Розробка уроку "Особливості гетеротрофного способу живлення тварин"

Про матеріал

Розробка уроку "Особливості гетеротрофного способу живлення тварин". Знайомить учнів з основними способами живлення тварин, визначається основна відмінність гетеротрофного живлення тварин та рослин.

Перегляд файлу

Сімонова Я.В 7-А клас

ПРОЦЕСИ ЖИТТІЄДІЯЛЬНОСТІ ТВАРИН

Тема: Живлення і травлення. Особливості обміну речовин гетеротрофного організму.

Мета:

  • закріпити та поглибити знання про автотрофний та гетеротрофний способи живлення; поглибити знання про живлення та травлення тварин; визначити особливості обміну речовин гетеротрофного організму;
  • вдосконалює вміння порівнювати, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, робити висновки;
  • виховувати повагу до природи; повагу до думки інших.

Тип уроку: засвоєння нових знань

Ключові компетенції: спілкування державною мовою, основні компетентності у природничих науках; інформаційно-цифрова-компетентність.

Очікувані результати: після уроку учень: оперує термінами: живлення, травлення, органічні та неорганічні речовини, ферменти; характеризує різноманітність травних систем тварин; пояснює значення живлення; вдосконалює вміння порівнювати, робити висновки.

Поняття та терміни: живлення, травлення, органічні речовини, неорганічні речовини, ферменти, сапротрофи, симбіотрофи, паразити, ендогенне, екзогенне живлення

Обладнання: планшет/смартфорн, доступ до інтернету, проектор, дошка.

Хід роботи

І. Організаційний етап

ІІ. Перевірка домашнього завдання та актуалізація опорних знань

Біологічний диктант

  1. Сукупність процесів синтезу та розпаду речовин в організмі (метаболізм)
  2. Біологічно активні речовини, що приймають участь у розкладі речовин під час травлення (ферменти)
  3. Спосіб живлення тварин (гетеротрофний)
  4. Сукупність реакцій утворення простих речовин з складних (анаболізм)
  5. Реакції розкладання крохмалю до менших молекул можна віднести до реакції (катаболізму)
  6. Молекула каталізатор біохімічних реакцій (фермент)

Третій зайвий

Вода, кисень, крохмаль

Білок, сіль, цукор

Автотроф, гетеротроф, паразит

Заповніть таблицю

Царство

Рослини

Тварини

Гриби

Бактерії

автотрофи

+

 

 

+

гетеротрофи

 

+

+

+

ІІІ. Оголошення теми та завдань уроку

IV. Мотивація навчальної діяльності

Проблемне питання

  • Чи всі рослини є автотрофами?
  • Чим відрізняється процес живлення у тварин та рослин?

V. Вивчення нового матеріал

Перегляд відео, що учні підготували

«Рослини-хижаки»

Обговорення

  • Яким способом харчуються ці організми?
  • Чому ці рослини використовують також гетеротрофний спосіб живлення

«Рослини-паразити»

  • Який спосіб живлення у рослин-паразитів? Чи здатні вони до фотосинтезу?

«Ґрунтове живлення рослин»

«Тварина, що фотосинтезує»

Виправлення у таблиці

Царство

Рослини

Тварини

Гриби

Бактерії

автотрофи

+ більшість

Елізія зеленовуха

 

+ ціанобактерії,

Фотосинтезуючі бактерії

гетеротрофи

Хижаки, паразити, ґрунтове живлення

+

+

+

Обговорення

  • Чим відрізняється гетеротрофне живлення у тварин та рослин?
  • Що є джерелом органічних речовин для рослин?
  • Що є джерелом органічних речовин для тварин?
  • Якщо ведмідь спить всю зиму звідки він бере поживні речовини протягом зими?
  • Звідки бере ведмідь поживні речовини протягом літа?

Розповідь учителя, запис у зошиті

У тварин є два джерела поживних речовин:

Ендогенне живлення – поживні речовини надходять з власних запасів організму, використовуються під час несприятливих умов.

Екзогенне живлення – поживні речовини надходять з зовнішнього середовища.

Обговорення

  • Наведіть приклади ендогенного та екзогенного живлення у тваринному світі.
  • Чи є різниця між живленням аскариди та людини?
  • Чи є у аскариди зуби? Як вона поглинає поживні речовини?
  • Як поглинає поживні речовини людина, собака, кішка?

Запис у зошиті

  • Поглинання поживних речовин у рідкому стані – паразитичні черви – відсутня травна система або дуже примітивна.
  • Поглинання поживних речовин у твердому стані – більшість тварин:

Поглинання            перетравлення             всмоктування          засвоєння

  • Які речовини діють під час перетравлення?
  • Які умови повинні виконуватися під час дії ферментів?

Створення опорної схеми

Джерела органічних речовин для тварин

Рослини

Інші тварини

Гриби

Бактерії

Відмерлі рештки

Фітофаги

Зоофаги

Мікофаги

Бактеріофаги

Сапрофаги

Приклади:

Приклади

Личинки комарів, ґрунтові кліщі

Ґрунтові нематоди

Личинки мух, жуків

Робота з інтернет-джерелами

  • До якої групи можна віднести аскариду людську?
  • Знайдіть в інтернеті відповідь на питання, хто такі тварини-паразити?
  • Хто такі симбіотрофи? Наведіть приклади

VІ. Узагальнення та систематизація знань

Заповніть таблицю

Вид

Спосіб живлення

Систематична належність

Горобець хатній

 

 

Іжак вухатий

 

 

Корова домашня

 

 

Аскарида людська

 

 

Жук-гнійник

 

 

Інфузорія-туфелька

 

 

Личинки комарів

 

 

Обговорення

  • Чим гетеротрофне живлення тварин відрізняється від гетеротрофного живлення рослин

VІІ. Підбиття підсумків

Продовжить речення

  • А я і не знав_____

VІІІ. Домашнє завдання

Середній рівень – прочитати опорний конспект у зошиті

Достатній рівень – опрацювати опорний конспект у зошиті, відповідний параграф підручника

Високий рівень – опрацювати опорний конспект у зошиті, відповідний параграф підручника, скласти 12 тестів з вивченого матеріалу.

 

 

docx
Додано
26 грудня 2018
Переглядів
3280
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку