручнику, довідкової літератури, кожній групі необхідно скласти доповідь за планом про один із океанів. (Групи отримують уявні валізи із цікавою інформацією про океани, куди вони відправляються мандрувати.)

План роботи

            1.   Географічне розташування

2      Розміри порівняно з іншими.

3.     Походження назви океану.

           4.     Рослинний та тваринний світ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Індійський океан

 

Північний Льодовитий океан

 

Тихий океан

 

Атлантичний  океан

 

 

 

 

 

 

Тихий океан 

Найбільший - Тихий океан. Він займає майже таку територію, як усі материки  разом узяті. За це його ще називають    Великим

Цей океан не омиває берегів Європи, але саме європейці дали йому таку назву. Його вперше відкрив мандрівник-португалець Фернан Магеллан у 1520 році та назвав його так тому, що коли його кораблі пливли по ньому, він був тихим-тихим.

Тихий океан найглибший і найбурхливіший. У деяких місцях глибина його сягає більш як 11км. На дні Тихого океану знаходиться найглибша западина Світового океану - Маріанська, глибина якої 11022м.

Рослинний і тваринний світ Тихого океану досить різноманітний. В океані живе близько 10 тисяч видів рослин. Більшість рослин – це водорості.  На глибині 100 м

живуть зелені водорості, нижче – бурі, ще нижче – червоні. Тут росте ламінарія, яку в побуті називають "морською капустою".

У водах океану водиться понад 2000 видів риб. Це тунець, скумбрія, акули, тріска, кета, камбала, палтус. Є велетенські краби, морські черепахи. Живуть кити, тюлені, котики, дельфіни.

Атлантичний океан

Другий за розмірами океан. Атлантичний океан - найтепліший і найсолоніший серед океанів. Назва його пов`язана з грецьким міфом про гіганта Атланта: «На крайньому заході цього океану жив велетень Атлант, який на своїх плечах тримав небосхил…»

Температура води в різних частинах Атлантичного океану неоднакова. Найтепліше – поблизу екватора. На дні зростають бурі, червоні та зелені водорості. Серед них і бура саргасова водорость, яка утворює зарості на великих територіях.

Тваринний світ представлений летючими рибами, тунцями, акулами, морськими черепахами, морськими зміями. З птахів – альбатроси і фрегати. Тут живуть тюлені, морські котики, кити.

Індійський океан

Індійський океан за розмірами посідає третє місце. Він найтепліший, тому має найбагатший органічний світ. Рослини – це зарості бурих, зелених і червоних водоростей. Водяться численні види риб: скати, сардинела, тунець, скумбрія, багато акул. У теплих водах живуть краби, великі медузи, восьминоги. У прибережних водах трапляються крокодили.

У водах цього океану можна виловити риб, які вважалися вимерлими десятки мільйонів років тому.

Північний Льодовитий 

Найменший з океанів планети – Північний Льодовитий. Він називається Льодовитим, тому що більша його частина завжди вкрита кригою. Океан розташований на крайній півночі Землі, тому і названо Північним.

Це найхолодніший океан. Через суворі кліматичні умови життя в океані бідне. В товщі води живуть мікроорганізми. Біля берегів ростуть водорості: ламінарія, фукус, морська трава зостера. В ньому налічуються тільки 150 видів риб. Тут водяться мойва,палтус, сиг, нельма. Риба - головна пожива для морських ссавців - тюленів, моржів, білух. Полює на тюленів і рибу білий ведмідь. На скелястих берегах птахи (чайки, гаги, топірці, баклани) утворюють масові гніздування - "пташині базари". Тут трапляється найбільша медуза - ціанея, яка в діаметрі сягає 2 метри, а щупальця її витягуються до 20 метрів.

VI. Осмислення учнями знань.

1.       Тест. 

     Найбільший океан

     Найменший океан

     Океан, що розділяє Африку та Австралію

     Океан, названий на честь міфічного героя

     Найхолодніший океан

     Океан, який не підтверджує свою назву

     Найглибший океан

2.    Практична робота з контурною картою (під шум океану)

3.           Займи позицію. Дискусія на тему: «Значення океанів»

 «За» 

Я вважаю, що океани приносять велику користь, адже з їх поверхні випаровується велика кількість води. З водяної пари утворюються хмари. Вони переносяться вітром у різні місця Землі, і там випадають опади.

Світовий океан зігріває планету. У холодну пору року океан поступово віддає тепло, яке ввібрав і утримав влітку.

Збагачують повітря киснем, адже в них росте багато зелених водоростей.

Світовий океан годує населення планети цінним м’ясом риби. З водорості виготовляють мармелад, цукерки, солодощі.

А твоя мама хіба ніколи не купувала в аптеці морської солі для лікування? Отже, океан лікує.

 Це домівка для медуз, риб, моржів, тюленів, китів, дельфінів, морських котиків, крабів,       черепах, морських зміїв.

     Океан зберігає свої таємниці, є джерелом натхнення для художників, поетів, науковців.

 Підводні човни допомагають військовим.

  «Проти»

Над океанами звиваються у неспокійний клубок шари теплого і холодного повітря і утворюють циклон, який несе людям вітри, грози, град, заметіль.

Але океани займають 70% території земної поверхні. І ця територія непридатна для сільського господарства. Овочами і фруктами, вирощеними на такій великій території, можна було б нагодувати населення всієї планети.

Солона вода непридатна для господарської діяльності.

Але океан забрав життя багатьох людей під час штормів.

Таким чином діти самі приходять до висновку, що світовий океан має велике господарське значення, а також впливає на клімат всієї планети.

-Світовий океан дуже багатий скарбами. Проте його багатства людство використовує на жаль не по-господарському.

Тваринний світ і рослинність Світового океану дуже потерпає від забруднення. Щороку численні підприємства зливають в океани води, які містять тисячі тонн свинцю, ртуті, радіоактивних відходів, дуже шкідливих не тільки для риби, а й для тих, хто її споживає. Та найбільше забруднюється океан нафтою.

Крім аварій танкерів, щорічно в Світовий океан потрапляє до 10 млн. тонн нафти: з нафтопереробних заводів, під час видобування нафти з дна океану. Нафта вкриває поверхню Світового океану тонкою плівкою. Особливо забруджений Атлантичний океан.

Загибель океану – це смерть всієї нашої планети.

Люди Землі об’єдналися у своїх діях за збереження водного простору і проголосили 10-річчя з 2005-2015 рік – десятиріччям «Води для життя» і закликають всіх жителів планети взяти участь в охороні та збереженні води.

-            Отже, Світовий океан просить допомоги. Що ж треба робити людям, щоб зберегти багатства Світового океану?

-            По-перше, треба економно використовувати воду.

-            По-друге, не засмічувати морські та океанічні простори, вивозити сміття на сміттєсховища.

-            Уникати обробки полів отрутохімікатами.

-            Зберігати рибні багатства від хижацького винищення.

-            Забороняти вилив стічних вод із заводів, фабрик, тваринницьких ферм, щоб не забруднювати воду.

-            Будувати очисні споруди, фільтрувати використану воду.

-            Попереджувати стік нафтопродуктів з танкерів, що потерпіли аварію.

 4.    Робота в парах над кросвордом.

- Попрацюйте над кросвордом і визначте ключове слово у виділеній вертикалі (поки одні

1.    Найбільша тварина океанів.

(Кит)

2.    Велетенський звір з іклами, мешканець Північного Льодовитого і Тихого океанів.

3.    Тварина  зі   студеним   тілом   і   довгими   щупальцями,   мешканка теплих океанів.

(Медуза)

4.    Велетенська хижа зубаста риба.

(Акула)

5.    Водорість з довгим листям, «морська капуста».

(Ламінарія)

V.   Підведення підсумків, оцінювання учнів.

—То яке ключове слово вийшло?

—Про які океани ви почули на сьогодні?

—Що нового ви дізналися? 

—Що вам сподобалося? Що ні?

—Що вам найбільше запам'яталося?

 

 

docx
Додано
20 грудня 2020
Переглядів
940
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку